Formica/HPL.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Yos

Formica/HPL.

Bericht door Yos » do 29 jan 2009 16:49

Aangezien we de onze in het najaar 2008 gekochte 10 jaar oude( jonge?) Chateau na de winter willen oppimpen, oa. nieuw zeil, nieuwe bekleding van de kussens, nieuwe vitrage en gordijnen een vraag over de afwerking van de tafel, bovenzijde van de koelkast ombouw en afdekplaten van het gasstel en aanrecht.
Deze zijn allen beplakt met HPL oftewel "formica", en ik wil het helemaal naar mijn zin dus ook dit wil ik opnieuw met een bijpassende kleur beplakt hebben.
Zijn er doorgewinterde doe het zelvers die ook zo "moeilijk" ( volgens mijn man) zijn net als ik, en dit ook gedaan hebben, en die misschien tips voor ons hebben hierover?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Formica/HPL.

Bericht door Ad » do 29 jan 2009 19:04

Ik heb lang geleden ooit een tafel overgeplakt met HPL (formica). Dit kun je bij b.v. timmerbedrijven in allerlei dessins bestellen. Het spul is vrij dun, hard en dus breekbaar. Ik heb een stuk gekocht ca 5-10 cm groter dan het tafelblad. Eerst heb ik het blad ontvet. Vervolgens het te plakken HPL en het blad met Bisontex goed/egaal verspreid ingesmeerd en laten drogen. Het HPL op een vlakke vloer gelegd en het tafelblad erop gelegd, zodat beide lijmlagen op elkaar kwamen en goed aangedrukt. Het blad weer omgekeerd en de HPL voorzichtig met een rubber hamer aangeklopt. Wel opletten bij de randen, want het HPL wat uitsteekt kan gemakkelijk breken. Daarna weer omgekeerd en het HPL met een scherp mes tot ca een mm buiten het blad voorzichtig afgesneden. Daarna de rand met een schuurmachine schuin weggeschuurd en vervolgens de rand nog wat aangeklopt.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Jurry

Bericht door Jurry » za 7 feb 2009 19:38

Ik werk dagelijks met formica tijdens mijn werk als keukenmonteur , zoals Ad hier boven aan geeft werkt het beste , om de randen glad af te werken gebruik ik echter een copieer-frees , dan werk je de randen in 1x super strak af zonder dat je hoeft te schuren (en dus de kans loopt te veel weg te schuren of de rand te raken) .
Ik weet trouwens niet af je al een adres hebt voor je formika , maar ik kan aan diverse kleuren komen in de 3mm variant dus pm me maar als ik je van dienst kan zijn toppie.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”