Caravelair Bamba

Plaats reactie
staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Caravelair Bamba

Bericht door staaf » ma 23 feb 2009 18:12

Ik ben nieuw hier op dit toffe forum. Ik heb vorige week een caravelair bamba 330 van '90 gekocht. Deze caravan ziet er van binnen en van buiten nog perfect uit. Enig probleem was geringe vochtinsijpeling langs één van de rangeerhangrepen vooraan (vocht in disselbak). Dit herstel ik deze week nog als de terostat kit die ik besteld heb, binnen heb.

Wat zijn de zwakke plekken van deze caravan? Wat zit er nog aan te komen en waar moet ik zeker op letten? Andere gebruikerservaringen?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » ma 23 feb 2009 19:03

de 1e zwakke plek heb je al vochtinwerking op de voorzijde, kijk ook de achterzijde goed na.
Een ander probleem is bij dit merk dat het vloertje wel eens wil veren.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » ma 23 feb 2009 19:05

Nou, daar valt niet veel meer aan toe te voegen :lol:

Kroko

Bericht door Kroko » ma 23 feb 2009 20:15

Ik dacht dat deusjevo ook een bamba gehad heeft.
Dus even wachten op zijn deskundig ( :roll: ) advies.

Vriendelijke groeten kroko

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Bericht door staaf » ma 23 feb 2009 20:17

Met de vloer is (nog) niets mis;

Wat de vochtinsijpeling vooraan betreft, komt dit volgens mij door het feit dat de rangeerhandgrepen enkel en alleen maar in de sandwichconstructie geschroefd zijn (nl alu-plaat; een 2-3 tal centimeter isolatie en een houten plaat van 4mm dik) met een klein alu plaatje achter (weet niet of dit origineel zo is). Ik ga nu aan de binnenkant van de disselbak een multiplex plankje schroeven van 18 of 24 mm dik waarin ik de schroeven stevig kan vastdraaien. De handgrepen steunen/trekken dan op een groter vlak waardoor de kracht meer zal verdeeld worden.

Aan de achterkant miszie ik niets, de handgrepen zitten daar nog stevig vast.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » ma 23 feb 2009 20:18

Dat was niet deusjevo, maar Zantvoorta!

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Bericht door staaf » ma 23 feb 2009 20:19

@Kroko:

Had ik ook al gelezen, ik zit als het ware te popelen om zijn ervaringen te lezen. Het valt me op dat hij er een aantal jaar héél positief is over geweest (zacht uitgedrukt). Dit is blijkbaar plots omgeslagen na een vochtprobleem. Hopelijk kan hij meer details geven.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Caravelair Bamba

Bericht door staaf » zo 3 jul 2011 07:10

Even een update;

Intussentijd de caravan reeds meer dan twee jaar in het bezit en volgende reizen mee gedaan:
2009 - Amsterdam- Keukenhof / Provence / Echternach
2010 - Elzas / Zwarte woud / Moezelstreek
2011 - Baai van de somme / (binnen 14 dagen vertrekken we richting dordogne)

Een goede 6000km verder toch.

Van de caravan ben ik 100% tevreden. Enig minpunt dat ik gehad heb is dat het voorfront moeten vernieuwen heb. De waterinsijpeling vooraan kwam dus niet via de rangeerhandgrepen maar via de naad dakplaat-voorfront. Deze twee platen waren wat te nipt tegen elkaar geplaatst (inplaats van ze een beetje te laten overlappen). Ik heb de volledige sandwichconstructie herbouwd met nieuwe beplating en nieuw afgewerkt triplex). Dit viel eigenlijk heel goed mee kwa werk en het resultaat is 200%

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Caravelair Bamba

Bericht door Andre Welten » zo 3 jul 2011 10:46

En nog steeds geen verende vloer? Bij de bamba (uit het blote hoofd 416, met stapelbed voorin) die wij indertijd hadden (tot 1991) begon dat zo'n beetje ter hoogte van de deur.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Caravelair Bamba

Bericht door staaf » zo 3 jul 2011 12:09

Neen; nog steeds geen verende vloer; mag wat mij betreft zo blijven :wink:

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Caravelair Bamba

Bericht door staaf » do 23 aug 2012 21:36

We zijn intussentijd reeds een 14 dagen terug uit vakantie. Sinds mijn vorige reactie weeral een 4000km verder en nog steeds geen problemen blij.gif .
Soms begint het te kriebelen om iets groter en recenter aan te schaffen, maar dan denk ik steeds: waarom iets wegdoen waaraan niets mankeert?

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Caravelair Bamba

Bericht door Davendre » do 23 aug 2012 23:44

Fijn om te lezen!

Ben altijd erg nieuwsgierig naar foto's. Zowel voor-, tijdens, en na het project!

Maak ons (mij) gek!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Caravelair Bamba

Bericht door staaf » za 1 sep 2012 10:34

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen foto's genomen heb :oops: . De tijdsdruk lag op dat moment redelijk hoog. Er was maar een week tijd tussen het ontdekken van de lekkage (terugkomst zomerreis) en de volgende trip (moezelstreek). Je begint op zo een moment gewoon domweg af te breken wat slecht is om zo de schade te kunnen evalueren. Dan ga je op zoek naar de materialen die nodig zijn en eens je die hebt begin je op te bouwen. Aan foto's nemen heb ik echt niet gedacht. Achteraf bekeken spijtig...... Ik geniet ook altijd van anderen hun projecten.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Caravelair Bamba

Bericht door staaf » za 24 aug 2013 10:12

Still going strong. In juli 20 dagen in de Hérault streek gestaan. Niets van problemen!

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Caravelair Bamba

Bericht door staaf » za 23 jul 2016 19:33

Ik kom hier toevallig mijn eigen topic nog eens tegen.

We rijden nog steeds met deze caravan, wel hebben we vorig jaar de vloer geinjecteerd omdat het vloertje aan de deur licht begon in te veren.
Intussentijd de tarn streek aangedaan (2014), de verdon (2015) en dit jaar de cote d'azur (2016)

Nog steeds tevreden

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: Caravelair Bamba

Bericht door cooper » wo 17 aug 2016 07:17

Leuk om te lezen, wij hebben tot 2 jaar geleden, een Sterckeman fjord 420d gehad, fijne wagen, wel liet daar de onderste laag van de vloer los, hele vloer met soort beits ingesmeerd. Caravan was van 1993. Nu verkocht maar volgens rdw nog steeds in bezit van de eigenaar.
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”