Ervaring met Powrmover XL
Dit funest voor je accu. Hierdoor krijg je bv 2 of 3 jaar later ineens het probleem dat de accu defect is en niemand weet de reden.Na een stilstand van 10 maanden (zonder aangesloten te zijn op het netstroom om de accu bij te laden) deed de mover het nog perfect.
Een accu na langdurige stilstand behoort te worden opgeladen, voordat hij weer vollop wordt belast.
10 maanden is langdurige stil stand. Theoretisch is een zuur accu na 9 maanden ontladen. Overige accu's zoals gel accu's weet ik zo niet.
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Op de WA dekking van de auto kan je in dit geval niet rekenen. Wel zijn afgekoppelde caravans meeverzekerd zolang ze als verkeersdeelnemer zijn te beschouwen [losgebroken, langs de weg geparkeerd of bijv. in geval van pech los van de auto voortbewogen]mijn vraagje hierop is "veronderstel dat deze caravan schade veroorzaakt had aan 'n ander kampeermiddel,had dan de verzekering die schade betaald,omdat de caravan niet aangekoppeld aan de auto,zoe weleens willen weten hoe dat zou zijn
Er zijn caravan verzekeringen die ook schade aan derden vergoeden anders wellicht de reisverzekering of de eigen WA.
Overigens lijkt mij het op hol slaan van een caravan zonder mover op geaccidenteerd terrein meer waarschijnlijk. Zelf zet ik dan altijd de mover voor het loskoppelen op de wielen
Het elektrische gedeel is ook vlot verlopen.Bartje schreef:ik ben deze middag aan de montage begonnen.
Het mechanische gedeelte is "a piece of cake", mooi materiaal, logisch, goede handleiding, gewoon even wennen aan de "Engelse logica".
Morgen neem ik het elektrisch gedeelte onder handen.
Eerste test met mover waren zeer positief.
Ik heb echter nog één vraagje. Bij de mover werd een Calcium-batterij geleverd.
Zijn er voor- of nadelen aan zo'n calcium-batterij ?
Zijn er speciale dingen waar je moet op letten met dergelijke batterij
Ik heb bij m'n Powrmover ook een calciumaccu ontvangen. Een Delphi deep cycle accu.
Voor nadere bijzonderheden o.a. vast dit van de site van Evin:
Deze lood-calcium deep-cycle accu behoort tot de absolute top binnen de accuwereld. Deep-cycle accu's zijn speciaal voor electrische aandrijving ontwikkeld en kunnen verder 'leeggetrokken' worden dan gewone lood-accu's waardoor de nuttige capaciteit hoger ligt. Deze accu is geschikt voor "zwaar" en onregelmatig gebruik waarbij de accu regelmatig intensief wordt gebruikt, afgewisseld door langere periodes waarbij de accu niet wordt gebruikt.
Wil je meer weten pluis dan de site even uit. http://www.evin.nl/2008/interne%20links ... ameset.htm
Zie ook het speciale verhaal aan de bovenkant van het frame.
Voor nadere bijzonderheden o.a. vast dit van de site van Evin:
Deze lood-calcium deep-cycle accu behoort tot de absolute top binnen de accuwereld. Deep-cycle accu's zijn speciaal voor electrische aandrijving ontwikkeld en kunnen verder 'leeggetrokken' worden dan gewone lood-accu's waardoor de nuttige capaciteit hoger ligt. Deze accu is geschikt voor "zwaar" en onregelmatig gebruik waarbij de accu regelmatig intensief wordt gebruikt, afgewisseld door langere periodes waarbij de accu niet wordt gebruikt.
Wil je meer weten pluis dan de site even uit. http://www.evin.nl/2008/interne%20links ... ameset.htm
Zie ook het speciale verhaal aan de bovenkant van het frame.
Is bij mij hetzelfde, maar is een soort beveiliging tegen overbelasting.
Zal wel te maken hebben met totale gewicht van de caravan.
Hoe zwaarder hoe sneller hij op veilig valt
Zal wel te maken hebben met totale gewicht van de caravan.
Hoe zwaarder hoe sneller hij op veilig valt
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Ervaring met Powrmover XL
Het is al een oud draadje, maar ik heb een vraag over deze mover.
Iemand enig idee hoeveel ampére deze mover trekt?
Dit in verband met een accu-monitor die ik wil inbouwen.
Ik heb er één met een vijftig ampére shunt, en één met eem 150 ampére shunt.
Die van 150 kan het wel doen, dat weet ik, maar ik wil graag die andere gebruiken maar ben bang dat dit te weinig is.
Klopt dit, of valt het mee?
Iemand enig idee hoeveel ampére deze mover trekt?
Dit in verband met een accu-monitor die ik wil inbouwen.
Ik heb er één met een vijftig ampére shunt, en één met eem 150 ampére shunt.
Die van 150 kan het wel doen, dat weet ik, maar ik wil graag die andere gebruiken maar ben bang dat dit te weinig is.
Klopt dit, of valt het mee?
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Ervaring met Powrmover XL
Ik denk dat je de 150 shunt moet hebben.
Heel kortstondig kan de XL tijdens starten meer dan 50 A trekken...
Heel kortstondig kan de XL tijdens starten meer dan 50 A trekken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Ervaring met Powrmover XL
Bedankt voor je reactie, Chris.
Dat idee had ikzelf ook, dus vandaag de BMV 600S met 150A shunt ingebouwd.
Daarna ook even geprobeerd, tot mijn verbazing was de hoogste piek 36A.
Dit was wel op de oprit natuurlijk, zal in het gras of bij verhoging wel meer zijn, maar toch....
Dit project ook weer klaar.
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)