Koelkast Electrolux defect?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
JeffryVW

Bericht door JeffryVW » zo 6 jul 2008 11:49

Ik heb dus ook een electrolux koelkast in m'n Adria. Deze werkt nog WEL. Maar ik maakte me juist zorgen om de warmte er omheen. Het blad van de aanrecht word vrij warm tot heet. Kan het nog wel aanraken. En als ik het rooster aan de achterkant verwijder en dan aan de elementen voel, die zijn dan echt bloedheet kan ik niet aanraken. Is dit dan normaal???? :?

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 6 jul 2008 11:58

Als je bij de roosters warmte voelt, is dat normaal, maar bloedheet??, dat lijkt me niet normaal, heb geen idee waardoor, heb er ook nog nooit van gehoord, dus ben benieuwd wat daarvan de oorzaak is en evt. de oplossing :)

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » zo 6 jul 2008 12:06

Hoi Jeffry, het lijkt erop dat de warmte niet goed weg kan, dit belemmerd de goede werking van de koelkast.
Mijn eerste caravan was ook een 305Sl, maar dan helemaal wit (ouder type) en die had ook last van verwarmd aanrecht. :lol:
Een oplossing zou kunnen zijn 1 of 2 ventilatoren plaatsen om de warme lucht geforceerd af te voeren.
Wanneer je met de zoekfunctie "ventilatoren" gebruikt, zal je verschillende resultaten krijgen. Er zijn al meerdere draadjes over geweest.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

JeffryVW

Bericht door JeffryVW » zo 6 jul 2008 12:08

Ja ik voelde wel een beetje warmte door de roosters heenkomen en daarom dacht ik laat ik dat rooster eens verwijderen en daar achter voelen en tja toen voelde ik dus aan die ''elementen'' pijpen/buizen en die waren echt bloedheet. En de warmte kwam dus ook door het aanrechtblad heen.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 6 jul 2008 12:41

Die "elementen" worden idd bloedheet en daarom is het zo belangrijk dat die wamte goed wordt afgevoerd....
Velen halen hun roostertjes daarom ook weg zodat die iig geen belemmering meer zijn..... anderen (mij incl.) hebben van die ventilatortjes geplaatst om de warme lucht (geforceerd) af te voeren.

Zoals michel al schreef is daar al over geschreven....... klik bijvoorbeeld maar eens hier of hier
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Loekoeboeng

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Loekoeboeng » vr 24 apr 2009 16:56

Het heeft even geduurd, maar de koelkast doet het weer.....
Na hem uit de stalling te hebben gehaald heb ik de stoute schoenen weer eens aangetrokken. De koelkast koelde heel even en toen..... affijn volg het draadje.
De koelkast vervolgens uitgebouwd en bij dometci/electrolux gebracht. Gezien de aard van de storing dacht men aan een defect aggregraat... Kosten € 350,-- slik, kuch....
Maar ja, een nieuwe kost € 800,-- ex btw. Toch maar laten repareren en wat bleek.... Het element was defect. Daardoor deed hij het niet meer op 220 V, maar ook niet op gas....
Kosten € 100,27 incl. arbeid en btw..... De koelkast is uitvoerig getest door electrolux en uit de uitdraai bleek dat hij in een paar uur van 20 graden naar -3 graden gaat en die temperatuur ook gedurende vijf dagen handhaaft....
Nu nog inbouwen.....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door deusjevo » vr 24 apr 2009 19:35

toppie.gif toch exclaim.gif
Succes met inbouwen. :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Peter Vrakking

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Peter Vrakking » vr 10 jul 2009 13:57

Loekoeboeng schreef:Het heeft even geduurd, maar de koelkast doet het weer.....
De koelkast is uitvoerig getest door electrolux en uit de uitdraai bleek dat hij in een paar uur van 20 graden naar -3 graden gaat en die temperatuur ook gedurende vijf dagen handhaaft....
Nu nog inbouwen.....
Hoi, heb je hetzelf ook geprobeert mbt de snelheid qua koelen. Ik heb de mijne rond 21u aangezet op gas (min) en de volgende ochtend om 8u was het vriesvakje koud, maar de koelkast zelf nog niet.
Pas na hem op max te habben gezet begint de koelkast rond 13u onder de 10 graden te komen.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Psjaak » vr 24 jul 2009 23:15

Enkele weken dezelfde ervaring. Chateau Mon Reve 2005. Kapot 220 volt element. Laten vervangen door de dealer kosten 99,89 euro. Dus het koude pilsje in Kroatie blijft.
Groet Sjaak

ArnoZomaar

Re:

Bericht door ArnoZomaar » zo 9 aug 2009 21:08

JeffryVW schreef:Ja ik voelde wel een beetje warmte door de roosters heenkomen en daarom dacht ik laat ik dat rooster eens verwijderen en daar achter voelen en tja toen voelde ik dus aan die ''elementen'' pijpen/buizen en die waren echt bloedheet. En de warmte kwam dus ook door het aanrechtblad heen.
komt op de ronding voor de koelribben op ongeveer 80 graden dacht ik.

Loekoeboeng

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Loekoeboeng » vr 21 aug 2009 13:56

Ik ben afgelopen zomer met mijn gerepareerde koelkast naar Frankrijk geweest. Bijna 3 weken heeft de caravan in de brandende zon gestaan (30 graden +). Op het heetst van de dag had de koelkast moeite met het koelhouden. Daarna koelde hij weer als een frigide heks....... Ik heb de koelkast op het heetst van de dag op een lage standgezet.... en.... ik had een extra koelkast bij me voor in de voortent. Altijd gekoelde drankjes en bevroren ijslollies dus.

edokman

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door edokman » do 19 aug 2010 13:33

Wij hadden hetzelfde defect aan de koelkast, groene lampje brand, de koelkast deed het niet en op gas wel.

WIj hebben de imprteur geraadpleegd, gaf ons een adrs van Electrolux waar wij een afspraak konden maken maar ook een adres bij ons in de burrt, na zgn onderzoek werden wij geadviseerd om toch maar een nw te kopen ongev 750 euro want volgens dat bedrijf zou het verwarmingselement kapot zijn. Aangezien ik het commentaar op deze site gelezen had bleef ik zeggen dat dit verwarmingselement niet kapot was. Vervolgens een afspraak gemaakt bij Elextrolux en jawel hoor het 230 V element was stuk, reperatiekosten 65 euro.

Conclusie kijk goed uit voor je een nieuwe koopt.


Elly

Gerhard N

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Gerhard N » do 19 aug 2010 14:30

En bovendien dit forum raadplegen knipoog.gif scratch.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door PMT » za 30 apr 2011 10:42

Helaas begaf mijn koelkast het met de Pasen, niet meer op gas en 220 wel op 12v. Dus dit draadje lezende dacht ik in ieder geval de arbeidskosten uit te sparen door in- en uitbouw zelf te doen en ging met goede moed aan de gang.
De aanwijzingen van Loekoeboeng volgende kwam ik bij
- Schroeven aan de zijkant van de koelkast losdraaien (binnenzijde) Zitten witte afdekdopjes voor. (4 stuks)
. Witte afdekknopjes heb ik inderdaad verwijderd, maar alles wat ik zag was een gaatje waar geen schroef in zat of zie ik dit nu fout? Het lijkt wel een soort plug in de wand van de koelkast, maar die is er niet uit te krijgen. Tot nu toe heb ik de rest volgens eerder genoemde beschrijving wel los gemaakt maar er zit geen beweging in die kast. Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

atmosphere

Re:

Bericht door atmosphere » za 30 apr 2011 11:42

Loekoeboeng schreef:Het is zo ver.... De caravan is van de campingafen ik heb de koelkast uitgebouwd. Leuk klusje trouwens. Duurde ongeveer 2 uur voor ik hem er uit had. Je moet van alles losdraaien en je kan nergens goed bij.....
Een kijkje in het werk van de caravan monteur dus !
Veel in een caravan is nooit ontworpen om er later goed bij te kunnen/ het later goed te kunnen demonteren.

Ondanks dat is het werk waar je met plezier naar toe gaat (ik weet het off topic ).

atmosphere

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door atmosphere » za 30 apr 2011 11:47

PMT schreef:Helaas begaf mijn koelkast het met de Pasen, niet meer op gas en 220 wel op 12v. Dus dit draadje lezende dacht ik in ieder geval de arbeidskosten uit te sparen door in- en uitbouw zelf te doen en ging met goede moed aan de gang.
De aanwijzingen van Loekoeboeng volgende kwam ik bij
- Schroeven aan de zijkant van de koelkast losdraaien (binnenzijde) Zitten witte afdekdopjes voor. (4 stuks)
. Witte afdekknopjes heb ik inderdaad verwijderd, maar alles wat ik zag was een gaatje waar geen schroef in zat of zie ik dit nu fout? Het lijkt wel een soort plug in de wand van de koelkast, maar die is er niet uit te krijgen. Tot nu toe heb ik de rest volgens eerder genoemde beschrijving wel los gemaakt maar er zit geen beweging in die kast. Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd?
-Heeft u de gasleiding losgekoppelt?
-vaak zitten er in de omringende kastjes nog schroeven die ook in de koelkastwand gaan, is altijd even goed zoeken.
-Handig is om een heel dun plaatje te hebben van een centimeter of 50 lengte waarmee je kunt voelen waar de koelkast nog vast zit.

Loekoeboeng

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Loekoeboeng » za 30 apr 2011 12:22

De tip om met een dun stuk hout of ijzer even te voelen wat er zit aan de zijkant. De koelkast zit over het algemeen via een schroef achter die witte doppen aan de zijwandjes vast. Dat kan natuurlijk ook met een soort van klikplug zijn. Even goed in het gat kijken vanuit de koelkast. En uiteraard voelen met een dun latje (lineaal bijvoorbeeld.

Succes.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door PMT » za 30 apr 2011 17:55

Hele lange schroeven vanaf de beide buitenzijkanten al verwijderd, maar die wite "plugdingen" zijn loos als ik erin kijk, dus ik snap ook niet waarom er een beschermdopje op moest (vuil weren?). Ik krijg ze ook met geen mogelijkheid losgewrikt zonder het randje van die dingen te beschadigen. Ik heb inderdaad nog niet geprobeerd er iets tussen te wroeten om te zien of er nog iets vast zit, goede tip, maar het moet wel heel erg dun zijn zo strak staat die koelkast in het kastframe. Ga morgen weer proberen zit nu op mijn werk. FF pauze kon ik mooi het forum raadplegen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

atmosphere

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door atmosphere » zo 1 mei 2011 13:02

Gewoon even met een brede beitel een spleet van een paar millimeter tussen koelkast wand en het frame forceren.

En , o ja

Het 220 element zou ik voor het uitbouwen van de koelkast doormeten!
Ongeveer 422 ohm moet de weerstand van dat element zijn. Om dit te kunnen meten is het misschien noodzakelijk de kabel van het element door te knippen.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door PMT » ma 2 mei 2011 11:17

Ik heb toch maar de weg van de minste weerstand gekozen en een afspraak met de dealer gemaakt, voordat ik dingen kapot maak.(schoenmaker....) :wink:
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

pd0bao

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door pd0bao » ma 2 mei 2011 11:27

Soms is dat inderdaad het beste Paul maar in een voorkomend geval valt het 230V ~element ook door te meten via de stekker(pennen) Uiteraard alleen als de schakekaar op de kk op 230 V staat en er vanuitgaande dat de kk via een RA stekker is aangesloten. Gr.Jaap

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door PMT » ma 2 mei 2011 11:40

Het draadje lezende ging ik van een kapot 230V element uit omdat ie wel koelt als ie achter de auto hangt. Meten is weten, maar dat heb ik nooit geleerd met electra dus toch maar wegbrengen. Hij had net een dure beurt gehad. Gelukkig gebeurde het met pasen en niet over 3 weken als we weer een maandje naar het buitenland gaan. We hebben dan wel altijd nog een losse koelbox bij ons, maar toch....
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door PMT » zo 15 mei 2011 10:55

Mijn schoonzoon heeft me uiteindelijk geholpen en het bleek dat ik vergeten was de gasleiding los te draaien (was nog wel een tip van #atmosphere), ja en dan gaat het natuurlijk niet hè! :oops:
Naar de dealer weggebracht en de volgende dag weer opgehaald, kosten €52,- waarvan een halfuurje werkloon. Gelijk uitleg gehad hoe ik de boel zelf kan doormeten, zoals #pd0bao al schreef en hoe dat verwarmingselement achterin in de koelkast verstopt "zit" (kwestie van de kabel volgen) Met een uurtje heb ik em weer terug ingebouwd. Als me het ooit nog een keer overkomt, kan ik nu alles zelf. Al met al een leuk klusje met behulp en dank aan de forumleden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

AlexanderB
Berichten: 5
Lid geworden op: do 4 aug 2022 22:08

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door AlexanderB » do 4 aug 2022 22:37

Na ruim 10 jaar een topic kapen, gebeurt hopelijk niet al te vaak!

Maar volgens mij hebben wij precies dit probleem, heb helaas geen meter, dus kan het nog niet controleren. Aangezien we op de camping staan is dat even lastig.

Mijn vraag is dan ook niet zozeer naar mogelijke oorzaken, maar of het nog steeds zinvol is om wel het element te vervangen. Kan mij voorstellen dat een caravan koelkast van 20+ jaar meer problemen gaat geven. Maar wellicht ben ik te pessimistisch.

Dus, zinvol of toch beter opzoek naar een andere koelkast?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast Electrolux defect?

Bericht door Ron » vr 5 aug 2022 04:31

[re.gif]
Als de koelkast op gas prima werkt.
Dan weet je of het proces opzich werkt
Dan is het zinvol om het element door te meten en te vervangen.
Het is niet zo heel moeilijk.
Elementen zijn gewoon te koop bij de Wit in Schijndel
Het vermogen staat op het element gedrukt.
Die zal 120 W zijn denk ik
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”