Mover voor of achter de as
Mover voor of achter de as
Beste mede forummers,
Wij hebben vandaag mover gekocht,
Vraag is waar de mover het best/makkelijkste geplaatst kan worden.
Is dit voor de as of achter de as?
Wij hebben vandaag mover gekocht,
Vraag is waar de mover het best/makkelijkste geplaatst kan worden.
Is dit voor de as of achter de as?
Re: Mover voor of achter de as
Mijn dealer gaf aan, dat de mover achter de as niet zo'n goed idee is. Er spat veel en vaak water, met redelijke kracht, op tegen de mover. Hierdoor gaan deze vaak (sneller) kapot. Dit is zijn ervaring.
Om die reden laten wij de mover voor de as plaatsen.
Om die reden laten wij de mover voor de as plaatsen.
Bijna niet meer caravanloos - De Adria Adora 613 UT is besteld - Volvo V60 T8 my2023
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM
Re: Mover voor of achter de as
Vaak heb je weinig keus..
Ligt aan het type caravan.
Schokbrekers, verlaagde instap, er kan van alles in de weg zitten.
De ene caravan is de andere niet.
Onmogelijk dus advies te geven zonder te weten om welke caravan het hier over gaat.
Ligt aan het type caravan.
Schokbrekers, verlaagde instap, er kan van alles in de weg zitten.
De ene caravan is de andere niet.
Onmogelijk dus advies te geven zonder te weten om welke caravan het hier over gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover voor of achter de as
Hij gaat onder een hobby 460 uf van 2012
Re: Mover voor of achter de as
Ik had hem bij mijn Hobby uit 2012 voor de as zitten, dat gaf geen problemen.
Bij de huidige hut kon dan minder goed omdat de mover dan veel lager zou komen.
Dus nu achter de as... en eerder stukgaan door opspattend water... ik denk een fabeltje.
Want ook voor het wiel komt er in een bui een heleboel water onder de caravan, van de auto af...
Dus of dat verschilt?
Mijn mover heeft er achter de as geen last van tot op heden.....dit is ook de mover die eerst onder de Hobby zat.
Effe 2 verschillende plaatjes... kan je het zien.
( beide keren zelf geplaatst, 2e keer dus over gebouwd..de 1e op de foto is de Hobby en de 3e de Knaus )
De eerste foto is zoals het op jou caravan voor de as zal zijn.
De tweede is zoals het nu onder mijn Knaus achter de as zit.
.
Bij de huidige hut kon dan minder goed omdat de mover dan veel lager zou komen.
Dus nu achter de as... en eerder stukgaan door opspattend water... ik denk een fabeltje.
Want ook voor het wiel komt er in een bui een heleboel water onder de caravan, van de auto af...
Dus of dat verschilt?
Mijn mover heeft er achter de as geen last van tot op heden.....dit is ook de mover die eerst onder de Hobby zat.
Effe 2 verschillende plaatjes... kan je het zien.
( beide keren zelf geplaatst, 2e keer dus over gebouwd..de 1e op de foto is de Hobby en de 3e de Knaus )
De eerste foto is zoals het op jou caravan voor de as zal zijn.
De tweede is zoals het nu onder mijn Knaus achter de as zit.
.
Laatst gewijzigd door Chris op za 24 feb 2024 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover voor of achter de as
Bij onze Hobby 495 UL uit 2016 zit de mover voor de as
Geplaatst door de hobbydealer
Geplaatst door de hobbydealer
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: Mover voor of achter de as
Het beste is voor de as. Daar is de wielvlucht (de mate waarin het wiel in hoogte varieert) t.g.v. belading en de kracht die de mover uitoefent het minste. Hierdoor heb je de beste kracht overdracht tussen moverrol en band.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Mover voor of achter de as
Wij hebben deze achter de as geplaatst, Daar kon deze hoger geplaatst worden en waren er geen extra beugels nodig. Het sneller stuk geloof ik niet perse, maar ook geen ervaring mee. Ding zit er net 1.5 jaar ofzo op. Tegelijkertijd sta ik er met het wassen van de caravan ook goed op en als ik tijdens het rijden in de regen zie hoeveel spray daar toch al is. De ervaring zal het leren..
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..
Re: Mover voor of achter de as
Is bij onze Knauzen idd handiger omdat wij een Alko Vario chassis hebben, dat hebben veel merken, Fendt ook b.v.
Hobby heeft een eigen chassis met een Knott as, geen vario systeem dus niet het hoogte verschil van het chassis.
Bij mij zit de mover sinds 2017 onder de Knaus maar daarvoor had ik heb in 2013 al onder de Hobby gemaakt.
Dus dik 10 jaar oud en nog geen spoor van problemen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- HenkR
- Berichten: 764
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Mover voor of achter de as
Bij mij al jaren voor de as. Moest er zelfs speciale platen voor kopen om dat voor elkaar te krijgen.
Maar de keuze was meer omdat ik persee mijn reservewiel onder de caravan wilde en dat zit achter de as.
Maar de keuze was meer omdat ik persee mijn reservewiel onder de caravan wilde en dat zit achter de as.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Mover voor of achter de as
Voor de as bij Knaus met zijn VARIO chassis en de genoemde adapterplaat, komt de mover wel 4 cm lager dan achter de as.
Ik ken die platen.
Van een bekende mover leverancier kreeg ik eens het volgende foto'tje....
( Niet van toepassing voor TS trouwens... daar wordt het als op mijn eerdere foto..)
.
Ik ken die platen.
Van een bekende mover leverancier kreeg ik eens het volgende foto'tje....
( Niet van toepassing voor TS trouwens... daar wordt het als op mijn eerdere foto..)
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover voor of achter de as
Wij hebben dus een 455 uf uit 2012 en ik heb zojuist de Enduro mover gekocht.
Weet iemand of ik adapter platen nodig heb of kan de mover op de universele manier worden gemonteerd..?
Weet iemand of ik adapter platen nodig heb of kan de mover op de universele manier worden gemonteerd..?
Re: Mover voor of achter de as
Nee... geen adapterplaten nodig bij jou.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- HenkR
- Berichten: 764
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Mover voor of achter de as
Afhankelijk of je hem voor of achter de as gaat plaatsten
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Mover voor of achter de as
Bij Hobby niet hoor...
Die heeft geen vario chassis.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover voor of achter de as
Top, dank jullie wel allemaal. Dan bestel ik geen adapterplaten en ga ik eerdaags dagje klussen om de mover er onder te plaatsen!
Re: Mover voor of achter de as
Succes...
Nog een tip...
Als je de mover afsteld, dus de afstand Rollen - band... ,,, dan moet de caravan wel op zijn banden staan.
Vrij in de lucht hangend is die afstand anders dan belast met de hut.
En...
Als je kabels in gaat korten, zorg er dan goed voor dat de lengte van de motorkabels L en R even lang is.....en blijft!!
Als de bekabeling aan een kant veel korter is heb je kans dat de caravan niet meer in een rechte lijn movert, maar altijd wat afwijkt.
Oorzaak spanningsverlies in de bekabeling die niet meer gelijk is.
Nog een tip...
Als je de mover afsteld, dus de afstand Rollen - band... ,,, dan moet de caravan wel op zijn banden staan.
Vrij in de lucht hangend is die afstand anders dan belast met de hut.
En...
Als je kabels in gaat korten, zorg er dan goed voor dat de lengte van de motorkabels L en R even lang is.....en blijft!!
Als de bekabeling aan een kant veel korter is heb je kans dat de caravan niet meer in een rechte lijn movert, maar altijd wat afwijkt.
Oorzaak spanningsverlies in de bekabeling die niet meer gelijk is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.