Winterbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Winterbanden

Bericht door StevenPierre » di 10 jun 2008 13:17

Om voort te gaan op topic ivm bandenspanning.
Wat vinden jullie van het nut van winterbanden?
Bij mij stonden die eronder toen ik de caravan kocht,caravan is aangekocht via caravanhandelaar die ze invoert vanuit Duitsland.
Het gaat om een Fendt Joker 540tk van 1998.
Ik laat de banden er maar opliggen,weet wel dat t niet zo goed is maar ze zijn nog in goede staat en zie geen reden om ze te vervangen daar we nooit in de winter met de caravan op pad gaan.
Weet wel dat het de levensduur aanzienlijk verkort maar als ze nu versleten zijn vervang ik ze door gewone banden,denk ik...
Bij mij gaat het om volgende banden
Semperit 205/65/R15 55psi max load 850kg.
Benieuwd naar jullie reactie.
Groetjes.
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » di 10 jun 2008 14:19

Het feit dat je winterbanden onder de caravan hebt liggen zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken v.w.b. de rijeigenschappen. Ze zullen door de zachtere compound wat sneller slijten. Waar ik meer mijn vraagtekens bij plaats is het feit dat je ze wilt verwisselen als ze versleten zijn. Dat kan natuurlijk maar dan moet je wel erg veel met de caravan op pad gaan. Weet namelijk dat de caravanband meer "slijt" van het staan dan van het rijden. Banden drogen uit en zonlicht heeft ook zo zijn nadelige effecten op het rubber. Bij een auto zal dat alles niet zo'n vaart lopen omdat deze banden over het algemeen eerder versleten zijn van het rijden dan van het stilstaan. Daarom wordt er bij een caravan geadviseerd om banden max. 6 jaar te gebruiken. Hoe oud de band is kun je zien aan de DOT-code die op elke band staat. Deze bestaat uit 4 cijfers, 2 voor het jaar en 2 voor de week van dat jaar. Als ze ouder zijn dan DOT 0224, wordt het hoogtijd om ze te vernieuwen.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 11 jun 2008 23:09

Inderdaad.. Ik denk dat versleten caravanbanden praktisch nooit voorkomen.

Na uiterlijk 6 jaar moeten ze echter wel vervangen worden, ook al doet het soms zeer, om op het oog nog 98% nieuwe banden te vervangen. :cry:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Winterbanden

Bericht door StevenPierre » vr 13 jun 2008 22:05

De banden heeft de dealer er opgelegd bij aanschaf,we hebben de caravan in 2006 gekocht dus die kunnen toch nog 4 jaar mee.
Had inderdaad al het advies gehoord om de banden o de 6 jaar te wisselen,zal dus binnen ongeveer 4 jaar zijn.Ik vermoed dat dat ook de reden was dat de caravan dealer er nieuwe banden heeft opgelegd omdat de vorige ook op 6 jaar zaten.
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

Jans

Bericht door Jans » za 14 jun 2008 14:59

Beste Steven Pierre,

Worden de winterbanden niet te warm in de zomer tijdens het rijden. Indien dat zo is wordt de kans op een klapband aanzienlijk groter.

Gr Jans

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 15 jun 2008 18:16

Warm worden van banden komt doordat de bandenspanning te laag is.
Het verschil tussen zomer en winterband is de samenstelling van het rubber : zomerbanden worden "harder" bij koude temperaturen en hebben daardoor een verminderde grip op het wegdek.
Het gebeurt regelmatig dat na "het laatste seizoen" van een winterband, deze blijft liggen op de auto. Winterband wordt dan "op"gereden in de lente en zomer. Bij de volgende winter komen er nieuwe (winter)banden op.
Ik zie echt geen probleem om met winterbanden in de zomer rond te rijden. En helemaal niet op een caravan.

En lees inderdaad eens de productiedatum na op de band. Dat geeft een correct beeld van de ouderdom van de band. Misschien lagen de banden al 2 jaar in de rekken bij de dealer.

Koen

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 15 jun 2008 18:21

Mijn ervaring is toch wel, dat een auto met winterbanden 's zomers makkelijk in een bocht gaat dribbelen, en daar moet ik toevallig niets van hebben. Ik vraag me af, of dit bij een aangehaakte caravan een oorzaak kan zijn van uitbreken en scharen!

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 15 jun 2008 18:22

Ivm met "M+S" banden :

http://www.4x4cars.nl/Winter/Winter.htm

Ik heb M+S banden. Wordt dit als winterband gezien in Duitsland?

M+S banden zijn bedoeld voor modder en sneeuw. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt hij als winterband beschouwd. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 15 jun 2008 18:27

Mijn ervaring is toch wel, dat een auto met winterbanden 's zomers makkelijk in een bocht gaat dribbelen
Snelheid misschien wat verminderen ? :wink:
Ik vraag me af, of dit bij een aangehaakte caravan een oorzaak kan zijn van uitbreken en scharen!
Weeral : snelheid te hoog ?

Koen

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”