Col de Montgenevre met auto/caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Trolletje

Col de Montgenevre met auto/caravan

Bericht door Trolletje » di 20 mei 2008 13:05

Heeft iemand als eens de Col de Montgenevre (Franse Alpen) gereden met auto en caravan? We willen vanaf Briancon deze route rijden en dan vanaf Susa weer via de N6 Frankrijk weer in. Op de ANWB routekaart staat een blauw caravannetje en een stijgingspercentage van 12 procent.

Vorig jaar in de Spaanse Pyreneeen geweest en ook daar vaak routes gereden waar op de kaart een blauw caravannetje stond en dat ging prima met onze Subaru Fortester en Eriba Touring Troll.

Maar ben benieuwd of iemand deze route al eens gereden heeft.

surfbuddie3
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 jun 2021 22:03

Re: Col de Montgenevre met auto/caravan

Bericht door surfbuddie3 » ma 20 mar 2023 19:07

Beter laat dan nooit. Google doet wonderen als je eens wat zoekt.

We zijn een aantal keer van Briancon naar Turijn (en verder) gereden. Eén keer met een kleine lichte aanhanger, twee keer met een grote zware aanhanger (1000kg) en een keer met een caravan (Hobby 500 KMFE). Alle keren met een VW diesel van 150 pk en 320nm trekkracht. Met de kleine en de grote aanhanger was het geen enkel probleem, zowel omhoog als omlaag. De met caravan omhoog was ook geen enkel probleem, mits voldoende bergervaring. Met de caravan omlaag richting Turijn was wél een probleem. Rook uit de wielkasten van de caravan. Halverwege gestopt, gekoeld (ja, met water. Werkt goed maar nooit meer doen) en na een uur weer verder. Stress met een peuter en 2 baby's. Veel geleerd over hoe te rijden. Dus knalhard remmen en daarna de caravan weer uit de rem trekken. Oplooprem was wel goed constateerde de Wegenwacht aan het Gardameer. Het ligt dus puur aan het te hoge dalingspercentage.
Het jaar erna geen Montgenevre meer van Serre Ponçon naar Garda. Via Barcelonette en Cuneo gereden, dat was beter. Col de la Madeleine.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Col de Montgenevre met auto/caravan

Bericht door willianv » ma 20 mar 2023 19:12

[re.gif]

Wow….een kick na 15 jaar…

Ook een geweldige eerste post. Maar welkom hier in ieder geval.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Col de Montgenevre met auto/caravan

Bericht door SBerend » ma 20 mar 2023 19:47

Ik denk niet dat de remmen vd caravan blij worden. Persoonlijk zou ik het niet doen. Wij zijn een keer bovenlangs de Gottard gegaan. Hadden daarvoor diverse files gehad en was er wel klaar mee. Een plastic dopje op de bouten was gesmolten. De remmen waren nog onder garantiebeurt.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Col de Montgenevre met auto/caravan

Bericht door eurotrotter » ma 20 mar 2023 21:45

IK heb de Montgenêvre al verschillende keren gereden met de caravan,( evenals met de vrachtwagen) met de juiste combi is deze goed te doen.
Deze weg is behoorlijk breed, houd wel de daalsnelheid in de gaten.

DE col de "l Arche oftewel de colle della maddelena , van Barcelonette naar Cuneo, is best wel stijl, maar de afdaling beperkt zich, aan de Italiaanse kant , maar over een tiental kilometers; vanaf de top tot het stadje Argentera.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Col de Montgenevre met auto/caravan

Bericht door Lucas » ma 20 mar 2023 22:08

Prachtig hoe een vraag 15 jaar later beantwoord wordt. Ik denk dat trolletje het wachten op een antwoord inmiddels wel had opgegeven, maar het levert toch nog interessante info op!

En ik realiseer me nu dat ik de Montgenèvre ook al meerdere keren heb gereden, maar dan met motor of auto. Vond het vooral een lekker lopende weg, waarvan ik me aan Franse kant een relatief kort maar wel heftig stukje haarspeldbochten herinner waar vrachtwagens de hele weg nodig hadden. Maar niet bijzonder imposant alles. De Col de la Madeleine die hierboven wordt genoemd is dan toch heel andere koek.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”