Accu leeg mover Truma SE
Re: Accu leeg mover Truma SE
De Enduro is mi erg onduidelijk over continue vermogen en geeft alleen maar een piekvermogen voor 5 seconden.
Dat is voor de Truma SE(R) te krap om plezier van te hebben.
En raad ik je die versie af.
Een Truma vreet minstens 40 en al gauw 70 ampère en kan oplopen tot 120 ampère.
Dus blijft over de Victron PPP of Powerextreme. Die doen dat met gemak.
En 5 jaar garantie (wel even zelf aanmelden).
Let erop dat de oude lood-accu lader verwijderd wordt of losgekoppeld (bv bij CERS-systeem).
De laadspanning en karakteristiek van lood is totaal anders dan van LiFePo4.
Laatst in weer in de praktijk aangetoond en hier op het forum gemeld dat de PowerXtreme op een druppellading (van een toch aangesloten lood-accu-lader) geheel van slag raakt. Binnen 24 uur was de cycle-teller, die je kunt uitlezen met de app, enorm opgelopen vanwege "de druppels" ; stond ver boven de 1000
Het staat in de handleiding vermeld en ook "denk erom dat je de accu eerst 24 uur aan de netspanning hebt om op te laden".
Pas daarna klopt de uitlezing van de app.
Dat is voor de Truma SE(R) te krap om plezier van te hebben.
En raad ik je die versie af.
Een Truma vreet minstens 40 en al gauw 70 ampère en kan oplopen tot 120 ampère.
Dus blijft over de Victron PPP of Powerextreme. Die doen dat met gemak.
En 5 jaar garantie (wel even zelf aanmelden).
Let erop dat de oude lood-accu lader verwijderd wordt of losgekoppeld (bv bij CERS-systeem).
De laadspanning en karakteristiek van lood is totaal anders dan van LiFePo4.
Laatst in weer in de praktijk aangetoond en hier op het forum gemeld dat de PowerXtreme op een druppellading (van een toch aangesloten lood-accu-lader) geheel van slag raakt. Binnen 24 uur was de cycle-teller, die je kunt uitlezen met de app, enorm opgelopen vanwege "de druppels" ; stond ver boven de 1000
Het staat in de handleiding vermeld en ook "denk erom dat je de accu eerst 24 uur aan de netspanning hebt om op te laden".
Pas daarna klopt de uitlezing van de app.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu leeg mover Truma SE
5 seconden piekvermogen is meestal zat.
Er zijn zat movers die prima werken met die Enduro.
Het ding is er voor gemaakt toch ?
Er zijn zat movers die prima werken met die Enduro.
Het ding is er voor gemaakt toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Exact de accu die wij ook aanhaalden.
De PowerXtreme of de Victron PPP serie.
Beide perfecte accu's met beide hun eigen uitgebreide mogelijkheden.
En die accu's zijn niet alleen uitstekend geschikt voor een Sprite hoor... alle caravans zijn ze uitstekend geschikt voor... niet exclusief en alleen voor Sprite dus.
Verkooppraatje... dat hebben we gelijk door.
Ik denk ook dat jou dealer alleen PowerXtreme levert en die dus adviseert.
Prima ding... niks op aan te merken.
Net even wat duurder als zijn tegenhanger de Victron.
Aan 20Ah heb jij echt meer dan zat.
30 Ah is echt niet nodig.
En..
De lader wordt bijgeleverd.
ALLEEN de bijgeleverde lader gebruiken... de Ctek op Marktplaats...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Allen hartelijk dank!
Morgen ga ik naar Maastricht (daar zit ik zo'n 60 km vandaan vlak onder Luik in België) om een Power extreem op te halen.
Ik heb wel gelezen dat de accu eerst 24 uur aan de netspanning moet hetgeen geen probleem is.
De Sprite dealer adviseerde mij deze accu overigens als zijnde een heel goede accu die bij het systeem van de Sprite past.
Dus niet exclusief voor Sprite hoor Chris.:-)
Deze accu wordt dan tijdens het rijden opgeladen door het systeem van Sprite mag ik aannemen?
Mvrgr.Kees
Morgen ga ik naar Maastricht (daar zit ik zo'n 60 km vandaan vlak onder Luik in België) om een Power extreem op te halen.
Ik heb wel gelezen dat de accu eerst 24 uur aan de netspanning moet hetgeen geen probleem is.
De Sprite dealer adviseerde mij deze accu overigens als zijnde een heel goede accu die bij het systeem van de Sprite past.
Dus niet exclusief voor Sprite hoor Chris.:-)
Deze accu wordt dan tijdens het rijden opgeladen door het systeem van Sprite mag ik aannemen?
Mvrgr.Kees
Re: Accu leeg mover Truma SE
Nee, niet zo doen.
Een lifepo4 NOOIT parallel aan je auto-accu
en ook niet aan de Sprite, zonder eerst goed na te gaan wat er dan anders moet. Dit is geen lood-accu.
Daar is een speciale auto-lader (XC3) voor nodig lees maar even de info op mn site.
Leg ik daar allemaal uit. Heb je vandaag gelijk wat te lezen
Die XC3 is vrij prijzig. Hoe vaak ga je dat gebruiken/uitnutten.
Voor dat geld kun je dan beter de X20 aanschaffen en heb je mover capaciteit zat voor minstens 4 campings.
Nogmaals de accu ALLEEN op de MOVER aansluiten en nergens anders aan de caravan.
Maak dan de noodstroomkabel.
Wie weet kun je de daarvoer spullen daar gelijk ook meenemen.
Een lifepo4 NOOIT parallel aan je auto-accu
en ook niet aan de Sprite, zonder eerst goed na te gaan wat er dan anders moet. Dit is geen lood-accu.
Daar is een speciale auto-lader (XC3) voor nodig lees maar even de info op mn site.
Leg ik daar allemaal uit. Heb je vandaag gelijk wat te lezen
Die XC3 is vrij prijzig. Hoe vaak ga je dat gebruiken/uitnutten.
Voor dat geld kun je dan beter de X20 aanschaffen en heb je mover capaciteit zat voor minstens 4 campings.
Nogmaals de accu ALLEEN op de MOVER aansluiten en nergens anders aan de caravan.
Maak dan de noodstroomkabel.
Wie weet kun je de daarvoer spullen daar gelijk ook meenemen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu leeg mover Truma SE
De XC3 is eigenlijk helemaal niet zo duur. Als je het vergelijkt met apparatuur van bijvoorbeeld Victron voor hetzelfde doel. €139 voor een DC-DC converter met stroombegrenzing valt mij wel mee.
Natuurlijk kan je het met één of andere AliExpress module goedkoper doen maar dit is best een mooi ding.
Bij de XC3 alleen wel goed opletten dat je de juiste koopt aangezien de instellingen fixed zijn. Ze hebben een hele serie verschillende voor verschillende batterij types. Voor LiFePO4 hebben ze 2 verschillende versies afhankelijk van de gewenste in- en uitschakelspanning van de ingang.
Natuurlijk kan je het met één of andere AliExpress module goedkoper doen maar dit is best een mooi ding.
Bij de XC3 alleen wel goed opletten dat je de juiste koopt aangezien de instellingen fixed zijn. Ze hebben een hele serie verschillende voor verschillende batterij types. Voor LiFePO4 hebben ze 2 verschillende versies afhankelijk van de gewenste in- en uitschakelspanning van de ingang.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Misschien snap je het zo ... prijs PX20 - PX10 is kleiner dan XC3
En een accu met 2x zoveel capaciteit heb je minstens 4x plezier van
En een accu met 2x zoveel capaciteit heb je minstens 4x plezier van
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu leeg mover Truma SE
De PX20 heeft een ingebouwde DC-DC converter? Dan is het inderdaad de meest logische keuze.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Volgens de handleiding nog steeds een XC3 nodig tussen autoaccu/dynamo en PX20.
Tussen twee campings (moveractiies) heb je aan de X20 voldoende en is laden vanuit autodynamo niet nodig. Dat bedoelt iemand waarschijnlijk.
Tussen twee campings (moveractiies) heb je aan de X20 voldoende en is laden vanuit autodynamo niet nodig. Dat bedoelt iemand waarschijnlijk.
Re: Accu leeg mover Truma SE
maak er maar 4 campings van
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu leeg mover Truma SE
Foutje Meeder..meeder schreef: ↑zo 3 sep 2023 15:15De XC3 is eigenlijk helemaal niet zo duur. Als je het vergelijkt met apparatuur van bijvoorbeeld Victron voor hetzelfde doel. €139 voor een DC-DC converter met stroombegrenzing valt mij wel mee.
Natuurlijk kan je het met één of andere AliExpress module goedkoper doen maar dit is best een mooi ding.
Bij de XC3 alleen wel goed opletten dat je de juiste koopt aangezien de instellingen fixed zijn. Ze hebben een hele serie verschillende voor verschillende batterij types. Voor LiFePO4 hebben ze 2 verschillende versies afhankelijk van de gewenste in- en uitschakelspanning van de ingang.
Een Victron PPP is juist uiterst simpel achter de auto te laden.
Niets voor nodig, stukje 2,5 mm2 alleen.
De Solar/Car input is een laad ingang en de benodigde laadspanning is 11-25 volt ( uit mijn hoofd... 11 is zeker goed, 25 kan ook 24 zijn.. weet ik effe niet)
Juist die mogelijkheid vond ik erg handig om erbij te hebben.... moet dat nog wel aansluiten trouwens.
En... kost dus niets extra..
Dus bij de PPP serie.... GEEN extra zooi om onderweg te laden.
aansluiten aan de constante of de geschakelde.... ik denk dat ik de geschakelde ga gebruiken hiervoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Bij de Victron is het niet nodig maar bij een PowerXtreme wel.
Eigenlijk zou ik een PPP willen met 50-75Ah.
Eigenlijk zou ik een PPP willen met 50-75Ah.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Als ik jullie goed begrijp dan moet ik de acculader van mijn Sprite loskoppelen omdat de Power Extreem een geïntegreerde acculader heeft.
Ik heb de link gelezen van “iemand”
De Power extreem of Extreem Power zou dan alleen voor de mover gebruikt worden?
Maar dat betekent dat ik onderweg als ik niet 230 volt afneem van de paal, geen waterpomp en of verlichting heb en de koelkast op gas?
Ik heb hier werkelijk geen verstand van maar begrijp dat de Power Extreem niet zomaar in de caravan aangesloten kan worden?
Want daar ben ik wel naar op zoek!
Mvrgr.Kees
Ik heb de link gelezen van “iemand”
De Power extreem of Extreem Power zou dan alleen voor de mover gebruikt worden?
Maar dat betekent dat ik onderweg als ik niet 230 volt afneem van de paal, geen waterpomp en of verlichting heb en de koelkast op gas?
Ik heb hier werkelijk geen verstand van maar begrijp dat de Power Extreem niet zomaar in de caravan aangesloten kan worden?
Want daar ben ik wel naar op zoek!
Mvrgr.Kees
Re: Accu leeg mover Truma SE
Dan moet je een Victron nemen.
Die heeft WEL een z.g. Domestic aansluiting.
Een speciale aansluiting om de accu aan de bestaande installatie te verbinden.
Dat heeft de PowerXtreme niet.
Daarbij is de Victron met dezelfdee prestatie's ook nog eens goedkoper.
En..
De Victron kan ook direct op de constante of de geschakelde plus uit de auto aangesloten worden om onderweg te laden.
Beide mogelijkheden zijn niet 1,2,3 voorhanden op de PowerXtreme.
Goed dus dat je hier meer kan lezen dan het advies van "een" caravandealer.
Er zijn echt meer wegen die naar Rome leiden..
Die heeft WEL een z.g. Domestic aansluiting.
Een speciale aansluiting om de accu aan de bestaande installatie te verbinden.
Dat heeft de PowerXtreme niet.
Daarbij is de Victron met dezelfdee prestatie's ook nog eens goedkoper.
En..
De Victron kan ook direct op de constante of de geschakelde plus uit de auto aangesloten worden om onderweg te laden.
Beide mogelijkheden zijn niet 1,2,3 voorhanden op de PowerXtreme.
Goed dus dat je hier meer kan lezen dan het advies van "een" caravandealer.
Er zijn echt meer wegen die naar Rome leiden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu leeg mover Truma SE
Kijk....dit zijn de betere adviezen dus!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Accu leeg mover Truma SE
Onderweg werkt alles ook, dan heb je 12 volt vanaf de auto.
Je hebt dan verder niks nodig van de mover accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Dank jullie nogmaals voor de adviezen,ik zou hier zo de boot mee ingaan.Maar welk type Victron accu heb ik dan nodig?
Mvrgr.Kees
Mvrgr.Kees
Re: Accu leeg mover Truma SE
Ik zou nog eens met de Sprite dealer bellen en de hier gelezen bevinden bespreken en vraag dan of ze nog steeds achter hun advies staan. Misschien is het helemaal geen verkeerd advies.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Accu leeg mover Truma SE
Bij de PowerXtreme zou dat de 20Ah zijn...
De Victron PPP20 is exact hetzelfde van vermogen.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen deze 2 accu's..
Niet in vermogen maar in optie's en mogelijkheden.
Zo heeft de PowerXtreme Bluetooth en een hele mooie App voor je mobiel waarmee je van alles and zien, uitlezen en doen.
"Iemand" , Erik, is daar de expert van/mee.
De Victron heeft juist weer veel meer aansluit mogelijkheden, maar standaard geen Bluetooth.
Die kan je wel d.m.v. een externe Dongle toevoegen.
En dan met een app op je mobiel de accu bedienen.
Maar daarmee heb je veel minder mogelijkheden dan met de PowerXtreme app.
Wat ik heel erg handig vind aan mijn Victron PPP is dat is om te gaan moveren met de app de mover functie aanzet, en dat die mover functie na 30 minuten automatisch weer uitschakelt.
Hoef je niet meer aan het uitschakelen van de accu te denken...doet ie vanzelf.
Affin... dat kan je allemaal lezen in de Victron verhandeling die ik geschreven heb..
viewtopic.php?t=47334
De Victron PPP20 is exact hetzelfde van vermogen.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen deze 2 accu's..
Niet in vermogen maar in optie's en mogelijkheden.
Zo heeft de PowerXtreme Bluetooth en een hele mooie App voor je mobiel waarmee je van alles and zien, uitlezen en doen.
"Iemand" , Erik, is daar de expert van/mee.
De Victron heeft juist weer veel meer aansluit mogelijkheden, maar standaard geen Bluetooth.
Die kan je wel d.m.v. een externe Dongle toevoegen.
En dan met een app op je mobiel de accu bedienen.
Maar daarmee heb je veel minder mogelijkheden dan met de PowerXtreme app.
Wat ik heel erg handig vind aan mijn Victron PPP is dat is om te gaan moveren met de app de mover functie aanzet, en dat die mover functie na 30 minuten automatisch weer uitschakelt.
Hoef je niet meer aan het uitschakelen van de accu te denken...doet ie vanzelf.
Affin... dat kan je allemaal lezen in de Victron verhandeling die ik geschreven heb..
viewtopic.php?t=47334
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Dat ga ik ook zeker doen morgen.
Mvrgr.Kees
Mvrgr.Kees
Re: Accu leeg mover Truma SE
Sorry hoor, maar is het niet veel makkelijker om gewoon weer een lood-accu te kopen? Dan hoef je niks om te bouwen. Nieuwe accu erin en klaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu leeg mover Truma SE
Die gedachte bekruipt mij wel vaker.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Accu leeg mover Truma SE
Mij ook. Voor minder dan € 100 en 5 minuten werk kan je weer minimaal 5 jaar verder zonder problemen.
Mijn ervaring met Bleutooth en zo is, dat het een week of 14 dagen leuk is.
Daarna kijk je er nooit meer na.
Mijn ervaring met Bleutooth en zo is, dat het een week of 14 dagen leuk is.
Daarna kijk je er nooit meer na.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu leeg mover Truma SE
Jij waait ook met elke wind mee....
Hier adviseer je totaal iets anders: viewtopic.php?t=7491#p994314
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu leeg mover Truma SE
Nee, integendeel. Ik ga geen tijd verdoen aan spijkers op laag water zoeken en vliegen-afvangerij wat nergens toe leidt. Dus krab ze.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje