Vocht-/ waterschade in zijwand

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Henk1234
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 4 okt 2023 20:43

Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Henk1234 » ma 19 feb 2024 20:09

Wij hebben sinds kort een Sprite 460/2 caravan, bouwjaar mei 1998. We willen de caravan een beetje opknappen van binnen (lees: likje verf etc), geen grote klussen qua indeling of iets dergelijks.

Nu was ik toevallig bezig met een zijwand, en daar kon ik het vinyl(?) wat op de wand zat er zo aftrekken. Wat daarachter zat werd ik niet blij van: zwarte stukken hout, op een paar plekken zelfs rot hout. Dus een lek(kage)!

Nu heb ik al wat rondgekeken naar andere topics met water-/ vochtschade en hoe dit te repareren. Van wat ik zo zie/ heb gevonden is dat het lek gedicht moet worden (joh :p), en dat het hout gestript kan worden tot aan de (steun)balkjes. Dan kijken of deze ook verrot zijn. Ook kijken naar andere wanden c.q. kijken tot hoever het vocht gekomen is, en ook zeker de vloer inspecteren. Tot zover een helder verhaal.

Nu heb ik van een stukje het hout al afgehaald; ik zie het witte (op sommige plekken zelfs al zwart) piepschuim zitten - de isolatie dus. Ik ben echter nog geen balkjes of andere steunmaterialen tegengekomen waar de caravan zijn steun uit haalt (en waar we dus de nieuwe plaat aan vast kunnen maken). Wel heb ik een tweetal metalen plaatjes gevonden. Deze zijn een beetje vierkant/ rechthoekig, ik denk max 5cm breed en hoog?

Ik ben best handig, durf ook wel dingen aan te pakken en ben niet bang om te leren, maar ik had eigenlijk al wel wat balkjes of ander steunmateriaal verwacht te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat de caravan steun uit deze plaat hout haalt. Als dit 3mm dik is, is het veel (volgens mij is het zo'n dunne triplex plaat?). Daarnaast is de plaat (voor zover ik kan zien) vastgelijmd aan de isolatie. Moeilijk te zeggen, want ik trek het zo los :D
Omdat ik de caravan niet slopen wil, heb ik het voor nu maar even zo gelaten.

Kan iemand mij helpen in de juiste richting te wijzen, of kan iemand mij vertellen hoe de zijwand van zo'n Sprite caravan is opgebouwd? Die kennis zal mij enorm helpen hoop ik.

Ter info: het is de zijwand aan de voorkant, bestuurderskant (geen idee hoe ik het anders moet zeggen). Het is de kant boven het serviceluik.

Foto van de zijkant: (niet eigen foto, ook is het niet onze caravan) Het gaat dan om het paneel aan de binnenkant op de plek waar de "W" staat (dus tussen zijraam en voorraam)
https://images.ovis.nl/1a0d7eb97e10ae0f ... blank/webp
webp.png
PS: overige tips zijn ook zeer welkom :D

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door WanFie » di 20 feb 2024 16:52

Die plaatjes zitten er in om de meubels vast te kunnen schroeven. De caravan is kennelijk opgebouwd als echte sandwichopbouw. Dan zit er alleen hout waar de delen aan elkaar geschroefd zijn, dus op de vloer en aan het dak bv.
De sterkte komt dus uit de sandwich. De binnenplaat met schuim en buitenplaat. Mits goed gelijmd is dat samen erg sterk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door janvijn » di 20 feb 2024 17:48

Beste Henk,
Het houten frame zul je voornamelijk vinden rondom de kader(s) van het raam, horizontaal en verticaal zitten er waarschijnlijk ook wel regels van hout, maar dan zul je meer moeten verwijderen van de binnenplaat om die tegen te komen.
Wat WanFie ook al schreef, de sterkte van de wand vloeit voornamelijk voort uit de sandwich constructie. Je schrijft zelf al dat de binnenwand verlijmt is/was met de isolatie maar dat deze verbinding niet meer is wat het zou moeten zijn. Waarschijnlijk heeft de lijmverbinding door het vocht los gelaten. Ik zou zoveel mogelijk binnenplaat verwijderen, tot je het juiste regelwerk tegen komt om een nieuwe plaat op vast te kunnen zetten. De isolatie goed laten drogen, is waarschijnlijk polystyreen (tempex in de volksmond) of deze vervangen als daar schimmel op zit (zwarte delen). Het is wel zaak om de sandwich constructie te herstellen op de delen die je vernieuwd, isolatie verlijmen tegen de binnenzijde van de buitenplaat en de nieuwe delen binnenplaat verlijmen op de isolatie. Let goed op, laat je informeren, welke lijm je kan gebruiken bij het verlijmen op polystyreen dit kan niet alle lijmsoorten verdragen.
MAAR ALLEREERST DE OORZAAK VAN HET VOCHT OPLOSSEN !!!
met vriendelijke groet Jan Vijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Chris » di 20 feb 2024 20:33

Je moet dus vinden waar de lekkage zit.
Daarvoor is het erg handig om een vochtmeter te hebben.
Je moet dan een z.g. Inductieve vochtmeter hebben..... niet een met 2 van die scherpe pennen voorop, dat is een destructieve.
Dat is even zoeken maar ze zijn wel te vinden.
Zelf heb ik er een van Aliexpress, prijs was meen ik nog geen € 20,-
Deze
.
vochtmeter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Ab » di 20 feb 2024 21:35

Ik vermoed dat je helemaal geen regelwerk tegenkomt op dit deel.
Voor de rest is alles wel verteld.
Nog een goede tip: gebruik 2K epoxylijm.
Dat kan je met verdikkingsmiddel zelf aanmaken op de juiste dikte om het lekker te kunnen smeren met een niet te grove lijmkam.
Als je naden hebt ( onoverkomelijk) kan je een nog iets dikkere variant aanmaken en daarmee de naad volkomen glad plamuren.
Het triplex krijgt daarmee tegelijkertijd een enorm sterke verbinding onderling tussen de twee delen. Het naadje niet kleiner dan 3 mm houden geeft het beste resultaat.

Geloof het of niet..de las is net zo sterk als de plaat triplex.
Ik heb er veel mee gewerkt in het verleden om sandwich wanden en nog van alles meer aan meubels/kasten en tussenwandjes te maken bij de bouw van afzetunits.
Je hebt geen schroef meer nodig.
Of het moet zijn om iets even op zijn plaats te houden.

Oh, nog effe een tip.
Als je iets moet aandrukken bij een lijmnaad, gebruik dan een balkje of lat, beplakt met verpakkings tape. (Geen Ducttape)
Epoxy hecht daar niet op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henk1234
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 4 okt 2023 20:43

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Henk1234 » wo 21 feb 2024 17:50

Allen hartelijk dank voor de reacties. Als ik het dus goed begrijp kan ik veilig de houten plaat verwijderen en evt het tempex vervangen.
Daarna een nieuwe plaat goed vastlijmen met de genoemde epoxylijm. Ook de tempex uiteraard.

Natuurlijk eerst het lek zoeken en dichten, bedankt voor de tip over de vochtmeter. Zal kijken of ik er een op korte termijn kan krijgen.

Bedankt! Ik laat nog van me horen of het wel/ niet gelukt is. Ik heb weer hoop in elk geval :D

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door WanFie » wo 21 feb 2024 18:37

Niet vergeten de stalen platen op dezelfde plaats terug te lijmen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Ab » wo 21 feb 2024 18:40

Dat gaat ook uitstekend met epoxy.
Zat daar een kastje of zo aan vast?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henk1234
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 4 okt 2023 20:43

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Henk1234 » wo 21 feb 2024 21:33

Goed punt inderdaad!
Nee er zit niks aan vast. Heb zeker 2 van die plaatjes gezien maar er zat niks voor aan die kant. Er staat een bed, maar dat zit daar vast.

Henk1234
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 4 okt 2023 20:43

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Henk1234 » wo 21 feb 2024 23:12

Ab schreef:
di 20 feb 2024 21:35
Ik vermoed dat je helemaal geen regelwerk tegenkomt op dit deel.
Voor de rest is alles wel verteld.
Nog een goede tip: gebruik 2K epoxylijm.
Dat kan je met verdikkingsmiddel zelf aanmaken op de juiste dikte om het lekker te kunnen smeren met een niet te grove lijmkam.
Als je naden hebt ( onoverkomelijk) kan je een nog iets dikkere variant aanmaken en daarmee de naad volkomen glad plamuren.
Het triplex krijgt daarmee tegelijkertijd een enorm sterke verbinding onderling tussen de twee delen. Het naadje niet kleiner dan 3 mm houden geeft het beste resultaat.

Geloof het of niet..de las is net zo sterk als de plaat triplex.
Ik heb er veel mee gewerkt in het verleden om sandwich wanden en nog van alles meer aan meubels/kasten en tussenwandjes te maken bij de bouw van afzetunits.
Je hebt geen schroef meer nodig.
Of het moet zijn om iets even op zijn plaats te houden.

Oh, nog effe een tip.
Als je iets moet aandrukken bij een lijmnaad, gebruik dan een balkje of lat, beplakt met verpakkings tape. (Geen Ducttape)
Epoxy hecht daar niet op.
Kan je misschien (alvast) iets meer uitleg geven over dat verdikkingsmiddel? Wat/ welke moet ik halen?

Is bijv. (iets als) deze lijm goed? Of moet ik iets anders halen?

https://www.kitcentrum.nl/montagekit/2- ... 0ml-p:784/

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Ab » wo 21 feb 2024 23:44

Mm. Zou ik niet doen.
Beter zoiets.
Screenshot_20240221-234637.png
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henk1234
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 4 okt 2023 20:43

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Henk1234 » do 22 feb 2024 17:57

Ab schreef:
wo 21 feb 2024 23:44
Mm. Zou ik niet doen.
Beter zoiets.Screenshot_20240221-234637.png
Thanks! Enig idee welke uitvoering genoeg zou zijn? (375gram, 750 of 1500)?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Niels83 » do 22 feb 2024 18:46

[re.gif]
Hoe groot is het te verlijmen deel. Ik denk dat het iets zwaarder is dan water. Dus 375 gram, zal ca 300ml zijn.

Dat is vergelijkbaar met 1 kit spuit, vermoedelijk kom je daar een heel eind mee. persoonlijk wil ik nooit zonder zitten dus zou ik er 2 bestellen van 375 gram.. gebruik je het niet, heb je goed lijm voor een volgens klusje, toch te weinig kun je verder werken.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Ab » do 22 feb 2024 20:46

Het hangt inderdaad af van het te verlijmen oppervlak.
Geen idee hoeveel je eruit slopen moet. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henk1234
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 4 okt 2023 20:43

Re: Vocht-/ waterschade in zijwand

Bericht door Henk1234 » do 22 feb 2024 21:53

Thanks! Dan liever wat meer inderdaad. Dit weekend ga ik er als het goed is weer mee verder.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”