Koelkast Electrolux defect?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Loekoeboeng

Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Loekoeboeng » za 10 mei 2008 10:06

Hallo,

Ik heb een Electrolux koelkastje in mijn Hobby 540 UK. Deze staat op een voorseizoensplaats en heeft het altijd gedaan. Ineens koelde hij heel slecht of helemaal niet. Wat kan het probleem zijn?
Aan de achterzijde wordt er helemaal niks heet. het blad wordt ook niet heet en onderaan zit een klein lekbakje en daar zit een klein beetje vloeistof in.
Wie heeft de gouden tip?

Jurry

Bericht door Jurry » za 10 mei 2008 11:48

Waar heb je hem op draaien 220v / 12v of gas ?
Als er niets warm word aan de achterkant denk ik dat je eens moet meten of er spanning staat op de aansluitingen , als dit het geval is is je element defect vermoed ik , deze zitten van zowel de 220v alsook de 12v in de ronde cilinder waar ook de rookgasafvoer doorheen loopt , de mantel kun je eenvoudig verwijderen en in het isolatiemateriaal zitten de elementen .

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » za 10 mei 2008 18:45

Hij draait op 220V. Er wordt inderdaad niks heet. Zijn die elementen makkelijk zelf te vervangen en moet de koelkast daarvoor uitgebouwd worden?

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » za 10 mei 2008 19:32

Een element is wel te vervangen, en idd. de koelkast moet eerst uitgebouwd worden, anders kan je er niet bij!

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » za 10 mei 2008 19:37

Ik heb de vraag ook even gesteld bij Dometic.nl. Wellicht dat die iets weten. Een nieuwe koelkast is wel heel erg veel geld als e.e.a. voor een appel en een ei (spreekwoordelijk) op te lossen is.
Ik bouw hem wel uit aan het einde van het voorseizoen. Waar zit dat element dat vervangen zou moeten worden?

RVE5800

Bericht door RVE5800 » za 10 mei 2008 20:06

Kijk hier maar even, daar staan service manuals voor een aantal typen en een aantal meer algemene service beschrijvingen:

http://www.gasrefrigeration.net/dometic_manuals.htm


succes,
Rob

gastjw

Bericht door gastjw » za 10 mei 2008 23:32

Het is (bijna) algemeen bekend dat Dometic heel billijk is met het nakijken en repareren van koelkasten.
Het beste kun je het ding uitbouwen en bij hen 'op tafel' zetten.
Meestal dezelfde dag kun je hem gerepareerd en geheel nagezien weer mee nemen, mits je tevoren een afspraak hebt gemaakt.

Het vervangen van zowel het 230V element als die van 12V is een fluitje van een cent. Ze zitten links en rechts tegen het schoorsteente 'geplakt' met de ommanteling eromheen. Van onder zitten stekkertjes.
Het voordeel van 'even heen en weer' naar Dometic is dat je de zekerheid hebt dat ie er weer een poosje tegen kan en dat je er nog wat van opsteekt ook.
De volgende keer doe je het even voor de buurman... :?

DigiKorrie

Koelkast

Bericht door DigiKorrie » ma 12 mei 2008 20:39

Hallo,

Ik heb het zelfde probleem
Ik heb ook een Hobby 540 UK bj 1998

Koelkast type Electrolux RM 4270
Het groene lampje in het paneel brand wel ten teken dat hij aanstaat.

Maar hij doet niets ik heb niet kunnen voelen aan de achterzijde of hij warm werd daar ik inmiddels al naar gas was overgeschakeld en hij daarop perfect werkt.
Op gas gebruikt hij 0,27KG per 24 uur dus dat is nog wel te doen.

Dus op gas perfect.
Op 12 volt niet kunnen poberen daar ik dit niet voorhanden had.
Op 220 volt dus niets.

In het boekje staat dat je de zekering moet controleren als hij het niet doet op 220 volt maar waar vind ik die dan? want dat staat niet in het boekje

Als je iets meer weet Loekoeboeng houd ik mij aanbevolen.
Mag via PM maar ook via mail of via dit forum.

Korrie

ArnoZomaar

Bericht door ArnoZomaar » di 13 mei 2008 21:19

hoi DigiKorrie

voor jou denk ik het zelfde als de andere met zijn koelkast,
idd het 230 volt element.

zover ik weet is er niet een koelkast gezekerd

fluitje van een cent!! een dealer doet er 2 tot 4 uur over, hangt van de inbouw situatie af.

somige ( dealers cq electrolux dometic )
doen het met een kroonsteen ( tijdelijk ) dan hoeft de koelkast er niet uit.

succes

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » do 15 mei 2008 18:41

Zoals ik al eerder meldde. In principe bouw ik hem aan het einde van het voorseizoen uit. Mocht ik eerder tijd hebben om hem uit te bouwen en op zijn kop te zetten, dan doe ik dat. In principe heben jullie eind juni of begin juli het antwoord. ik ga er nl. deze zomer niet mee weg......
Dus alle tijd.

Mutiara

Bericht door Mutiara » ma 19 mei 2008 15:05

Wat is er toch met de koelkasten (Electrolux) van de Hobby? Ik heb nu hetzelfde probleem dat de koelkast het niet doet. Het heeft de winter buiten gestaan en heb de roosters niet afgedekt. Niet goed volgens de dealer. Hij deed het wel even op gas en later niets meer. Advies van de dealer is slopen en iets anders voor in de plaats wat het is niet meer te repareren. Tot ik en tip kreeg van een medewerker van de ANWB. Probeer de koelkast eruit te halen, zet het op z'n kop (liever in een warme omgeveing) en probeer het weer. Waarschijnlijk is de ammonia (koelvloeistof) naar beneden gezakt en door de kou vastgekoekt. Ik probeer het a.s. woensdag!

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » ma 23 jun 2008 19:47

Het is zo ver.... De caravan is van de campingafen ik heb de koelkast uitgebouwd. Leuk klusje trouwens. Duurde ongeveer 2 uur voor ik hem er uit had. Je moet van alles losdraaien en je kan nergens goed bij..... Hij staat nu op zijn kop in de schuur. Direct nadat ik hem op zijn kop zette, hoorde ik vloeistof stromen......
Morgen ga ik hem weer inbouwen en.... testen.
Jullie lezen het resultaat.

DigiKorrie

Bericht door DigiKorrie » ma 23 jun 2008 20:26

hoi,

maak eens wat foto's van het inbouwen want van het uitbouwen gaat niet meer natuurlijk. :oops:

kan ik ze ook mooi gebruiken om te zien wat er allemaal los moet. :D

mvg
korrie

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » di 24 jun 2008 12:47

Loekoeboeng schreef:Morgen ga ik hem weer inbouwen en.... testen.
Zou ik in omgekeerde volgorde doen, eerst testen en dan inbouwen....

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » di 24 jun 2008 14:03

De koelkast zit er weer in en.... voor zover ik nu kan zien, koelt hij.

Tips voor uitbouwen en inbouwen:
- Ik weet niet hoe hij bij een ieder alles bevestigd zit, maar eerst de schroefjes van de kookplaat en spoelbak losdraaien. (ong 7/8 stuks)
- Daarna de plint onderaan eruit halen. Houd er rekening mee dat de plint niet allen met twee frontschroeven vastzit, maar ook aan de rechterzijde aan de binnenkant van de kast met twee kunststof hoekstukken. Anders ruk je de plint aan barrels.
- Draaiknoppen eraf nemen. Rustig lostrekken, vooral de knop van de regelaar van het gas van de koelkast is lastig.
- Rijvergrendeling deur losdraaien. (Eenvoudig met schroef van bovenaf)
- Moertjes van de gasregelaars (kookgedeeltje) losdraaien (sleutel 13)
- Schroeven aan de zijkant van de koelkast losdraaien (binnenzijde) Zitten witte afdekdopjes voor. (4 stuks)
- Aan de buitenzijde de roosters eraf nemen.
- Boven zit de koelkast met drie kleine schroefjes vast aan een dunne metalen plaat. (losdraaien)
Daarna is de koelkast los en kan je de kookplaat en spoelbak iets optillen.
Dit gaat beter als je eerst de afdekplaten losschroeft. (kleppen kookgedeelte en spoelbak)
- Koelkast aan de onderzijde naar je toetrekken.
- Hij staat dan ligt schuin en dan kan je door de kookplaat omhoog te tillen de schroeven van de bedrading losmaken (eerst kunststof kap verwijderen (linkerzijde)) (twee draden (1 voor 230V en 1 voor 12V)
Je kan de koelkast nog niet uitnemen, omdat er nog een ijzeren gaspijp vastzit aan de koelkast. Deze kun je losdraaien vlakbij de aansluiting. Voorzichtig anders trek je pijpen krom. Het is tevens makkelijk om een metalen steuntje te verwijderen. De pijp loopt daar tussendoor en dat steuntje zit aan de koelkast vast.
- Koelkast naar voren toe uitnemen.
Je kan ook de deur eruithalen. Is makkelijk. Slechts een flinke schroef bovenop.

Bij het uitbouwen kan het zijn dat je de klemmoertjes van de gasregelaars niet los krijgt. Dat komt doordat aan de binnenzijde de busjes meedraaien. Tip: met contrasleutel 14 deze vasthouden en dan krijg je ze er wel uit. De stiftjes laten dan los, maar deze zijn eenvoudig weer terug te plaatsen.

Vragen.... stel ze gerust.

Ik hoop dat de mijne het blijft doen, anders breng ik hem naar Dometic. Ik denk dat ie aan de binnenzijde wat verkalkt is.
Voila de koelkast is eruit en je kan hem op zijn kop zetten.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 24 jun 2008 14:22

Duidelijk verhaal :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DigiKorrie

Bericht door DigiKorrie » di 24 jun 2008 18:22

hoi,

Inderdaad verhaal is duidelijk. :wink:
Maar had jij ook onderstaande.

Ik heb ook een Hobby 540 UK bj 1998

Koelkast type Electrolux RM 4270

mvg
korrie

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » wo 25 jun 2008 18:50

Ik heb idd de RM 4270. Het inbouwen was een fluitje van een cent. Ik heb de kk een dag aan laten staan. Aanvankelijk koelde hij en werd zelfs de achterwand van de vriezer goed koud. Na enige tijd bleek dit kennelijk een valse start, want hij doet het nu (weer) niet meer. Ik ga er deze zomer niet mee weg. Ik breng hem naar de stalling en breng hem bein volgend jaar als de caravan weer naar een voorseizoensplaats gaat naar Dometic. Of ik bouw een gewone kk in......

RVE5800

Bericht door RVE5800 » wo 25 jun 2008 19:07

Als de koelkast het na het op zijn kop plaatsen weer even doet, toont dat aan dat er in feite niets mis is met het apparaat.
De amoniak is kristallen gaan vormen die niet zo snel weer oplossen. Laat de koelkast voor langere tijd omgekeerd staan, schut hem af en toe eens, draai hem weer om en nog eens op zijn kop.

De kristallen verstoppen de leidingen, het weer even werken kan komen omdat de kristallen verplaatst zijn maar nu weer in de dunnere delen van de leiding zitten. Flink schudden en de amoniak door alle delen van de leidingen laten lopen zou toch op een bepaald moment de kristallen moeten oplossen.

succes,
Rob

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » wo 25 jun 2008 19:53

Bedankt voor de tip.

Ga ik dan alsnog eens proberen.

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » ma 30 jun 2008 17:52

Er zit trouwens aan de achterkantvan de koelkast een soort van cilinderachtige bus. Daarop ziteen ontluchtingsventiel. Heeft het zin om te ontluchten?

RVE5800

Bericht door RVE5800 » ma 30 jun 2008 19:36

Bedoel je die zwarte vertikale, dus niet het kookvat?
Nooit openmaken daarin zit de opgeloste ammoniak en waterstof onder druk.

gr,
Rob

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » ma 30 jun 2008 21:22

OK, thanks

Loekoeboeng

Bericht door Loekoeboeng » wo 2 jul 2008 20:37

Ik heb het gehad met die koelkast. Lang op zijn kop gezet, geschud en geschud. Af en toe geborrel te horen, maar koelen, ho maar. De caravan gaat de stalling in en volgend jaar maart komt ie er weer uit en dan breng ik die koelkast naar Dometic.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » wo 2 jul 2008 20:54

Ik heb het draadje een beetje gevolgd en daaruit concludeer ik, dat je element gewoon defect is, je kunt dan idd het beste naar dometic gaan en het element vervangen, voor hun is het een fluitje van een cent !

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”