tom tom/de kaart, of beide

Systemen en aanverwante zaken.
appie48

tom tom/de kaart, of beide

Bericht door appie48 » za 4 jul 2009 12:15

heb al enkele keren meegemaakt dat er via de navigatie niet altijd de meest logische/kortste/snelste route gereden wordt

hoe doen jullie dat ?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door JPGeetje » za 4 jul 2009 13:40

Wij gebruiken altijd beide.
Mijn navigator heeft altijd de wegenatlas op schoot en volgt daar ook onze positie in.
Daarnaast is de route in het navigatiesysteem ingeprogrammeerd als ondersteuning.
Ook wordt de wegbewijzering in de gaten gehouden.
Dit klinkt misschien een beetje overdreven, maar wij rijden nogal vaak RN in Frankrijk en dan kun je op die manier toch wat relaxter inspelen als er weer eens een deviation wordt aangekondigd. Als we ergens door een stad komen zijn de commando's van Miep (zo noemen we de onze) vaak doorslaggevend. Hier veranderd over het algemeen niet zo veel aan het wegennet. Daarbuiten wil het nog wel eens voorkomen dat een weg verlegd is zodat de inmiddels 3 jaar oude navigatiedata het spoor bijster is. Miep huld zich dan in een diepe zwijgzaamheid en op het schermpje krijg je de indruk dat je werkelijk in the middle of nowhere zit.
Als we de plaats van bestemming naderen wordt er ook weer wat beter naar Miep geluisterd.
Zo doen wij het en dat gaat meestal goed.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

@dri

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door @dri » za 4 jul 2009 14:37

JPGeetje schreef:Mijn navigator heeft altijd de wegenatlas op schoot en volgt daar ook onze positie in.
Daarnaast is de route in het navigatiesysteem ingeprogrammeerd als ondersteuning.
De enig juiste manier, zo doen wij het ook.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Ad » za 4 jul 2009 16:18

Altijd ook een wegenkaart mee.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Stoekie » za 4 jul 2009 16:20

Ik rijd meestal volkomen op de navigatie (vrouwlief slaapt graag :| ), file's e/o ander onheil worden netjes middels tmc doorgegeven en een omleidingsroute is dan snel gekozen... of juist weer niet want tegenwoordig neemt dan iedereen, met navi, die omleiding :|
De kaart nemen we natuurlijk wel mee mocht onze Miep er niet meer uitkomen of defekt raken.
En aangezien we dit jaar naar Kroatië gaan zullen we het laatste stuk wel móéten kaartlezen want volgens mij zijn daar nog geen navi-dvd's van te verkrijgen.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door E.T. » za 4 jul 2009 17:33

Kijk bijna altijd eerst op de kaart en stippel dan zelf een route uit.
Laat dan de TT de route berekenen en pas die dan aan naar eigen smaak. biggrin
Met vakanties laten we de TT dus een vooraf uitgestippelde route navigeren.

We zorgen altijd dat we goede kaarten bij ons hebben. toppie.gif
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Leentje » za 4 jul 2009 17:38

Een route stippel ikzelf uit, tomtom staat soms aan zonder navigatiefunctie, maar om het verloop van de wegen te volgen(Lille), wat soms handig is bij op en afritten en kruisingen.
Soms mag TT een stukje weg wijzen, maar echt handig is-ie pas als we bijna op een bestemming zijn, dan hoeven we niet te zoeken.
Het kaartlezen geniet ik van, heb er een voor de grote lijnen (ANWB), het michelinboek Frankrijk en soms kaarten van de streek. Dan hoef je niet zo te bladeren. Het Michelinboek op A3 formaat bevalt ons dan ook beter dan het kleinere formaat.
Wij rijden graag een mix van route national en stukjes tolweg.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door LekensMark » za 4 jul 2009 20:57

Hier wijst de TomTom de weg, wegenkaarten gaan wel mee als reserve. Handig aan de TT is dat je coordinaten van de camping kunt ingeven, bij het vorig navigatie systeem ging dat niet en dan vonden we wel het stad of dorp maar liep het regelmatig mis als we de straat gingen ingeven.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

PVN

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door PVN » za 4 jul 2009 23:18

als wij naar het buitenland gaan, stippelen we de weg uit op de anwb kaarten, ook wordt de route in de navigatie gezet, maar onderweg kan de weg zomaar een andere wending krijgen bij ons, en dan vallen we terug op de kaarten

op de kaarten houden we ook tijden, km, stops etc bij

heuvelman60

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door heuvelman60 » zo 5 jul 2009 06:34

@dri schreef:
JPGeetje schreef:Mijn navigator heeft altijd de wegenatlas op schoot en volgt daar ook onze positie in.
Daarnaast is de route in het navigatiesysteem ingeprogrammeerd als ondersteuning.
De enig juiste manier, zo doen wij het ook.
Wij doen dat ook maar...
speciaal voor mijn eigen Miep, neem ik alles van tevoren nog even door en vul de belangrijkste wegen, plaatsen en afritten in een excellsheetje dat ze er als hulpmiddeltje in Hardcopy erbij krijgt :lol:
Handig van de ANWB zijn de (gratis) routekaarten... Kun je van tevoren met een marker een en ander aangeven en is dan ook nog leuk voor de kids als ze willen zien hoever je bent...
exclaim.gif De Tomtom miep stuurt je soms naar/door/langs plekken waar je als caravanner niet mag/kunt komen. dus van tevoren bekijken is wel zo handig. Ik heb al eens ergens gestaan waar TT vond dat dat wel kon, maar helaas, was de combi echt te breed... :oops: cool2.gif :evil:

Apejoekie

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Apejoekie » zo 5 jul 2009 09:47

Michelinboek ligt onder de voorstoel, Tomtom staan aan met geluid uit en de route weet ik van te voren al uit mijn hoofd. Meestal rijd ik anders dan tommie in beginsel aangeeft. Bijvoorbeeld: Tommie wil perse Route du Soleil en ik wil via Milau. Neem ik de eerste route naar eigen idee en daarna, als we er bijna zijn, dan mag Tommie het weer overnemen. Vooral bij Parijs scheelt het een hoop om mijn digitale hulpje te gebruiken toppie.gif

Wanneer mijn vrouw het stuur over neemt gaat het geluid van de Tomtom weer aan, vindt ze prettiger.

Verder ben ik van mening dat je vaardigheden op het gebied van kaartlezen op peil dienen te blijven. Als Tommie diensten gaat weigeren dan moet je wel kunnen kaartlezen he :wink:

Rodin44
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 1 nov 2006 09:48
Locatie: Apeldoorn

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Rodin44 » di 7 jul 2009 13:33

Bij ons is Tommy onder de stoel verdwenen en bleef de Michelinatlas op schoot. Hoe je TT ook instelde, regelmatig wilde hij ons langs een andere weg sturen dan we zelf wilden en kregen we het advies om te draaien. Tot vervelens toe. Dus TTommy maar op vakantie gestuurd onder de stoel en heerlijk zelf de route bepaald, die door mijn vrouw prima werd aangegeven. Zo nodig net "op rotonde linksaf, derde afslag". :D
Subaru Forrester met Eriba Nova LL 530

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Knaus440 » di 7 jul 2009 15:31

Hier wijst garmin Nuvi 860 de weg tot mijn vrouw het over neemt. Het is duidelijk wie dan de baas is :wink:
Wij rijden altijd op de navigatie en de route kaarten ANWB naast de stoel. Ook meer gedetaileerde kaarten zijn bij de hand.
Gewoon voor het grote overzicht, andere wegen willen zoeken etc. Maar vooral rijden op de nuvi dus. Net een lange rit gemaakt La Rochelle vv en files gezien en werden gemeld. Ook op de nuvi worden dan de files gemeld. Vervolgens druk ik op vermijden en er komt de snelste weg, maar zonder file, naar voren. Werkt meestal perfect, in elk geval goede ervaringen mee. Vooral omdat ik aangegeven heb voorkeur voor snelwegen of RN in France te hebben.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

PKing

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door PKing » di 7 jul 2009 19:10

Sinds kort gebruik ik TomTom op een PDA en zolang je het als een hulpmiddel ziet werkt het heel behoorlijk.

Mijn eega heeft de kaart niet meer in de aanslag, en alhoewel ze het er eerst niet mee eens was, staan we tegenwoordig meestal bij de camping die daadwerkelijk uitgekozen was :D
Ik vindt het wel ontspannen rijden moet ik zeggen.
Aangezien wij bijna nooit wat afspreken is een keertje foutrijden niet echt een probleem.
En bij file verlaat ik zowieso de snelweg en zoek een camping.

Nick

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Nick » di 7 jul 2009 20:49

Bij mij staat Tommetje altijd aan op onbekend terrein, alleen al om al dat geklets over omkeren ed te horen. Ik rijd nogal eens een andere route als TT aangeeft.
Het is altijd weer een gok wanneer tante TT het opgeeft en niet meer over omkeren zeurt maar gewoon de nieuwe route accepteerd.
Het is en blijft een mirakel leuk ding.
groet,

BDoets

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door BDoets » di 7 jul 2009 21:08

Nick schreef:Het is altijd weer een gok wanneer tante TT het opgeeft en niet meer over omkeren zeurt maar gewoon de nieuwe route accepteerd.
Dat is heel simpel, zogauw de nieuwe route korter is dan wat TT zelf van plan was (en dat ogenblik komt vroeger of later) dan past TT zich aan. Tot dat punt blijft Bram roepen dat je moet omkeren :wink:

Ik ben altijd een liefhebber van geografische kaarten geweest, maar mijn Karen was er heel blij mee dat ze (inmiddels sinds een jaar of 5) niet meer de hele reis met de ANWB routekaart op schoot hoefde te zitten. En we rijden nog maar zelden fout. De kaart is wel bij de hand hoor... maar wordt in de praktijk hoofdzakelijk gebruikt om te kijken hoe we opschieten. Soms snelweg, soms RN; net waar we zin in hebben. Van onze bestemming heb ik of koop ik detailkaarten.

Ik maak me een beetje zorgen over de afkalving van het GPS systeem en het niet opschieten van het Galileo systeem. Ik heb 3 GPS-en (1 voor de auto, 1 voor de fiets en 1 voor vliegen, zie m'n avatar) en het zou toch jammer zijn als ze opeens alle drie waardeloos waren... :(

Bart

Nick

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Nick » wo 8 jul 2009 11:36

[quote="BDoets
Dat is heel simpel, zogauw de nieuwe route korter is dan wat TT zelf van plan was (en dat ogenblik komt vroeger of later) dan past TT zich aan. Tot dat punt blijft Bram roepen dat je moet omkeren :wink:
Bart[/quote]

Dat was me duidelijk Bart, maar het blijft gokken waar dat omslagpunt ligt. Als je de wegenkaart niet in je hoofd hebt ligt dat punt soms veel verder dan je dacht. Bovendien hangt het nog af van het aantal mogelijkheden om om te draaien, vooral als je op een autobahn rijdt.
groet,

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Knausje » wo 8 jul 2009 21:28

Wij nemen ook de anwb route kaarten mee, stippelen thuis de route al uit, tom tom staat uit en komt te voorschijn als we het spoor bijster raken...Verder diverse uitgebreide kaarten van de landen die we paseren en bezoeken.
groetjes
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Daphne » wo 8 jul 2009 23:26

TT is een hulpmiddel tijdens de reis (geluid uit), maar de reis wordt van te voren bepaald op de kaart. En tijdens de reis ben ik de baas/navigator boven TT met de kaart op schoot. biggrin biggrin heb toch niets beters te doen

Dutchdrummer volgt mijn aanwijzingen blindelings :lol: met de ogen open 8) .
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gerhard N

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Gerhard N » wo 8 jul 2009 23:29

nga, Joost mag het weten :wink: :wink: :lol: :lol: :razz:

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Daphne » wo 8 jul 2009 23:42

Precies :lol: :lol: cool.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door perry » zo 12 jul 2009 10:24

hallo allemaal

ik vind dat je altijd kaarten er bij met hebben naast je navi
maar ook kijken tijdens het rijden op de kaarten niet blind op je navi rijden als je de weg daar niet kent als ie stopt ben je klaar hou je de kaart er bij weet je ongeveer waar je zit
in nl weet ik de weg aardig dus dan is navi alleen voldoende naar italy weet ik ook aardig de weg omdat we die weg al paar jaar rijden zelfde camping maar toch navi er bij plus kaart
goeie reis
perry
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

racc

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door racc » zo 12 jul 2009 13:01

Zijn wij nog de enige die helemaal niet afhankelijk is van een NAV. We rijden zelden fout en vinden het juist leuk om te zoeken, en het dan te vinden. De camping route worden vaak duidelijk aangegeven in het camping boek.
En juist door de kaart te gebruiken weet je ook precies waar je bent. Ik kan Frankrijk wel dromen. Dat doen straks de meeste niet meer en raken dan in paniek als het apparaat stuk gaat.
Dus het is het beste om, als je toch met de NAV gaat, ook een kaart er bij te houden.

Uncle Johnny

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Uncle Johnny » zo 19 jul 2009 21:50

Gewoon de borden volgen, heel simpel. En die TomTom in de sloot gooien cool.gif
appie48 schreef:heb al enkele keren meegemaakt dat er via de navigatie niet altijd de meest logische/kortste/snelste route gereden wordt

hoe doen jullie dat ?

BDoets

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door BDoets » zo 19 jul 2009 22:37

Uncle Johnny schreef:...En die TomTom in de sloot gooien
Nounou... wij gebruiken het nu een jaar of vijf schat ik. Heel erg veel plezier van, vooral ook mijn vrouw (niet langer de hele vakantie met de ANWB routekaart op schoot).
Het maakt me meestal niet uit als Bram van Tomtom niet de allerkortste route kiest (vaak vraag ik 'm speciaal om "geen snelwegen" of "kortste route" - wat soms hele leuke onbekende doorsteekjes geeft).
Wel check ik grofweg hoe Bram het plant, en grijp een enkele keer in, maar over het algemeen kent hij de weg echt beter dan ik en plant prima.
En qua veiligheid: ik denk dat ik veel veiliger rijd als ik niet naar de goede wegwijzers hoef te speuren (vooral als je met de caravan door een vreemde stad rijdt), en in de bergen kan je precies zien hoever die scherpe bocht nog doorgaat...

Als we geen zin in Bram hebben blijft-ie gewoon uit. Maar, eerlijk gezegd is dat zelden; wij zijn gek op 'm.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”