Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Rubberenrobbie

Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Rubberenrobbie » wo 9 sep 2009 11:12

De Truma SL3002 kachel in mijn Adria doet "niets". Ik heb de caravan nog maar net (nog niet gebruikt, maar ik wil graag de paar zaken die niet goed zijn (waren) voordat hij naar de stalling gaat in orde brengen.
Een hiervan is dus de kachel. De batterijhouder ontbrak, deze heb ik nieuw gekocht en geplaatst, maar hij doet nog steeds niets. Met niets bedoel ik dat het ledje op het "huis waar de batterijhouder ingaat" niet brandt, er "tikt" niets, op welke stand de regelkraan ook staat, ook niet als je de regelkraanknop indrukt (zoals in de gebruiksaanwijzing staat). Ik heb het gevraagd aan de vorige eigenaar, maar hij heeft de kachel nooit gebruikt. Gezien de opvallend goede staat van de gehele caravan verwacht ik niet dat ergens "geprutst" is. Er lopen van het "batterijhouderhuis" 2 dunne draadjes naar de regelkraan, en 1 iets dikkere grijze draad naar "ergens" achter de kachel (waar is deze draad voor???). Wie kan mij helpen aan een soort van "plan" om stap voor stap uit te vissen wat er niet goed is, zonder dat ik lukraak dingen ga vervangen? Misschien heeft iemand een soort aansluit- of bedradingsschema. Ik heb hiervoor wel gekeken op de Truma-site, maar daar vind ik niet wat ik zoek.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Technichien » wo 9 sep 2009 13:46

:D Op de site: http://www.berndjohannsen.de vind je opengewerkte tekeningen van de SL kachels. Volgens mij 2 draadjes naar ledje boven in de mantel. Led knippert in frequentie van het vonkje. Grijs kabeltje hoogspanning aangesloten op aan ontsteekbrander via keramische ontsteekpen. Voorgaande uit mijn hoofd gezegd. :roll: Hoop dat het klopt.

Het starten van de kachel met electronische ontsteking: Draaiknop op 3 zetten en indrukken. De kachel moet je horen tikken. Indien niet: :idea: batterij leeg resp. defecte ontsteking.
Succes
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Technichien » wo 9 sep 2009 14:02

:( Heb nog even bij voornoemde site gekeken. Zonder ledje in de mantel gaan de 2 draadjes naar de draaischakelaar voor de temperatuurinstelling. En wordt er contact gemaakt zodat er vonkvorming kan optreden. :wink:
Sorry dat ik je eerst op het verkeerde spoor bracht.

Nogmaals succes.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Rubberenrobbie

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Rubberenrobbie » wo 9 sep 2009 18:59

Bedankt voor de snelle reaktie. Ik heb de bedrading nagelopen, stekkertjes schoongemaakt met contactspray, en de "batterijcontacten" opgeschuurd (op één van de twee zat iets aanslag), en jawel hoor: het ontstekingssysteem doet het: regelmatig getik, waarbij de led op de batterijhuis meeknippert en je door het kijkglaasje de vonken goed kunt zien.
Bedankt hiervoor (en voor het doorgeven van de site) ! zwaaien.gif

Echter nog één vraagje: de automaat begint direkt te vonken als de schakelaar "van 0 af wordt gedraaid"; dus zonder dat je de knop in hoeft te drukken. Hij stopt wel bij het terugdraaien naar 0. Hoort het zo dat hij direkt begint (dus zonder indrukken van de knop) en "blijft vonken" (dan zou hij automatisch uit moeten gaan als de kachel brandt, anders zijn denk ik de batterijtjes zo leeg) of moet de schakelaar even uit elkaar / worden vervangen?
Voor alle duidelijkheid: ik heb nog geen gasfles aangesloten (die moet ik nog aanschaffen mrgreen.gif ), kan het zijn dat het aansluiten van een gasfles (en dus het branden van de kachel) van invloed is op de ontstekingsautomaat?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Stoekie » wo 9 sep 2009 19:56

ja dat klopt.

da's bij onze kachel ook zo............ is er tenslotte eentje met automatische ontsteking......... als de thermostaat niet op '0' staat gaat de ontsteker er immers vanuit dat je warmte vraagt en begint dus te vonken.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Rubberenrobbie

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Rubberenrobbie » wo 9 sep 2009 22:50

Dus als ik het goed begrijp is het indrukken van de knop alleen om te zorgen dat het gas de kachel in kan stromen --> de kachel "start" --> thermische beveiliging "aktief" (= stoppen van de ontsteker), zodat je vervolgens de knop kunt loslaten (en de kachel dus verder brandt)?

Charles Ronson

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Charles Ronson » za 12 sep 2009 00:17

Ja, denk dat dit de gang van zaken is. Knop indrukken om de automatische beveiliging door bimetaal te overbruggen of uit te schakelen. Eenmaal een beetje warmte knop loslaten.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door HansHobby » za 12 sep 2009 08:13

Charles Ronson schreef:Ja, denk dat dit de gang van zaken is. Knop indrukken om de automatische beveiliging door bimetaal te overbruggen of uit te schakelen. Eenmaal een beetje warmte knop loslaten.

Nee, er wordt niets uitgeschakeld of overbrugt. Het indrukken zorgt er voor dat de waakvlam even handmatig kan blijven branden. Deze verwarmd dan de thermokoppel die in de waakvlam steekt die op zijn beurt weer de beveiligingsklep op het gasblok bekrachtigd. Zodra deze door het verwarmen genoeg spanning krijgt van de thermokoppel blijft hij open en kan de waakvlam blijven branden. Is de thermokoppel echter kapot blijft het veiligheidsklepje van de waakvlam niet meer open en dooft de waakvlam telkens als je de knop loslaat. Bij het uitwaaien van de waakvlam of als het gas op is gebeurt hetzelfde, thermokoppel wordt koud, klep sluit, geen gas meer. :)

Nog een stukje gevonden op wikipedia...
Thermokoppels worden veel gebruikt in gasgestookte apparaten, zoals CV-ketels, gaskooktoestellen en gashaarden. In het algemeen bekrachtigen ze dan de laagohmige spoel van een veiligheidsklep zodra de gemeten temperatuur door het brandende gas hoog genoeg is. Tot die tijd moet tijdens en na het ontsteken van de vlam deze klep vaak met een drukknop opengehouden worden. Als het gas onbedoeld uit gaat zal na enige tijd (maximaal 30 seconden) te weinig spanning worden opgewekt om de klep nog open te houden.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Rubberenrobbie

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Rubberenrobbie » zo 13 sep 2009 08:02

Bedankt voor alle reacties:

Gasfles aangesloten en uitgeprobeerd: gaskraan op de gasfles zelf en de gaskraan in het kastje boven de kachel opengedraaid, knop iets opengedraaid (stand 3), en ingedrukt: de kachel start direkt. Na een paar seconden knop losgelaten en ja hoor: het vlammetje blijft mooi branden. Knop verder opengedraaid en de kachel begint zachtjes te brommen (je ziet de vlam dan ook harder branden); en er komt echt flink warmte af haphop.gif
Blijkbaar is de ontsteker toch op één of andere manier gekoppeld aan het thermokoppel want zo gauw de vlam brandt stopt de ontsteker en als het uitgaat start de ontsteker vanzelf weer.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Ab » zo 13 sep 2009 12:05

Dat klopt. Dat moet ook, anders kan je om de dag er een nieuwe batterij inzetten.. :lol:

Ik heb in de winter na thuiskomst wel eens de kachel vergeten uit te zetten..
Als het gas op is, gaat daarna de batterij heel snel op... :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door pd0bao » zo 13 sep 2009 13:37

Hoewel het hier gaat over een kachel die weigert i.v.m. het niet functionneren van een thermokop
pel toch maar even een verwijzing naar een koelkast omdat daar ook een thermokoppel inzit.Dertig
jaar geleden had ik al een "meter" in feite een zeer hoogohmige voltmeter ,al gaf hij alleen een groen of rood veld aan om aan te geven dat het bi-metaal al- dan niet een spanning opwekte in de vlam. Dat vond ik heel wat makkelijker dan het koekeloeren in een miniscuul kijkgaatje in de koelkast ,gehinderd door zonlicht.Dat metertje werd geleverd als accessoire door electrolux ,nu
Dometic ,zelf . Of ze nog bestaan weet ik niet , wie wel ? Bv.d. Groets , Jaap

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Cheers » di 22 sep 2009 22:39

Mijn handmatig ontstekende S3002 kachel deed het ook niet. Heb 'm helemaal gedemonteerd en de (deels) koperen brander schoongemaakt:
- spoelen met verdunde zoutzuur; tegen oxidatie
- spoelen met heet kraanwater; zuur moet er niet in achterblijven
- inspuiten met WD40; bescherming metaal en smeren mechanica
- drogen en schoonspuiten met perslucht; geen druppels olie
Na montage direct bij de eerste vonk weer een waakvlammetje. De brander is ook weer 100% blauw.
Eigenlijk een simpele klus. Lastigste was om op je rug de gasleiding onder de caravan los te koppelen. Deze overigens na montage met zeepwater gecontroleerd op lekkerij.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Nachtuil » do 24 sep 2009 00:39

Ik heb dat probleem ook al gehad, na het vervangen van de batterijtjes. Na wat zoeken bleek dat het topje van de plus van die batterijtjes iets minder hoog was dan van de oude batterijtjes en geen kontakt gaf. Als oplossing heb ik een druppelte soldeersel aan de plus gedaan en dan had ik terug ontsteking.

dafkes24

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door dafkes24 » za 9 mei 2015 14:20

Weer een bewijs dat een forum waardevol kan zijn. blij.gif
Vorige eigenaar had me verteld dat hij geheel defect was.
Dank deze tread loopt mijn kachel ook weer. Bij mij waren ook de kontaktjes wat geoxideerd.
Wat schuren was het ook klikken en sprong hij aan. mrgreen.gif

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door nano » vr 6 aug 2021 20:03

Ondanks dat het topic al een tijdje oud is wilde ik toch geen nieuw topic starten.

Ik heb het probleem met de SL3002 dat zodra ik de knop op stand 3 of hoger zet ik de automaat wel hoor tikken, als ik dan de knop indruk hoor ik ook echt het gas lopen maar er ontbrand gewoonweg niets. Batterij is vervangen door de batterijen die er ook voor aangeraden worden Varta type is me ontschoten. Batterijvak is helemaal schoongemaakt. Kachel zelf (buitenzijde) ook, alles ontdaan van stof etc.

Wat zou dit kunnen zijn, ik las iets over de aarding, zou dat het kunnen zijn in mijn geval?
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Ron » vr 6 aug 2021 23:09

De knop moet je echt goed indrukken. En tikken is toch echt wel een vonk.
Hou er rekening mee dat de best een tijd duurt voordat de gasleiding gevuld is met gas.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door nano » za 7 aug 2021 10:52

Ik heb dat ding echt zover ik kan ingedrukt, en zoals de handleiding voorschrijft 2 minuten ingedrukt gehouden maar er gebeurt helemaal niets. Het tikken zou toch moeten stoppen op het moment dat er een vlam is? Wanneer ik door het glaasje kijk zie ik ook helemaal niets :(
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Daphne » za 7 aug 2021 10:59

[re.gif]

Je drukt toch wel 2 knoppen tegelijk in?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Hobby Linka » za 7 aug 2021 11:00

[re.gif] [re.gif]

Misschien een domme vraag, maar het is mij ook een keer gebeurt.

Staat de gaskraan in het keukenblok wel open?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door iemand » za 7 aug 2021 13:43

tja als er na 2 minuten nog geen gas is whistle.gif whistle.gif whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Hobby Linka » za 7 aug 2021 14:48

[re.gif]

Kan ook wat anders zijn.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Daphne » za 7 aug 2021 14:58

nano schreef:
za 7 aug 2021 10:52
Ik heb dat ding echt zover ik kan ingedrukt, en zoals de handleiding voorschrijft 2 minuten ingedrukt gehouden maar er gebeurt helemaal niets. Het tikken zou toch moeten stoppen op het moment dat er een vlam is? Wanneer ik door het glaasje kijk zie ik ook helemaal niets :(
2 minuten is wel lang. Draai de knop eens naar een hogere stand, bijvoorbeeld 5 ( of is het een nieuwere versie met maar 5 standen?) Druk dan de knop in, hoor je dan tegelijk gas lopen en de vonkontsteking tikken, dan na een seconde of 10 loslaten. Dan springt ie normaliter aan. Zo lang jij de knop ingedrukt houdt, blijft het tikken doorgaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door nano » za 7 aug 2021 15:28

Ik heb een automatische ontsteking dus die gaat al tikken bij het kiezen van een stand. Indrukken is alleen voor toevoegen van het gas en dus niet voor het ontsteken. Maar zoals gezegd bij kiezen van een stand gaat hij tikken en ik hoor bij het indrukken van de knop ook gas lopen maar er komt geen vlam.

In de handleiding staat als hij een tijd niet gebruikt is om deze knop 2 minuten ingedrukt te houden om het gas volledig door de leading te laten komen maar ook dat werkt niet.
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door Daphne » za 7 aug 2021 15:39

Ik steek bij eerste gebruik na langere tijd of gasfleswissel altijd even een gaspit op de kookplaat aan, dan hoeft het bij de kachel niet zo lang te duren. Dan is het even de kachelknop indrukken en na een paar seconden loslaten. Dan springt ie bij ons altijd meteen aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SL3002 kachel ontsteekt niet

Bericht door iemand » za 7 aug 2021 15:48

Top-Tip thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Gas”