2 gaatjes in bodem vullen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Raznov
Berichten: 21
Lid geworden op: di 14 jul 2020 16:56

2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Raznov » vr 16 feb 2024 10:55

Afgelopen zomer hebben wij van allerlei problemen met de caravan gehad, vooral water gerelateerd, waardoor we regelmatig het vaste bed open moesten zetten. Deze zit met 2 bedscharnieren (gasveren) vast, maar blijkbaar zijn deze op een moment los geschoten. Doordat ze los kwamen, en het bed naar beneden lag, zijn ze door de bodem heen gegaan. Ik heb ze weer netjes vast gezet, maar we hebben nu wel 2 kleine gaatjes 1cm rond in de bodem zitten. 1 er van is er doorheen, en andere bijna.

Het zit onder het bed, dus een "nette" oplossing is niet direct nodig, maar ik zoek wel een oplossing om het weer te vullen. Nu zat ik zelf te denken aan pur/vulschuim er in te doen, met aan de onderkant van de caravan de 2 (bijna) gaten netjes af te ronden en er een bitumen coating op te doen (waarschijnlijk spray, er is niet veel nodig). Daarna de bovenkant afronden en er 2 stukken aluminium / staal op boren voor het geval de veren nog eens het idee krijgen los te schieten. Is dit een juiste methode of is het geen goed idee om dit met wat vulschuim te vullen?

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door dehoekies » vr 16 feb 2024 12:18

Lijkt mij als je met bitum de buitenkant bewerkt zodat hij daar waterdicht is heb je dat probleem opgelost .
Van binnenuit dan met pur ( heb je volgens mij ook verschillende in) opvullen en zoals je beschrijft een plaatje erop voor het geval dat het je weer een keer overkomt.
Het gaatje wat bijna door is natuurlijk meenemen in het geheel
De gaatjes die je boort moet je wel zorgen dat die niet door en door gaan anders niet vergeten om die ook te dichten met bitum .
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Gerrie » vr 16 feb 2024 12:36

Een carrosserie ring aan de boven en onderkant. Kit er onder en een boutje er door ook in de kit en een moertje aan de onderkant. Grote ringen gebruiken.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Raznov
Berichten: 21
Lid geworden op: di 14 jul 2020 16:56

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Raznov » vr 16 feb 2024 14:56

Top, hartelijk dank beide voor de ideeën! Ik ga er mee aan de slag wanneer de caravan weer uit de stalling wordt gehaald (hopelijk binnen een maandje, moet de tijd vinden buiten werk en kinderen om)!

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Niels83 » za 17 feb 2024 01:21

Ik had in mijn vorige caravan wat gaten van gasleidingen die weg waren gehaald. Dat werd gevuld met een dikke zwarte lijmende kit. En klaar. Geen ringen ed geen idee wat daar de meerwaarde van is bij zo'n minigaatje.

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door wimw » za 17 feb 2024 01:23

Sikaflex
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1423
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Bob Diesel » za 17 feb 2024 10:06

[re.gif]
Juist ,
en dan als TS er toch een stevig plaatje op wil hebben
Een half of heel kunststof broodplankje van bv action of ikea
Of rond van vorm , een jampot deksel ,, mag ook van een ander inhoud potje komen
Kosten bijna niks en in alle kleuren knipoog.gif
Er met een dotje xtra op plakken
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Raznov
Berichten: 21
Lid geworden op: di 14 jul 2020 16:56

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Raznov » zo 18 feb 2024 11:16

Hartelijk dank allemaal! Waar ik vooral bang voor ben is dat er opspattend water naar binnen komt via de onderkant van de caravan. Mijn beeld is dat, dat in het materiaal gaat zitten en dat lijkt mij weer niet fris.
Sikaflex 522 kwam ik tegen wat een een goed idee is met een prachtige Action snijplaat thumbup.gif , maar dan zou er op de binnekant wat kit / pur en de onderkant alsnog wat bitumen moeten plaatsen, aangezien dit anders niet dicht is? Of alsnog een ring zoals Gerrie aan geeft en daar de bitumen overheen.

Of denk ik nu te complex / ben ik te bang voor dat beetje water wat mogelijk opspat bij deze kleine gaatjes?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Gemineye » zo 18 feb 2024 11:38

Nee je bodem moet inderdaad wel overal beschermd zijn. Daarom dus ook het advies om het dicht te maken ergens mee en dat goed af te kitten.

Een beetje afhankelijk van hoe het er dan uit ziet en wat voor materiaal je gebruikt kun je er dan ook nog voor kiezen om het geheel te beschermen met tectyl spray.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Ron » zo 18 feb 2024 11:44

Dat kunstof snijplankje van Bob was is zo'n slecht idee nog niet. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1423
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Bob Diesel » zo 18 feb 2024 13:12

Dat afweken aan de onder kant is afhankelijk,, vd schade

Is dit zeer weinig, dan gewoon het gaatje met de zwarte sikaflex een beetje over het blanke hout uitsmeren
Spuit je het er van boven in , komt er genoeg uit , ff verdelen
Dit doen ze ook bij geboorde gaten , bv vd. Doorvoer van mover kabels
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Ab » zo 18 feb 2024 13:40

thumbup.gif
Niet moeilijk doen.
Gewoon dichtkitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: 2 gaatjes in bodem vullen

Bericht door Niels83 » ma 19 feb 2024 00:08

Idd gewoon die dikke zwarte kit, volgens mij is dat sikafkex. Echt goed vullen, daarna even afsmeren met een plamuur mes. Ik had meerdere gaten van 1cm. Heeft 5 jaar goed gezeten.

Ik zag zelfs iemand die er mee het gat van zijn airco rondom dicht smeerde/planuurde.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”