montage lcd-tv

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Ferdi

montage lcd-tv

Bericht door Ferdi » za 2 mei 2009 20:35

Stoekie schreef:Ik heb in het tv-kastje een beweegbare beugel gemaakt waar een lcd-tv aan hangt.
zo kan ik/wij zowel vanuit de rondzit als vanuit het (vaste) bed tv kijken.
Tijdens de rit draai ik de tv tegenhet wandje aan, "prop" het kastje vol met wat slaapkussens en maak de deurtjes dicht......de tv kan dan geen kant meer op.
hier vind je daar wat foto's van :wink:

Btw...het is trouwens een gewone lcd-tv die in in iedere winkel te koop is :wink:
Stoekie,

Ik kwam bovenstaand bericht van je tegen, en heb je foto's van van de montage van je lcd tv bekeken.

In onze Tabbert hebben wij een soortgelijke situatie als jij in je Knaus, dus ook roldeurtjes aan twee zijden.

Ik heb laatst een lcd gekocht en ben vandaag bezig geweest deze aan te sluiten, maar zoals het nu is hangen al die kabels er rommelig bij.
Ik vind dat jij je de kabels allemaal mooi hebt weggewerkt achter het paneeltje waar je tv aan hangt toppie.gif . Hoe heb je dat allemaal zo voor elkaar gekregen, bij ons is dat paneeltje niet zomaar los te halen, en op welke wijze heb je de beugel aan het paneeltje vastgemaakt.

Overigens past de tv (21") maar net tussen de roldeurtjes, je hebt maar een paar mm speling links en rechts.

Ik ben benieuwd hoe je dat zo voor elkaar gekregen hebt.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Welk televisietoestel ??

Bericht door Stoekie » zo 3 mei 2009 10:34

Ferdi,

De meeste kabels zijn idd weggewerkt achter het schot.
sterker nog...... tegenwoordig heb ik ook het voedingsapparaat achter het schot verwerkt en wordt geschakeld met een schakelaar (met controlelampje) die in plaats van een wcd is gekomen. Daarmee kan ik de voeding dan spanningsloos maken en vind ik wel zo veilig.


Even over het schot:

Zoals je op de foto's kunt zien wordt dat er los ingeschroefd met die witte (had toen geen anderen :| ) torx-schroeven.

Dat bestaande schot heb ik aan de achterzijde verstevigd met een (multiplex) plaat waar ik alle voorzieningen tegenaan heb geschroefd.
Zo zit er, aan de achterzijde, een verdeeldoos voor de 230 volt..... vandaaruit heb ik de diverse apart wcd's aangesloten.
Tevens zit het voedingsapparaat voor de lcd-tv aan de achterzijde er tegenaan geschroefd.............. het uitgaande laagspanningskabeltje komt dan ook door de sparing waar je coax-kabels doorheen zie steken............. de primaire zijde van de voeding wordt dus geschakeld middels de schakelaar aan de voorzijde.
één van de coax-kabels wordt gebruikt als uitgaande kabel om ook in de voortent naar de tv te kunnen kijken............ zo kan alle apparatuur in de caravan blijven staan. In de voortent zetten we dan een extra lcd-tv..... Als we weggaan zetten we die dan eventjes in de caravan.

Die kabels kan ik trouwens langer doortrekken zodat ze fatsoenlijk aan kunnen worden gesloten aan de apparatuur (tv, dvd-speler en schotel-decoder).
De scartkabels om die apparatuur onderling te verbinden zie je dan wel maar meestal 'prop' ik die achter de dvd-speler dus zie je er nog maar weinig van.

De lcd-tv (JVC LT-17C50B..... 17 inch breedbeeld HxBxD=32,5x46,5x7,3 ) past er trouwens ook maar nét in en is opgehangen aan een beugel van Vogels die op 3 plaatsen kan draaien (met 2 armen dus)............. anders kan ik 'm niet in het kastje draaien.

Heel verhaal maar hopelijk is eea duidelijk.............. anders vraag maar raak :D
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ferdi

Re: Welk televisietoestel ??

Bericht door Ferdi » zo 3 mei 2009 12:45

Bedankt voor je uitleg Stoekie, toppie.gif

Als ik het goed lees heb je dus een tweede (verstevigd) paneel tegen het bestaande paneel geschroefd met wat ruimte ertussen voor de verdeeldoos, kabels en de voeding van de tv. Overigens zijn er dopjes, in de kleur van je houten paneel, die je in de blanke schroef kunt steken, dat ziet er wel wat netter en origineler uit.

De tv die wij hebben heeft gelukkig een interne voeding dus daar heb ik geen last van.

Alleen zal het moeilijk worden om een meubelpaneel te vinden die exact dezelfde kleur en nerf heeft als de bestaande panelen, of ik moet een paneel nemen die net als een aantal details in het interieur van een blank essen afwerking is voorzien.
Heb jij makkelijk via de bestaande weg een tweede coaxkabel kunnen trekken?, die van ons zit namelijk ergens vast. Het lijkt erop of de kabel via het plafond ter hoogte van de schuifdeuren naar de meter(kleding)kast zijde loopt, klopt dat?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: montage lcd-tv

Bericht door Stoekie » zo 3 mei 2009 13:03

Ik heb aan de achterzijde van het originele paneel dus een extra plaat geschroefd............ maw, dat hele schot is nu gewoon iets van een cm. dikker dan voorheen....... je kijkt dus gewoon tegen het originele paneel aan...... die extra plaat zie je dus niet meer.

Ook heb ik de latjes waar dat paneel tegenaan wordt geschroefd (met die torx-schroeven) wat zwaarder uitgevoerd..... er hangt tenslotte een 'zware' tv aan.

De achterzijde van dat paneel is dus helemaal vlak en dáár heb ik dus al die onderdelen tegenaan gemonteerd.

Wel rekening houden dat de deurtjes zich nog fatsoenlijk op kunnen rollen maar dat moge duidelijk zijn.

Mbt de 2e coax-kabel:
De bestaande coax-kabel loopt volgens mij geheel door het plafond maar de 2e coaxkabel heb ik dus zelf moeten leggen.
Die heb ik via de loze ruimte boven de tv-kast, tussen de 'koof' van de rails van de schuifdeuren (in een plakstrip) en vervolgens via de kledingkast naar buiten weten te voeren...... je ziet er helemaal niets van.


Btw....We gingen off-topic dus heb voorgaande berichtjes even afgesplitst uit dit draadje
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ferdi

Re: montage lcd-tv

Bericht door Ferdi » zo 3 mei 2009 13:06

Een plaat achter de het bestaande paneel gaat bij niet zomaar lukken, dan moet ik wel erg veel losschroeven om deze eruit te krijgen, of zie ik iets over het hoofd ?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: montage lcd-tv

Bericht door Stoekie » zo 3 mei 2009 13:13

hmmm..... tja.... ik weet dus niet hoe dat bij een Tabbert zit :| .......... Bij de Knaus kun je dat paneel er dus gewoon tussenuit halen... zit ahw tussen de bodem en het plafond.

Al moet ik dat wel voorzichtig loshalen want daar zitten nu dus behoorlijk wat kabels aan bevestigd.

Misschien dat er Tabbert-bezitters zijn die je daarover van adviezen kunnen voorzien (Spirado misschien)
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: montage lcd-tv

Bericht door HansTabbert » zo 3 mei 2009 13:23

nee helaas ik moet je het antwoord schuldig blijven................in mijn caravan is de ruimte om de tv neer te zetten boven de koelkast gecreëerd.

bij mijn vorige caravan de Knaus Cheers, zat het precies zo als jij beschrijft Stoekie.....................maar wat mij wel opviel, was dat de achterplaat bij mij wel op 10 plaatsen vast zat geschroefd.
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Ferdi

Re: montage lcd-tv

Bericht door Ferdi » zo 3 mei 2009 13:29

Je zou verwachten dat ze bij Knaus en Tabbert met soortgelijke constructies werken, blijkbaar dus niet, het paneel loopt bij ons verder door en zit in heel wat constructiewerk verweven, dus dan moet je te veel losmaken.

Een tweede optie is een alu buis die om zijn eigen as kan draaien en precies past tussen de boven en onderzijde en bovenzijde van de kast, aan deze buis maak je een bestaande lcd motagebeugel die je verticaal in een andere hoek kunt verstellen, zo kan je de tv draaien en in de buis de kabels wegwerken.

Hmm...., ik moet dat nog eens goed bekijken voordat we wat gaan maken. We hebben nog een week of 2 a 3 voor we vertrekken.

Ferdi

Re: montage lcd-tv

Bericht door Ferdi » zo 3 mei 2009 13:32

Spirado schreef:nee helaas ik moet je het antwoord schuldig blijven................in mijn caravan is de ruimte om de tv neer te zetten boven de koelkast gecreëerd.

bij mijn vorige caravan de Knaus Cheers, zat het precies zo als jij beschrijft Stoekie.....................maar wat mij wel opviel, was dat de achterplaat bij mij wel op 10 plaatsen vast zat geschroefd.
Spirado, Welk model en uitvoering van Tabbert heb jij dan ?

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: montage lcd-tv

Bericht door HansTabbert » zo 3 mei 2009 19:18

de Da Vinci 450TD uit 2006
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”