Reinforced of C band

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
JvE

Reinforced of C band

Bericht door JvE » wo 26 mar 2008 22:59

Er is al heel veel geschreven over banden toch graag jullie advies. Ik heb een KIP 47 maximaal laadvermogen 1300 KG. Er zitten 195/70 R 15 banden onder.

Als ik C banden kies heb ik bij alle A merken een loadindex van 104 = 1800 KG. Als ik een reinforced band kies kom ik op een loadindex van 97 of 99. Dus que loadindex zou ik een reinforced moeten hebben.

Op een rijtje:
Reinforced: betere loadindex, soepelere band, grotere kans op klapband
C: hoge loadindex, stugge band, minder kans op klapband

Ik heb ook al een berekening gezien voor de aangepaste bandenspanning gecorrigeerd obv de loadindex. Krijg dan wel een hele zachte band.

Klopt mijn vergelijk? Wat is wijsheid? Ik neig zelf naar een reinforcedband minder stug dus beter voor het interieur en dan wel een continental vanco contact of een goodyear GT 2. Overweeg trouwens te kiezen voor 205/65 15 ipv 195/70 15. Er zitten 7J velgen op en dan is 195 aan de smalle kant.

Graag jullie meningen.

@dri

Bericht door @dri » do 27 mar 2008 00:25

Kies een band met een LI (Loadindex) van 97 of hoger.
De velgmaat 7J gaat niet werken voor de standaard gemonteerde band 195/70r15.
Deze velgmaat zou geschikt zijn voor een bandbreedte van 235mm!
Heb je wel de juiste wielen?
A priori ligt de keus voor een band niet bij een wel of niet C-band maar meer bij de LI. Hoe hoger de LI hoe meer je uitkomt bij een C-band.
Het kiezen voor een C-band verminderd niet het risico van een klapband. De LI is daarin bepalend. Ga dus niet voor een band die een lagere waarde heeft als LI=97.

Vroem

Bericht door Vroem » do 27 mar 2008 19:52

En..................kijk bij een bredere band of het wel kan met de wielkasten! :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 27 mar 2008 20:24

Als je uitkomt bij een te hoge loadindex, loont het de moeite om eens bij Agilis te kijken. Ik denk, dat je het best op een LI van 750 kg mikt.

@dri

Bericht door @dri » do 27 mar 2008 21:19

Dat is LI 98, LI 97= 730kg wat neer komt op 1460kg aslast.
Gezien de MTM van de caravan 1300kg is heb je met LI 97 ruim 12% overcapaciteit en met LI 98 ruim 15%.
Michelin Agillis is er in type 41 en 81. Afhankelijk van belastbaarheid.
Laatst gewijzigd door @dri op do 27 mar 2008 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 27 mar 2008 22:39

Bij mijn weten is Agilis er in meer typen, in iedergeval bestaat er nog een 61 en ee 81. Er is een site, maar ik weet niet meer welke...

Agilis wordt gemaakt als opvolger van de Michelin XCA, een M&S band en is favoriet bij veel camperaars.

@dri

Bericht door @dri » do 27 mar 2008 23:32

Klopt *Peter*! Ik zie dat ik abusievelijk de LI index 85R gemeld heb als type. Dat klopt natuurlijk niet Agilis type eindigt altijd met een 1.

Verkrijgbare type Michelin Agilis zijn: 41/51/61/81/101 en de Agilis Camping een soort All Season band voor Campers.
Agilis winteruitvoering: Snow-Ice in de type 41/51/61/81.


AGILIS41 195/70/15 97 S is de band die JvE zoekt.

JvE

Bericht door JvE » zo 30 mar 2008 21:27

Dank voor jullie reacties :) Ik ga de Agilis 41 en de Continental Vancocontact 2 en de Goodyear GT2 vergelijken qua prijs en maximale druk.
KIP schrijft 4 BAR voor. Niet alle banden reinforcedbanden kunnen dat hebben. Op internet vind ik geen informatie over maximale druk.

Ik vind een LI van 97 echt het minimum. Als ik ver rijd is dat hoog zomer op de snelweg, volledig beladen en toch wel met een gangetje van 110 km/h.

@dri

Bericht door @dri » zo 30 mar 2008 23:13

De juiste max. bandenspanning vindt je niet in het instructieboekje van de caravan. :wink:
Het staat op elke band vermeld. En dit is de max. bandenspanning die voor die band geldt.
Je gaat een keuze maken op basis van de bandenspanning? :? Waarom is de bandenspanning zo belangrijk voor jou? Meest logisch is de juiste belastingindex met een bijbehorende bandenspanning en niet andersom.
Is de LI ruim toereikend hoeft de bandenspanning ook niet op maximum.

JvE

Bericht door JvE » ma 31 mar 2008 22:07

Je hebt helemaal gelijk er zitten nu vredensteins onder die maximaal 3,4 bar mogen hebben. Ik zal de stikkertjes van 4 bar die naast de spatbordrand zitten verwijderen......

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Bericht door Jadatis » do 3 apr 2008 12:44

Ik zou kiezen voor de breedst mogelijke band die erop kan en mag.
Dit resulteert in een zo'n groot mogelijk oppervlak op de ondergrond, waardoor de druk op die ondergrond zo laag mogelijk wordt.
Hierdoor zak je minder snel weg op een zachte ondergrond, wat ook nog wel belangrijk kan zijn bij een caravan.

Verder zal, zo heb ik zelf beredeneerd de band, die met dezelfde maten, op de hoogste druk gezet moet worden volgens de berekening, het comfortabelst zijn, zeg maar minst stug.
Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar de druk op de ondergrond zal door de stugheid van de band hoger zijn dan de bandendruk die je meet.
Verder moet je bij berekenen van de bandendruk bij het gewicht tot 10% bijtellen om niet te laag te zitten. een wat hogere druk geeft betere rij-eigenschappen. Hierbij moet je bij overbelading, niet de kop in het zand steken en ook het overgewicht bijtellen en daar weer tot 10% bovenopgooien. Dan is een Load-index van 97 toch echt wel het minimum bij jouw caravan. C-band of reinforced daar ben ik het met @dri eens daar moet je je niet door laten leiden.
Berekenen van de bandendruk kan via mijn artikel op het Camperforum
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755

Onze camper verkopen we en een Caravan trekker, een Renault Espace hebben we al aangeschaft. De caravan daar zijn we nu mee bezig.

Met vriendelijke groet
Peter

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”