Dometic koelkast kapot
- Goudhaantje
Dometic koelkast kapot
Begin juni hebben wij onze nieuwe Fendt Tendenza 560 opgehaald bij de dealer en zijn na een paar dagen proefdraaien in Nederland vertrokken naar het buitenland voor een lange rondreis door Europa. Het is onze eerste caravan, maar tot nu toe bevalt het top.
Het enige probleem dat wij hebben is met onze koelkast, een Dometic RCL10.4ET. De eerste dagen in Nederland vonden wij deze wel heel erg enthousiast koelen, maar dat was al snel over. De koelkast ging steeds minder koelen en nu is de temperatuur zo rond de 15-20 graden. Geen koeling dus. De vriezer leek het lange tijd nog wel goed te doen, maar is nu nog maar net op of rond het vriespunt. Wel was er al heel snel heel veel ijsvorming in en rond het vriesvak.
We hebben de koelkast al een keer uitgezet en laten ontdooien, maar zonder positief resultaat.
Uiteraard heb ik contact opgenomen met de dealer, maar die zegt weinig voor ons te kunnen betekenen op afstand. Ons plan is om pas in november even terug te gaan naar Nederland, om vervolgens op wintersport te gaan met de caravan.
Voor nu hebben we een grote koelbox gekocht om ons eten en onze drankjes koel te houden. Maar dat is uiteraard niet ideaal.
De dealer denkt dat het een probleem is met de aggregaat, maar dat was gebaseerd op het feit dat de vriezer het nog wel deed. Wij zelf denken dat een kapotte thermostaat mogelijk het probleem is. Mijn vriend is redelijk handig en zou dit mogelijk zelf kunnen repareren.
Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn en wat zouden we daar zelf aan kunnen doen? Eerder terug naar Nederland is geen optie.
Heeft het nog zin om zelf direct contact op te nemen met Dometic?
Het enige probleem dat wij hebben is met onze koelkast, een Dometic RCL10.4ET. De eerste dagen in Nederland vonden wij deze wel heel erg enthousiast koelen, maar dat was al snel over. De koelkast ging steeds minder koelen en nu is de temperatuur zo rond de 15-20 graden. Geen koeling dus. De vriezer leek het lange tijd nog wel goed te doen, maar is nu nog maar net op of rond het vriespunt. Wel was er al heel snel heel veel ijsvorming in en rond het vriesvak.
We hebben de koelkast al een keer uitgezet en laten ontdooien, maar zonder positief resultaat.
Uiteraard heb ik contact opgenomen met de dealer, maar die zegt weinig voor ons te kunnen betekenen op afstand. Ons plan is om pas in november even terug te gaan naar Nederland, om vervolgens op wintersport te gaan met de caravan.
Voor nu hebben we een grote koelbox gekocht om ons eten en onze drankjes koel te houden. Maar dat is uiteraard niet ideaal.
De dealer denkt dat het een probleem is met de aggregaat, maar dat was gebaseerd op het feit dat de vriezer het nog wel deed. Wij zelf denken dat een kapotte thermostaat mogelijk het probleem is. Mijn vriend is redelijk handig en zou dit mogelijk zelf kunnen repareren.
Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn en wat zouden we daar zelf aan kunnen doen? Eerder terug naar Nederland is geen optie.
Fendt Tendenza 560 SG
BMW 535i Touring
BMW 535i Touring
Re: Dometic koelkast kapot
Contact opnemen met Dometic kan natuurlijk altijd.
Wellicht hebben zij tips om het e.a uit te sluiten.
Het is een compressor koelkast , hoor je de compressor wel draaien ?
Staat de deur niet toevallig op de kierstand ?
Wellicht hebben zij tips om het e.a uit te sluiten.
Het is een compressor koelkast , hoor je de compressor wel draaien ?
Staat de deur niet toevallig op de kierstand ?
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Natuurlijk contact opnemen met Dometic in het land waar je verblijft. Er zijn diverse servicepunten. Dat de dealer daar niet opgekomen is.Goudhaantje schreef: ↑ma 22 jul 2024 09:44Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn en wat zouden we daar zelf aan kunnen doen? Eerder terug naar Nederland is geen optie.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025
Kijk eens in de documentatie van de koelkast die je bij aankoop van de caravan gekregen hebt. Staan daar geen service adressen in uit heel Europa van Dometic, mogelijk kunnen ze je daar helpen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Is er geen mogelijkheid om bij een Fendt dealer langs te gaan en de koelkast te laten checken? Of zoals hierboven al aangegeven een Dometic dealer te zoeken?
Eigenlijk is het te gek voor woorden dat de dealer niets kan doen. Als je pech in het buitenland hebt met je nieuwe auto van 20.000 euro bel je met de pechhulp van de importeur en die gaat je helpen. Of je kan naar een merkdealer rijden om je auto te laten checken. Maar bij een caravan van 40 mille moet je terug naar Nederland om het probleem te laten verhelpen ?
Eigenlijk is het te gek voor woorden dat de dealer niets kan doen. Als je pech in het buitenland hebt met je nieuwe auto van 20.000 euro bel je met de pechhulp van de importeur en die gaat je helpen. Of je kan naar een merkdealer rijden om je auto te laten checken. Maar bij een caravan van 40 mille moet je terug naar Nederland om het probleem te laten verhelpen ?
- Goudhaantje
We horen de koelkast wel een beetje brommen, maar het lijkt idd minder nadrukkelijk dan in het begin. Ook als we 'm op boost zetten horen we 'm wel (een beetje). Overigens lijkt die ster altijd op wit te staan en dat zou impliceren dat de compressor niet loopt.
Het probleem is dat we het graag zelf zouden willen oplossen zonder langs een dealer te gaan. Het is niet eenvoudig om even met de caravan ergens langs te gaan als je op een camping staat met een voortent eraan.
De deur sluit goed overigens. Ik was benieuwd of jullie nog goede suggesties hadden, vandaar de vraag. Ik zal iig contact opnemen met Dometic.
Het probleem is dat we het graag zelf zouden willen oplossen zonder langs een dealer te gaan. Het is niet eenvoudig om even met de caravan ergens langs te gaan als je op een camping staat met een voortent eraan.
De deur sluit goed overigens. Ik was benieuwd of jullie nog goede suggesties hadden, vandaar de vraag. Ik zal iig contact opnemen met Dometic.
Fendt Tendenza 560 SG
BMW 535i Touring
BMW 535i Touring
Ik snap je wens wel, maar je kan zo weinig zelf doen aan een defecte kk die nog vers in de garantie zit.
Want als je gaat prutsen zal een dealer snel zijn handen er vanaf trekken... zelf klooien verpest vaak de garantieregelingen.
Mja... super onhandig als je net op de camping staat, snapt iederen
Dus idd.. Dometic bellen en uitleggen.
Kijken hoever hun service strekt.
Want als je gaat prutsen zal een dealer snel zijn handen er vanaf trekken... zelf klooien verpest vaak de garantieregelingen.
Mja... super onhandig als je net op de camping staat, snapt iederen
Dus idd.. Dometic bellen en uitleggen.
Kijken hoever hun service strekt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
Je kan natuurlijk wel even zo veel mogelijk de kabelverbindingen controleren, zitten stekkers nog goed in elkaar en zitten draden vast
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Klinkt als een vastgelopen compressor.
Je kan er helaas niet bij maar je zou even kunnen voelen of de compressor heel heet wordt maar dan zal je de koelkast uit moeten bouwen.
Dat is niet zoveel werk, kwestie van de 6 doppen losmaken aan de binnenzijde van de koelkast (zitten binnen aan de voorzijde links en rechts) dan 6 schroeven losmaken en dan kan je de koelkast voorzichtig eruit trekken.
Voeding is alleen een + en - draad en mogelijk nog een ci bus draad.
Als de compressor zuiger is vastgelopen op hoge druk kan je proberen de koelkast even 2 dagen uit te zetten en dan weer aan, je hebt kans dat de druk dan wat verminderd is en de compressor weer gaat werken.
Zelfde effect als je een koelkast te snel uit en weer aan zet.
Een paar tikken met een rubberen hamer op de compressor wil ook nog wel eens helpen maar daar kunnen jullie niet bij zonder hem uit te bouwen.
Een lek van het koelmiddel zou ook nog kunnen maar die kans is niet zo groot met een nieuwe koelkast maar niet volledig uit te sluiten.
Allerlaatste mogelijkheid is een defect in de frequentie regelaar die de compressor aanstuurt maar dan zou hij in principe helemaal geen geluid moeten maken.
Vervelend maar denk dat ermee naar een dealer als 2 dagen uitzetten niet werkt de enigste optie is.
Je kan er helaas niet bij maar je zou even kunnen voelen of de compressor heel heet wordt maar dan zal je de koelkast uit moeten bouwen.
Dat is niet zoveel werk, kwestie van de 6 doppen losmaken aan de binnenzijde van de koelkast (zitten binnen aan de voorzijde links en rechts) dan 6 schroeven losmaken en dan kan je de koelkast voorzichtig eruit trekken.
Voeding is alleen een + en - draad en mogelijk nog een ci bus draad.
Als de compressor zuiger is vastgelopen op hoge druk kan je proberen de koelkast even 2 dagen uit te zetten en dan weer aan, je hebt kans dat de druk dan wat verminderd is en de compressor weer gaat werken.
Zelfde effect als je een koelkast te snel uit en weer aan zet.
Een paar tikken met een rubberen hamer op de compressor wil ook nog wel eens helpen maar daar kunnen jullie niet bij zonder hem uit te bouwen.
Een lek van het koelmiddel zou ook nog kunnen maar die kans is niet zo groot met een nieuwe koelkast maar niet volledig uit te sluiten.
Allerlaatste mogelijkheid is een defect in de frequentie regelaar die de compressor aanstuurt maar dan zou hij in principe helemaal geen geluid moeten maken.
Vervelend maar denk dat ermee naar een dealer als 2 dagen uitzetten niet werkt de enigste optie is.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- Goudhaantje
Kleine update. Uiteindelijk onze reis voortgezet met een koelbox (stom genoeg geen compressor koelbox, we waren nog niet zo thuis in de wereld van de koelboxen).
Inmiddels bijna drie weken in NL en op het punt om weer te vertrekken, maar helaas nog steeds zonder werkende koelkast. De caravan bij aankomst in NL direct bij de dealer gebracht, maar uiteindelijk hebben die ´m niet kunnen repareren en nu pas naar Dometic gestuurd om om te ruilen voor een nieuwe. Dometic zegt niks voor ons te kunnen betekenen en wijst naar de verkopende partij.
We gaan dus verder op reis zonder koelkast en moeten het nog steeds doen met een koelbox. We hebben geen zin om verdere investeringen te doen in een compressor koelbox. Gelukkig gaan we nu wel naar koudere oorden. Maar balen echt enorm (kleine understatement). Wat een teleurstelling als je zo´n dure caravan koopt en daarmee maanden mee op reis wilt. Volgend jaar maar weer verder kijken.
Inmiddels bijna drie weken in NL en op het punt om weer te vertrekken, maar helaas nog steeds zonder werkende koelkast. De caravan bij aankomst in NL direct bij de dealer gebracht, maar uiteindelijk hebben die ´m niet kunnen repareren en nu pas naar Dometic gestuurd om om te ruilen voor een nieuwe. Dometic zegt niks voor ons te kunnen betekenen en wijst naar de verkopende partij.
We gaan dus verder op reis zonder koelkast en moeten het nog steeds doen met een koelbox. We hebben geen zin om verdere investeringen te doen in een compressor koelbox. Gelukkig gaan we nu wel naar koudere oorden. Maar balen echt enorm (kleine understatement). Wat een teleurstelling als je zo´n dure caravan koopt en daarmee maanden mee op reis wilt. Volgend jaar maar weer verder kijken.
Fendt Tendenza 560 SG
BMW 535i Touring
BMW 535i Touring
Onacceptabel ! laat ze maar een kk uit een andere Fendt halen en 'lenen' zolang het duurt bij Dometic.
Kom op zeg, de dealer moet gewoon z'n werk (goed) doen en garantie met SERVICE verlenen.
In de stalling staat een Fendt 510 TFB.
+1
En helpt Dometic of dealer niet dan aankloppen bij de invoerder of fabrikant van de hut - Fendt dacht ik.
En helpt Dometic of dealer niet dan aankloppen bij de invoerder of fabrikant van de hut - Fendt dacht ik.
- dieseltijger
Nee. Niet gaan shoppen. De dealer is en blijft verplicht om het gebrek binnen redelijke termijn te herstellen. [ironie] Ik ga op dit forum niet zeggen dat je alles schriftelijk moet afhandelen, en moet benadrukken dat de dealer voor een bepaalde datum een oplossing moet hebben en jullie anders moet compenseren - want ja....je hebt ze wel maar een half jaar de tijd gegeven, en je wil wel normaal communiceren en niet onmiddellijk (na een half jaar) hun op hun vestje spugen. [/ironie]
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
-
Tja, de dealer kan er ook weinig aan doen dat je voor een half jaar op vakantie wil met de caravan.
Zij hebben ook een stappenplan samen met dometic.
Eerst oorzaak proberen te vinden en oplossen en als dat niet lukt dan pas mogen ze hem opsturen en moet de dealer ook maar afwachten wanneer die gerepareerd terug komt of er een nieuwe komt.
Even uit een andere caravan halen kan natuurlijk niet want die is waarschijnlijk al verkocht. En wie wil er nu een nieuwe caravan waarvan de koelkast al eens vervangen is
Zij hebben ook een stappenplan samen met dometic.
Eerst oorzaak proberen te vinden en oplossen en als dat niet lukt dan pas mogen ze hem opsturen en moet de dealer ook maar afwachten wanneer die gerepareerd terug komt of er een nieuwe komt.
Even uit een andere caravan halen kan natuurlijk niet want die is waarschijnlijk al verkocht. En wie wil er nu een nieuwe caravan waarvan de koelkast al eens vervangen is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
- dieseltijger
@Goudhaantje: belangrijkste voor nu is: gewoon de dealer haar gang laten gaan en goed communiceren over jouw plannen: "we zijn maar 3 weken in Nederland, kunnen jullie rekening houden dat een reparatie of een vervanging in die drie weken afgerond kan zijn." Zal je ongetwijfeld wel gedaan hebben, maar je wil het wel koel hebben in de zomervakantie - toch?
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
- Goudhaantje
@dieseltijger Ons verblijf van drie weken in NL zit er morgen op. We gaan straks de caravan ophalen (zonder koelkast). De dealer wist al in juli dat we ´m deze drie weken zouden brengen. Maar ik begrijp ook wel dat de dealer op afstand niks kan doen. Wel jammer dat ze toen nog geen nieuwe wilden bestellen. Er werd toen al gezegd dat de levertijd drie maanden zou zijn.
De dealer kan niet veel meer doen. Het is lastig om in te schatten wat er maximaal haalbaar zou zijn geweest in de tijd die we hadden. Het blijft enorm frustrerend dat dit zo moeizaam verloopt. Ook het feit dat Dometic niet gewoon snel een nieuwe koelkast kan leveren. Ik zou toch denken dat zij als eerste verantwoordelijk zijn voor het leveren van garantie.
We gaan nu met wintersport en maken weer een tussenstop in NL als de nieuwe koelkast er volgend jaar is voordat we weer naar het zuiden afreizen.
De dealer kan niet veel meer doen. Het is lastig om in te schatten wat er maximaal haalbaar zou zijn geweest in de tijd die we hadden. Het blijft enorm frustrerend dat dit zo moeizaam verloopt. Ook het feit dat Dometic niet gewoon snel een nieuwe koelkast kan leveren. Ik zou toch denken dat zij als eerste verantwoordelijk zijn voor het leveren van garantie.
We gaan nu met wintersport en maken weer een tussenstop in NL als de nieuwe koelkast er volgend jaar is voordat we weer naar het zuiden afreizen.
Fendt Tendenza 560 SG
BMW 535i Touring
BMW 535i Touring
- dieseltijger
Ja, daar heb je me te pakken Goudhaantje. Dat is het verschil tussen theorie en praktijk. Wat een levertijden joh. "De kachel is belangrijker dan de koelkast" zullen we maar zeggen.
Zijsprong - gevaarlijk op dit forum - ik vraag me zachtjes af of toelevering en service in algemene zin niet problematischer is geworden:
Neem warmtepompen (on topic bij een compressorkoelkast, hihi): Inmiddels zijn er 1,9 miljoen huishoudens in Nederland met zo'n ding. Hoewel het principe onderling niet verschilt, heb je zoveel smaken en soorten dat het houden van voorraad en opbouwen van kennis bij groothandels en installateurs een probleem is en kostbaar.
Zijsprong - gevaarlijk op dit forum - ik vraag me zachtjes af of toelevering en service in algemene zin niet problematischer is geworden:
Neem warmtepompen (on topic bij een compressorkoelkast, hihi): Inmiddels zijn er 1,9 miljoen huishoudens in Nederland met zo'n ding. Hoewel het principe onderling niet verschilt, heb je zoveel smaken en soorten dat het houden van voorraad en opbouwen van kennis bij groothandels en installateurs een probleem is en kostbaar.
Schakel even de consumentenbond in.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
Wat een vervelende situatie! Je zou toch denken dat Fendt en Dometic wat extra moeite zouden doen om dit probleem op te lossen. Is er nooit voorgesteld om tijdens jullie vorige verblijf in het buitenland een Fendt dealer te bezoeken om de koelkast na te laten kijken? Als toen al bekend was dat jullie slechts 3 weken in Nederland zouden zijn had er gewoon meer moeite gedaan moeten worden. De levertijd van de koelkast was toen ook echt wel bekend. Zoals ik het verhaal nu lees is er door de dealer/Fendt en Dometic niet geanticipeerd op en meegedacht met de situatie
Extra zuur lijkt mij dat bij diverse bedrijven in Nederland deze koelkast gewoon uit voorraad leverbaar is. Het bizarre is dat Dometic Duitsland de RCL10.4ET gewoon in voorraad heeft!
Ik zou toch maar eens gaan vragen waarom jullie 3 maanden moeten wachten op een koelkast als Dometic Duitsland ze wèl op voorraad heeft. Als Dometic de zaak serieus neemt laten ze er 1 uit Duitsland komen. Waar een wil is, is een weg!
Extra zuur lijkt mij dat bij diverse bedrijven in Nederland deze koelkast gewoon uit voorraad leverbaar is. Het bizarre is dat Dometic Duitsland de RCL10.4ET gewoon in voorraad heeft!
Ik zou toch maar eens gaan vragen waarom jullie 3 maanden moeten wachten op een koelkast als Dometic Duitsland ze wèl op voorraad heeft. Als Dometic de zaak serieus neemt laten ze er 1 uit Duitsland komen. Waar een wil is, is een weg!
Vanuit gevoel heb je gelijk Doubleyou, maar rationeel werkt het zo niet. Als er iets kapot is en je beroept je op garantie, dan moet je de leverancier eerst in de gelegenheid stellen om de storing vast te stellen en de daaruit voortvloeiende reparatie. In dit geval wordt de reparatie uitgevoerd door gehele vervanging van de koelkast. En alle schijfjes kost dat allemaal meer tijd dan de drie weken die TS heeft. Tja, daar valt wat van beide kanten over te vinden.....
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Heb het idee dat niet iedereen in de gaten heeft dat goudhaantje al weer op wintersport vakantie is. Denk niet dat ze een nieuwe koelkast na gaan brengen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Die zelfde koelkast is met 1 werkdag geleverd.
Staat op voorraad bij de Wit.
Staat op voorraad bij de Wit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
wordt de koelkast wel vervangen, dan zouden ze namelijk als ze een zelfde in een demo hebben deze kunnen plaatsen, meestal wordt een koelkast gewoon gerepareerd en een gebruikte koelkast kan je niet terug bouwen in een demo.
(die demo daar ziet en merkt niemand aan dat die koelkast gewisseld is, zijn maar 2 draadjes en enkele schroeven en je schuift hem er zo in en uit)
(die demo daar ziet en merkt niemand aan dat die koelkast gewisseld is, zijn maar 2 draadjes en enkele schroeven en je schuift hem er zo in en uit)
Gisteren werd geschreven ‘we staan op het punt om te vertrekken’. Dan heb ik niet het idee dat ze al vertrokken zijn
Dan zal je als dealer je klant moeten voorbereiden dat de kans niet groot is dat het in die 3 weken is opgelost. Iets met verwachtingsmanagement.Klapzwaan schreef: ↑do 28 nov 2024 20:57Vanuit gevoel heb je gelijk Doubleyou, maar rationeel werkt het zo niet. Als er iets kapot is en je beroept je op garantie, dan moet je de leverancier eerst in de gelegenheid stellen om de storing vast te stellen en de daaruit voortvloeiende reparatie. In dit geval wordt de reparatie uitgevoerd door gehele vervanging van de koelkast. En alle schijfjes kost dat allemaal meer tijd dan de drie weken die TS heeft. Tja, daar valt wat van beide kanten over te vinden.....
En ik geloof toch echt niet dat het 3 weken moet duren om vast te stellen dat de koelkast niet te repareren is. Je verschuilen achter een protocol is het makkelijkste wat je kan doen. En als dan blijkt dat de koelkast niet te repareren is zou je als Fendt organisatie met Dometic moeten regelen dat er een koelkast uit Duitsland komt. Als dat nog een week duurt dan was TS echt wel een week langer in NL gebleven.
Ik ben er niet bij geweest maar op basis van de gegeven informatie lijkt dit bar slecht gemanaged door de dealer/ Fendt en Dometic.