Wat is er mis met Caravelair ?

Wonkannawi

Wat is er mis met Caravelair ?

Bericht door Wonkannawi » di 30 jun 2009 17:16

Vanwege (prettige) omstandigheden verkeren we momenteel in de kop van Noord-Holland en genieten van de mooie omgeving, aangekleed door het aanhoudende mooie weer. Tijdens onze fietstocht in de buurt van Heerhugowaard kwamen we langs de z.g. Caravan-Boulevard. Daar wij bij onze terugkeer van een zesweekse vakantie in mei/juni hadden besloten om maar eens naar een andere caravan te gaan uitzien (onze oude trouwe Bamba 390 had reeds 15 jaar dienst gedaan), besloten we eens te gaan 'neuzen' op deze boulevard. Nou, u raad het al, binnenkort moet ik vanuit het Brabantse mijn ouwe trouwe Bamba naar Heerhugowaard gaan brengen, omdat deze is ingeruild voor een nieuwe en wel de Caravelair Ambiance Style 450. Hoewel het model 2009 is, doet deze niet veel onder voor het komende model 2010. Bij navraag worden er enkele kleine veranderingen aangebracht aan het interieur, meer logo's op o.a. vloermat en dissel etc. De constructie blijft nagenoeg gelijk en men ziet ook weer af van overbodige luxe, omdat de consument aangeeft dat dit niet nodig is. Mede ook in verband met het gewicht. Dus magnetrons en grotere keukens, alsmede ruime rondzit worden weggelaten, c.q. kleiner gemonteerd. ook de kleur, zowel binnen als buiten (licht), blijft gehandhaafd. Dat het nieuwe model een prijskaartje krijgt dat gebaseerd is op 2010, behoeft geen nader uitleg. Ik wil hier aanhalen, dat we zeer goed zijn behandeld door de verkoopster van de fa. Stokman. En vind, dat dit ook wel eens mag worden gezegd. mede ook, omdat we bij diverse dealers waren geweest die geen of nauwelijks interesse toonden tijdens onze orientatie naar het caravangebeuren anno 2009. Op de Caravan-forum site wordt dit merk nauwelijks aangehaald, als het gaat om informatie. Ik rijdt al zo'n twintig jaar dit merk en kan alleen maar zeggen, dat het niet (meer) onder doet voor m.n. Hobby, Chateau en merken van gelijkwaardig niveau. En waarom ? Omdat ook zij rekening houden met het gewicht van de te trekken auto. Iets, wat Caravelair al jaren geleden deed.
Laatst gewijzigd door Wonkannawi op ma 6 jul 2009 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Knaapje » di 30 jun 2009 18:29

Is niks mis mee!!

Ik heb zelf een Antares 420 luxe van 2007.
Lichte, leuke en redelijk degelijke caravan en niet te duur.
Alles zit d'r op en an.
Hij komt trouwens bij dezelfde dealer vandaan en ook wij wonen 130 km weg.
Wij zijn er terecht gekomen, omdat de dichtsbijzijnde dealer geen interesse toonde ons te woord te staan of te informeren.
Stokman had een demo staan, maar omdat we niets in te ruilen hadden, kregen we een fikse korting en werd het een nieuwe.

Knaapje

Zandkasteel

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Zandkasteel » di 30 jun 2009 19:09

Ik mag niet oordelen, want we hebben er nooit in gekampeerd, maar mijn voorkeur is toch iets stevigers.
Bij de aankoop van de laatste keken we ook naar een lichtere uitvoering ivm gewicht, maar toch weer voor een Duitse caravan gekozen.
Zelf bij nieuwe caravans van dit merk, rammelden de kastjes en laden bij het openen en sluiten. Dat gaf ons geen vertrouwen.
Alles voelt gewoon zo slap en rammelig aan,maar nogmaals, we hebben er zelf nooit een gehad.
Dit is dus alleen een ervaring die wij hadden in showrooms, en de reden dat we er niet voor hebben gekozen

Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Marc A » di 30 jun 2009 20:17

N I K S ! ! !

Er is niks mis met caravelair ! toppie.gif
Wij hebben die van ons van dit voorjaar, en zijn al drie keer een weekeindje weggeweest.
Zaterdag vertrekken we voor een weekje, Zeeland weeral.

Er is nog niks losgerammeld, opengerammeld, of wat voor gerammeld ook.
Een p r i m a caravan,
en we zijn van plan daar nog jaren van te genieten,
bij leven en welzijn.

Kristiane en Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Amber » di 30 jun 2009 21:00

Wij hebben ook een caravelair caravan. We zijn zeer tevreden. toppie.gif
Laten we geen strijd aangaan over welk merk beter of slechter is. Iedereen heeft zijn/haar voorkeur. top.gif
Zelfde met auto's mmm.gif , stereo's silence.gif , partners :oops: en kleding wauw.gif .
Laten we genieten!!!! :lol:

De doorslag gaf bij ons de eindkeuken, ik ben er weg van!!!
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Louis
Berichten: 206
Lid geworden op: za 6 sep 2008 21:09
Locatie: Breda

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Louis » di 30 jun 2009 21:23

Ik heb het al meer op dit forum gezet, Caravelair was mijn eerste nieuwe caravan die ik kocht, een la bamba 380 1983 en ik was er apetrots op
Het is hoe je er zelf mee omgaat, een beetje zuinig op je spullen en ze kunnen jaren mee
veel plezier met je Caravelair
Peugeot 308 SW 2016
Als de zon schijnt een Rewaco trike 1.6 115pk
Voor de dame een Opel Mokka 1.4 turbo
Bursner Nexxo 569 30 years edition

Gebruikersavatar
HenkA
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 mar 2008 00:26
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door HenkA » wo 1 jul 2009 23:07

nix mis met de caravelair. Omdat we wat lichter wilden onze dettleffs summer edition van 6 jr ingeruild voor een caravelair ambiance 390. Alles wat de dettlefs had aan luxe (6 jr oud) heeft de caravelair ook. (boyler, groot dakraam, enz) Alles werkte prima, en rammelt niet meer dan het duitse merk. Intern is het electradeel wat rommelig aangelegd maar wel met dikke goede uit een stuk gettrokken kabels. Het rreservewiel zat erbij! We gaan dus met goede moet ons 2e caravelair jaar in. Misschien komt de carabelair wel minder in dit forum voor omdat er gewoon minder gedoe mee is. kijk maar eens hoe de Hobby dit forum vult.... Aan de andere kant alle caravans hebben wel eens wat...laten we maar gewoon lekker op vakantie gaan!

groet

henk

Christiaan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 6 mei 2007 00:56

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Christiaan » vr 3 jul 2009 00:45

Wij hebben een Caravelair Silver 395 uit 1997 en iedere keer genieten we weer van onze sleurhut. Door mijn hobby (vliegeren) zijn we vaker op pad dan de gemiddelde caravanbezitter, maar we hebben helemaal geen klagen over de kwaliteit. Af en toe kijk ik stiekem op het internet naar een nieuwe, maar dan kom ik toch weer uit bij een Caravelair: betaalbaar, licht in gewicht en compleet.

Wij hebben wel het standpunt, we gebruiken de caravan om: te slapen, te vrijen en onze tanden te poetsen, en de rest doen we buiten de caravan.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Ad » vr 3 jul 2009 13:51

Alle waar naar zijn geld. Ik heb geen ervaring met Caravelair dus kan ik niet een echt oordeel over de kwaliteit geven. Het is wel zo dat ze (veel) goedkoper zijn dan de gerenommeerde merken, dat moet toch ergens vandaan komen zou je zo zeggen. Heel belangrijk is m.i. hoe je er mee omgaat. Sommige mensen weten binnen de kortste keren alles naar zijn grootje te helpen en anderen vertroetelen hun beestje en doen er tot hun dood mee. Maar ook gerenommeerde merken laten steken vallen, dat hebben we vaak genoeg in dit forum kunnen lezen. Recent was ik bij een dealer en wierp een blik in een nieuwe Hobby. Ik schrok wel erg van de gammelheid van b.v. de laatjes en kastdeurtjes. Waarmee ik wil zeggen dat er voor mij dus niks mis is met een Caravelair.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door kc » vr 3 jul 2009 15:49

Wat is er mis met Caravelair ?
Misschien de naam en het land van herkomst (Frankrijk, dacht ik ?) ?

Als het tegenwoordig niet Duits klinkt, vertrekt een merk al met een achterstand t.o.v. een duits merk.
Vergelijk het met automerken : de consument wordt om de oren geslagen dat "alleen" of "vooral" de duitse automerken goed zijn. Al de rest eindigt in vergelijkingstest sowieso achter die duitse produkten.
Maar niemand stelt zich de vraag / weet niet dat vele testen gewoon copy-paste zijn van de originele test, uitgevoerd door duitse autojournalisten (Auto-Bild / Auto-Week / Auto-Oggi / ...).
Die duitse journalisten die voor hun "broodheer" schrijven (reklameinkomsten in het tijdschrift).
Laakbaar, maar te begrijpen : "je bijt niet in de hand van diegene die je te eten geeft".

Is het de consument die "duits" wil ?
Of wordt hij door een uitgekiende reklame- en marketing campagne daar naartoe geleid ?
Volgens mij het laatste...

Koen

Jaas

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Jaas » vr 3 jul 2009 15:57

De bijdrage van Ad kan ik niet goed plaatsen. Het feit dat hij gammele zaken in de Hobby tegenkomt betekent voor hem dat er niks mis is met Caravelair :o :o :o
Verder verbaast het mij dat er op dit forum altijd weer kans wordt gezien de Hobby ter discussie te stellen. Vaak zonder dat men er een heeft of heeft gehad.
Wat is er toch met Hobby dat er zoveel verkocht worden? Laten we echter on topic blijven. Het ging over Caravelair.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door FWalraven » vr 3 jul 2009 16:52

Er worden ook veel Opels en VW en Fords verkocht, wat is er dan mis met een Kia?

Een Caravelair kost een stuk minder dan een Hobby, dus mag men er ook minder van verwachten.

Gebruik je een Caravelair zoals je hem hoort te gebruiken dan hebt je er net zoveel plezier van als een "dure".

Het is gewoon handel, vraag en aanbod, die een heel stuk van de prijs bepalen.
En voor een bepaald merk betaal je nu eenmaal meer voor DEZELFDE kwaliteit alleen omdat het merk X heet.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Ad » vr 3 jul 2009 20:13

Jaas schreef:De bijdrage van Ad kan ik niet goed plaatsen. Het feit dat hij gammele zaken in de Hobby tegenkomt betekent voor hem dat er niks mis is met Caravelair :o :o :o
Verder verbaast het mij dat er op dit forum altijd weer kans wordt gezien de Hobby ter discussie te stellen. Vaak zonder dat men er een heeft of heeft gehad.
Ik heb zelf ook een Hobby gehad en was over die Hobby uiterst tevreden, maar ik heb al eerder op het forum geschreven waarom ik nu een Bürstner heb. Ik wil alleen maar aangeven dat men Caravelair vaak afkraakt vanwege de kwaliteit en zijnde een gammele caravan, maar dat de grote merken ook vaak steken laten vallen en ook niet altijd degelijk en met topmaterialen gebouwd worden. Nog meer voorbeelden: de scheurende fronten van Chateau, Beijerland en Homecar (het zal je maar gebeuren!). De scheurende fronten van Dethleff. De gevaarlijke Matadorbanden onder (mijn eigen!) Bürstner en Eriba. En zo kunnen we er nog wel een paar opnoemen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ferdi

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Ferdi » vr 3 jul 2009 21:27

Men zegt dat de Caravelair caravans minder goed geïsoleerd zijn, dus niet of minder geschikt voor wintergebruik en in de zomer sneller door de zon opgewarmd worden. Voor de rest zien ze er sober en basic uit, dat moet je aanspreken. Voor degene die dat allemaal aantrekkelijk vinden en niet de allerhoogste eisen stellen aan materiaalkeus en afwerking is de Caravelair een prima caravan voor zijn geld (let op dit zegt verder niks over hoe goed de caravan technisch in elkaar steekt dit staat er dus los van), je zou ze kunnen vergelijken met (op autogebied) Dacia, daar zie je er ook steeds meer van.
De Venicia modellen reeks is trouwens wel verrassend, maar dan zijn de prijzen weer op het niveau van de meeste andere caravans.
Laatst gewijzigd door Ferdi op vr 3 jul 2009 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Knaapje » vr 3 jul 2009 23:04

......Voor de rest zien ze er sober en basic uit, dat moet je aanspreken...............

Ik wil niet zeggen, dat ze echt luxe zijn, maar welke caravan heeft geen Truma kachel, Dometec koelkast, Smeg kookpitten/aanrecht, Thetfort toilet, kunststof ramen of Alko chassis, dus daar zit weinig kwaliteitsverschil ? Even wat zwart/wit gesteld: het piepschuim in de wanden en vloer, de bekleding en het schuimrubber in de kussen, daar gaat de kwaliteit verschillen. Ook dure caravans blijken op slechte banden te staan en als je ziet welke latjes en triplex gebruik worden rijzen zo af en toe je haren te berge.

Maar goed ieder zijn keus. Als je jaarlijks naar Zuid-Spanje racet of naar de Noordkaap wilt moet je dit soort caravans niet nemen. Overigens, waar blijft het zusje Sterckeman en de (ik dacht) nog 8 andere merken, dieTrigano voert?

Ieder zal zijn gebruik, trekmogelijkheden, wensen en portemonnaie moeten afwegen en een aantal (waaronder ik) komen dan tot een Caravelair.

Ferdi

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Ferdi » vr 3 jul 2009 23:25

Volgens mij heeft geen enkele caravan Smeg apparatuur, maar je bedoelt waarschijnlijk Smev, klinkt als........ :D
Met eenvoud en sober bedoel ik dus de keuze van materialen en de toepassing daarvan en daarnaast ook de aankleding en dus niet de inbouwapparaten, toilet etc.
Begrijp me goed ik zal niets negatiefs zeggen over de Caravelair caravans, mijn bijdrage is een aanvulling op de verklaring waarom ze zo goekoop zijn t.o.v. de concurrenten. :wink:
Laatst gewijzigd door Ferdi op za 4 jul 2009 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door deusjevo » vr 3 jul 2009 23:40

Ferdi schreef: Voor de rest zien ze er sober en basic uit, dat moet je aanspreken.
Vind je question.gif
Ik vind 't nieuwste model de Venicia mooi om te zien, zeker mooier dan de nieuwe Hobby met vreselijke dakrail en andere plastic aanbouwstukken in een andere kleur wit dan de opbouw.

Afbeelding

Maar ja, smaken verschillen gelukkig. :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ferdi

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Ferdi » za 4 jul 2009 07:46

@ raceeend biggrin :wink:
Dat is wat ik dus ook schreef, de Venicia vormt een uitzondering op het verhaal sober en basic, maar dan is er ook geen prijsverschil meer t.o.v. de andere merken.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Knaapje » za 4 jul 2009 09:42

......Volgens mij heeft geen enkele caravan Smeg apparatuur, maar je bedoelt waarschijnlijk Smef, klinkt als........

Als je dan echt op een typefoutje wilt reageren doe het dan goed.

Klinkt als Smef, maar je schrijft Smev

Ferdi

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Ferdi » za 4 jul 2009 09:53

Helemaal goed ik wist dat er iets niet klopte maar het was in ieder geval geen Smeg. toppie.gif

Zelfbouwer

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Zelfbouwer » za 11 jul 2009 00:26

Wij hebben gedurende 5 jaar een caravelair Antares 496 gebruikt. En echt gebruikt, niet alleen voor de zomervakanties, maar bijna het gehele jaar. Inmiddels is de Caravelair verkocht en heb ik een mini eitje gebouwd, omdat moeders niet meer wilde. Da's ook wel te begrijpen. Het was het model van 5 meter opbouw lengte met stapelbed achterin en de deur voor de as.
OK, de uitrusting was niet overdadig, maar dat verwacht je ook niet van zo'n caravan. En wat het laadvermogen betreft, niets dan lof. 330 kg om troep mee te nemen. Achterin op het stapelbed een lattenbodem met matras die beter waren dan thuis.
Je eigen toilet en een overdosis aan kastjes. Mijn zwager, in het bezit van een Chateau bleef zich verbazen, dat alle bagage gewoon in de caravan ging en niets in de koffer van de auto. Ook geen stokken van de voortent of stoelen. Niets dan lof voor deze bouwers.

Christiaan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 6 mei 2007 00:56

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Christiaan » za 11 jul 2009 01:12

FWalraven schreef:
Jaas schreef:De bijdrage van Ad kan ik niet goed plaatsen. Het feit dat hij gammele zaken in de Hobby tegenkomt betekent voor hem dat er niks mis is met Caravelair :o :o :o
Verder verbaast het mij dat er op dit forum altijd weer kans wordt gezien de Hobby ter discussie te stellen. Vaak zonder dat men er een heeft of heeft gehad.
Wat is er toch met Hobby dat er zoveel verkocht worden? Laten we echter on topic blijven. Het ging over Caravelair.

Er worden ook veel Opels en VW en Fords verkocht, wat is er dan mis met een Kia?

Een Caravelair kost een stuk minder dan een Hobby, dus mag men er ook minder van verwachten.

Gebruik je een Caravelair zoals je hem hoort te gebruiken dan hebt je er net zoveel plezier van als een "dure".

Het is gewoon handel, vraag en aanbod, die een heel stuk van de prijs bepalen.
En voor een bepaald merk betaal je nu eenmaal meer voor DEZELFDE kwaliteit alleen omdat het merk X heet.
Nou, ik heb een Kia en ook een Caravelair. Met de Kia Carens is helemaal niets mis mee, vijf jaar garantie en voldoet helemaal aan mijn eisen. Als ik voor het werk weg moet, zijn we verplicht een auto van de zaak mee te nemen. Dit zijn lease-auto's, en iedere keer is het weer een verrassing wat voor auto je mee krijgt. Ik heb in de loop der jaren heel wat verschillende merken mogen rijden, maar ben ik de meeste gevallen weer blij als ik in mijn vertrouwde Kia mag rijden. En als ik dan de aanschafprijzen vergelijk, krijg je heel veel auto voor je geld. Het is alleen die naam, Kia.

Zo is het ook met het merk Caravelair. Veel mensen kijken naar de merknaam, en niet wat er aangeboden wordt. Mijn vakantie is, doordat ik een Caravelair achter mijn Kia heb hangen, er niet minder door. Zoals ik al eerder scheef, gebruik ik mijn caravan veel. En als ik dan de mensen zie, die alleen tijdens de zomer met de caravan op pad gaan, wat kost dat dan niet?

Louis
Berichten: 206
Lid geworden op: za 6 sep 2008 21:09
Locatie: Breda

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door Louis » za 11 jul 2009 08:14

zeker mooier dan de nieuwe Hobby met vreselijke dakrail en andere plastic aanbouwstukken in een andere kleur wit dan de opbouw. mrgreen.gif
Het blijft inderdaad een kwestie van smaak, maar Hobby is wel trendsetter, oa Cravelair, Knaus, Home star hebben deze hoekstukken geïmiteerd
Peugeot 308 SW 2016
Als de zon schijnt een Rewaco trike 1.6 115pk
Voor de dame een Opel Mokka 1.4 turbo
Bursner Nexxo 569 30 years edition

carphunter

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door carphunter » wo 22 jul 2009 11:50

Ik heb sinds 2 jaar een caravelair antares luxe 446, 3 stapelbed bj 2002. Mijn keuze was op deze gevallen om dat mijn auto (astra 1.6 16v ) niet zwaarder mag trekken en toch wat ruimte wilde. De caravan bevalt prima maar heeft 1 nadeel. Het maximaal gewicht beladen is 1000 kg, onbeladen weegt hij 810 kg. Je mag dus 190 kg laden. Wij als gezin nemen mee : tent (isabella 3 mtr diep), luifel met zijwanden, skottelbaai, 2 gasflesjes (5 kg lichtgewicht) wat kleren... etc etc. Ik ben bang dat ik toch over de 1000 kg kom.

Nu heb ik inmiddels een andere auto : laguna grand tour1.9 dci incl hulpveren :wink: , dus ik zal elk bergje wel zo over komen , maar het bljift oppassen met het gewicht. Volgende caravan mischien toch een hobby , ook al vanwege het grotere laadvermogen.

mvg

Corne blij.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: WAT IS ER MIS MET CARAVELAIR ?

Bericht door FWalraven » wo 22 jul 2009 12:07

carphunter schreef: Je mag dus 190 kg laden.
Als je de zwaardere stukken zoals een voortent in je kofferbak laadt en niet te veel onzinnige dingen meeneemt, kom je toch een heel eind.

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”