Deel 1 onbreekt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gerrie Hemminga

Deel 1 onbreekt

Bericht door Gerrie Hemminga » za 14 jun 2008 12:21

Goedemiddag forum,

Ik ben nieuw op jullie forum, en ik heb een paar vragen.
Ik kan een oude Fendt 525 (1980) > 750 kg caravan kopen, plus een vaste staanplek. Dus er word ook niet gereden.
Maar er is alleen een overschrijvingsbewijs + tenaamstelling aanwezig.
Deel 1 is niet meer aanwezig.
Ik kan wel de caravan op mijn naam laten zetten, maar geeft het problemen bij aankoop e/o verkoop als ik het deel 1 niet meer heb.
Of moet de oude eigenaar een nieuw deel 1 laten aanvragen, of moet ik dat zelf doen?
Moet de caravan ook opnieuw gekeurd worden bij het opnieuw aanvragen van de deel 1.
Is er nog ergens een site waar ik wat informatie kan vinden over dit merk en type caravan uit 1980 ( oldtimerclub?0

Alvast bedankt

Gerrie

Apejoekie

Bericht door Apejoekie » za 14 jun 2008 12:46

Misschien biedt de site van de RDW uitkomst? Zijn ook aan de telefoon uiterst behulpzaam!

Stef

Bericht door Stef » za 14 jun 2008 13:03

Als de caravan niet op de "voor het openbaar verkeer openstaande" weg komt ben je oiok geen kentekenbewijs (deel 1) nodig.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 14 jun 2008 13:09

Is dat nou wel zo?
Volgens mij is het al jaren geleden, dat kentekenplichtige voertuigen domweg altijd alles compleet moeten hebben, zowel de platen als het papierwerk, ook al staan ze, bij wijze van spreken, in een afgesloten garage..

Stef

Bericht door Stef » za 14 jun 2008 13:18

Hij kan 'm overschrijven en dat kan een eventuele volgende eigenaar ook. Verder zal niemand naar het deel 1 gaan vragen. De RDW kan uiteraard we helpen bij een vervangend deel 1 ;)

Trina
Beheerder

Bericht door Trina » za 14 jun 2008 13:47

Volgens mij moet de eigenaar voor een vervangend deel 1 zorgen.
Wij hebben dit een keer met een auto gehad.
Er waren wat kosten aan verbonden. Niet zo veel dacht ik, maar dat weet ik niet meer.
als ik het nog wel wist waren de kosten vast hoog. :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 14 jun 2008 15:12

Of je was nog jong en onervaren en schrok je nog nergens van... :lol: :oops: :lol:

Gerrie Hemminga

Deel 1 onbreekt

Bericht door Gerrie Hemminga » za 14 jun 2008 15:31

Bedankt voor alle reactie's,

Ik ben bij het postkantoor langs geweest met een overschrijvingsbewijs, tenaamstelling, kan ik hem gewoon op mijn eigen naam laten zetten.
Waar het mij om gaat, dat ik caravan kan kopen zonder deel 1, en je nergens een bewijs heb van de caravan chassisnummer, indentificatie etc.

Het enigste wat op je overschrijvingbewijsstaat is kenteken, Dupl code, Meldcode Controle letter, Merk, handelsnaam, datum afgifte.

Als je dus er niet mee gaat toeren is dit genoeg?

Gerrie

Trina
Beheerder

Bericht door Trina » za 14 jun 2008 16:20

*Peter* schreef:Of je was nog jong en onervaren en schrok je nog nergens van... :lol: :oops: :lol:
Kan ook, maar in die periode hadden we het niet breed.
nu ook niet maar wel ietsjes breder. :lol:

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 14 jun 2008 16:47

Het is niet genoeg, want je spullen moeten compleet zijn, maar geen mens die dat ziet, zolang je er niet mee op pad gaat.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 14 jun 2008 16:50

@ Trina: Ach, zolang het niet nodig is om de deuren te verbreden, zal het toch nog wel lukken? :wink:

Peteriba

Bericht door Peteriba » di 17 jun 2008 14:46

Mij lijkt dat de vorige eigenaar verantwoordelijk is voor de noodzakelijke papieren. Dus ook deel 1.

Gerrie Hemminga

Deel 1 onbreekt

Bericht door Gerrie Hemminga » wo 18 jun 2008 14:43

Ik had het Rdw gemaild, hierbij het antwoord, dat wil ik jullie ook hierbij doorgeven.

Geachte heer ,

Volgens de Wegenverkeerswet 1994 moet aan de eigenaar of houder van een voertuig voor dat voertuig een kentekenbewijs zijn afgegeven. De tenaamgestelde van het kentekenbewijs kan op grond van die tenaamstelling juridisch echter niet als eigenaar van het voertuig worden aangewezen. Als u dus een kentekenbewijs of een deel ervan in uw bezit heeft houdt dat niet automatisch in dat het voertuig ook uw eigendom is of dat het u recht geeft op het krijgen van het eigenaarschap.

De Europese wetgeving verplicht het vermelden van de regel "De tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geïdentificeerd als de eigenaar" op het kentekenbewijs. De verplichte regel staat sinds 1 juni 2004 op ieder nieuw afgegeven Tenaamstellingsbewijs/deel IB (voorheen deel II).

Het antwoord op de vraag wie de eigenaar van een voertuig is, vindt u in het Burgerlijk Wetboek. Bij geschillen over het eigenaarschap van een voertuig bepaalt uiteindelijk de burgerlijke rechter wie de eigenaar is.

Mist u uw kentekenbewijs (of deel ervan), dan moet u bij de RDW een vervangend kenteken aanvragen. Het voertuig hoeft hiervoor niet gekeurd te worden.

Bij aan,- en verkoop van een voertuig heeft u het deel 1 niet nodig. Een aangifte bij de politie is ook niet nodig. Uit uw email begrijp ik dat de caravan een vaste plek op een camping heeft, en dat er verder niet mee gereden wordt.
Wanneer u met de caravan de openbare weg opgaat dient u het deel 1 wel bij u te hebben, net zoals dat bij uw auto ook verplicht is.

U heeft de mogelijkheid om via internet een aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs in te dienen. Voor meer informatie hierover klik hier.

Lukt de aanvraag via internet niet, dan kunt u reageren op deze mail. Ik stuur u dan een aanvraagformulier per post.

Kosten
De kosten voor een vervangend kentekenbewijs zijn € 29,50.

Nieuwe kentekenplaten

Met uw vervangende kentekenbewijs kunt u bij erkende kentekenplaatfabrikanten nieuwe kentekenplaten bestellen. Kijk voor adressen van erkende fabrikanten op de site van de RDW. Of klik op onderstaande directe link:

erkende kentekenplaatfabrikanten

Sinds 1 februari 2003 is het verplicht bij een vervangend kentekenbewijs uw oude kentekenplaten te vervangen door platen waarop een juiste duplicaatcode is ingeslagen. Dit geldt ook voor de witte kentekenplaten die u bijvoorbeeld voor een fietsendrager of lichte aanhangwagen (onder de 750 kg) gebruikt. Een uitzondering hierop zijn de blauwe kentekenplaten met een historisch kentekennummer en de kleine Amerikaanse kentekenplaten (model 18.2), het inslaan van een duplicaatcode is niet van toepassing op deze platen.

Oude kentekendelen
Na afgifte van nieuwe kentekendelen worden alle oude kentekendelen ongeldig. Om verwarring te voorkomen kunt u deze beter vernietigen.

Let op!

Een groot aantal aanvragen voor de afgifte van een vervangend kentekenbewijs wordt dagelijks door de aanvragers geannuleerd. Uit deze annuleringsverzoeken is gebleken, dat veel vermist gewaande kentekenbewijzen binnen 2 à 3 dagen na het indienen van de aanvraag voor een vervangend kentekenbewijs worden teruggevonden.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Jurry

Bericht door Jurry » wo 18 jun 2008 21:01

Duidelijke reactie van de RDW , maar wie zegt dat de papieren die je wel krijgt en de kentekenplaat ook daadwerkelijk bij de caravan met vaste standplaats behoren , je kan tenslotte het chasisnummer e dergelijk niet controleren .
Persoonlijk zou ik niet accoord gaan met de verkoper , ik zou hem gewoon voorstellen dat hij een vervangend kenteken en kentekenplaat regeld , dan weet je zeker dat je goed zit met het eigendoms verhal en ook in de toekomst geen problemen krijgt bij eventuele verkoop .

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”