Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » za 17 feb 2024 12:52

Komende meivakantie hebben we twee weken beschikbaar om er met ons vieren op uit te trekken. We zijn er nog niet helemaal uit maar Noorwegen is een serieuze optie. De route zou dan grofweg als volgt zijn; oversteek hirtshals naar Kristiansand. De weg naar hirtshals is vanaf hier zo’n 800km, dus dat is 1 hele lange (zaterdag) of anders 1,5 dag (vrijdagmiddag-zaterdag) rijden.

Dan op zaterdagavond maar bij voorkeur zondag op de boot, en dan vanaf Kristiansand naar het noorden toe, en dan langs de kust weer naar beneden. Ik weet nog niet precies tot hoe noordelijk realistisch/wenselijk is, waarschijnlijk is onderstaande wel wat te ver in twee weken. Dan buigen we al eerder iets af. Het doel is dan om op de zaterdag twee weken later weer bij Kristiansand te zijn. Per dag een paar uurtjes rijden en soms een dag helemaal niet. We willen vooral natuurschoon zien en wandelen!

Afbeelding


Ik vraag me vooral af; zijn er tips daarover? Ik kan er met zoekfunctie ook maar weinig over vinden. Ik vind wel de tip voor een boekje van altijdwat “zuid Noorwegen” maar geen idee of dat een goede is. Daarnaast vind ik een reisverslag van a3jaan (waarvoor dank!) maar die reis was veel langer. Hoe zijn de wegen in Noorwegen? Geldt hetzelfde als in Zweden dat je ook buiten campings mag verblijven? Afgelopen jaar waren we bij Oslo en stonden we ‘s morgens in de sneeuw. Is dat in Noorwegen een realistische verwachting in de meivakantie? Ik ben echt wat op zoek naar inspiratie eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door sjaak109 » za 17 feb 2024 14:48

wij hebben dit rondje iets kleiner vorig jaar en omgekeerd gedaan half juni, weer was prachtig. paar week later spoelde iedereen weg.
op de weg van Stavanger naar Oslo hadden we in het midden nog sneeuw.
zit zelf ook te twijfelen om in mei te gaan ipv juni. maar als ik het gemiddelde weer bericht bekijk in die periode is het er nog vrij fris zeg maar.
ik laat het afhangen van het weer bericht tegen die tijd. boot is dan iets duurder maar dat moet dan maar.
de wegen zijn gewoon goed. behalve als je eigenwijs bent en denkt een betere weg te kun vinden om dan op een grind pad terecht te komen met een helling van 12%.
(was eigenlijk ook wel leuk)
kreeg van de week de tol rekening binnen, 10 dagen Noorwegen incl lange tunnels(stavanger) voor het gigantische bedrag van 53 euro.
Afbeelding
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » za 17 feb 2024 15:34

Ah dank! Ja sneeuw verwacht ik eigenlijk wel aan te treffen daar in mei. Koud vind ik zelf niet zo’n probleem, dat was het vorig jaar in Zweden bij vlagen ook wel. Ik neem gewoon warme kleding en een paar gasflessen mee! Maar goed; het zal vergeleken met dit stuk van Noorwegen vast een paar graden schelen.

Kun je die boot eventueel nog op laatste moment reserveren denk je? Dan kunnen we het inderdaad nog af laten hangen van de weersverwachting.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door sjaak109 » za 17 feb 2024 15:54

ik heb de boot 1 week van te voren gereserveerd, kon alleen niet op de dag weg dat ik wilde. maar een dag later.
maar dat zegt niets over dit jaar natuurlijk. niet dat je wacht, en dat er dan geen boot meer is. krijg ik de schuld. mrgreen.gif
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door dehoekies » za 17 feb 2024 16:10

Ik weet wel uit ervaring dat je in de Scandinavische landen niet hard rijdt dus niet veel km op een dag.
2 weken is kort maar als er niet meer dagen zijn de rit en doel aanpassen .
Wij hebben zo rondje Zweden gedaan tot bovenaan en wallen van 3 meter sneeuw maar wel droog en schoon wegdek.
Geweldige streek daarboven.
Veel plezier gewenst
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » za 17 feb 2024 17:34

Nee inderdaad qua afstanden is het iets anders dan in Duitsland over de autobahn. Afgelopen meivakantie gingen we met de boot naar Malmö, en toen zijn we door Zweden tot iets boven Oslo gegaan. Daarna langs de kust weer naar beneden. Zo’n zelfde afstand heb ik dan nu ook ongeveer in gedachten. Dat is dan bovenstaande ongeveer op gebaseerd.

Tja, die twee weken; ik heb ook het liefst veel langer maar ja

Ik zal komende dagen alvast eens proberen te oriënteren wat een leuke route zou zijn en wat daar mooie bezienswaardigheden zijn!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Erik » zo 18 feb 2024 00:18

@ Gemineye: Als je al wandelend van de schitterende natuur van Noorwegen en de fjordenkust wil genieten, is het misschien een idee om wat minder kilometers te maken. Vanaf Kristiansand eerst richting Oslo (mooie kustweg, Oslo is zeker de moeite waard) en dan tegen de klok in de E16 volgen naar Bergen, met enkele uitstappen in de natuurparken waar je doorheen komt. Bergen is een leuke stad om een dagje te blijven (paraplu mee, het regent er frequent!). Vanaf Bergen zo dicht mogelijk langs de kust terug naar Kristiansand is ook qua natuur geweldig mooi, maar tijdrovend. Wij volgen in Noorwegen zoveel mogelijk de één-om-één regel: één dag verplaatsen, dan ‘s middags omgeving verkennen, volgende dag wandelen, uitstapje, stad, fietstocht, etc. Je maakt minder kilometers, maar maakt méér mee is onze ervaring. Sowieso wens ik je alvast een heerlijke vakantie in dat geweldig mooie land.
Caravangroet,
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » zo 18 feb 2024 14:42

[re.gif]

Dank voor je input!

vorig jaar waren we al in Oslo, dus dat hoekje van Noorwegen wilden we nu eigenlijk overslaan.

Het plan voor nu is eigenlijk; Vanaf Kristiansand direct richting het westen richting Stavanger, dan omhoog richting Bergen (beetje het binnenland in via Folgefonna Nationaalpark), vervolgens richting Jostedalsbreen nationaalpark en dan afhankelijk van weer/tijd/zin etc bovenlangs of onderlangs langs dit gebergte. Dan een stukje aan de oostkant weer terug, Valdres - Folgefonna oost , en dan uiteindelijk weer via de 9 weer terug richting Kristiansand.

Qua afstand moet dat te doen zijn. Er is genoeg moois en ook genoeg campings op die route te vinden zag ik al.

Ik vroeg me nog wel af; Vooral langs de westkant kom je een paar keer veerverbindingen tegen, maar ik vind per specifieke verbinding niet veel informatie. Kan ik er van uit gaan dat ik daar ook met caravan overheen kan? Ik neem aan van wel want het lijken mij doorgaande wegen waar ook vrachtwagens gebruik van maken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3527
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door troapel » zo 18 feb 2024 20:36

Leuk rondje hoor. Ook wel iets wat wij een keer willen doen. Ik lees graag mee met je ervaringen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ab » zo 18 feb 2024 21:08

Zo'n rondje ongeveer hebben wij in juli afgelopen jaar gedaan. Alleen iets minder ver noordelijk. Dat kwam ook voornamelijk omdat we voor veel kleinere wegen en bergpassen kozen. Dat gaat met wat uitdagingen redelijk goed met een camper. Met mijn laatste, 2,5 mtr brede caravan en 6 mtr lange en vrij brede auto had het niet gekund. Mag ook niet vlgs mij.
Noorwegen is prachtig, en avontuurlijk.
Ligt ongeveer op hetzelfde niveau als Montenegro.
Beide landen hebben een heel diepe indruk gemaakt op ons.Wel wat jammer dat ze zo ver uit elkaar liggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Erik » ma 19 feb 2024 08:51

@ Gemineye: de veerverbindingen zijn met caravan geen probleem, er gaan ook bussen en vrachtwagens mee! Je kunt een keer pech hebben en een uurtje of zo moeten wachten, maar het is ons nog maar één keer gebeurd. Als je de betaling wilt automatiseren kan dat via de website van FerryPay. Eenmalig registreren en de kosten worden automatisch via je creditcard afgeschreven.
Caravangroet,
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door sjaak109 » ma 19 feb 2024 08:53

de veerverbindingen stellen niets voor.
je kunt het van te voren betalen via zo,n tol ding.
of zoals wij gewoon er op rijden met caravan, komt er zo,n struise Noorweging(vrouwelijke Noor) langs met kastje, houd je pinpas er op en je gaat over.
bedrag weet ik niet meer maar heb op het totale vakantie budget er niets van gemerkt.
Afbeelding
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » ma 19 feb 2024 12:11

Ah, dank allen.

Die veerverbindingen zijn dus geen probleem. Goed om te weten!

Ik zat nog even wat verder te puzzelen en ik denk dat we het meest noordelijke deel van de route moeten schrappen. Die bergen leken mij wel heel leuk, en ik denk ook dat we wel een stuk die kant op willen, maar waarschijnlijk komen we wel tot de conclusie dat het niet zo'n goed idee is ivm sneeuw. Het zit er dus dik in dat ivm lange afstand en ivm mogelijke sneeuw die we tegen gaan komen, we iets eerder weer naar het zuiden af buigen. Elders op internet las ik vooral moord-brand&paniek reacties mbt noorwegen in de meivakantie. Ik ben misschien wat eigenwijs maar ik denk dat we tóch gaan. Ik neem de adviezen wel ter harte, vooral in het wat flexibel houden van de planning en in de gaten houden van weersverwachtingen. Daarnaast denk ik dat we de uitgestippelde route wat inkorten, hoewel ik verwacht dat we dat in de praktijk toch wel zouden hebben gedaan.

Ik denk dat we gewoon vanaf Kristiansand westwaarts langs de kust richtging Bergen rijden. Dan afhankelijk van het weer/tijd rijden we nog een stukje verder noordwaarts. Mocht dat niet gaan dan dalen we weer af; dat hele zuidelijke stuk biedt mooie plekken genoeg volgens mij.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door dehoekies » ma 19 feb 2024 12:53

Afhankelijk van het weer in 1 zin met Bergen is vaak regen met name dan in Bergen dat staat er om bekent.
Als je de kans hebt is de Atlantische weg een aanrader
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Frup » ma 19 feb 2024 13:26

[re.gif]
Yep, de kinderen daar worden met een paraplu geboren. Bij terrassen staan boxen met paraplu’s. Wel leuk daar. Ga vooral met de Fløibanen omhoog. Aan de ander kant van Bergen is ook een cabinelift, de moeite waard.
Overigens kan het weer langs de kuste slecht zijn en een stukje het binnenland in een stuk beter. Bij onze laatste Noorwegen reis hebben we het weer onze precieze route laten bepalen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Ben305
Berichten: 24
Lid geworden op: di 1 sep 2020 15:29

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ben305 » ma 19 feb 2024 13:26

Wij denken al jaren om een keer naar Noorwegen te gaan, steeds niet van gekomen, maar mede door dit topic heb ik het weer op de agenda gezet. Ook voor de meivakantie dit jaar.
Dus nu even in de voorbereidende fase, zoals welke route is haalbaar en leuk in 2 weken tijd en wat willen we gezien hebben.
We denken nu aan het rondje Oslo-Bergen-Stavanger-Kristiansand. En dan dus even de vraag hoe we er gaan komen, mogelijk rijden we gewoon naar Oslo (dus via Zweden). Veerboten zijn leuk, maar ook traag en niet heel flexibel qua tijden. En dan terug wel vanaf Kristiansand naar Hirtshals met de boot bijvoorbeeld.
Heeft er iemand ervaring met rijden naar Oslo? De veerboot Putgarden-Rødby is elk half uur/uur zo lijkt het.
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » ma 19 feb 2024 17:36

dehoekies schreef:Afhankelijk van het weer in 1 zin met Bergen is vaak regen met name dan in Bergen dat staat er om bekent.
Als je de kans hebt is de Atlantische weg een aanrader
Oei die Atlantische route gaan we niet redden hoor. Zo noordelijk komen we niet denk ik
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » ma 19 feb 2024 17:37

Frup schreef:[re.gif]
Yep, de kinderen daar worden met een paraplu geboren. Bij terrassen staan boxen met paraplu’s. Wel leuk daar. Ga vooral met de Fløibanen omhoog. Aan de ander kant van Bergen is ook een cabinelift, de moeite waard.
Overigens kan het weer langs de kuste slecht zijn en een stukje het binnenland in een stuk beter. Bij onze laatste Noorwegen reis hebben we het weer onze precieze route laten bepalen.
Ik las hier ook al zoiets. Dat schijnt te maken te hebben met regen vanuit zee waar tegen die bergen aan komt. Daardoor is het oostwaarts vanaf die berg rug vaak veel beter weer
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » ma 19 feb 2024 17:41

Ben305 schreef: Heeft er iemand ervaring met rijden naar Oslo?
Ja wij, vorig jaar! We begonnen de tocht in Malmö en reden naar boven tot vlak boven Oslo. We gingen terug langs de kust. Die weg zou ook de aangewezen weg zijn voor jou om naar Oslo toe te rijden. Het is een prima weg, goed te doen. Wij doen dat alleen niet omdat je dan meerdere dagen al onderweg bent voordat überhaupt het mooie stuk aanbreekt waar we willen zijn. Dat gaat teveel ten koste van wat je kunt zien in twee weken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ab » ma 19 feb 2024 18:37

De Noren zeggen: Slecht weer bestaat niet.
Slechte kleding wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door dehoekies » ma 19 feb 2024 18:39

zoiets : Det finnes ikke noe slikt som dårlig vær.
Men dårlige klær. mrgreen.gif
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ab » ma 19 feb 2024 18:54

Klein voorproefje.. Bij de middelste foto zie je het eind van een lange tunnel waar we net uitgekomen waren.
Bijlagen
20230731_114842.jpg
20230730_102555.jpg
20230724_094152.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ab » ma 19 feb 2024 18:59

20230725_140010.jpg
20230727_121537.jpg
20230727_122250.jpg
20230727_121852.jpg
Nog een paar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peutje
Berichten: 653
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Peutje » ma 19 feb 2024 20:54

Ook even een paar beelden van afgelopen paar jaar Noorwegen.
Stavanger
JH_Vakantie_2022_100.jpg
Olden
JH_Vakantie_2022_253.jpg
Boot van Stavanger naar noordelijk
JH_Vakantie_2022_112.jpg
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Peutje
Berichten: 653
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Peutje » ma 19 feb 2024 20:56

Olden dal (oldevatnet)
JH_Vakantie_2022_286.jpg

Briksdalsbreen
JH_Zomer2019_242.jpg

Lofthus
JH_Zomer2019_155.jpg
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”