Aankoppelhulpje
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Aankoppelhulpje
Hier geen camera op de C-Max, wel parkeersensoren...
Maar ik gebruik gewoon de mover om de caravan er aan te hangen
Maar ik gebruik gewoon de mover om de caravan er aan te hangen
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Aankoppelhulpje
De mover gebruik ik ook voor het aankoppelen, maar voor het aankoppelen van mijn aanhanger is deze camera ideaal! Het middelste zwarte stippellijntje is voor de trekhaak.
Re: Aankoppelhulpje
Ik gebruik ook de camera. Ik heb geen mover maar dat zou me ook veel te lang duren. Aanhaken en wegwezen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Aankoppelhulpje
Dat zeg je, totdat je een mover hebt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aankoppelhulpje
Dat is misschien wel zo. Maar op deze caravan zal nooit een mover komen. Maar tot nu toe mis ik een mover niet echt. Ik heb nog nooit lopen sjorren aan dat ding.
Als ik af en toe zie hoe mensen op een camping aan het klungelen zijn met movers... Ik kwam een keer gelijktijdig aan met mensen. Ik had de luifel al staan, toen waren zij nog heen en weer aan het rijden met de mover.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Aankoppelhulpje
Dat zegt natuurlijk maar weinig, ik ben zelf ook heel kritisch hoe de caravan staat, dus soms ben ik ook wel 10 minuten bezig vaardat hij goed waterpas op de keg staat, zonder mover duurde dat nog veel langer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aankoppelhulpje
Het ligt ook aan het formaat caravan , de kwaliteiten van de chauffeur.
En hoe kritisch je bent kwa sta plaats. (wil je ergens tussen een stel bomen staan ?)
Ik heb ook niet zo'n mega grote caravan.
Kan goed met caravan achteruit rijden.
En hoef niet perse in een of ander hoekje te staan voor wat mooier uitzicht.
Hooguit is een kwartslag draaien voldoende. en dat kost weinig kracht aan de dissel.
Met een potkrikje krijg je de as ook horizontaal , dus ook geen mover nodig om hem op een keg te rijden.
Voor mij is de voornaamste reden om geen mover te nemen het gewicht.
Wegens de genoemde redenen ook niet echt noodzakelijk.
Aankoppelen met de vorige auto , keek mijn vrouw even mee hoever ik nog naar achteren kon.
Huidige auto heeft een camera waarbij ik de kogel kan zien.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Aankoppelhulpje
Waterpas moet hij bij mij ook staan, anders doe ik geen oog dicht.
Ik heb geen mover omdat ik het gewicht niet meer hebben kan. Zo simpel is dat. Als ik dat wel had gehad, dan zou ik waarschijnlijk wel een mover hebben omdat ik wel van luxe en gadgets hou. Maar tot op heden mis ik hem niet echt.
Ik heb geen mover omdat ik het gewicht niet meer hebben kan. Zo simpel is dat. Als ik dat wel had gehad, dan zou ik waarschijnlijk wel een mover hebben omdat ik wel van luxe en gadgets hou. Maar tot op heden mis ik hem niet echt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Aankoppelhulpje
Zelfde reden dus.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Aankoppelhulpje
Onze caravan weegt beladen 1200kg en toch kwamen we op ongelijke campings steeds in de problemen en hadden we andere mensen erbij nodig, achteruitrijden met de caravan kan ik met 2 vingers in de neus maar vaak heb je de ruimte gewoon niet.ronk schreef: ↑vr 26 feb 2021 11:58
Het ligt ook aan het formaat caravan , de kwaliteiten van de chauffeur.
En hoe kritisch je bent kwa sta plaats. (wil je ergens tussen een stel bomen staan ?)
Ik heb ook niet zo'n mega grote caravan.
Kan goed met caravan achteruit rijden.
En hoef niet perse in een of ander hoekje te staan voor wat mooier uitzicht.
Hooguit is een kwartslag draaien voldoende. en dat kost weinig kracht aan de dissel.
Met een potkrikje krijg je de as ook horizontaal , dus ook geen mover nodig om hem op een keg te rijden.
Voor mij is de voornaamste reden om geen mover te nemen het gewicht.
Wegens de genoemde redenen ook niet echt noodzakelijk.
Aankoppelen met de vorige auto , keek mijn vrouw even mee hoever ik nog naar achteren kon.
Huidige auto heeft een camera waarbij ik de kogel kan zien.
Jullie argumenten gaan op totdat je een mover hebt, dat zie je hier op het forum keer op keer, telkens de opmerking dat hadden we eerder moeten doen
Als je geen laadvermogen over hebt wordt het idd lastig
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand met mover gezien die zei dat hij hem de volgende keer niet meer hoeft zeg maar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aankoppelhulpje
Dat het makkelijk is weet ik ook wel.
Als je een oprit hebt die omhoog loopt is een mover onmisbaar
Ouders hadden 20 jaar geleden al een mover.
Met een mover zet je de caravan op de meest onmogelijke plekken.
Tot nu toe (pas 30 jaar een eigen caravan en 20 jaar met ouders) geen echte noodzaak gehad voor een mover.
En zeker niet om aan te koppelen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Aankoppelhulpje
@Micky
De vraag is dan: wiens vingers stop je dan in je neus, zodat je je handen vrij houdt om te sturen?
Nee, een mover is super handig. Maar als het zonder kan, scheelt dat ook weer tijd.
Mevrouw Frup houdt haar hand boven de koppeling en als de haak er precies onder komt, dan weten ik én de rest van de hele camping dat ...
De vraag is dan: wiens vingers stop je dan in je neus, zodat je je handen vrij houdt om te sturen?
Nee, een mover is super handig. Maar als het zonder kan, scheelt dat ook weer tijd.
Mevrouw Frup houdt haar hand boven de koppeling en als de haak er precies onder komt, dan weten ik én de rest van de hele camping dat ...
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes.
Re: Aankoppelhulpje
Ook een belangrijk punt is de lichamelijke gesteldheid. Zowel mijn vrouw als ik zijn rug patiënten, en zouden daardoor niet zonder mover kunnen.
Re: Aankoppelhulpje
ronk schreef: ↑vr 26 feb 2021 11:58
Het ligt ook aan het formaat caravan , de kwaliteiten van de chauffeur.
En hoe kritisch je bent kwa sta plaats. (wil je ergens tussen een stel bomen staan ?)
Ik heb ook niet zo'n mega grote caravan.
Kan goed met caravan achteruit rijden.
En hoef niet perse in een of ander hoekje te staan voor wat mooier uitzicht.
Hooguit is een kwartslag draaien voldoende. en dat kost weinig kracht aan de dissel.
Met een potkrikje krijg je de as ook horizontaal , dus ook geen mover nodig om hem op een keg te rijden.
Voor mij is de voornaamste reden om geen mover te nemen het gewicht.
Wegens de genoemde redenen ook niet echt noodzakelijk.
Aankoppelen met de vorige auto , keek mijn vrouw even mee hoever ik nog naar achteren kon.
Huidige auto heeft een camera waarbij ik de kogel kan zien.
Wel of geen mega groot caravan maakt niet uit.
Wij hebben ruim 30 jaar lang geen mover gehad op tandemassers, maar je moet dan wel kunnen sturen zoals je al schrijft. (maar dat geldt voor elke combi).
Porsche + Tabbert
Re: Aankoppelhulpje
Overigens is het achteruit rijden met een grote tandemasser dan wel weer gemakkelijker dan met een klein minicaravannetje. Zo'n klein ding staat er dwars achter voor je het weet. In een klein hoekje frommelen is met een kleintje weer eenvoudiger.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Aankoppelhulpje
Zolang je maar ruimte voor de auto hebt heb je geen mover nodig.... vaak is dat er niet!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Aankoppelhulpje
kort en bondig. Daarom heb ik er een
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Aankoppelhulpje
Een mover heb je bij kleinere caravans niet absoluut nodig, bij grotere allicht ook niet, maar het is zoals elektrische raamopeners op auto's, bijna iedereen heeft die maar zijn ze nodig?
Als parkeerhulp gebruik ik dus ook met veel plezier die mover en zonder zou ik de caravan nooit naast huis huis krijgen zonder schade. Het wegje slalomt met 2 bochten en door een poort van ongeveer 3 meter breed waar die caravan dan schuin door moet, op zich geen probleem, maar er staat een betonplaatafrastering naast wat maakt dat in de schuinse kant (hoek van 40°denk ik) er aan beide kanten slechts 10 cm overblijft.
Bovendien ben ik alleen om de caravan te verplaatsen en er is daar dan geen beginnen aan, ook al omdat de oprit heel lichtjes schuin is.
Als parkeerhulp gebruik ik dus ook met veel plezier die mover en zonder zou ik de caravan nooit naast huis huis krijgen zonder schade. Het wegje slalomt met 2 bochten en door een poort van ongeveer 3 meter breed waar die caravan dan schuin door moet, op zich geen probleem, maar er staat een betonplaatafrastering naast wat maakt dat in de schuinse kant (hoek van 40°denk ik) er aan beide kanten slechts 10 cm overblijft.
Bovendien ben ik alleen om de caravan te verplaatsen en er is daar dan geen beginnen aan, ook al omdat de oprit heel lichtjes schuin is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Aankoppelhulpje
Mijn ervaring: caravan van 1800 kg krijg je met 2 volwassenen niet gemanouvreerd tenzij op gladde asfalt weg zonder helling, met moeite.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Aankoppelhulpje
En wil je 1800kg trekgewicht aan je handgreepjes???
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Aankoppelhulpje
Het licht toch ook veel aan de ondergrond.
Meestal staan we op knoerharde ondergrond en is het fluitje van een cent.
Maar afgelopen zomer kwamen we terecht op een beetje zompigge ondergrond.
En dan ben je toch wel vlug uit gemanouvreerd met je spierballetjes.
Na afloop kun je dan een uurtje sportschool wel overslaan.
Meestal staan we op knoerharde ondergrond en is het fluitje van een cent.
Maar afgelopen zomer kwamen we terecht op een beetje zompigge ondergrond.
En dan ben je toch wel vlug uit gemanouvreerd met je spierballetjes.
Na afloop kun je dan een uurtje sportschool wel overslaan.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Aankoppelhulpje
Mijn vrouw geeft altijd signalen boven het dak. Aangezien ik geen onderzeeër heb zie ik daar niets. Ik laat het maar zo.
Re: Aankoppelhulpje
herkenbaar
Met elkaar contact via de telefoon werkt beter
Met elkaar contact via de telefoon werkt beter
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Aankoppelhulpje
De chauffeur op de foto dacht ook dat het zonder signalen wel kon.
Dus niet, duidelijke signalen zijn heel belangrijk.
Anders gaat het eens een keer mis.
Dus niet, duidelijke signalen zijn heel belangrijk.
Anders gaat het eens een keer mis.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019