lucht bij stikstof?
lucht bij stikstof?
Mijn banden zijn gevuld met stikstof. Kan ik ongestraft met lucht de banden weer op spanning brengen?
Dat laatste is niet helemaal waar...
Lucht bestaat ook voor het grootste gedeelte uit stikstof.
En dat gehalte wordt ook steeds hoger, ook al vul je altijd alleen met lucht.
Dat heeft ermee te maken, dat populair gezegd, stikstof het meest "dikke"gas is in de atmosfeer.
De "dunnere" gassen verdwijnen het eerst uit je banden, de stikstof blijf er het langst in.
Het voordeel van de stikstof blijft dus wel voor het veruit grootste gedeelte bestaan.
Lucht bestaat ook voor het grootste gedeelte uit stikstof.
En dat gehalte wordt ook steeds hoger, ook al vul je altijd alleen met lucht.
Dat heeft ermee te maken, dat populair gezegd, stikstof het meest "dikke"gas is in de atmosfeer.
De "dunnere" gassen verdwijnen het eerst uit je banden, de stikstof blijf er het langst in.
Het voordeel van de stikstof blijft dus wel voor het veruit grootste gedeelte bestaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Heeft iemand wel eens serieus gekeken hoeveel dunner O2 is tov N2.
Het voordeel van N2 vullen is meer dat het geconditioneerd is. Lees vrijwel geen water(damp) erin.
Bij een goede compressor met lucht zit er ook een goede vocht afscheider in en is de winst van N2 vrijwel nul.
Als je alleen diffusie zou hebben van O2 en overige gassen, dan zou ik inmiddels 99,99% N2 in mijn banden hebben,. Terwijl het toch vreemd blijft dat ik toch telkens weer bij controle van de spanning er wat bij moet doen.
Kortom alles wat gezegd wordt over met N2 vullen is waar. Het verschil is echter dermate marginaal dat het een commercieel bullshit verhaal is in de praktijk.
Het voordeel van N2 vullen is meer dat het geconditioneerd is. Lees vrijwel geen water(damp) erin.
Bij een goede compressor met lucht zit er ook een goede vocht afscheider in en is de winst van N2 vrijwel nul.
Als je alleen diffusie zou hebben van O2 en overige gassen, dan zou ik inmiddels 99,99% N2 in mijn banden hebben,. Terwijl het toch vreemd blijft dat ik toch telkens weer bij controle van de spanning er wat bij moet doen.
Kortom alles wat gezegd wordt over met N2 vullen is waar. Het verschil is echter dermate marginaal dat het een commercieel bullshit verhaal is in de praktijk.
Verschil met de meeste caravan-banden en autobanden is dat ze vaak met hogere druk werken.
Daardoor neemt de druk sneller af dan bij een personen-auto-band, het gas wordt harder door het rubber geperst door de hogere druk.
Dus dat Ab toch nog zelf al weer vrij snel weer bij moest vullen kan daar mee te maken hebben.
Bij een gewone autoband met lagere druk had het waarschijnlijk nog niet nodig geweest.
Zou het trouwens ook andersom werken, dat er zuurstof van buitenaf tegen de druk in in de band gaat? Dan zou er altijd een persentage zuurstof in de band blijven.
mvrgr Peter
Daardoor neemt de druk sneller af dan bij een personen-auto-band, het gas wordt harder door het rubber geperst door de hogere druk.
Dus dat Ab toch nog zelf al weer vrij snel weer bij moest vullen kan daar mee te maken hebben.
Bij een gewone autoband met lagere druk had het waarschijnlijk nog niet nodig geweest.
Zou het trouwens ook andersom werken, dat er zuurstof van buitenaf tegen de druk in in de band gaat? Dan zou er altijd een persentage zuurstof in de band blijven.
mvrgr Peter
Lijkt mij nietNordicman schreef:Stikstof zorgt ook voor een lagere temperatuur, en de banden zetten niet uit met Stikstof
Als lucht al voor 80% uit stikstof bestaat, zal de soortelijke warmte van stikstof en lucht niet zo heel veel verschillen. (Ca 10 % verschil tussen zuurstof en stikstof)
Vervolgens zijn zowel lucht als stikstof "gewoon" gassen die zich aan de gaswet houden: PxV/T = constant.
Stikstof zet dus net zoveel uit als lucht.
toch?
Hans
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht
Stikstof moleculen zijn groter dan die van zuurstof. Waar. Revante afwijking nee.
Voor stikstof is meer warmte nodig om op te warmen. Hierdoor zou het minder uitzetten. Dit is waar maar na een uur rijden zullen je banden even warm zijn omdat de tijd zijn werk heeft gedaan.
Verder is het verschil dermate klein dat je zonder laboratorium omstandigheden geen verschil zou kunnen meten. Relevant? Nee.
Klopt de ideale gas wet voor lucht, stikstof en zuurstof.
Nee, die klopt nooit want de ideale gaswet is een vuistregel waarmee je de werkelijkheid benaderd. De ideale gas wet wijkt echter in de lage druk regionen zo verschrikkelijk weinig af van de werkelijkheid dat je die prima kunt aanhouden. Met drukken voorbij de 232bar wordt het een heel ander verhaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waalse_straal
Neem je de Van der Waalse straal mee dan zet stikstof zelfs meer uit dan zuurstof bij dezelfde temperatuurstijging alleen voor deze stijging heb je wel weer iets meer energie nodig. Dit heft elkaar dan ook weer iets op.
Kortom alle bij elkaar opgeteld, is het grootste voordeel dat je heel waterdamp in je banden pompt. Bij een goede compressor gebeurt dit ook niet. Je wet alleen niet of de betreffende pomp een goede compressor heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht
Stikstof moleculen zijn groter dan die van zuurstof. Waar. Revante afwijking nee.
Voor stikstof is meer warmte nodig om op te warmen. Hierdoor zou het minder uitzetten. Dit is waar maar na een uur rijden zullen je banden even warm zijn omdat de tijd zijn werk heeft gedaan.
Verder is het verschil dermate klein dat je zonder laboratorium omstandigheden geen verschil zou kunnen meten. Relevant? Nee.
Klopt de ideale gas wet voor lucht, stikstof en zuurstof.
Nee, die klopt nooit want de ideale gaswet is een vuistregel waarmee je de werkelijkheid benaderd. De ideale gas wet wijkt echter in de lage druk regionen zo verschrikkelijk weinig af van de werkelijkheid dat je die prima kunt aanhouden. Met drukken voorbij de 232bar wordt het een heel ander verhaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waalse_straal
Neem je de Van der Waalse straal mee dan zet stikstof zelfs meer uit dan zuurstof bij dezelfde temperatuurstijging alleen voor deze stijging heb je wel weer iets meer energie nodig. Dit heft elkaar dan ook weer iets op.
Kortom alle bij elkaar opgeteld, is het grootste voordeel dat je heel waterdamp in je banden pompt. Bij een goede compressor gebeurt dit ook niet. Je wet alleen niet of de betreffende pomp een goede compressor heeft.
Om waterdamp te verwijderen uit perslucht heb je een vriesdroger nodig.
Ik denk niet dat er veel bandenvulinstallaties achter een vriesdroger hangen.
De waterafscheider die je veel achter een standaard compressor ziet verwijdert geen waterdamp. Als de waterdamp gecondenseerd is dan pas kan de waterafscheider er wat mee.
Ik denk niet dat er veel bandenvulinstallaties achter een vriesdroger hangen.
De waterafscheider die je veel achter een standaard compressor ziet verwijdert geen waterdamp. Als de waterdamp gecondenseerd is dan pas kan de waterafscheider er wat mee.
Wil je alles eruit hebben ja. (vrijwel alles)Jaas schreef:Om waterdamp te verwijderen uit perslucht heb je een vriesdroger nodig.
Ik denk niet dat er veel bandenvulinstallaties achter een vriesdroger hangen.
De waterafscheider die je veel achter een standaard compressor ziet verwijdert geen waterdamp. Als de waterdamp gecondenseerd is dan pas kan de waterafscheider er wat mee.
http://www.persluchtadvies.nl/pagina.php?Pagina_id=20
Voor ademlucht zijn er ook redelijk eenvoudige filters beschikbaar.
Deze reduceren het H2O gehalte tot vrijwel nul.
Veel grotere perslucht installaties hebben ook een dergelijk filter. Al was het alleen maar omdat dit de levensduur van de compressor ten goede komt.
Maar zoals reeds eerder omschreven, water in perslucht is een belangrijkere reden om voor N2 te kiezen dan de eigenschappen van N2 zelf. Verder weet je zelf nooit wat de status van het onderhoud is van een compressor.