stabiliteit caravan met fietsdrager achterop

BDoets

Bericht door BDoets » do 16 nov 2006 13:41

Het lijkt wel of wij agressief zijn overgekomen... :?
Vond nog wel dat ik het zo mooi uitlegde...
Bart

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » do 16 nov 2006 15:27

Het lijkt wel of wij agressief zijn overgekomen...
Vond nog wel dat ik het zo mooi uitlegde...
Misschien heeft ie jouw voorbeeld wel proefondervindelijk uitgevoerd......
met zijn vrouw die iets te dichtbij stond b40.gif :wink:

kc

gastjw

Bericht door gastjw » do 16 nov 2006 16:18

Als ik het goed begrijp wil Lukie alleen maar zeggen dat er op de voorpagina van caravans.net een artikel staat over fietsdragers en dat is voor hem de bijbel.
We kunnen zeggen wat we willen, maar dáár staat het anders. Dus?

Jammer dat je (wegens copyright) daar geen teksten vandaan kunt kopiëren, maar overgetypt staat daar ongeveer:
'Een drager achterop de caravan kan de slingerneiging doen toenemen. Dit hoeft echter niet!'

En verderop:
Heb je ondanks goede lading last van verminderd rijgedrag dan luidt het advies om een stabilisatorkoppeling te monteren.

Ik word daar nou toch zo verdrietig van :(
Want het eerste hoeft natuurlijk wel. Het is gewoon een natuurkundige wet. Dat je het misschien (nog) niet merkt is een andere zaak.
En verder - het is al vaak herhaald - is een stabi beslist geen middel om de slingerneiging op te lossen. Je wordt alleen niet meer op tijd gewaarschuwd. Ben je lekker mee :!:
Het advies is dan ook steeds om eerst een stuk(je) te rijden met niet ingeschakelde stabi. Als je met het nodige geschuif een rustige combinatie gekregen hebt kun je de stabi aanzetten.

Wij hebben dat ooit sterk ondervonden met een Beyerland 350 naar Hongarije. Een vrij korte caravan dus met waarschijnlijk veel te veel gewicht (wegen deden we toen nog niet)
Een stalen fietsdrager achterop en 2 hollandse zwaargewicht fietsen erop. Met 60- 70 km/u was ie al bijna niet te houden. Maar na een paar keer proberen ging het zo rustig dat er geen slinger meer in te krijgen was. Dán pas de stabi erop blijkt de manier.
Maar beter is het natuurlijk om dat niet iedere dag te moeten uittesten.

Ik vind ook dat Bart het goed uitgelegd heeft, maar het lijkt erop of Lukie een beetje slordig in de bijbel leest en de losse eindjes dan aan elkaar knoopt met een omgekeerde bewijsvoering
dan hadden ze geen fietsenrek voor achterop ontworpen.Toch. Het is een kwestie van goed inpakken en wegwezen
Tja...........


Overigens, Patje, ik heb zo'n weger van Reich. Kost een dikke € 100. Maar is z'n geld wel waard als je een idee wilt krijgen van de gewichten. Vooral als je begint en nog niet alles op een vaste plaats hebt eigenlijk onmisbaar.
Misschien kun je zo'n ding samen met de buurman of een kennis kopen?
Aangetekend moet wel worden dat ie 3% afwijking kan hebben en op een harde ondergrond en niet te snel overreden moet worden. Het liefst een paar keer heen en weer. Met de mover gaat dat prima. (Powrmover dan, en zelfs dan gaat 't nog wel eens te snel. Andere movers? Gaan allemaal harder! :cry: )

Coen

Bericht door Coen » vr 17 nov 2006 09:04

Ik lees allemaal mooie en goed te begrijpen theorieen over het rijden met een of meer fietsen achterop. Je zult mij dan ook niet horen zeggen dat er onwaarheden staan.

Wat ik wel mis is de link tussen theorie en praktijk. Simpel gezegd: als het zo gevaarlijk is als hier en daar wordt gesuggereerd dan zag ik heel wat geschaarde of gekantelde caravans met fiets achterop. En dat is niet het geval. En er zijn veel caravanners met fiets(en) achterop. Ik heb eerder al eens geschreven dat we ergens aan de Moezel stonden en dat meer dan 80% fiets(en) achterop vervoerde.

Zelf hebben wij ervoor gekozen de fietsen alleen mee te nemen op 'vakanties in de buurt' (Nederland, Duitsland, Belgie), en ze op de 'verder weg vakanties' thuis te laten. Daarnaast vervoeren we er een op de dissel en een op de achterzijde, en zijn het moderen alu fietsen die een stuk minder wegen dan de oude stalen rossen.

Kortom: als je verantwoord belaad en verantwoord rijd blijkt er in de praktijk erg weinig aan de hand te zijn.

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 17 nov 2006 09:47

Met fietsen achterop wordt de stabiliteit slechter.

Dit wil echter niet zeggen dat je dus iedere rit op zijn kant ligt.
Als je bijv. een dikke SUV van ruim 2ton een iniemini caravan trekt met fietsen achterop, dan moet je het bont maken voor dat dat fout gaat.
Trek je echter en caravan van totaal ruim 7m met een gewicht van 1500kg, met fietsen achterop en een trekauto van 1200kg die maar net 1500 kg mag (ik bedoel niet kan) trekken dan wordt het ineens heel anders. :wink:

Bij iedere combinatie wordt dus de stabiliteit slechter. Of dit echter problematisch is hangt af van de totale combinatie, de rijstijl en ervaring van de chauffeur.

jessie

Bericht door jessie » vr 17 nov 2006 22:59

Hallo Jongens, ik heb deze topic aandachtig gevolgd :lol: , af en toe viel er eens een woordwisseling en uiteindelijk velen die een andere of eigen mening hebben over deze gestelde vraag, is deze nu opgelost :?: , ik weet het niet, maar één ding is zeker, hou je je aan de regels qua snelheid, juiste kogeldruk en max. beladen gewicht dan verzeker ik jullie een goede en veilige reis, MET OF ZONDER EEN FIETSENREK (en dat bevestigd de regel) expression16.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”