Ervaring en tips ivm hybride auto

Hannibalb

Ervaring en tips ivm hybride auto

Bericht door Hannibalb » zo 8 sep 2024 21:42

Eerst even wat aandachtspuntjes waardoor mijn vraag ontstaan is.

Ik rij al vele jaren Volvo tegenwoordig de XC60 diesel.
En ik rij gemiddeld tussen de 36 en 40 duizend per jaar waarbij ww verkeer 73 km heen en 73 km retour is.

Collega zei je rijd een xc60 wat kost dat per maand.
Dat is dus 700 euro.
Belasting 200, brandstof 400 en 80 verzekering.
Hij schrok en zei koop een hybride, veel goedkoper.

Alleen ik heb er weinig verstand van.
Weet dat Phev een plug in is dan zal Hev wel zonder plug in zijn.

Onze caravan is leeg 1333 kg.

Is een plug in wel interessant? Want zwaarder, en vaak onvoldoende bereik voor de 73 km.
Ik zie Volvo XC60 schitterende auto, Phev.

Mijn Collega zegt, geen plug in, je moet er 1 kiezen die zelf oplaad.
Daarnaast.
1500 kg trekgewicht bij een kleinere auto.

Vraag me af of ik het ga redden met mijn fendt saphir 495sfb.
Zonder voortent, wel mover en casette luifel.

Wie heeft er ervaring met dit soort combinaties?
Positief danwel negatief?
Fendt saphir

erichendri
Contacteer:

Re: Ervaring en tips ivm hybride auto

Bericht door erichendri » zo 8 sep 2024 22:10

Is de caravan 1333 kg leeg geweegd op een weegbrug of volgens kenteken en wat mag hij maximaal wegen?
Denk dat een RAV4 awd van de laatste generatie een geschikte auto is, mag 1650kg trekken.
Alle phev's zijn als een hev te rijden als het niet anders kan.
Heb je zonnepanelen en kan je naast je huis opladen dan zou ik voor een phev gaan, volvo heeft er ook een paar.
Helemaal ideaal is als je ook op het werk mag laden.
Let dan wel op het trekgewicht.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

troapel

Bericht door troapel » zo 8 sep 2024 22:27

Even een beetje ‘Wij van WCeend’-voorbeeld, maar…

Ik denk dat een Lynk&Co 01 (zoals wij hebben) qua grootte iets kleiner is dan een XC60. Dit is een PHEV en mag 1800 KG trekken. Dat doet hij ook fluitend! Onze caravan mag max 1600 KG wegen en die sleept ie met twee vingers in de neus de bergen door.

Mocht ik moeten kiezen tussen PHEV en HEV ga ik toch echt voor een PHEV. Je kan beter de optie hebben om te kunnen stekkeren en het niet gebruiken, dan dat je het wél wilt en het niet kan lijkt mij.

Niet dat ik je een Lynk wil aanpraten. Er zijn genoeg andere merken met goede opties, maar dit is de ervaring waar vanuit wij kunnen praten.
En geloof me, een hybride zal je caravan met (meer) gemak kunnen trekken! Wij willen echt niet meer terug naar een ICE.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Xecto

Bericht door Xecto » zo 8 sep 2024 23:02

Gewoon doen die PHEV, er zijn er ook die 100km bereik op accu hebben. Je gaat daar ontzettend veel lol van hebben, juist met de caravan er achter! Zeker als je thuis en op je werk tegen redelijk tarief kunt laden en helemaal als je ook zonnepanelen hebt is het goedkoper rijden. Soms hebben ze een kleinere brandstoftank, maar dat verschilt per model.

Er is trouwens al een zeeeeer uitvoerig topic over PHEV hier op het forum, als je dat doorleest en dan nóg vragen hebt…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 8 sep 2024 23:18

Een argument voor hybride is dat er ook AWD uitvoeringen zijn die een stuk minder verliezen met zich meebrengen dan de mechanische zusjes met torsen/visco/haldex koppelingen.
Tweede argument is dat ze over het algemeen zuiniger zijn dan de niet hybride zusjes.

Een overweging die ik wil meegeven is dat je hybrides hebt met een sequentiele automaat en een traploze automaat (ik laat de Outlander even buiten beschouwing). Van die traploze moet je houden, het rijdt nogal indirect. Bij de duwbandloze eCVT's van de Kuga en de RAV4 hebben als voordeel ten opzichte van de duwband dat ze een grotere range qua overbrengingsverhoudingen hebben. Het motortoerental is dus nog meer ontkoppeld van de snelheid, bij hoge snelheden en lage nelasting lagere toerentallen en het geheel is nog zuiniger.

Ik heb dus zitten loeren naar de RAV4 hybride AWD (de AWD was vereist in verband met het vereiste trekgewicht). Omdat ik toch bezig was ook een plugin uitgeprobeerd. Wat mij opviel was: voelbaar logger. Ten tweede: echt een stevige acceleratie, best wel leuk. Ik heb nog geen caravan eraan kunnen hangen, maar iets zegt mij dat een maximum systeemvermogen van 306 pk in combinatie met een grote accu leuker rijdt in geaccidenteerd terrein dan 220 pk van een gewone hybride die het hogere vermogen maar kortstondig kan leveren.

Dan verder: Ford, Toyota (en wellicht andere merken eveneens) gebruiken in hun hybrides een benzinemotor die de Atkinson cyclus toepast. Daarmee heb je - op benzine rijdend - iets gunstiger verbruikscijfers dan de merken die grote benzinemotoren / turbo benzinemotoren hebben ingebouwd. Voor jou minder relevant want ik neem aan de jouw werkgever de brandstof betaalt.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Hannibalb

Bericht door Hannibalb » ma 9 sep 2024 11:49

We hebben wel zonnepanelen maar ik heb niet gegarandeerd een parkeerplek voor de deur.
Vaak wel, maar soms zet iemand anders de auto er neer.

Op het werk kan ik wel laden tarieven weet ik niet.

Ik neig naar een Phev maar begon te twijfelen omdat collega zei dat de afstand ww verkeer teveel was voor phev.
En je wil natuurlijk wel als je dan zo’n auto hebt er zo goed mogelijk gebruik maken vd mogelijkheid om electrisch te rijden.

De caravan zat een coc papier bij, daarop stond 1333 kg.
Volgende week breng ik hem weg voor de vochtmeting EN ik laat hem wegen.

Hij is op de kleding en voedsel na toch op gewicht.

Alleen een auto die 1500 kg kan trekken zal het wel niet worden.

En ik heb nu eenmaal een zwak voor een Volvo, met name de xc60
De huidige diesel haalt 1 op 14.
Met de caravan erachter slechts 1op 8 en dat is me best tegengevallen.
Fendt saphir

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » ma 9 sep 2024 11:56

Solliciterend naar de populariteitsprijs: Je hebt een zuipschuit die duur is qua gebruik, hetgeen je terug zal zien in de leasetarieven. Je kan wel een zwak hebben - maar daar betaal je voor.

Leasebak? Kijk naar de specs en het maandbedrag. Kom je volgens mij uit op een EV. Baas betaalt het laden, en tegenwoordig staat er een laadpaal om de hoek.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

doubleyou

Bericht door doubleyou » ma 9 sep 2024 12:09

De nieuwe BMW X3 30e heeft een elektrische WLTP actieradius van 90 km en de huidige Mercedes GLC 300e komt zelfs 130km ver.
Als je een gebruikte auto zoekt wordt dat lastig want de wat oudere PHEV’s komen niet zo ver.

Hannibalb

Bericht door Hannibalb » ma 9 sep 2024 12:20

Ik kijk naar 2020/2021 bouwjaar als richtlijn
het is alleen jammer dat mijn werkgever van alles betaald, oftewel mijn salaris en daar houd het ook op.

Voordeel, ik kan vaak overdag laden doordat ik 5 ploegen werk.
En daar ga ik gebruik van maken.
Fendt saphir

Hannibalb

Bericht door Hannibalb » ma 9 sep 2024 12:21

dieseltijger schreef:
ma 9 sep 2024 11:56
Solliciterend naar de populariteitsprijs: Je hebt een zuipschuit die duur is qua gebruik, hetgeen je terug zal zien in de leasetarieven. Je kan wel een zwak hebben - maar daar betaal je voor.

Leasebak? Kijk naar de specs en het maandbedrag. Kom je volgens mij uit op een EV. Baas betaalt het laden, en tegenwoordig staat er een laadpaal om de hoek.
Niks lease of wat dan ook.

Als ik iets koop, dan betaal ik het volledig zelf.
Wel ga ik eens navragen wat de tarieven zijn van laden op het werk.
Fendt saphir

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » ma 9 sep 2024 13:19

Nou, dat kon nog wel eens voordelig uitpakken. Anekdote: Bij mijn opdrachtgever staat een parkeerplaats die grotendeels onbezet is, en waar laadpalen zijn geïnstalleerd. Als externe heb ik gevraagd of ik daar (in het kader van millieu, enz enz) gebuik van mocht maken.

Eerste reactie was: Het beleid is dat externen daar geen gebruik van kunnen maken. Ok, maar nu maakt niemand er gebruik van, dus op welke wijze wordt het halen van het doel (whatever that may be) bewerkstelligd? Goed punt, gaan we navragen. Ik vind dat uiterst vermakelijk. Tienduizenden Euro's geinvesteerd voor niets.

troapel

Bericht door troapel » ma 9 sep 2024 14:52

[re.gif]
Bij ons op het werk net zo. Laadpalen gemonteerd voor het personeel en dan €0,65 per kWh vragen. Doei! zwaaien.gif
Er wordt ook nagenoeg geen gebruik van gemaakt. Alleen een collega met een oude Nissan Leaf staat soms te laden omdat hij anders niet meer thuis komt. awhoea.gif awhoea.gif

PD

Bericht door PD » ma 9 sep 2024 14:58

[re.gif]
Het kan ook anders:

Bij één van mijn grote klanten mag het personeel gratis laden. Voor de belastingdienst houdt dit geen stand maar het personeel krijgt niet-geregistreerde laadpassen.

Op vrijdag staan er veelal de meeste EV’s mrgreen.gif en kan ik er niet laden…
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned

Daphne
Erelid

Bericht door Daphne » ma 9 sep 2024 15:10

troapel schreef:
ma 9 sep 2024 14:52

Bij ons op het werk net zo. Laadpalen gemonteerd voor het personeel en dan €0,65 per kWh vragen. Doei! zwaaien.gif
Er wordt ook nagenoeg geen gebruik van gemaakt. Alleen een collega met een oude Nissan Leaf staat soms te laden omdat hij anders niet meer thuis komt.
Maar hij is vast nog steeds goedkoper uit dan wanneer hij op diesel of benzine zou rijden. knipoog.gif
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » ma 9 sep 2024 15:14

[re.gif] [re.gif] [re.gif] Dat illustreert de debiliteit en onbedoelde gevolgen van veel beleid en regeltjes. Daarom noemde ik het ook "stout" doen - je niet automatisch conformeren aan doelloosheid, en soms leidt dat tot inventiviteit en inhoudelijke afstemming met de buren. Zie de matjes, of als je aan het eind van een doodlopende straat met dito trottoir woont. Of het slim plaatsen van de laadpaal (waarom zou bij de ene foto de gemeente geen toestemming geven om de laadpaal - met de nodige voorwaarden - in het naastliggende perkje te plaatsen? Dan struikelt niemand.

[re.gif] Beter idee (gejat van iemand anders): verbind aan de vergunning van die laadpaal een dusdanig maximum tarief dat mensen er daadwerkelijk wat mee opschieten - bijvoorbeeld een tarief dat vergelijkbaar is met stroom thuis. Zou dat niet beter zijn voor de klimaatdoelstellingen?

troapel

Bericht door troapel » ma 9 sep 2024 15:23

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Dat is wel beter! Wij krijgen al niet eens meer een gratis OV-pas. Dan moeten ze er belasting over betalen. Nou, een collega neem ik gratis mee en dat gebeurt andersom ook. awhoea.gif

[re.gif] [re.gif]

Vast en zeker is hij goedkoper uit. Maar wij wonen maar 6 km van het werk, dus voor ons is het niet rendabel. Dan liever thuis laden voor €0,40 per kWh.

Hannibalb

Bericht door Hannibalb » di 10 sep 2024 18:53

Navraag gedaan.

Werknemers laden met 18 cent per kWh.

Nu nog de afweging hybride of electrisch
Fendt saphir

troapel

Bericht door troapel » di 10 sep 2024 21:35

[re.gif]
Dat is heeeeel goedkoop!
Succes met de zoektocht naar een nieuwe bolide. thumbup.gif

60Yards

Bericht door 60Yards » wo 11 sep 2024 12:09

Wat is de reden voor je overweging om over te stappen?
Je geeft niet aan of je huidige volvo al echt aan vervanging toe is.
Ik denk dat het verreweg het goedkoopst is om met jouw kilometers met de diesel door te rijden, als dat nog kan.

Indien deze echt aan vervanging toe is, is hybride misschien idd de beste optie.

Ik zit zelf al een tijdje 'op de wip', maar twijfel nog erg omdat de techniek nog jong is en elke generatie hybride en elektrische auto's zoveel beter wordt.
Afschrijving gaat dan ook hard.
Tevens denk ik dat het milieuvriendelijker is een auto (mits goed onderhouden) lang door te rijden dan steeds te wisselen.

Ik stel die keuze nog even uit.
Met mijn diesel (400.000 km op de teller) rij ik 6L/100km en die trekt mijn caravan met gemak. Actieradius 1100km, 700 met de Eriba.
Woon werk verkeer 60km enkele reis.

Xecto

Bericht door Xecto » wo 11 sep 2024 12:17

Wat noem je nieuw? En wanneer is dan iets ‘oud’ genoeg om bewezen te zijn?

De Prius stamt al uit 1997, de eerste PHEV worden vanaf 2012 gebouwd. Mijn 2016 PHEV met diesel/hybride was al zeer verfijnd en technisch superieur. Enige wat daar nu is veranderd is de accucapaciteit en daarmee het elektrische rijbereik. Oh, en hij is er inmiddels ook in combinatie met benzine motor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

60Yards

Bericht door 60Yards » wo 11 sep 2024 13:09

Met nieuw (nog sterk ontwikkelende techniek) bedoel ik dat de accucapaciteit en range van PHEV's, net als bij BEV's met iedere generatie nog sterk toenemen.
Inmiddels op een niveau dat voor mij prima zou werken, met 100km elektrisch bereik en verbrandingsmotor voor vakanties en langere ritten.

Een X3 of nieuwe Passat PHEV zou voor mij prima voldoen. Ik vraag me alleen af of de milieubelasting van een auto 'voortijdig' afschrijven niet meer is dan overstappen.

Ik ben geen expert/ervaringsdeskundige. Sterker nog, een van de vele twijfelaars die hierover nadenken.
Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze die overstap uitstellen. Niet omdat ze geen nieuwe auto willen maar omdat ze twijfelen welke techniek op de lange termijn het best uitpakt.
Ik koop mijn auto zelf. Dat mag best wat kosten, maar dan wil ik er ook graag een hele tijd in rijden. Nu dus al 11 jaar in een BMW.

TREJ

Bericht door TREJ » wo 11 sep 2024 13:18

Maar het probleem is dat deze auto's zich steeds verder blijven ontwikkelen en dit kan alleen maar met telkens nieuwe techniek. Dus als je in de race bent voor een nieuwe auto moet je gewoon kijken wat je nu op dit moment het beste past. De levenduur van een auto is vaak afhankelijk van de gebruiker en het onderhoud.
.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2007).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » wo 11 sep 2024 15:47

60Yards schreef:
wo 11 sep 2024 13:09
Met nieuw (nog sterk ontwikkelende techniek) bedoel ik dat de accucapaciteit en range van PHEV's, net als bij BEV's met iedere generatie nog sterk toenemen.
Inmiddels op een niveau dat voor mij prima zou werken, met 100km elektrisch bereik en verbrandingsmotor voor vakanties en langere ritten.

Een X3 of nieuwe Passat PHEV zou voor mij prima voldoen. Ik vraag me alleen af of de milieubelasting van een auto 'voortijdig' afschrijven niet meer is dan overstappen.

Ik ben geen expert/ervaringsdeskundige. Sterker nog, een van de vele twijfelaars die hierover nadenken.
Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze die overstap uitstellen. Niet omdat ze geen nieuwe auto willen maar omdat ze twijfelen welke techniek op de lange termijn het best uitpakt.
Ik koop mijn auto zelf. Dat mag best wat kosten, maar dan wil ik er ook graag een hele tijd in rijden. Nu dus al 11 jaar in een BMW.
He...ik zie het woord "twijfelaar". Laat ik me nou aangesproken voelen..... Ik heb er meer dan twee of drie jaar over gedaan om een Subaru AWD te kopen met een verbruik van 1:12 en iets van 180 pk, en (met dank aan de hoge BPM voor slobberaars en CO2 uitstoters). Ik ben thuisgekomen met een Toyota RAV4 plugin met AWD met een verbruik van ongeveer 1:20 en een vermogen van 306 pk.

Gewoon twijfelen en je goed voorbereiden. De les: Twijfelen kost niets en bevalt prima. Je bent niet in de race, je bent niet op jacht, er is geen "beslis nou eens een keer". En fiscaliteiten zijn dagkoersen. Niet door laten afleiden. Koop je over een jaar een EV met een fikse reductie op de houderschapsbelasting - komt er twee jaar later rekeningrijden.

Gewoon doortwijfelen.

Gerrie

Bericht door Gerrie » wo 11 sep 2024 16:09

[re.gif] volgens mij had mevrouw diesel hier een groot aandeel in. Tenminste dat was je eigen verhaal 😂
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Hannibalb

Bericht door Hannibalb » wo 11 sep 2024 16:26

60Yards schreef:
wo 11 sep 2024 12:09
Wat is de reden voor je overweging om over te stappen?
het kosten aspect is wel degelijk een reden om te kijken wat beter is.
mijn Volvo is niks mis mee en bij verkoop levert dat nog meer dan genoeg op om bij een hybride auto te doen.

en omdat we sinds 2 maanden op het werk best voordelig kunnen laden maakt ineens een andere auto een stuk aantrekkelijker qua kosten.
het is meer de vraag welke hybride, de Volvo heeft gewoon te weinig elektrisch bereik met een accu van 10 Kwh
Laatst gewijzigd door Ab op ma 11 nov 2024 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lange quote ingekort tot relevant deel.
Fendt saphir

Plaats reactie

Terug naar “Alles over elektrische auto's”