Ik vind het wel een slimme suggestie. Aan de andere kant: niet druk over maken. Er zijn wel belangrijker dingen op dit vlak - zoals jouw auto die ver doorzakt ondanks de juiste kogeldruk ( gewoon doorrijden - gaat goed). Of dat er op het linker wiel meer gewicht drukt dan op het rechter wiel (ooit een hot topic nu blijkbaar niet meer).
Laten we wel wezen: geen hond zal z'n caravan er voor inruilen. Of de opbouw 20 cm op het vario chassis verplaatsen. Het is gewoon een slimme suggestie.
Missing info in de technische gegevens
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Missing info in de technische gegevens
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Missing info in de technische gegevens
Ik zie bij ons 2 plaatjes, 1 in de disselbak, daar staat 80 kg kogeldruk op, maar ook een plaatje op de alko dissel (bij de rem) en daar staat 100 kg kogeldruk op. Lastig, welke nu aanhouden?
De auto en de trekhaak kunnen meer aan dan 100 kg.
Planning is om 2 fietsen op de dissel te zetten (60kg), verder hebben we een lichtgewicht gasfles in de disselbak, het reservewiel (kan in de auto) en voorin zit een accu van 4 kg. Dat is het gewicht tot nu toe. De kastjes voorin en onder de rondzit is nog leeg. Onder het bed (achterin) wat lichte spullen.
Wat betreft dealers en gewichten, ja een bekend verhaal, ook bij campers. Heel vaak staan luisteren bij een verkooppraatje dat ze aan een gezin met 3 kinderen een camper verkopen met af fabriek nog maar 150kg laadvermogen.
De auto en de trekhaak kunnen meer aan dan 100 kg.
Planning is om 2 fietsen op de dissel te zetten (60kg), verder hebben we een lichtgewicht gasfles in de disselbak, het reservewiel (kan in de auto) en voorin zit een accu van 4 kg. Dat is het gewicht tot nu toe. De kastjes voorin en onder de rondzit is nog leeg. Onder het bed (achterin) wat lichte spullen.
Wat betreft dealers en gewichten, ja een bekend verhaal, ook bij campers. Heel vaak staan luisteren bij een verkooppraatje dat ze aan een gezin met 3 kinderen een camper verkopen met af fabriek nog maar 150kg laadvermogen.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Re: Missing info in de technische gegevens
Het laagste gewicht is bepalend.
De geplaatste koppeling is voor meerdere types caravans geschikt.
Frans
Re: Missing info in de technische gegevens
Gewoon 80 of 90 kg aanhouden.
Het komt echt niet aan op een paar kilo.
Ik schat de caravan op 1500 kg beladen?
5 tot 7 % van dat gewicht is een goede kogeldruk.
Ergens daar tussen is goed.
Er zijn auto's die dat officieel niet mogen hebben. Soms maar 50 kg kogeldruk toegestaan.
Maar beter veilig rijden dan strikt dat gewicht aanhouden en bij 90 km/u al onrust in het weggedrag voelen.
Een kilo of 10 meer dan officieel mag, kan echt geen kwaad.
Een onbedwingbare slinger en geschaarde combinatie wel.
De Wrangler kan veel aan.. geen zorgen.
Het komt echt niet aan op een paar kilo.
Ik schat de caravan op 1500 kg beladen?
5 tot 7 % van dat gewicht is een goede kogeldruk.
Ergens daar tussen is goed.
Er zijn auto's die dat officieel niet mogen hebben. Soms maar 50 kg kogeldruk toegestaan.
Maar beter veilig rijden dan strikt dat gewicht aanhouden en bij 90 km/u al onrust in het weggedrag voelen.
Een kilo of 10 meer dan officieel mag, kan echt geen kwaad.
Een onbedwingbare slinger en geschaarde combinatie wel.
De Wrangler kan veel aan.. geen zorgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.