Caravanaccu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
HaGeeS

Caravanaccu

Bericht door HaGeeS » ma 16 mar 2009 18:51

Ik wil een caravanaccu in gaan bouwen. Nu is het de bedoeling dat hij opgeladen wordt tijdens het rijden.Om spanningsverlies door de lange bedrading tegen te gaan ga ik een Meanwell 50 watt dc/dc converter gebruiken . Dus de te lage spanning wordt hiermee opgekrikt. Zou het nu nog nodig zijn een diodebrug te moeten gebruiken, zodat de caravan en de autoaccu elkaar niet ongewenst gaan laden, omdat die dc/dc converter er al tussen geschakeld zit?

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 16 mar 2009 19:06

Gezien de specificaties zou een diodebrug niet nodig zijn. In theorie hoef je geen brug toe te passen omdat je niet van wissel naar gelijkspanning gaat.
Wil je voor safe gaan dan is een diode in serie geschakeld met de aanvoerspanning voldoende, helaas levert dat enig spanningsverlies op EN moet je diode voldoende capaciteit hebben voor de doorlaatstroom.
Het kan dus zijn dat je er meerdere gelijke diodes voor parallel moet schakelen.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om een 12V -> 220V omvormer te gebruiken, je kan dan een normale acculader gebruiken, of dit haalbaar is met bijbehorende stromen en spanningen zou ik nog eens kunnen berekenen.

Gr.Michel
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

HaGeeS

Bericht door HaGeeS » ma 16 mar 2009 19:26

Ik begrijp even je reaktie niet Michel. De diodebrug (rare benaming ,het is dus geen bruggelijkrichter maar een diode) regelt normaliter dat er geen stroom vanuit je caravanaccu terugvloeit naar de autoaccu,uiteraard ten koste van spanningsverlies. maar dat even terzijde.
Nu zit er in mijn geval dus geen diodebrug maar de dc/dc converter tussen de beide accu,s. Dus de vraag is eigenlijk kan er doordat deze print er tussen zit nog een stroom teruglopen naar de autoaccu?.Ik zou bijna denken van niet, het lijkt me stug dat dat zou kunnen.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 16 mar 2009 19:37

Hoi, ik dacht idd dat je een bruggelijkrichter bedoelde......... :oops:

Ik verwacht ook niet dat er spanning/stroom teruggaat. Maar een diode geeft wel de zekerheid dat het echt niet kan.
Overigens is er een draadje over terugvloeiende stroom, hier ergens op het forum. Dat had het nare gevolg dat de motor van de auto niet meer uitging.

Gr.Michel
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Jans

Bericht door Jans » ma 16 mar 2009 19:41

Beste Hagees,

waarom niet een zonnepaneel op het dak. Deze laadt de accu altijd waar je ook bent. En zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer.
Kijk hier maar eens:
http://humietrading.nl/index.php?option ... &Itemid=34

Wij hebben ook een dergelijk zonnepaneel op het dak en sindsdien is de accu altijd vol. Ik laat de accu gewoon zitten in de stalling en wanneer ik de caravan weer ophaal is de accu vol. De caravan staat in de stalling wel onder een daklicht. Het paneel krijgt dus altijd daglicht en dat is voldoende om de accu op te laden. Deze panelen laden ook bij daglicht.
Wij vinden het ideaal.

Gr Jans

HaGeeS

Bericht door HaGeeS » ma 16 mar 2009 19:55

Als ik een diode dan weer achter de dc/dc converter zou aansluiten, dan span je volgens mij het paard achter de wagen. Er zou dan weer 0,7 volt , of hoeveel was het ook weer?,
verdwijnen (spanningsval over de diode). Dan moet je de spanning nog verder opschroeven met de converter :razz:

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanaccu

Bericht door Ab » ma 16 mar 2009 19:58

HaGeeS schreef:Ik wil een caravanaccu in gaan bouwen. Nu is het de bedoeling dat hij opgeladen wordt tijdens het rijden.Om spanningsverlies door de lange bedrading tegen te gaan ga ik een Meanwell 50 watt dc/dc converter gebruiken . Dus de te lage spanning wordt hiermee opgekrikt. Zou het nu nog nodig zijn een diodebrug te moeten gebruiken, zodat de caravan en de autoaccu elkaar niet ongewenst gaan laden, omdat die dc/dc converter er al tussen geschakeld zit?
Het grootste gevaar zit bij het starten van de auto.
Als er stroom gaat lopen van de caravan naar de auto, kan het goed fout gaan.

De startmotor trekt dusdanig veel stroom. dat in het onverhoopte geval dat die stroom vanuit de caravan komt, de (2.5 mm2 ?) draadjes erg snel erg heet worden.
Als je zeker weet dat dit niet kan, is er niks aan de hand.


Overigens: om spanningsverlies door lange bedrading te voorkomen kan je ook gewoon dikkere ( 6 mm2 bijv) draden toepassen.
Laatst gewijzigd door Ab op ma 16 mar 2009 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 16 mar 2009 20:05

Even terug naar het begin, waarom wil je de accu onderweg laden. De maximale stroom is een ampere of 5 ?
Wanneer je een rit hebt van twee uren, laat je em nog maar ietsje bij.

Is het niet voldoende om op de campingplaats aan de paal te laden ?

Ik probeer je zeker niet van het idee af te brengen, maar ben gewoon benieuwd 8)
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

HaGeeS

Bericht door HaGeeS » ma 16 mar 2009 20:20

Ok, snap het risiko bij het teruglopen van de stroom naar de autoaccu.
In eerste instantie belet een relais dat spoelstroom krijgt van de 12 volt via contactsleutel ( pennen 10 en 11 van de dertienpolige stekker) dat er stroom loopt wanneer de auto stilstaat .De stroom die de accu moet laden staat op pennen 9 en 13. Ik kan natuurlijk wel een diode aan de ingang van de converter plaatsen , en dan de converter zover opdraaien dat aan de uitgang van de converter een passende spanning ( in mijn geval 14,4 volt) staat. Dan moet volgens mij de zaak goed werken.Ik kan wel eens een schema proberen te plaatsen. Heb alleen even geen idee hoe ik dit hier moet uploaden.
@ Michel, je hebt natuurlijk wel gelijk , de max laadstroom is maar 5 amp..De betreffende accu is een 105 Amp.Hoe lang zou de rit moeten zijn. Het is ook maar de vraag of het wel een haalbare kaart is, daarom ook dit draadje.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 16 mar 2009 20:51

Als het goed is, is de accu nooit leeg, maar zeg maar even max 40 % ontladen.
Met wat verliezen hier en daar, zou dat dan een rit van een uurtje of 9 zijn ?
Lijkt me best veel. Maar het helpt wel..
Maar sta je veel zonder stroom van de paal dan ?

Anders heeft het niet veel nut om de accu door de auto te laten laden, zoals eerder ook al opgemerkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 16 mar 2009 20:59

Ik vind de tip van Jans helemaal niet gek, in de zomer is er veelal een uurtje of 10 daglicht. Volgens opgave kan het paneel ongeveer 1 ampere laden, dat is toch 10 Ah per dag.

gr.Michel
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

HaGeeS

Bericht door HaGeeS » ma 16 mar 2009 21:23

Oke, ben er toch even wat wijzer van geworden. Als er bijv. al een mover is gemonteerd, dan heb je in principe de meeste zaken al aan boord.
Anders is het eigenlijk geen optie.De meeste campings hebben gewoon een stroompaal, sommigen berekenen wel een forse prijs voor stroom van de paal (Frankrijk), maar toch weegt het niet op tegen de kosten van eigen accustroom. In ieder geval alle posters bedankt voor de info.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”