Vochtmeting
Vochtmeting
Zoals wellicht bekend heb ik vorig jaar een nieuwe Eriba Touring gekocht.
De (Duitse) dealer is een uurtje rijden en het begint tijd te worden voor de eerste vochtmeting vanwege de garantie. Nu heb ik niet het idee dat er ergens vocht is en het kost me een halve dag een plons benzine en de kosten van de meting.
Dus dacht ik: kan net zo goed een Caisson VI-D3 aanschaffen en zelf 2 keer per jaar meten. Risico lijkt me klein en de oplossing bij een lekje veelal goedkoop als je er tijdig bij bent.
Goed idee of juist een heel slecht?
De (Duitse) dealer is een uurtje rijden en het begint tijd te worden voor de eerste vochtmeting vanwege de garantie. Nu heb ik niet het idee dat er ergens vocht is en het kost me een halve dag een plons benzine en de kosten van de meting.
Dus dacht ik: kan net zo goed een Caisson VI-D3 aanschaffen en zelf 2 keer per jaar meten. Risico lijkt me klein en de oplossing bij een lekje veelal goedkoop als je er tijdig bij bent.
Goed idee of juist een heel slecht?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Vochtmeting
Zeer goed idee
Als je hem zelf hebt is het in 5 minuten gepiept
Kan ook prima met de 2 andere meters. Lees de info over vochtmeting op mn onderhoudspagina.
De GM630 kost nog geen 30 euro en doet het net zo goed als de dure VI-D3
Daar vind je ook de mooie meet- instructie die Marco heeft samengesteld voor de GM630.
Als je hem zelf hebt is het in 5 minuten gepiept
Kan ook prima met de 2 andere meters. Lees de info over vochtmeting op mn onderhoudspagina.
De GM630 kost nog geen 30 euro en doet het net zo goed als de dure VI-D3
Daar vind je ook de mooie meet- instructie die Marco heeft samengesteld voor de GM630.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Bedankt voor de snelle reactie en de link naar de uitleg. Zeer nuttig.
Rondom de meter:
Ik ben nogal anti-Chinese webshop, zoals Ali en Temu om verschillende redenen. Sta zeker open voor een alternatief voor de Caisson VI-D3, maar geen Ali spul.
Mijn principe blijft ook overeind als het me 135 Euro extra kost.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Weet je ook wat te meten? Bij Eriba met de PUAL wanden gaat dat anders dan bij bv een Knaus.
Bij de vochtmeting wordt ook de vloer jaarlijks geïmpregneerd omdat de wanden geen vocht opnemen.
Je kunt ook bij een Eribadealer in Nederland terecht. Meestal willen ze geen klanten van buitenaf omdat ze het toch al druk hebben maar als je aangeeft dat je geen haast hebt en je aan hun aanpast wil dat vaak wel lukken.
Bij de vochtmeting wordt ook de vloer jaarlijks geïmpregneerd omdat de wanden geen vocht opnemen.
Je kunt ook bij een Eribadealer in Nederland terecht. Meestal willen ze geen klanten van buitenaf omdat ze het toch al druk hebben maar als je aangeeft dat je geen haast hebt en je aan hun aanpast wil dat vaak wel lukken.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021 - In bestelling VOLVO EX40 - 2025
Die vochtmeting zal wel lukken, maar de garantie-stempel of -zegel krijg je er niet mee, en daar gaat het bij mij wel om.
Als de stempels en zegels je niet interesseren doe je de vochtmeting uitsluitend om jezelf gerust te stellen.
Onze Dethleffs heeft 6 jaar garantie tegen vochtproblemen.
Als je dan na bijvoorbeeld 4 jaar een vochtprobleem hebt willen ze wel alle zegels zien.
Als de stempels en zegels je niet interesseren doe je de vochtmeting uitsluitend om jezelf gerust te stellen.
Onze Dethleffs heeft 6 jaar garantie tegen vochtproblemen.
Als je dan na bijvoorbeeld 4 jaar een vochtprobleem hebt willen ze wel alle zegels zien.
Dethleffs C'Go 475 EL met Ventura Pacific 300 en Thule 9200.
Audi Q6 e-tron Quattro.
Audi Q6 e-tron Quattro.
Wat te meten is niet zo lastig. Zijn schema's van, van Bovag en op de site die door Erik werd aangehaald.
Een Touring heeft geen PUAL en als ik naar de vloer kijk van onderen lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze die impregneren bij een Touring.
Garantie ben je zeker kwijt. Dat is duidelijk
Echter 10 x 110 Euro (prijs Eriba dealer) + benzine + tijd kan je ook veel problemen voor laten oplossen.
Beste RDDR,
Wat betreft die vochtmeting bij de Touring.
Ik zou het wel bij de dealer laten uitvoeren in Duitsland. Dan heb je in ieder geval de garantie nog lopen. Ik kan mij bij een vorige Touring herinneren dat de onderkant ook geïmpregneerd werd wanneer de vochtmeting plaatsvond. Dus ook om die reden wellicht verstandiger om toch naar de dealer te rijden.
Ps. wij hebben toevallig ook een Touring 542 gekocht net over de grens in Duitsland, moet nog klaargemaakt worden maar wij kunnen niet wachten om hem te gaan halen. Wij gaan voor onderhoud etc ook terug naar de dealer in Duitsland straks. Moet zeggen is wel wat dichterbij.
Wat betreft die vochtmeting bij de Touring.
Ik zou het wel bij de dealer laten uitvoeren in Duitsland. Dan heb je in ieder geval de garantie nog lopen. Ik kan mij bij een vorige Touring herinneren dat de onderkant ook geïmpregneerd werd wanneer de vochtmeting plaatsvond. Dus ook om die reden wellicht verstandiger om toch naar de dealer te rijden.
Ps. wij hebben toevallig ook een Touring 542 gekocht net over de grens in Duitsland, moet nog klaargemaakt worden maar wij kunnen niet wachten om hem te gaan halen. Wij gaan voor onderhoud etc ook terug naar de dealer in Duitsland straks. Moet zeggen is wel wat dichterbij.
Hhhmm, OK dus blijkbaar niet zo'n heel goed idee
Ik had zelf gewoon het idee dat ik zelden of nooit iemand hoor met een jonge caravan die niet waterdicht is. Dus vandaar het idee: zelf controleren en de garantie lekker laten gaan. Kost wat centen, maar vooral veel tijd. Kan inderdaad naar een NL dealer gaan (ben al klant bij eentje) die dat vast ook wel wil doen. Maar.... dat kan met garantie ook weer gedoe geven. Dus lijkt het me dan het beste om toch maar even naar de Duitse vrienden te gaan.
En : in Duitsland zijn ze zeker makkelijk te vinden en een stukje minder duur.
Ik had zelf gewoon het idee dat ik zelden of nooit iemand hoor met een jonge caravan die niet waterdicht is. Dus vandaar het idee: zelf controleren en de garantie lekker laten gaan. Kost wat centen, maar vooral veel tijd. Kan inderdaad naar een NL dealer gaan (ben al klant bij eentje) die dat vast ook wel wil doen. Maar.... dat kan met garantie ook weer gedoe geven. Dus lijkt het me dan het beste om toch maar even naar de Duitse vrienden te gaan.
En : in Duitsland zijn ze zeker makkelijk te vinden en een stukje minder duur.
Kortgeleden heb ik geschreven dat ik die verplichte vochtmeting om de waterdichtheids garantie grote onzin vindt.
Zelf een vochtmeter kopen, en regelmatig een vochtmeting doen en gewoon afzien van de waterdichtheids garantie is veel slimmer.
Stel..je hebt een lekke caravan.
Echter, de zomer ervoor heeft de caravan alleen mooi weer gezien, en is daarna een droge opslag in gegaan. In het voorjaar een vochtmeting. Prima allemaal.
Toch is hij lek. Net voor de winterstalling een paar dagen regen. De caravan gaat met vocht in een wand de stalling in.
Het vocht heeft bijna een jaar de tijd om zijn verwoestend werk te doen. En op te drogen..
Het voorjaar..prima vochtmeting.
Enz..
Na 7 jaar is de caravan verrot.
En de garantie over.
Terwijl de lekkage altijd eenvoudig te verhelpen is met een beetje kit, wat goede wil, en een beetje werk.
Ik ben nooit terug geweest voor een vochtmeting.
Maar mijn caravan werdt in een paar verloren kwartiertjes soms wel 10 keer per jaar op vocht gecontroleerd. Meestal na een paar dagen met veel regen
Vooral toen het speeltje nog nieuw was.. Ik bedoel de vochtmeter.. Als het toch rotweer is heb je ook niks beters te doen.
Ik heb het eens een beetje uitgerekend.
Het heeft mezelf 50 uur bespaard, heel veel kilometers en brandstof, en een fors bedrag aan kosten voor die metingen.
De vochtmeter heb ik nog steeds, ligt als vaste inventaris in mijn camper.
Na 12 jaar was mijn caravan nog potdicht, maar was er een klein lek ontstaan, dan had een beetje kit dat best verholpen. Doe je het zelf, kost het niks. Laat je het de dealer doen, is het een uurtje werkplaatstarief, en een likje kit.
Kosten: hetzelfde of minder dan de kosten van 2 vochtmetingen.
Die waterdichtheidsgarantie vind ik ècht een wassen neus. Heel dure sigaar uit eigen doos als je er over nadenkt.
Zelf een vochtmeter kopen, en regelmatig een vochtmeting doen en gewoon afzien van de waterdichtheids garantie is veel slimmer.
Stel..je hebt een lekke caravan.
Echter, de zomer ervoor heeft de caravan alleen mooi weer gezien, en is daarna een droge opslag in gegaan. In het voorjaar een vochtmeting. Prima allemaal.
Toch is hij lek. Net voor de winterstalling een paar dagen regen. De caravan gaat met vocht in een wand de stalling in.
Het vocht heeft bijna een jaar de tijd om zijn verwoestend werk te doen. En op te drogen..
Het voorjaar..prima vochtmeting.
Enz..
Na 7 jaar is de caravan verrot.
En de garantie over.
Terwijl de lekkage altijd eenvoudig te verhelpen is met een beetje kit, wat goede wil, en een beetje werk.
Ik ben nooit terug geweest voor een vochtmeting.
Maar mijn caravan werdt in een paar verloren kwartiertjes soms wel 10 keer per jaar op vocht gecontroleerd. Meestal na een paar dagen met veel regen
Vooral toen het speeltje nog nieuw was.. Ik bedoel de vochtmeter.. Als het toch rotweer is heb je ook niks beters te doen.
Ik heb het eens een beetje uitgerekend.
Het heeft mezelf 50 uur bespaard, heel veel kilometers en brandstof, en een fors bedrag aan kosten voor die metingen.
De vochtmeter heb ik nog steeds, ligt als vaste inventaris in mijn camper.
Na 12 jaar was mijn caravan nog potdicht, maar was er een klein lek ontstaan, dan had een beetje kit dat best verholpen. Doe je het zelf, kost het niks. Laat je het de dealer doen, is het een uurtje werkplaatstarief, en een likje kit.
Kosten: hetzelfde of minder dan de kosten van 2 vochtmetingen.
Die waterdichtheidsgarantie vind ik ècht een wassen neus. Heel dure sigaar uit eigen doos als je er over nadenkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Dank Ab! En het mooie van een forum is dat je dan verschillende invalshoeken krijgt. Waardoor ik nog meer twijfel dan voor het openen van het topic
Maar goed.... besloten om toch in ieder geval een meter aan te schaffen en 'gewoon' gegaan voor de Caisson VI-D3. Direct maar goed doen. Ding is morgen in huis. Impregneren van de bodem wordt bij de Hymer groep overigens gedaan met dit spul blijkbaar: Dekalin Dekaphon 9735. Als de meter binnen is en ik meet iets vreemds, dan zsm naar de dealer. Zo niet..... dan twijfel ik nog even verder, maar denk ik dat ik het toch over sla.
Maar goed.... besloten om toch in ieder geval een meter aan te schaffen en 'gewoon' gegaan voor de Caisson VI-D3. Direct maar goed doen. Ding is morgen in huis. Impregneren van de bodem wordt bij de Hymer groep overigens gedaan met dit spul blijkbaar: Dekalin Dekaphon 9735. Als de meter binnen is en ik meet iets vreemds, dan zsm naar de dealer. Zo niet..... dan twijfel ik nog even verder, maar denk ik dat ik het toch over sla.
Laatst gewijzigd door RDDR op ma 22 jul 2024 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het op zich wel met je eens, ik doe het namelijk eigenlijk hetzelfde als jij. Als ik af en toe foto's zie van caravans met vochtschade dan schrik ik daar vaak toch wel van; Da's onmogelijk in een jaartje ontstaan. Gewoon zo'n simpel ding kopen en zelf een paar keer per jaar door je caravan heen. Verschil tussen de waardes die je meet op verschillende plekken is eigenlijk veel belangrijker dan de exacte juistheid van een waarde op een specifieke plek.
Toch moet ik óók zeggen; vanuit een fabrikant begrijp ik hem ergens wel, want die bekijkt het net zo als jij. Die wil hem gewoon frequent zien en er zéker van zijn dat het op te lossen is met een druppie kit, zonder dat hele zijwanden of fronten vervangen dienen te worden. Ik vind vervolgens eigenlijk wél dat fabrikanten er vaak wel erg stug mee om gaan.
Voor mijn caravan kan ik natuurlijk allang geen aanspraak meer maken op wat voor garantie dan ook, dus moet ik het zelf doen. Ik vind dat zelf belangrijker dan de caravan 4x per jaar wassen
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Toch was ik wel blij met mijn 6 jaar garantie voor een in 2019 nieuw gekochte Kip Kompakt.
Na 4 jaar heb ik daar toch gebruik van kunnen/moeten maken. Er bleek een naad op het dak niet goed dicht te te zijn gekit.
Als ik zag wat ze bij Kip in Hoogeveen allemaal hebben moeten doen om de schade te herstellen dan was ik blij met de verplichte keuringen elk jaar.
Nog een jaartje te gaan v.w.b. de garantie. Extra goed controleren dus maar voor de garantie verloopt.
Na 4 jaar heb ik daar toch gebruik van kunnen/moeten maken. Er bleek een naad op het dak niet goed dicht te te zijn gekit.
Als ik zag wat ze bij Kip in Hoogeveen allemaal hebben moeten doen om de schade te herstellen dan was ik blij met de verplichte keuringen elk jaar.
Nog een jaartje te gaan v.w.b. de garantie. Extra goed controleren dus maar voor de garantie verloopt.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Welke schade moesten ze herstellen?
De reis is het doel.
De reis is het doel.
- dieseltijger
Het kan zowiezo geen kwaad om een vochtmeter aan te schaffen: je kan - zoals Ab aangeeft - ook op wat zinvollere momenten meten en bijvoorbeeld de verkoper attenderen op lekkage - in plaats van dat de verkoper dit zelf (niet) detecteert. En met een professionele meter ontstaat geen discussie over de aflezingen. Een andere - minder leuke -situatie was een ongelukkige wegrij actie van mijn kant waarbij de hoek van de caravan een portier van een auto dubbelvouwde. Een van de vragen is of de naden van het ABS paneel en de aansluitingen rondom het contactpunt nog waterdicht waren. Dat heb ik dus in de smiezen kunnen houden.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
Ik ben toch benieuwd naar die grote schade bij die Kip..en hoe die kon ontstaan na vier jaar, bij elk jaar vochtmeting.
Die schade had ook 3 jaar later kunnen ontstaan..en wat dan ??
Als je zelf een vochtmeter hebt, ontstaat er geen schade.
Vochtschade heeft meestal veel tijd nodig om te ontstaan..
Jaren.
Die schade had ook 3 jaar later kunnen ontstaan..en wat dan ??
Als je zelf een vochtmeter hebt, ontstaat er geen schade.
Vochtschade heeft meestal veel tijd nodig om te ontstaan..
Jaren.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Bij de kip weet ik niet. Maar er worden wel grote schades hersteld hoor ab. Bij vrienden
van ons recent de hele achterkant van een Knaus vervangen. Bleek lekkage via het derde remlicht. Al dusdanig ontwikkeld dat vervangen nodig was. Was al een keer gemeten, opnieuw gekit, blijkbaar niet afdoende, en daarna een groot drama. Blijkbaar ontstaan in 2-3 jaar tijd. Het kan dus wel. Maar goed, dat hadden ze zelf dus waarschijnlijk ook heel goed kunnen meten.
van ons recent de hele achterkant van een Knaus vervangen. Bleek lekkage via het derde remlicht. Al dusdanig ontwikkeld dat vervangen nodig was. Was al een keer gemeten, opnieuw gekit, blijkbaar niet afdoende, en daarna een groot drama. Blijkbaar ontstaan in 2-3 jaar tijd. Het kan dus wel. Maar goed, dat hadden ze zelf dus waarschijnlijk ook heel goed kunnen meten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Ja..en dan was de schade voorkomen. Waarschijnlijk.
Elke grote brand begint met een klein vlammetje.
Elke grote vochtschade met een klein druppeltje.
Elke grote brand begint met een klein vlammetje.
Elke grote vochtschade met een klein druppeltje.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
De voorgaande vochtmetingen gaven inderdaad geen meldingen, maar dat vind ik eigenlijk niet interessant. De oorzaak was in ieder geval snel gevonden, een bij de fabricage te slecht gekitte naad op het dak.
Op het moment dat ik regenwater (na een flinke bui) in een kastje zag was ik blij met de vorige vochtmetingen die keurig bij Kip waren aangemeld. Kastjes en plafond en achterwand werden gedeeltelijk gedemonteerd.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Heb ik die soms bij de Klerk in Hillegom zonder achterkant zien staan?Gemineye schreef: ↑ma 22 jul 2024 23:55Bij de kip weet ik niet. Maar er worden wel grote schades hersteld hoor ab. Bij vrienden
Dat 3e remlicht issue heb ik hier ook al eens gemeld.
Is een bepaalde serie geweest..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ik ben het volledig met Ab eens.
Wij kochten onze Fendt eind oktober 2020, net voor corona. We konden hem nog afhalen de vrijdag, de dag voor dat alles dichtging. De caravan hebben we van bij de dealer rechtstreeks in de stalling gereden waar hij door corona dan ook een jaar heeft gestaan. Het jaar daarop vanuit de stalling met droog weer terug naar de dealer voor zijn eerste vochtmeting, resultaat droog natuurlijk, kon ook niet anders. Wel een halve dag eraan besteed, 200km rijden met file rond Brussel en 100€ aftikken.
Dat was de laatste keer. Daarna heb ik me zo'n Ali meter aangeschaft en meet ik soms na een zware regenbui.
De 12 jaar garantie die men kan krijgen met jaarlijkse vochtcontrole worden uiteindelijk duur betaald.
Wij kochten onze Fendt eind oktober 2020, net voor corona. We konden hem nog afhalen de vrijdag, de dag voor dat alles dichtging. De caravan hebben we van bij de dealer rechtstreeks in de stalling gereden waar hij door corona dan ook een jaar heeft gestaan. Het jaar daarop vanuit de stalling met droog weer terug naar de dealer voor zijn eerste vochtmeting, resultaat droog natuurlijk, kon ook niet anders. Wel een halve dag eraan besteed, 200km rijden met file rond Brussel en 100€ aftikken.
Dat was de laatste keer. Daarna heb ik me zo'n Ali meter aangeschaft en meet ik soms na een zware regenbui.
De 12 jaar garantie die men kan krijgen met jaarlijkse vochtcontrole worden uiteindelijk duur betaald.
Nissan X Trail 1.6 Dig-T Tekna & Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Als je een caravan bij een dealer in de buurt koopt, is het allemaal niet zo'n probleem. 5 x een jaarlijkse vochtcontrole voor 12 jaar waterdichtheidsgarantie. waarbij er ook 2 x in die 5 jaar een onderhoudsbeurt bij wordt gedaan is voor ons een kleine moeite. Even eind van de dag brengen, en de volgende dag of later ophalen zonder er vrij voor hoeven te nemen.
Mocht er ooit een probleem zijn, hebben we ook geen gezeur over niet voldoen aan de voorwaarden, voor zowel fabrieksgarantie als caravanverzekering.
Eriba Nova L 465 -2021
@ Daphne,
De dealer waar we onze Fendt kochten bestaat al 3 jaar niet meer. Het is overgenomen door een firma die nu enkel in campers doet. Onze dealer heeft alles overgelaten aan een Fendt dealer achter Kortrijk. Dit is heen en terug van bij ons echter 380km.
We zijn er eenmaal geweest voor een garantieprobleem dat toen prima is opgelost. Om nu telkens 380km te gaan rijden met inbegrip van gegarandeerde files, enkel voor een vochtmeting vind ik teveel van het goede. Ook al vinden we dat deze firma prima werk en service levert.
De dealer waar we onze Fendt kochten bestaat al 3 jaar niet meer. Het is overgenomen door een firma die nu enkel in campers doet. Onze dealer heeft alles overgelaten aan een Fendt dealer achter Kortrijk. Dit is heen en terug van bij ons echter 380km.
We zijn er eenmaal geweest voor een garantieprobleem dat toen prima is opgelost. Om nu telkens 380km te gaan rijden met inbegrip van gegarandeerde files, enkel voor een vochtmeting vind ik teveel van het goede. Ook al vinden we dat deze firma prima werk en service levert.
Nissan X Trail 1.6 Dig-T Tekna & Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Ik heb wel geluk dus.
Dealer in hetzelfde dorp waar ik woon.
En vochtmeting zit in de prijs van hun onderhoudspakket erbij.
Dat onderhouds pakket is ook al voordelig..en dat incl vochtmeting en afmelden bij Knaus.
Dealer in hetzelfde dorp waar ik woon.
En vochtmeting zit in de prijs van hun onderhoudspakket erbij.
Dat onderhouds pakket is ook al voordelig..en dat incl vochtmeting en afmelden bij Knaus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ik snap dat je dan overweegt om de verplichte jaarlijkse vochtmeting over te slaan en te kiezen om zelf het risico te dragen.refram schreef: ↑di 23 jul 2024 10:49@ Daphne,
Eriba Nova L 465 -2021