schimmel op de kastdeurtjes...

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
heidyroosje

Bericht door heidyroosje » wo 3 jul 2024 22:31

Hoi mede forummers,

Vandaag mijn caravan uit de stalling gehaald. Bij huis gezet en toen ik naar binnen ging rook ik het al... muf! ik zie dat de kastjes groen uitgeslagen zijn aan de buitenkant, de lades van het keukenblok, zelfs op het plafond, ik schrok hiervan, want in de driejaar dat ik in deze stalling sta heb ik dit nog nooit gehad...
Hoe kan dit?

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik hem na zijn grote beurt in april de stromende regen in de stalling heb gezet. Ben toen nog binnen geweest om de spiegels erin te leggen... Hiervoor niks aan de hand...

Zou het te vochtig geweest zijn?
Ik had alleen het achterste raam op een kiertje.
Of is er een ander probleem waar ik naar moet kijken...
Volgende keer bak met kattengrit erin? Vochtvreters?

Morgen krijgt de caravan een poetsbeurt, bah...
Eigenlijk helemaal geen tijd hiervoor... weenie.gif
Renault Megane Estate 1.5 dCi (2015) + Knaus Sudwind 450 EL (2006)

Micky

Bericht door Micky » wo 3 jul 2024 22:40

Ik denk dat je lekkage hebt, dit komt niet gewoon van een beetje vochtige omgeving.

Of! Ventileren jullie wel voldoende als je in de caravan bent en slaapt, we hebben hier al een voorbeeld gehad van lekkende spots in het plafond en het was gewoon vochtophoping door te weinig frisse lucht en dus ventilatie

Nooit vochtvreters die trekken vocht van buiten aan, heeft geen zin

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

heidyroosje

Re: schimmel op de kastdeurtjes...

Bericht door heidyroosje » wo 3 jul 2024 22:54

Ik heb de caravan in eind september in stalling gezet.
Die zomer hadden we veel regen.

In april heb ik de caravan naar de bovag reparateur gebracht, helemaal gecontroleerd. Was gewoon droog, geen schimmel.
Toen wel in de stromende regen klaargezet. Stalling houder heeft hem een uurtje later binnen gezet.
Zou ik lekkage hebben?
Denk dan toch te veel vocht en dat hij de schuur ook niet meer zo droog heeft na de hele winter die regen.... [aschrik.gif]

Dus stel weer met regen naar binnen, hoe ventileer ik de caravan goed?

Gemineye

Bericht door Gemineye » wo 3 jul 2024 23:03

Ik breng mijn caravan ook wel eens met regen naar binnen, maar nooit dit soort klachten.

Wat voor stalling heb je? Ventileert die stalling wel voldoende?

Anders vooral eens met de vochtmeter door je hele caravan. Het zijn wel typische klachten voor een caravan met lekkage. Als je in het noorden woont kun je wel even die van mij lenen als je wil.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Chris

Bericht door Chris » wo 3 jul 2024 23:11

Mijn vorige stalling lag in het z.g. Groene Hart.
Echt direct aan de plassen daar.
Ook boten, en die kunnen uit de stalling zo de plomp in.
Nieuwe caravan, 1e keer gestald.
Bij ophalen zag ik her en der vliegroest...en mijn vrouw vond ook van die schimmel plekjes.
En 2 ramen op de ventilatie stand want vochtvreters is de achterdeur uit.
Ventileren is alles.... als de omgevingslucht niet veel te vochtig is.
En daar leek het heel erg veel op.

Onze caravan staat nu elders.. op zandgrond, betonnen vloer, donker en gortdroog.
Vliegroest behandeld, alle gekke vochtsporen zijn weg en schoon nu.
Nooit meer last van gehad.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gemineye

Bericht door Gemineye » wo 3 jul 2024 23:31

Nou ja volgens mij is het simpel; het is óf de stalling, óf de caravan. Dat laatste is eenvoudig te bepalen met een vochtmeter.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Micky

Bericht door Micky » wo 3 jul 2024 23:36

Ligt nooit aan de stalling die is niet vochtiger dan de omgeving, tenzij je echt in het water staat met de wielen.

Het is of lekkage of gebrek aan ventilatie

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Niels83

Bericht door Niels83 » do 4 jul 2024 01:01

[re.gif] Dit jaar is het erg vochtig geweest er heeft 5 maanden lang tussen de 10 en 40cm water in mijn kelder gestaan. Zonder te weten waar de caravan staat en hoe de stalling is gesitueerd kun je niet stellen dat het niet aan de stalling heeft gelegen.

Als je hem bij in de kelder had gestald was er zeker schimmel in gekomen.

Maar toch zou ik een vochtmeter kopen, huren of lenen (niet die met die pennen) en meten of er plekken vochtiger zijn.

Op een manier is er vocht binnen gekomen, en dat komt niet door het nat naar de stalling brengen, behalve als daarbij water ergens is binnen gekomen.

Je zegt dat je de ramen open hebt, doet de stalker dat of heb je je ramen een dag in de regen open gelaten?
Home-car racer 39 met daarvoor een Ford Focus

Micky

Bericht door Micky » do 4 jul 2024 08:15

[re.gif]

dat zeg ik toch ook? tenzij het zeiknat is in de stalling, maar dat is niet te verwachten want er staan meerdere caravans en je kunt verwachten dat een stalling zorgt voor een normaal klimaat, echt vocht op de kastjes betekent echt wel heel nat binnen.

JanP64

Bericht door JanP64 » do 4 jul 2024 08:35

@heidyroosje:
Als je bij me in de buurt woont (Drenthe / Overijssel) wil ik wel een vochtcontrole voor je doen.
Je komt er dan misschien achter waar het vocht bnnenkomt.
Of dat het niet aan de caravan ligt maar aan de stalling.. (als het overal vochtig blijkt te zijn).
Als je niet inde buurt woont: neem contact op met een dealer in je omgeving voor een vochtcontrole.

Schimmel kan erg ongezond zijn.

Zelf heb ik in de stelling gewoon alle ramen dicht. Nog nooit enige vorm van vocht meegemaakt daar.
Er zit voldoende ingebouwde ventilatie in de meeste caravans.
Knaus Südwind 540 UE (60 years) met Omnistor 9200 en Ventura Pacific 300.
Audi Q6 e-tron Quattro.

Micky

Bericht door Micky » do 4 jul 2024 12:45

[re.gif]

Als aanvulling, met ventileren bedoelde ik als je in de caravan woont/slaapt, in de stalling heb ik idd ook alles dicht thumbup.gif

heidyroosje

Bericht door heidyroosje » do 4 jul 2024 18:58

Als wij in de caravan slapen hebben we eigenlijk alle ramen wel op de ventilatiestand.
Nu hadden we alleen het achterste raampje in de ventilatiestand.

Ik weet ook niet meer wat ik 't voorgaande jaar gedaan heb. Denk alles dicht, maar ook droog binnen gezet denk ik...

Vandaag de hele dag bezig geweest met schoonmaken... het zat werkelijk overal, ook op het matras, zo raar... de tent hebben we nog niet uitgepakt, morgen maar doen.

Ik woon in de gemeente Nijkerk, dus Drenthe of het Noorden wel net te ver, bedankt voor het aanbod allebei :)

Micky

Bericht door Micky » do 4 jul 2024 19:09

[re.gif]

1 raam op ventilatiestand is echt veel te weinig, dakramen open en zeker 2 ramen een stukje open het moet wel doortrekken anders droogt het niet 1 mens verliest zo maar 1 liter vocht per nacht dus dat is samen zeg maar zo'n 1,5-2 liter wat in je caravan terecht komt, zoals geschreven we hebben hier een lid die had een lekkend plafond vanwege niet ventileren.
Als je rollo's naar beneden hebt wordt de doorstroom ook nog eens grotendeels geblokkeerd

jeroen.25

Bericht door jeroen.25 » do 4 jul 2024 19:33

[re.gif]

Lijkt me wat overdreven. Wij ventileren vaak alleen met het dakraam op een kiertje en nog nooit dat soort problemen gehad.

Andere ramen alleen als het heel warm is buiten
Peugeot 508 1.6 180pk met Adria Adora 482PS

Micky

Bericht door Micky » vr 5 jul 2024 10:12

[re.gif]

en toch is het dat niet knipoog.gif

Morgoth

Bericht door Morgoth » vr 5 jul 2024 10:41

Ik ben het wel met Micky eens. Als de caravan in de stromende regen is weggebracht bevat de lucht in de caravan gewoon veel vocht, of ie nou lek is of niet. Wanneer je dan niet ventileert dan kan het er niet uit en slaat het neer en krijg je schimmel.

Ik denk dus ook dat je beter moet ventileren. Mijn caravan staat in mijn eigen loods maar alle ramen staan op de ventilatiestand. Maar een vochtmeting kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik had dit probleem toen ik dit voorjaar mijn cabrio uit de loods haalde. Ook vergeten de ramen op een kier te zetten. Overal schimmel. Ik ben een dag aan het poetsen geweest. Ventilatie is alles.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

deusjevo

Bericht door deusjevo » vr 5 jul 2024 11:32

Ik gok een combinatie van een natte caravan bij het brengen en wellicht ook allerlei spul (stoelen, tent etc) wat ook een ietsiepietse vochtig de caravan in gegaan is.

Daarbij niet geventileerd en dan loopt de luchtvochtigheid binnen in de hut hard op als de zon op de stalling komt en de temperatuur wat hoger wordt.

Dakluikje misschien op ventilatie stand zetten en zorgen dat alles kurkdroog in de caravan gaat?

Wij hebben eigenlijk nooit last gehad van dit soort problemen terwijl onze caravan ook niet altijd in de beste stallingen heeft gestaan (meestal een kas)
Hebben nooit wat open gehad tijdens het stallen maar wel altijd gezorgd dat alles kurkdroog de hut in ging en dat de hut goed geventileerd was voor hij de stalling in ging.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

WanFie

Bericht door WanFie » vr 5 jul 2024 14:04

Elke caravan is toch voorzien van vloerbeluchting en ventilatie via minstens één dakluik? De vloerroosters zitten meestal in de hoeken en moeten natuurlijk niet afgedekt zijn. De dakluiken hebben geen rubber afdichting en staan daarmee een paar mm open. Een fatsoenlijke stalling heeft ventilatie en mag zeker niet vochtig zijn.

Gisteravond heb ik onze caravan uit de stalling gehaald. Kurkdroog, terwijl hij er enkele weken geleden, nat (buitenkant) was ingegaan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

WillyL

Bericht door WillyL » vr 5 jul 2024 15:41

[re.gif]
Ja, maar misschien zijn die opening in de vloerafgedekt door spullen (tent...).

Laat steeds op tegenoverstaande wanden een venster op kierstand. Dan is er tocht mogelijk. Vliegengordijn naar beneden, de ander minstens 1/3 omhoog.
Of vertikaal via dakluik (dat dikwijls impliciet een kierstand heeft, zelfs toe) en dan ook de Truma-Airmix op koude lucht - moest je een Airmix hebben.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

Micky

Bericht door Micky » vr 5 jul 2024 19:35

[re.gif]

Als je erin slaapt is dat echt niet voldoende en krijg je op termijn echt te veel vocht binnen, maar kom op je slaapt toch niet met 1 raam op de tochtstand, je hebt toch ook zuurstof nodig scratch.gif

WillyL

Bericht door WillyL » vr 5 jul 2024 19:39

[re.gif] Voor TS was dit wel tijdens/na de stalling.
Tijdens verblijf liet ik vroeger mijn Airmax minstens half-open (koud) met ventilator op minimum en nu met de Maxxfan staat die laaaste minstens op 10% 'out'. De vervuilde lucht wordt zo actief en stil weggezogen.
Laatst gewijzigd door WillyL op vr 5 jul 2024 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

Micky

Bericht door Micky » vr 5 jul 2024 19:40

[re.gif]

ja, dat is puik voor elkaar dan thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”