lucht bij stikstof?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
HansPeters

lucht bij stikstof?

Bericht door HansPeters » wo 2 jul 2008 10:12

Mijn banden zijn gevuld met stikstof. Kan ik ongestraft met lucht de banden weer op spanning brengen?

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » wo 2 jul 2008 10:33

Je kan rustig de banden op spanning brengen met lucht, echter het voordeel van stikstof in de banden is dan verdwenen. maar er gaat niets kapot of iets dergelijks.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 2 jul 2008 10:43

Dat laatste is niet helemaal waar...
Lucht bestaat ook voor het grootste gedeelte uit stikstof.
En dat gehalte wordt ook steeds hoger, ook al vul je altijd alleen met lucht.
Dat heeft ermee te maken, dat populair gezegd, stikstof het meest "dikke"gas is in de atmosfeer.
De "dunnere" gassen verdwijnen het eerst uit je banden, de stikstof blijf er het langst in.

Het voordeel van de stikstof blijft dus wel voor het veruit grootste gedeelte bestaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Bericht door Citrorob » wo 2 jul 2008 15:30

Heeft iemand wel eens serieus gekeken hoeveel dunner O2 is tov N2. :wink:

Het voordeel van N2 vullen is meer dat het geconditioneerd is. Lees vrijwel geen water(damp) erin.

Bij een goede compressor met lucht zit er ook een goede vocht afscheider in en is de winst van N2 vrijwel nul.

Als je alleen diffusie zou hebben van O2 en overige gassen, dan zou ik inmiddels 99,99% N2 in mijn banden hebben,. Terwijl het toch vreemd blijft dat ik toch telkens weer bij controle van de spanning er wat bij moet doen. :wink:

Kortom alles wat gezegd wordt over met N2 vullen is waar. Het verschil is echter dermate marginaal dat het een commercieel bullshit verhaal is in de praktijk.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 2 jul 2008 16:58

Volledig mee eens. :wink:
Hoewel mijn caravanbanden wel zijn gevuld met stikstof.

Maar mijn bandenboer doet dat gratis, bij aanschaf van 2 nieuwe banden.

Evengoed moest ik gisteren ook iets bijpompen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mavank

Bericht door Mavank » wo 2 jul 2008 19:25

die van onze zijn voor 80% gevuld met stikstof :lol:

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 2 jul 2008 19:31

Weet je dat wel zeker ? :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » wo 2 jul 2008 22:29

hier ook stikstof vond het wel geinig dat ik nieuwe banden kocht, nu dit jaar even langs gerede en hij heeft ze netjes weer goed gevult, service.. top toch

gastjw

Bericht door gastjw » wo 2 jul 2008 22:38

Ab schreef:Weet je dat wel zeker ? :lol: :lol:
Hij bedoelt natuurlijk dat ie lucht in z'n banden heeft. :lol: :lol: :?

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » do 3 jul 2008 08:00

Stikstof zorgt ook voor een lagere temperatuur, en de banden zetten niet uit met Stikstof
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Bericht door Jadatis » do 3 jul 2008 17:16

Verschil met de meeste caravan-banden en autobanden is dat ze vaak met hogere druk werken.
Daardoor neemt de druk sneller af dan bij een personen-auto-band, het gas wordt harder door het rubber geperst door de hogere druk.
Dus dat Ab toch nog zelf al weer vrij snel weer bij moest vullen kan daar mee te maken hebben.
Bij een gewone autoband met lagere druk had het waarschijnlijk nog niet nodig geweest.

Zou het trouwens ook andersom werken, dat er zuurstof van buitenaf tegen de druk in in de band gaat? Dan zou er altijd een persentage zuurstof in de band blijven.

mvrgr Peter

Mavank

Bericht door Mavank » do 3 jul 2008 20:08

Ab schreef:Weet je dat wel zeker ? :lol: :lol:
Yep; lucht bestaat uit ongeveer 20% zuurstof en 80% stikstof. :D

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » do 3 jul 2008 20:41

Maar mijn bandenboer doet dat gratis, bij aanschaf van 2 nieuwe banden.
??

Is natuurlijk ook maar betrekkelijk.

Als hij 5 euro extra op een band zet, heb je de stikstof dubbel en dwars betaald.

Hans

Bericht door Hans » do 3 jul 2008 22:07

Nordicman schreef:Stikstof zorgt ook voor een lagere temperatuur, en de banden zetten niet uit met Stikstof
Lijkt mij niet :oops:

Als lucht al voor 80% uit stikstof bestaat, zal de soortelijke warmte van stikstof en lucht niet zo heel veel verschillen. (Ca 10 % verschil tussen zuurstof en stikstof)

Vervolgens zijn zowel lucht als stikstof "gewoon" gassen die zich aan de gaswet houden: PxV/T = constant.

Stikstof zet dus net zoveel uit als lucht.

toch? :roll:


Hans

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 4 jul 2008 09:39

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstof

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstof

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht

Stikstof moleculen zijn groter dan die van zuurstof. Waar. Revante afwijking nee.
Voor stikstof is meer warmte nodig om op te warmen. Hierdoor zou het minder uitzetten. Dit is waar maar na een uur rijden zullen je banden even warm zijn omdat de tijd zijn werk heeft gedaan.
Verder is het verschil dermate klein dat je zonder laboratorium omstandigheden geen verschil zou kunnen meten. Relevant? Nee.

Klopt de ideale gas wet voor lucht, stikstof en zuurstof.
Nee, die klopt nooit want de ideale gaswet is een vuistregel waarmee je de werkelijkheid benaderd. De ideale gas wet wijkt echter in de lage druk regionen zo verschrikkelijk weinig af van de werkelijkheid dat je die prima kunt aanhouden. Met drukken voorbij de 232bar wordt het een heel ander verhaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waalse_straal
Neem je de Van der Waalse straal mee dan zet stikstof zelfs meer uit dan zuurstof bij dezelfde temperatuurstijging alleen voor deze stijging heb je wel weer iets meer energie nodig. Dit heft elkaar dan ook weer iets op.

Kortom alle bij elkaar opgeteld, is het grootste voordeel dat je heel waterdamp in je banden pompt. Bij een goede compressor gebeurt dit ook niet. Je wet alleen niet of de betreffende pomp een goede compressor heeft.

Jaas

Bericht door Jaas » vr 4 jul 2008 10:54

Om waterdamp te verwijderen uit perslucht heb je een vriesdroger nodig.
Ik denk niet dat er veel bandenvulinstallaties achter een vriesdroger hangen.
De waterafscheider die je veel achter een standaard compressor ziet verwijdert geen waterdamp. Als de waterdamp gecondenseerd is dan pas kan de waterafscheider er wat mee.

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 4 jul 2008 11:44

Jaas schreef:Om waterdamp te verwijderen uit perslucht heb je een vriesdroger nodig.
Ik denk niet dat er veel bandenvulinstallaties achter een vriesdroger hangen.
De waterafscheider die je veel achter een standaard compressor ziet verwijdert geen waterdamp. Als de waterdamp gecondenseerd is dan pas kan de waterafscheider er wat mee.
Wil je alles eruit hebben ja. (vrijwel alles)
http://www.persluchtadvies.nl/pagina.php?Pagina_id=20
Voor ademlucht zijn er ook redelijk eenvoudige filters beschikbaar.
Deze reduceren het H2O gehalte tot vrijwel nul.
Veel grotere perslucht installaties hebben ook een dergelijk filter. Al was het alleen maar omdat dit de levensduur van de compressor ten goede komt.

Maar zoals reeds eerder omschreven, water in perslucht is een belangrijkere reden om voor N2 te kiezen dan de eigenschappen van N2 zelf. Verder weet je zelf nooit wat de status van het onderhoud is van een compressor.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”