E-rijbewijs / hoe te halen

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
Rijdend huisje

E-rijbewijs / hoe te halen

Bericht door Rijdend huisje » wo 27 aug 2008 23:51

Naar aanleiding van de topic "vrouwen achter het stuur" heb ik ook een vraagje. Ik (vrouw, 36 jr.) wil ook mijn E gaan halen maar wat zijn jullie ervaringen aangaande de lessen: 1 gehele dag met aansluitend examen of enige lessen verdeeld over een bepaalde periode ?
Enne...eventuele ervaringen met rijscholen in de buurt van Schiedam verneem ik ook graag :)

Brand maar los....

Jen
Laatst gewijzigd door Rijdend huisje op do 28 aug 2008 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 28 aug 2008 00:07

1 dag lessen, ik begon om 07:30 en om 13:30 op examen. Theorie en praktijk afwisselend, het meeste moeite koste het mij om de aangeleerde zaken ffe te vergeten voor die dag, dus o.a. duidelijk laten zien dat je spiegelt en dat soort zaken.

voordeel hiervan vindt ik dat je in het ritme zit, en niet de volgende dag of een tijdje later jezelf af gaat vragen hoe was het ook al weer etc. etc..

Edit spelfout aangepast :wink:
Laatst gewijzigd door JohnDoe op do 28 aug 2008 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

gastjw

Bericht door gastjw » do 28 aug 2008 12:46

Op de site van het CBS staan tabellen met rijscholen in de door jou gewenste buurt.
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.a ... nplaats=40
Met de slagingspercentages.
Kun je kiezen..... :razz:

Jurry

Bericht door Jurry » do 28 aug 2008 13:28

De 1dags cursussen werken voor zover ik heb mee gemaakt erg goed , een kennis van me heeft onlangs als zijn personeel b-e laten halen en van de 6 waren er 5 geslaagd .
Zelf heb ik het rijbewijs gelijk na het behalen van mijn gewone rijbewijs op mijn 18e gehaald (13jaar geleden) , dit was nog een cursus van meerdere dagen , ook in 1x geslaagd .

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » do 28 aug 2008 13:47

JasperW schreef:Op de site van het CBS staan tabellen met rijscholen in de door jou gewenste buurt.
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.a ... nplaats=40
Met de slagingspercentages.
Kun je kiezen..... :razz:
Thanks :) deze site kende ik nog niet, ik ga gelijk eens ff neuzen

Jen

gastjw

Bericht door gastjw » do 28 aug 2008 14:12

Moet je wel het goeie knopje kiezen. Ik had niet de auto met aanhanger ingesteld..... Sorry! Deze dus:
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.a ... 1&x=19&y=8 :oops:

IvoW

Bericht door IvoW » do 28 aug 2008 19:58

Ik heb ca 3/4 jaar terug een dagcursus gedaan voor BE. Dat beviel prima.

Ik had nog nauwelijks ervaring in het rijden met een aanhanger. met een dagcursus en aansluitend examen zakt het geleerde niet weg, en ben je weer helemaal alert op onder andere het kijken en spiegelen (overdreven, zodat de examinator goed kan zien welke kant je ogen op staan). Ik denk dat als je losse lessen neemt, en tussendoor nog gewoon met de auto rijdt het examen-kijkgedrag wat lastig wordt.

FuturA

Bericht door FuturA » vr 29 aug 2008 15:05

Aansluitend op de reactie van IvoW:

Veel rijscholen houden als stelregel dat je wel een beetje ervaring moet hebben met het rijden met een aanhanger. Geheel vanuit het niets naar B-E wordt dan moeilijk.
Maar het kan natuurlijk wel.

Ik heb het ook in 1 dag gedaan, beviel prima (had wel aardig wat aanhanger ervaring).

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Bericht door Leentje » zo 31 aug 2008 01:08

Ik, vrouw van 43, heb afgelopen jaar in November mijn E gehaald. Heb gekozen voor losse lessen. De rijschoolhouder had blokken van drie lesuren gepland, maar ben zelfs in blokken van 2 uur gaan lessen. Ik merkte dat mijn concentratie na twee uur echt achteruit ging.

Voor de bijzondere verrichtingen had ik wel wat oefening nodig. Met onze eigen combi op het industrieterrein tussentijds nog flink geoefend. Ik had dan ook geen enkele ervaring met een aanhanger.

Het weer schools gaan rijden was ook even wennen. Met deze lessen zijn voor mijn gevoel ook de puntjes weer op de i gezet. 23 jaar zelfstandig rijden laat je niet zomaar los. Was even wennen.

Met losse lessen slijt de stof goed in. Ook de tussentijdsetoets gaf een goed beeld. Rijden ging uitstekend, bijz. ver. was nog even oefenen. Toen ik die op het examen goed liet gaan, mocht ik ook vrijwel direct weer terug omdat ik bij de TTT had laten zien de combi goed door het verkeer te loodsen.
Succes met je keuze en vooral veel plezier tijdens je lessen en daarna van je E!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » zo 31 aug 2008 01:12

Voor ons mannen is een E halen moeilijkere dan voor jullie vrouwen.

Waarom :?: Vrouwen kunnen meer dan 1 ding tegelijk :!: :!: :!: :wink: :wink: :wink:
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Stef

Bericht door Stef » zo 31 aug 2008 10:25

Hoooooo, de moppentrommel is even verderop rechtsaf. Hier gaat het over serieuze dingen.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Bericht door JRijkmans » zo 31 aug 2008 13:03

Wat wij bij ons op de rijschool adviseren is eerst een intake van 1,5 uur en dan kun je in overleg met de instructeur bepalen wat het meest geschikte is voor jou en of het aantal uren in een dagopleiding voldoende is.
Succes met het behalen van je E-rijbewijs

Groeten van Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » zo 31 aug 2008 13:41

Ja, zover was ik inmiddels ook al. Ik denk dat dat ook voor mij het verstandigste is om te doen, daarnaast zal ik er ook aan moeten geloven om even te oefenen op het industrieterrein met manlief (als dat maar goed gaat hahahaha)

Jen

gastjw

Bericht door gastjw » zo 31 aug 2008 17:50

Jajajaja, lach maar niet te hard! Wij hebben dat ook eens gedaan, oefenen op een industrieterrein, zónder caravan.
Omdat mijn vrouw te lang geleden nog had gereden, maar wel haar rijbewijs had.
Prompt: politie die recht op ons af kwam. En bars vroeg om het rijbewijs. Met effen gezicht verstrekt, wat leidde tot een onnodige waarschuwing. :lol:
Ik wil maar zeggen: industrieterreinen zijn bekende plaatsen voor de politie... :cry: :cry:

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » zo 31 aug 2008 23:00

Nou, ik moet meer lachen om het feit dat manlief en ik samen gaan oefenen. Manlief weet nl. altijd alles beter en deze vrouw kan dat niet altijd (of altijd niet :roll: ) goed hebben.
Enne...die politie, tja, dat is het risico wat je neemt (alhoewel ik wel stevig zou balen hoor als we een politieman treffen en een prent krijgen)
Ik laat wel weten hoe het afloopt ;)

Jen

Solifer

Bericht door Solifer » ma 1 sep 2008 11:30

Ik vrouw 41, heb vorig jaar m'n E gehaald.
Na een intake van 2 uur, schatte de rij-instructeur 2 extra lessen à 2 uur in.

Het 'schoolse' rijden werd me in deze 2 extra lessen weer bijgebracht. Wel erg wennen, maar 't kan nooit kwaad.

Zakte wel de 1e keer.... Ik was te ervaren met aankoppelen... Pffff! :lol: :lol: Maar goed, een fout is een fout. Daar kennelijk toch te weinig 'les' in gehad.
Enfin, rijd technisch was er niks op aan te merken. De 2e keer bleek dus een eitje te zijn.

Voor wat betreft het spiegels kijken, als je net les hebt gehad, kijk je daarna overdreven spiegel. Wat ik wel prettig vond was het rijden door de stad heen. Vooruitkijken MET aanhanger is anders als vooruitkijken ZONDER aanhanger.

Darkyduck

Bericht door Darkyduck » ma 1 sep 2008 14:00

Ik (man 36jr) heb afgelopen april mijn rijbewijs E gehaald.

Ik had nul ervaring met aanhangwagen/caravan dus wel een intake genomen. Advies was om nog 1 lesblok van 2 uur te doen, dat heb ik ook maar gedaan omdat onze caravan in mei werd opgeleverd en ik dus geen risico wilde lopen te zakken :)

Achteraf gezien was het extra blok denk ik niet echt nodig geweest maar het was wel goed voor mijn zelfvertrouwen. De lesdag + examen is best vermoeiend dus het is wel 'relaxed' als je enigszins zeker bent van je slagingskans.

Doordat ik nog nooit met een aanhanger achteruit had gereden vielen de speciale verrichtingen mij best wel tegen in het begin. Als je de slag eenmaal te pakken hebt is het goed te doen. ff oefenen op een groot plein op zondagmiddag lijkt mij ideaal (met een geduldige partner :) )

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Bericht door Leentje » ma 1 sep 2008 19:34

Groot plein??? Dat staat hier op zondag vol terrassen.....
Toch maar liever het industrieterrein. Kan me overigens hier in het dorp niet indenken daarvoor bekeurd te worden. Wellicht ligt dat in steden anders. Wij zijn geregeld gaan oefenen op lege parkeertereinen, bijv bij sportvelden. Je moet nl ook inschatten hoever je recht achteruit rijdt. Stoppen met de achterkant bij vak X. Was toch even wennen. En dan kost een uur geduld van mijn man minder dan bij de rijschool :-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Bericht door JRijkmans » ma 1 sep 2008 20:25

Ga dan wel oefenen voordat je de intake neemt. Dat kan schelen in het aantal geadviseerde uren.

Groeten van Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Solifer

Bericht door Solifer » di 2 sep 2008 10:20

En dan kost een uur geduld van mijn man minder dan bij de rijschool
Hahaha!! Sorry moet ik even om lachen..
Die van mij wilde mij ook wat 'aanleren'. Heb nog nooit zooooooo'n grote ruzie gehad. Hahahaaa!!

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » di 2 sep 2008 10:40

Hahahaha. ik ben dus gelukkig niet de enige ;)
Ben dan ook zeer benieuwd of ik überhaupt veel zal sturen als ik straks
daadwerkelijk mijn E heb. Als we nu weggaan (zonder caravan erachter) zit ik er 9 van de 10 keer al naast dus.... need I say more 8)
Ach, ik denk dat het sowieso nooit verkeerd is om dat rijbewijs in de pocket te hebben. Dus we gaan ervoor....


Jen

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Bericht door Leentje » di 2 sep 2008 22:42

Dat vroeg de examinator ook. Of ik wel achter het stuur mag met de caravan erachter, want veel mannen schijnen last van verlatingsangst te hebben met hun stuurwiel.
Nou ik kon hem geruststellen, of juist angst aanjagen :? , ik neem geregeld het stuur over en mijn man gaat dan lekker liggen pitten.
Daar was het uiteindelijk om begonnen.

Ennehh ruzie om de auto en kunnen sturen. Nee, het blijft een blik dat in dienst staat van ons. Ik adviseer mijn man weleens om rijlessen te gaan geven, wat een rust en geduld. Had ik dat maar......
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Solifer

Bericht door Solifer » wo 3 sep 2008 14:25

Als je niet mag of durft te rijden, dan heb je ook niks aan je E. Weggegooid geld. Er zijn mannen op deze wereld die het stuur voor geen miljoen over willen geven aan de vrouwelijke partner. Waarom? Of ze denken dat de vrouw niet kan rijden, of ze denken dat ze alles beter kunnen...

Enfin, waar het om gaat is dat jij zelf achter het stuur kruipt, zonder vrees.

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » wo 3 sep 2008 19:18

En dat is nu precies de hoofdreden waarom ik voor dat rijbewijs wil gaan ;)
Enne....als dat rijbewijs er straks is zal ik ook echt wel sturen hoor, anders is het inderdaad een beetje zonde van het geld.

Jen

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”