Wat is er mis met Caravelair ?

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Amber » zo 8 apr 2012 13:58

Peter, ik heb al jullie foto's bekeken. Jullie hebben van elke vakantie genoten, dat is toch het belangrijkste. thumbup.gif
Wat een ander ervan vind....moet diegene zelf weten. weenie.gif

Wij hebben een caravelair Odeysea (1998) , en wij vinden de caravan prima. (Ik ben nog steeds gecharmeerd van de ronde zithoek.) love.gif
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Dirk-Jan Kann

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Dirk-Jan Kann » do 18 apr 2013 11:09

In 1999 heb ik een Caravelair 395 Silver nieuw gekocht.
Direct na aanschaf heb ik het zitje voorin omgebouwd tot een ruim 2-persoons bed van 1.50 m breed, met een heerlijke boxspringmatras van bijna 20 cm dik.
Met deze caravan zijn we 2 keer naar Portugal geweest en zo'n 14 keer naar Frankrijk. Daarnaast nog zo'n 12 keer naar Limburg.
Het is een eenvoudige, maar zeer lichte caravan, die zich tot op heden zeer goed houdt. Er zit weinig aan dat stuk kan.
Drie jaar geleden heb ik de bodem laten inspuiten onder de keukenvloer, omdat deze daar iets ingezakt was.
Vorig jaar ging de koelkast van Electrolux/Dometic stuk (met een sterke ammoniaklucht), maar dat was geen typisch Caravelair-euvel. Vrijwel elke caravan is met dit merk uitgerust.
Eens in de zoveel jaren begeeft een wastafel/keuken-kraantje het, maar ook dit is niet een specifiek Caravelair-product. Voor nog geen twee tientjes koop je die in elke caravan-winkel en monteer je ze binnen een kwartier.
Enkele jaren geleden heb ik een losse porta-potii toilet gekocht en deze in de wasruimte gezet. Het is misschien wel wat primitief, maar voldoet prima.
Voordat ik koos voor het merk Caravelair werd ik gewaarschuwd voor lekkage e.d., maar bij elke controlebeurt blijkt dat de wanden kurkdroog zijn en dat kan niet van elk merk gezegd worden.
Kortom, ben je op zoek naar een goede en lichte caravan zonder al te veel fratsen, koop dan gewoon een Caravelair. Het scheelt je bovendien ook nog de noodzaak van een dure auto.
vr.gr.
Dirk-Jan

Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Marc A » zo 2 feb 2014 21:09

Voor ons is er nog steeds niks mis met de Caravelair.

De Ambiance Style hebben we 5 jaar gehad, prima caravan.
We hebben deze week een nieuwe besteld, maar weer een Caravelair. (Venicia Premium 550)

Reden van wissel : groter zithoek, aparte douche, keuken wat ruimer, aparte doucheruimte,
meer kasten. Samengevat, wat meer plaats.
Wij hebben geen voortent, enkel een luifel.
En dan is wat extra ruimte in de caravan wel leuk.

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat we echt wel in Rucphen een nieuwe wilden kopen,
omdat we daar super tevreden zijn.
Maar dan nog : we hebben ook een blik geworpen op de Adria Adora 563 PU,
en de Sprite Cruzer 495 SR.
Toch zonder twee keer na te denken voor de Caravelair gekozen thumbup.gif

Ik heb hier een foto van de website,
1234500_222160637946720_1503870593_n.jpg
maar als we de caravan hebben zal ik wat nieuwe foto's zetten.
Allemaal nog veel (Caravelair) kampeerplezier
Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

robheid

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door robheid » zo 22 jun 2014 20:13

Wij hebben in 2012 een nieuwe antares 400 gekocht. Op zich zijn we erg tevreden alhoewel het laadvermogen erg tegen valt en daadwerkelijk alles kraakt in de caravan. Van de vloer, het bed tot en met de kastjes. De vloer hebben wij bij de beurt van vorig jaar aangegeven maar dit jaar is het weer net zo erg als vorig jaar. Hebben meer mensen hier last van en is hier iets aan te doen? Ik lees nare verhalen over krakende vloeren.

Net voor de vakantie de volbeladen caravan op gewogen en toen bleek dat wij hem circa 50kg te zwaar beladen hadden. We hebben maar wat zware dingen zoals het reservewiel maar in de auto meegenomen. Hier gaan wij na de vakantie kritisch naar kijken en de spullen die wij niet gebruiken thuis te laten. Maar met twee fietsen gaat het hard met maar 200kg aan laadvermogen.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door FWalraven » zo 22 jun 2014 22:48

RE.gif

Laadvermogen was toch bekend bij aankoop en of na folders bekijken?

Heb een Anteres gehad van 2003, had ook een krakende vloer. Zolang de oorzaak geen vocht is, is er niets aan de hand.
En van een caravan van 2012 lijkt mij dat niet de oorzaak te zijn.

Frans

robheid

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door robheid » ma 23 jun 2014 17:00

Bedankt, ja het laadvermogen was bekend maar ik dacht dat er nog veel meer in kon en dat we nog niet aan de limiet zaten. Dat valt dus tegen. Al met al zijn alle kleine dingen toch 200kg bij elkaar.

warbout
Berichten: 104
Lid geworden op: za 30 aug 2014 23:03
Locatie: Albrandswaard

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door warbout » di 25 apr 2017 10:33

Wij hebben na merken als Avento inmiddels ook al weer een aantal jaren een Caravelair Antares de Luxe 395.
Echter als deze naast een zelfde staat maar dan van 4 meter is die 5 cm. nergens te vinden hoor. mrgreen.gif

Hij bevalt prima voor mijn vrouw, ik en de hond.
Ieder jaar gaan we er weken lang mee op pad zoals naar Spanje, Portugal, Frankrijk, Oostenrijk en Istrie.
Inderdaad is er niks mis mee. Integendeel want hij trekt lekker licht en al hebben wij een moover dan nog is hij
eventueel met de hand duwbaar. Maar ja de moover brengt toch uitkomst op landerig terrein.


Nu heb ik een vraag aan de andere Antares kampeerders.
Wij willen de kussens op de banken van de treinzit vervangen door iets dikker zodat het prettiger zit.
( Van de andere banken hebben we een vast bed gemaakt zoals de huidige Antares heeft vandaar dat je binnen geen verschil ziet)
Maar onze caravan staat nog in de winterstalling dus kunnen we er nog niet bij.
Eind mei willen wij er weer mee de hort op naar de Elzas.
Wie weet de maten van betreffende kussens qua lengte en breedte?

Het zou mooi zijn als we de kussens al op maat gemaakt hebben voordat de caravan voor de deur staat.
Wie mag ik daar vast hartelijk voor bedanken? blij.gif

Groetjes, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door FWalraven » di 25 apr 2017 10:40

RE.gif

Is het niet verstandige om zelf te meten of met de kussen naar een stoffeerderij te gaan, zodat een verkeerde meting is uitgesloten?
Een ander kan dan wel denken dat hij dezelfde kussens heeft, maar 1 of 2 cm te klein of te groot en het is weggegooid geld.
Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Daphne » di 25 apr 2017 10:59

warbout schreef:Wie weet de maten van betreffende kussens qua lengte en breedte?

Het zou mooi zijn als we de kussens al op maat gemaakt hebben voordat de caravan voor de deur staat.
Dat risico zou ik nooit nemen. Zoals FWalraven ook al schrijft, zelf meten of de kussens ophalen en deze bij een stoffeerder brengen. De moeite, om problemen op te lossen als het niet goed blijkt te zijn, is vele malen groter dan even naar de stalling te rijden en de kussens op te halen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

warbout
Berichten: 104
Lid geworden op: za 30 aug 2014 23:03
Locatie: Albrandswaard

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door warbout » di 25 apr 2017 14:01

Dank jullie voor je advies.
En natuurlijk is dat het beste daar hebben jullie gelijk in.
Maar aangezien het enkel om de twee zitkussens gaat, zijn wij al geholpen
als we van van die twee rechthoeken van rand tot rand de lengte en breedte maten weten.
Zelfs als het min of meer 2 cm. zou schelen dan past het nog doordat het er ruim overheen valt.

groetjes, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".

Gebruikersavatar
Beerhunter
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 25 jan 2017 20:59

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Beerhunter » ma 18 sep 2017 19:55

Wij hebben in Mei onze eerste nieuwe caravan gekregen, een Antares Style.
Ik heb hier elders op het forum al wat over geschreven. Onze eerste indruk is helaas nog niet overwegend positief.
Misschien verwachten we iets te veel van een splinternieuwe caravan, maar na 2 vakanties van 2 weken kom ik op het volgende lijstje van defecten:

- Combi Rollo van het raam rechtsvoor komt los van de wand. Dit was direct bij thuiskomst na de aflevering al. Dit kan misschien komen doordat de transporteur de caravan heeft laten "stuiteren" met schade aan de zijwand als gevolg (wordt nog gerepareerd).
- Combi Rollo raam linksvoor loopt regelmatig vast.
- De voorste stootrubbertjes van de glasplaat van het gasfornuis liggen al vanaf dag 1 los en blijven loskomen.
- De kookplaat/wasbak heeft losgelaten van het aanrecht en is ongeveer 1 cm omhoog gekomen, de schroeven hebben geen grip.
- De kit onder keukenwasbak is tijdens de eerste vakantie “gesmolten” en liep de besteklade in.
- Kitwerk van de schoorsteen ziet er niet echt waterdicht uit (lees: prutswerk)
- De toiletdeur klemt, heel erg bij warm weer en een beetje bij minder warm weer
- Gruwelijk krakende vloer en kastjes bij bijna elke beweging (en ja, hij staat waterpas)
- De bedieningsknop van de verwarming moet na elke rit opnieuw op zijn plek vastgezet worden omdat het bedieningsstangetje losrammelt.
- Keukenkraan viel uit elkaar bij schoonmaken van de wasbak, dit heb ik onderweg zelf nog kunnen repareren doordat het metalen “schakelstripje” nog niet door de afvoer was gevallen.

Is dit normaal bij nieuwe caravans, of is dit gewoon Franse slag? Ik ga er van uit dat de dealer dit allemaal wel oplost. En vooral dat het dan opgelost blijft. Ik vind klussen niet erg, maar niet aan een nieuwe caravan die defectvrij zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Micky » ma 18 sep 2017 19:59

RE.gif

Niet normaal en ik weet dat er hier mensen zijn die zeggen dat er nauwelijks kwaliteitsverschillen tussen de verschillende merken zit, ik ben het daar niet mee eens, ieder waar naar zijn geld...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door MarcoC » ma 18 sep 2017 20:21

Ik vrees dat je zo'n maandagochtend caravan hebt...... pffff zou hier echt werk van maken hoor [aschrik.gif]
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Diny » ma 18 sep 2017 20:31

Beerhunter, je meldt dat de transporteur de caravan liet stuiteren, met schade aan de zijkant als gevolg.
Kan een aantal mankementen die je beschrijft het gevolg zijn van dat stuiteren?
Een caravan moet tegen een stootje kunnen, maar kennissen reden ietsje te hard over een drempel met als gevolg dat er geen kastje meer op z'n plek zat.

Gebruikersavatar
Beerhunter
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 25 jan 2017 20:59

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Beerhunter » ma 18 sep 2017 20:50

Klopt, daar heb ik ook aan gedacht. Maar probeer dat maar eens te bewijzen. De transporteur geeft in elk geval de fabriek de schuld en andersom.
Ze gaan in elk geval eerst de deuk repareren, maar ik heb dit lijstje ook vast aan de dealer opgegeven. Even kijken wat hij er verder mee doet.

Ik denk niet dat dit een maandagochtend, maar eerder een net voor de Franse lunchtijd caravan is. Net voor 12 laten die alles uit de handen vallen, en na 1 uur lunch met de bijbehorende fles wijn wordt het niets meer. mrgreen.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Diny » ma 18 sep 2017 21:20

RE.gif
Iets bewijzen is altijd erg lastig.
Misschien is het mogelijk om een schade expertise bedrijf in te schakelen dat de caravan van onder tot boven onder de loep neemt om te kijken of er signalen/mankementen zijn die erop wijzen dat dat stuiteren meer om het lijf had dan blikschade.
Je caravan is ongetwijfeld verzekerd en misschien ook inclusief een rechtsbijstands verzekering.
In ieder geval is het ellendig; je denkt een nieuwe, probleemloze caravan te kopen en dan ben je absoluut niet tevreden. Jammer.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Taan » ma 18 sep 2017 22:05

Krijg dit maar eens blijvend opgelost. Sterkte.
Ik hoop dat ze het netjes gaan oplossen en anders kun je soms beter je verlies nemen. Beter voor je gemoedsrust.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door RichTrip » ma 18 sep 2017 22:11

Onze ongeveer 5- jarige jongste trok zo'n 6 jaar geleden bij O. te W., terwijl wij daar enkele caravans bekeken, zonder al te veel moeite de toiletrolhouder in de toiletruimte van een Caravelair ompleet uit de wand. Het was toen echt een combinatie van boosheid (op mijn zoontje) en verbazing voor de belabberde kwaliteit...
..
Wil de Caravelair eigenaren niet tegen de schenen trappen, maar voor mij nooit zo'n ding. Liever een iets oudere caravan van een A-merk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door BertJan » di 19 sep 2017 08:33

dit zijn geen schokkende punten, echter hadden de meeste bij de afleveringsbeurt al opgelost moeten worden.

Gebruikersavatar
Beerhunter
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 25 jan 2017 20:59

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Beerhunter » di 19 sep 2017 09:04

Nee, niet echt schokkend. Maar bij elkaar opgeteld is het toch een beetje jammer van een nieuwe caravan.
Een loslatend aanrecht vind je niet bij een afleverbeurt, net zoals loslatende combirollo's. Dat komt blijkbaar pas na 3 a 4 weken gebruik, net als een krakende/kreunende vloer en meubels, en dan niet een klein piepje maar de buren 3 plaatsen verder horen je gewoon duidelijk lopen.

Een aantal dingen heb ik al niet eens genoemd omdat dat eigenlijk "producteigenschappen" zijn. Zoals een voorraam dat na openen uit het midden komt te staan en bij sluiten weer recht geschoven moet worden omdat hij anders niet goed sluit.

Met andere woorden, de kwaliteits beleving is beneden de maat, zelfs voor de iets lagere prijs.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Daphne » di 19 sep 2017 09:07

BertJan schreef:dit zijn geen schokkende punten, echter hadden de meeste bij de afleveringsbeurt al opgelost moeten worden.
Geen schokkende punten? Zitten toch een paar ernstige zaken bij die zeker niet hadden mogen gebeuren, en dat heeft niets te maken met de aflevercontrole.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Wim Verso » di 19 sep 2017 14:45

Je bent niet de enige hoor Beerhunter, onze Beijerland die ik in Maart 2005 nieuw kocht, mankeerde ook van alles, na twee maanden toen wij ergens op een camping stonden, vielen er twee deurtjes naar beneden en later ook het keukendeurtje.
Weer een maand later toen we in Italië stonden, kwam het aanrechtblad drie centimenter omhoog.
De Toiletdeur daar hebben we wat mee afgemarteld , die stond helemaal krom en sloot natuurlijk niet, de dealer heeft de scharniertjes verschillende keren verzet, maar sloot toch nooit goed, uiteindelijk hebben we vorig jaar de deur zelf sluitend gemaakt door o.a. in de sponning een extra latje te zetten zodat nu de toiletdeur wel sluit.
Het is/was een echte Maandagochtend caravan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door FWalraven » di 19 sep 2017 14:55

En zo zijn er ook A merken met allerlei problemen.

Frans

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door VIP » di 19 sep 2017 15:15

RE.gif

Gelukkig dan maar, hier op het forum krijg je altijd de indruk dat alleen een B-merk (zoals door velen gesuggereerd wordt) als Hobby problemen heeft awhoea.gif

Terwijl iedereen weet dat er bij alle merken problemen zijn maar dat niet zullen melden.

En dan krijg je dat iedereen kiest voor zijn eigen merk, gelukkig maar anders reden we allemaal hetzelfde.
Porsche + Tabbert

Volvodriver

Re: Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Volvodriver » di 19 sep 2017 15:27

RE.gif
Ik lees hier enig cynisme. mrgreen.gif

Overigens vind ik dat dit bij geen enkel merk mag voorkomen. Daarnaast wil ik niet spreken van A of B merken.

Hobby beschouw ik trouwens als volumemerk. En een goedlopend merk. Ik ben er echter geen fan van. Maar dat is iets anders dan A of B merk.

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”