Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GvdW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 6 apr 2022 16:41
Locatie: 52.3703 | 5.2141

Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door GvdW » vr 23 feb 2024 15:40

Na vele jaren altijd richting het zuiden op vakantie gegaan te zijn, Italië, Oostenrijk en Frankrijk nu voor dit jaar besloten om eens een keer heel iets anders te gaan doen!
Engeland gaat het worden en dan de gehele zuidkust van Oost naar West, van Kent naar het Cornwall langs de kust en terug meer naar het Noorden via Somerset en dan weer richting Kent.

We gaan met twee caravan’s en bezoeken in totaal acht campings waar we een of meerdere dagen verblijven om van daaruit dagtrips te maken met de auto of fietstochten.

Zoals ik meestal doe maak ik een reisplanning, nu zeker omdat dit de eerste keer is dat we Engeland bezoeken met de caravan en ook het onbekende hiermee m.b.t. het links rijden en soms smalle wegen.

Bijgevoegd de planning als PDF bestand met de vraag of een ieder hier op het forum met ervaring en kennis eens wil kijken of er aanpassingen nodig zijn m.b.t. de geplande reis. Ook tips en advies zijn welkom.
De beide caravan combinaties bestaan uit: Ford Focus met Eriba Nova GL465 en Volvo XC60 met Adria Adora 522UP.

In afwachting van de reacties en alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Gert
Laatst gewijzigd door Ron op zo 25 feb 2024 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bijlage weggehaald ivb prive adres.
Adria Adora 522UP 2022 | Volvo XC60 Recharge AWD T6 2023

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Daphne » za 24 feb 2024 10:00

Mooie voorbereiding Ik heb geen advies over de reis. Enige puntje, ik zou het thuisadres verwijderen als je iets openbaar deelt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Sytske01 » za 24 feb 2024 11:31

Strakke planning hoor, netjes gedaan. Wij gaan 8 juli naar het VK (ook voor het eerst). Calais-Dover geboekt (was het goedkoopst) en 1 camping geboekt. Wij blijven 2 weken op dezelfde camping, dus plannen is ook niet nodig voor ons.
Ik kwam er van de week achter dat we paspoorten moeten hebben voor het VK stom.gif Dat moeten we nog wel regelen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door dieseltijger » za 24 feb 2024 15:33

Perfect hoor. Het enige wat ik wou meegeven: onderschat het klere-end rijden naar Duinkerken niet. Die 5 uur lijkt me realistisch. Volgens mij gaan jullie het hartstikke leuk hebben. Cornwall is in trek, goed dat jullie geboekt hebben. Veel plezier!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Rapidewood » za 24 feb 2024 16:11

Tja, vakantie en zo een strak schema.. maar goed dat we niet allemaal het zelfde zijn.

Rijden voor het eerst rijden in de in de UK met een eigen auto, hang een luchtverfrisser, balletje links aan je zonneklep. (Of een stikker pijl naar links op je voorruit, verzin wat)
Elke keer dat je instapt denk je … ohja, ook als op rustige wegen heb je een reverentie, in noodsituaties wijk je uit naar de “verkeerde” kant..

Maar mijn tip..
Tank in de buurt bij Gent als je “krap in de brandstof” aankomt bij het veer, het laatste stuk zijn (nagenoeg) geen tankstations.
En dan hoef je niet gelijk in de UK op zoek.

Alvast een hele fijne trip, weet zeker dat het je zal bevallen!

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door yarrah » za 24 feb 2024 17:08

We komen al jaren in Engeland. Dit jaar 4 weken naar Wales o.i.d. We plannen niets alleen de boot.

Ik lees dat je de fietsen mee wilt nemen. Ik kan dat niet aanraden ten eerste er zijn wel wat fietspaden of routes maar die moet je zoeken.
Door de hoge hagen vooral in het zuid-westen is het zicht heel beperkt. Ook hebben de meeste wegen geen verharde berm, maar ook geen zachte. En de Engelsen zijn geen fietsers gewend en schrikken zich te pletter als er een fietser ineens zich om de hoek begeeft (wij ook) Door de bochten en hellingen moet een automobilist lang achter de fietsers blijven rijden…. En dat geeft ergenissen. Ook rijd men best hard op de weggetjes en kun je opeens oog in oog met een dikke traktor staan.

Ik heb vorig jaar nog met nederlanders gesproken die 8 weken door Engeland en Schotland trokken en hadden de fietsen meegenomen. Op mijn vraag of ze de fietsen nog hadden gebruikt? Nee,… te gevaarlijk dat was voornamelijk doordat de wegen zo slecht waren. Dit hadden ze niet verwacht en moesten nu iedere keer met de camper ergens heen. Maar ondanks dat was het een prachtige reis.

Op de kaart en luchtfoto van googlemaps kun je niet zien hoe stijl de hellingen zijn en ook niet de conditie van de wegen en hoe smal ze zijn. Hou daar wel rekening mee. Ook de een weggetje tussendoor kan veranderen in een nachtmerrie (zelf meegemaakt 😀). Ga van camping naar camping zoveel mogelijk op de doorgaande wegen. Vertrouw ook niet teveel op de Tomtom neem nooit de kortste weg met de caravan.

Maar hoe dan ook Engeland is echt fantastisch! Het is mooi, prachtige vergezichten, vele landgoeden, waar je in de tuinen mag wandelen. Heerlijke pubs met vaak goed eten en lekkere pints. De mensen zijn vriendelijk. Wij krijgen er geen genoeg van.

Nog een dingetje alle campings gaan pas om 13.00 open.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Wie-niets » za 24 feb 2024 18:54

Rapidewood schreef:
za 24 feb 2024 16:11

Rijden voor het eerst rijden in de in de UK met een eigen auto, hang een luchtverfrisser, balletje links aan je zonneklep. (Of een stikker pijl naar links op je voorruit, verzin wat)
Elke keer dat je instapt denk je … ohja, ook als op rustige wegen heb je een reverentie, in noodsituaties wijk je uit naar de “verkeerde” kant..
Nog een kleine aanvulling wij plakten als ondersteuning ook nog een gele post-it op het stuur met daar op vermeld een pijl naar links te zetten met een stift...naar links daarop vermeld.
Bij rotondes even bij de les blijven door direct naar links te gaan. Maar.... na een paar dagen rijden went het snel genoeg.

En let op met bij pauzes onderweg of camping.... gevoelsmatig zit je deur van de caravan aan de " verkeerde" kant .( tenzij je een originele Engelse caravan uitvoering hebt)
En fietsen hebben we inderdaad daar minder kunnen doen. Dit bleef meestal beperkt van camping richting kustplaatsen en een stukje langs de kust, riviertje of een Lake.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door dieseltijger » za 24 feb 2024 19:25

Plak je koplamp af met tape. Ik weet eerlijk gezegd niet of je dat ook moet doen met die geweldige LED matrix uitvoeringen (wie weet zit er een knopje op dat een ander lichtbeeld genereert?). En niet te bang zijn: je went zo aan links rijden. Alleen in de vroege ochtend had ik het geflikt om op een smal weggetje rechts te rijden - ik heb het overleefd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Niels83 » zo 25 feb 2024 01:45

Ik zou echt je adres weghalen. De tip is al gegeven. Maar de inbraak is nu gewoon in te plannen.

Verder vroeg ik mij af hoe je met 2 caravans rijdt? Lijkt mij dat dat niet mag.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Ron » zo 25 feb 2024 10:20

Ik heb de bijlage met het adres verwijderd.
PB gestuurd zodat ts een nieuwe reisplanning kan plaatsen zonder prive adres.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
alko
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 25 dec 2016 11:39

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door alko » zo 25 feb 2024 11:42

Engelsen zijn vergevingsgezinder in het verkeer dan Nederlanders.
Maakte de fout een keer verkeerd de hoek om te gaan bij het rechts afslaan en op de linkerbaan terecht te komen.
We stonden op een halve meter van elkaar stil.
In Nederland zou dat minstens tot middelvingers en geklaxonneer geleid hebben.
In GB werd er hartelijk om gelachen en de man reed een paar meter achteruit zodat ik op het goede gedeelte van de weg kon komen.
Volvo V60phev met Eriba Nova 465 GL.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2024 16:53

Heeft niets met Engelsen te maken, meer met de persoon in kwestie.
In de steden zijn ze net zo erg als hier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Knaus440 » zo 25 feb 2024 17:57

[re.gif]
Dat laatste is ook mijn ervaring. Buiten de grote steden is Engeland, en vooral Scotland, volgens mijn bevooroordeelde mening, heerlijk rijden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
GvdW
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 6 apr 2022 16:41
Locatie: 52.3703 | 5.2141

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door GvdW » zo 25 feb 2024 19:56

Niels83 schreef:
zo 25 feb 2024 01:45
Ik zou echt je adres weghalen. De tip is al gegeven. Maar de inbraak is nu gewoon in te plannen.

Verder vroeg ik mij af hoe je met 2 caravans rijdt? Lijkt mij dat dat niet mag.
Bedankt voor de tip m.b.t. de adres gegevens, ik ben er al op gewezen.
Ga het reisplanning verslag aanpassen en dan weer terug plaatsen zodat wellicht andere Engeland vaarders er ook iet aan hebben.

Betreft de caravans, we rijden ieder met onze eigen caravan hoor al dan niet achter of bij elkaar.
Adria Adora 522UP 2022 | Volvo XC60 Recharge AWD T6 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door dieseltijger » zo 25 feb 2024 20:09

Wat losse indrukken: In Cornwall hebben ze mooie vissersdorpjes. Truro en Newquay lieten geen bijzondere indruk bij ons achter. Een "Garden" (Trellisck Garden bijvoorbeeld) bezoeken is eveneens een aanrader: het landschap is vaak lieflijk gevormd naar de idealen van een (zeer) vermogende eigenaar. Ze hebben aan de noord-kust ook de restanten van engine houses: in de 19e eeuw is er vaak koper, tin en lood gewonnen onder zee-niveau - dus die engine houses herbergden pompen om de schachten leeg te pompen.

Pie's en Pakistaans eten zijn niet te versmaden, evenals de carrot cake bij evenementen . Ehm bij campings wordt wat beter dan hier opgelet hoe je de caravan opstelt - en ja....omdat wij de deur aan de verkeerde kant hebben kan het zijn dat de luifels op elkaar uit kijken. Veel plezier!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door Ad » ma 26 feb 2024 10:45

Cornwall heeft zeer smalle weggetjes. Is soms best een uitdaging. Maar zo lang autobussen er kunnen komen kunnen campers dat ook, leuk als je elkaar dan tegenkomt. Bij ons hebben ze, n.b. op een A-weg, breed genoeg, de rechter spiegel van onze camper eraf gereden. De dader ligt op het kerkhof. Als je gaat fietsen zet dan een helm op en trek een geel veiligheidsvest aan. Engelsen zijn geen fietsers gewend, wij ondervonden fietsen op veel plekken echt gevaarlijk. Toch gaan we dit jaar weer naar Engeland en nemen ook de fietsen weer mee.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door yarrah » ma 26 feb 2024 16:23

Dat opstellen van de caravan doen ze niet moeilijk meer over. We hebben dan wel een engelse caravan, maar dan wel een europese uitvoering. Wij hebben nooit meer problemen gehad de afgelopen jaren. Als je een mover hebt doen ze niet meer zo flauw. Vroegah, moest de dissel altijd richting het pad staan, nu niet meer. En in overleg kan erg veel. Vaak denken ze ook mee.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door dieseltijger » ma 26 feb 2024 16:59

Ik weet het niet meer te herinneren: hebben ze ook de CEE contactdozen ingevoerd?Anyway - je neemt dan een extra verloopje mee - opgelost.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Voor de 1e keer met caravan naar Zuid Oost/West Engeland

Bericht door yarrah » di 27 feb 2024 10:45

Op alle campings waar wij hebben gestaan (50+) waren CEE stopcontacten.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Plaats reactie

Terug naar “Groot-Brittannië”