Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Heeft er iemand ervaring met een gewichtsverhoging bij Knaus ?
Wij bezitten nu een Knaus 500KD met een MTM van 1300kg.
Deze caravan is nieuw ook te koop met een MTM van 1500kg.
Mijn vraag is nu of ik bij de invoerder in België een nieuwe alko as van 1500kg zou kunnen bestellen en ik dan van Knaus ook een typeplaatje met MTM 1500 kg krijg.
De eerste reactie van de invoerder op mijn vraag was niet onmiddellijk positief, daarom vraag ik of er hier iemand dit al gedaan heeft.
Wij bezitten nu een Knaus 500KD met een MTM van 1300kg.
Deze caravan is nieuw ook te koop met een MTM van 1500kg.
Mijn vraag is nu of ik bij de invoerder in België een nieuwe alko as van 1500kg zou kunnen bestellen en ik dan van Knaus ook een typeplaatje met MTM 1500 kg krijg.
De eerste reactie van de invoerder op mijn vraag was niet onmiddellijk positief, daarom vraag ik of er hier iemand dit al gedaan heeft.
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Heb je enig idee wat een nieuwe Alko as van 1500 kg kost?
Ik denk dat je je plan dan snel laat varen.
Nog niet gesproken over de kosten om e.e.a. goedgekeurd te krijgen.
Maar...die "route" weet ik niet in Belgie.
In NL kan je kijken op het plaatje wat op de as zit.
Dat geeft al heel veel weer qua kosten.
Dus duik er eens onder en zoek dat plaatje op de as op.... zit op het veer lichaam.
Kijk wat daar opstaat.
In NL heeft Knaus geen importeur maar elke dealer besteld direct bij de Knaus fabriek in DL.
Ik denk dat dit in BE ook zo is, doen ze ivm de verkoopprijzen.
Tussenhandel is er niet meer.
Ik denk dat je je plan dan snel laat varen.
Nog niet gesproken over de kosten om e.e.a. goedgekeurd te krijgen.
Maar...die "route" weet ik niet in Belgie.
In NL kan je kijken op het plaatje wat op de as zit.
Dat geeft al heel veel weer qua kosten.
Dus duik er eens onder en zoek dat plaatje op de as op.... zit op het veer lichaam.
Kijk wat daar opstaat.
In NL heeft Knaus geen importeur maar elke dealer besteld direct bij de Knaus fabriek in DL.
Ik denk dat dit in BE ook zo is, doen ze ivm de verkoopprijzen.
Tussenhandel is er niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Nu zit er een Alko Delta SI-N 12 onder van 1300 kg.
Ik heb even gekeken op internet en ben daar de alko delta si-n 14 knaus wo01 tegengekomen voor 1397 euro.
Geen idee wat de kosten zijn die er bijkomen voor plaatsing en eventuele goedkeur.
Ik heb even gekeken op internet en ben daar de alko delta si-n 14 knaus wo01 tegengekomen voor 1397 euro.
Geen idee wat de kosten zijn die er bijkomen voor plaatsing en eventuele goedkeur.
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Wat die mogelijkheden in BE zijn weet ik echt niet.
Maar eigenlijk heb ik hier nog nooit gelezen dat er iemand ook daadwerkelijk zijn as vervangen heeft voor een zwaardere.
Ervaring daarmee zal er niet veel wezen.
Ik dacht ook dat de assen een stuk duurder waren, als dat echt maar 1400 euro is zou ik direct nog een stap nemen.
Onder mijn Knaus 500 is een 1700 kg as.
Maar...
Kan het chassis die as wel aan?
Is voor de 1500 of event zelfs de 1700 kg as ook geen zwaarder chassis gebruikt?
Maar eigenlijk heb ik hier nog nooit gelezen dat er iemand ook daadwerkelijk zijn as vervangen heeft voor een zwaardere.
Ervaring daarmee zal er niet veel wezen.
Ik dacht ook dat de assen een stuk duurder waren, als dat echt maar 1400 euro is zou ik direct nog een stap nemen.
Onder mijn Knaus 500 is een 1700 kg as.
Maar...
Kan het chassis die as wel aan?
Is voor de 1500 of event zelfs de 1700 kg as ook geen zwaarder chassis gebruikt?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Die prijzen werden hier al vaker besproken, Tja... haastig duur roepen voor je je inleest....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- hoboken
- Berichten: 709
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Ik denk dat de kans minimaal is bij ons in Belgie.
Als je dit doet moet je waarschijnlijk je caravan individueel laten keuren wat een heel gedoe is, je hebt de complete bouwtekeningen nodig en hoe kom je daar aan.
Ik zou uitzien naar een andere caravan met een beter laadvermogen.
Als je dit doet moet je waarschijnlijk je caravan individueel laten keuren wat een heel gedoe is, je hebt de complete bouwtekeningen nodig en hoe kom je daar aan.
Ik zou uitzien naar een andere caravan met een beter laadvermogen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Dit blijkt al een ex BTW prijs te zijn en dan is ie nog niet gemonteerd en goedgekeurd.Jan van Vijven schreef: ↑zo 24 mar 2024 18:09
Die prijzen werden hier al vaker besproken, Tja... haastig duur roepen voor je je inleest....
( Wel ingelezen... en ook gezien dat de huidige as onder TS zijn hut 1900 euro kost... 1400 voor een zwaarder model is dan wat vreemd)
En wat Hoboken al schrijft... moeilijk moeilijk in BE... en ook in NL denk ik.
Want wat houd veel mensen dan tegen die graag een zwaardere as willen...
Ik denk de berg rompslomp en de daaraan gekoppelde kosten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Binnen 4 minuten reageren met "ik denk" over de kosten en de regels in een ander land, geeft te denken...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
van Knaus krijg je geen papieren (ook niet van andere fabrikanten), een verhoging met een andere as is volgens mij bij caravans altijd kansloos.
verkopen en een andere caravan kopen.
verkopen en een andere caravan kopen.
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Op de 460 EU Südwind 60th Years zit een 1.700 kg as (aktie) in plaats van 1.500 kg. En gezien de basis kogeldruk van 10 kg is die 1.700 kg niets te veel want met 1.500 kg is het allemaal krap aan als je een mover en cassetteluifel neemt en een kogeldruk van zo'n 90 kg wil behalen.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Bedankt voor de reacties.
Het ziet er dan toch niet eenvoudig uit om dit te realiseren.
Ik dacht op de site van Knaus gezien te hebben dat het chassis van 1300 kg en 1500 kg hetzelfde was, daarom leek het mij aannemelijk dat het verschil enkel de as was.
Voor de prijs van een nieuwe as en montage heb ik natuurlijk geen nieuwe caravan.
Voorlopig gaan we dan maar de auto zwaarder beladen en met een dakkoffer werken.
Het ziet er dan toch niet eenvoudig uit om dit te realiseren.
Ik dacht op de site van Knaus gezien te hebben dat het chassis van 1300 kg en 1500 kg hetzelfde was, daarom leek het mij aannemelijk dat het verschil enkel de as was.
Voor de prijs van een nieuwe as en montage heb ik natuurlijk geen nieuwe caravan.
Voorlopig gaan we dan maar de auto zwaarder beladen en met een dakkoffer werken.
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Het chassis is bij 1300 en 1500 wel hetzelfde.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het papier werk makkelijk te verwezelijken is met een nieuwe as.
In Nederland is het zelfs met de juiste as al lastig (duur) om de verhoging op papier voor elkaar te krijgen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het papier werk makkelijk te verwezelijken is met een nieuwe as.
In Nederland is het zelfs met de juiste as al lastig (duur) om de verhoging op papier voor elkaar te krijgen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Google eens naar opwaardering caravan.
Trof als eerste onderstaande tekst aan:
Kosten voor een opwaardering
Elke opwaardering is zo individueel als uw caravan zelf. Wij als chassisfabrikant kunnen geen uitspraken doen over mogelijkheden of kosten op basis van alleen het caravanmodel, maar hebben de door u ingevulde checklist als werkbasis nodig. Met deze informatie kunnen wij bepalen uit welke afzonderlijke componenten met welke technische kenmerken uw aanhanger is samengesteld. Hieruit maken wij uw individuele offerte. Ter oriëntatie: De kosten voor de eenvoudigste vorm van opwaardering (vervanging van ophangingselementen) beginnen bij ongeveer 1.800 euro, de basisprijs voor de meest uitgebreide gewichtsverhoging (vervanging van het complete onderstel) bedraagt 5.800 euro. Afhankelijk van welke componenten moeten worden vervangen of afzonderlijk moeten worden geïnstalleerd, kunnen voor elke upgrade-variant extra kosten aan de basisprijs worden toegevoegd.
Trof als eerste onderstaande tekst aan:
Kosten voor een opwaardering
Elke opwaardering is zo individueel als uw caravan zelf. Wij als chassisfabrikant kunnen geen uitspraken doen over mogelijkheden of kosten op basis van alleen het caravanmodel, maar hebben de door u ingevulde checklist als werkbasis nodig. Met deze informatie kunnen wij bepalen uit welke afzonderlijke componenten met welke technische kenmerken uw aanhanger is samengesteld. Hieruit maken wij uw individuele offerte. Ter oriëntatie: De kosten voor de eenvoudigste vorm van opwaardering (vervanging van ophangingselementen) beginnen bij ongeveer 1.800 euro, de basisprijs voor de meest uitgebreide gewichtsverhoging (vervanging van het complete onderstel) bedraagt 5.800 euro. Afhankelijk van welke componenten moeten worden vervangen of afzonderlijk moeten worden geïnstalleerd, kunnen voor elke upgrade-variant extra kosten aan de basisprijs worden toegevoegd.
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Ik weet niet of het voor elke caravan het zelfde werkt, maar wij zijn bezig met een gewichtsverhoging van 1200 naar 1300 met onze Caravalair. Ik heb me verkeken op de kosten. 650 voor het papierwerk via de dealer en vervolgens naar een RDW station, 70 euro. Vervolgens 220 euro voor een test rapport. Er kwamen steeds weer kosten bij.
Als ik niet zo lui was geweest en me er in verdiept had, dan had ik ook gewoon meer spullen in de auto mee genomen. Daarvoor is het nu te laat; alles bijna afgerond.
Als ik niet zo lui was geweest en me er in verdiept had, dan had ik ook gewoon meer spullen in de auto mee genomen. Daarvoor is het nu te laat; alles bijna afgerond.
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Tis goedkoper en makkelijker om terug te gaan in gewicht op papier bij de rdw.... belangrijk om bewust te zijn wat de hut weegt (leeg), en wat voor troep je allemaal mee wenst te sjouwen. Travel as less as possible is mijn motto wat betreft spullen meenemen in de caravan. Denk dat meer dan 30% standaard overbeladen is, zeker icm een laag laad gewicht. Mijne gelukkig 1500 en leeg 1200oid. Gevuld komen wij nooit boven de 1350, piepers koop je ook gewoon in het buitenland. En mochten we ooit nog in ons hoofd halen een mover te nemen, zit ik er nog ruim onder.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Knaus Sport 500KD gewichtsverhoging
Vroeger zou ik er niet aan beginnen. Toen ging het nog via een PV voor de caravan en daar moest de invoerder voor zorgen.
Tegenwoordig ZOU het anders KUNNEN zijn.
Indien Knaus een COC levert waar dat maximum gewicht aangepast wordt bij leveren met een verzwaarde as dan zie ik niet echt het probleem. Autokeuring vergelijkt immers het COC dacht ik tijdens de eerste (nieuwstaat) keuring. Of er nog een afzonderlijk PV is weet ik niet
Misschien kan je zekerheid vinden door eens te vragen bij de autokeuring.
Tegenwoordig ZOU het anders KUNNEN zijn.
Indien Knaus een COC levert waar dat maximum gewicht aangepast wordt bij leveren met een verzwaarde as dan zie ik niet echt het probleem. Autokeuring vergelijkt immers het COC dacht ik tijdens de eerste (nieuwstaat) keuring. Of er nog een afzonderlijk PV is weet ik niet
Misschien kan je zekerheid vinden door eens te vragen bij de autokeuring.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)