Geschakelde voeding heeft constant stroom

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Geschakelde voeding heeft constant stroom

Bericht door Paul Vingerhoets » do 15 feb 2024 15:26

[re.gif]
Zo zomaar best kunnen zeker, maar uit het verhaal van TS lees ik dat er 2 draden bij getrokken zijn langs alle standaard aansluitingen ipv gewoon een andere kabelset te monteren.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36275
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geschakelde voeding heeft constant stroom

Bericht door Chris » do 15 feb 2024 19:42

Ik dacht, juist omdat dit geen gewone benzine auto is maar een HEV..( dus een hi tech auto,) dat er gewoon een "compleet" kabelset zou zijn.
Voor mijn auto zijn er 2 sets uitgegeven door de fabrikant, een 7 polige voor een fietsendrager oid en een 13 polige die dan ook geheel compleet bedraad is.
Dat laatste had ik juist bij dit type auto's met deze techniek verwacht.
Nu gaan ze in de techniek zitten "roeren" met een after market set die wellicht problemen veroorzaakt... het hoort er niet bij..

Het allermakkelijkste is denk ik om even naar een vriend/kennis te gaan die een caravan heeft en daar gaan testen.
De geschakelde spanning voor de koelkast is misschien wat lastiger te zien, maar als je motor stationair draaid, de caravan aangekoppeld is, alle verlichting in de caravan aan is.... dan zie je echt wel reactie in die verlichting als je de KK toggelt op 12 volt en off...
De verlichting binnen zal een fractie dimmen.... dan weet je dat de koelkast stroom trekt... zomaar 10 ampere is dat... best veel dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Geschakelde voeding heeft constant stroom

Bericht door JanP64 » do 15 feb 2024 19:50

[re.gif]
Tegenwoordig wordt vaak een kabelset met 8 of 9 draden gebruikt. Wel met een 13 polige Jaeger.
Als je echt alle 13 zoekt krijg je daar een uitbreidingsset bij.
Je kunt ook in een keer 13 kopen, maar dat is niet overal de standaard.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36275
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geschakelde voeding heeft constant stroom

Bericht door Chris » do 15 feb 2024 20:01

Ik denk dat je daar exact aanhaald wat het verschil is tussen een After market set of een factory dedicated set.
Die eerste is natuurlijk goedkoper maar.... die laatste is in een keer goed, compleet en perfect op te nemen in het canbus systeem.

Ter verduidelijking...
Toen ik mijn auto kocht zat er een 7 polige aansluit doos gemonteerd... fietsendrager ding b.v.
Ik wilde origineel 13 polig.
Uiteindelijk moest ik een nieuwe TRM... ( Trailer module) en een bijbehorend kabelset kopen, en na montage moest dit spul "Ingeleerd" worden.
Kosten zo rond € 450,- maar..alles werkte ook perfect.
Vrienden rijden met hetzelfde merk auto en kochten die met een 13 polige after market aansluitset.
De helft werkte niet goed... mistlicht, achteruitrijlichten, parkeersensoren.. allemaal troubles.
Wel een geschakelde en constante plus aangesloten.
Dat setje koste € 150,-

Daarom verbaast het mij dat TS blijkbaar 2 aansluitsets moet hebben.....met een "slimme' auto.
1e set was alleen de rijverlichting, 2e set de constante en geschakelde plus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

satjunk
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 aug 2023 00:22

Re: Geschakelde voeding heeft constant stroom

Bericht door satjunk » wo 6 mar 2024 21:30

Probleem is opgelost door de garage..bleek een verkeerde kabel gemonteerd en vandaag door de goede vervangen en nu werkt zoals het hoort te werken.
Verschil tussen de kabels: de goede heeft een extra kabeltje die naar de zekeringkast loopt en ingeschakeld wordt als ik de auto start of op contact zet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36275
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Geschakelde voeding heeft constant stroom

Bericht door Chris » wo 6 mar 2024 21:36

Wat ik eerder al suggereerde... fout aangesloten of de monteur een fout gemaakt.
Tja... en als er dan de verkeerde kabel geleverd wordt.... after market... dan is de kans er gewoon.
Die after market sets zijn een soort van universeel bruikbaar voor heel veel verschillende merken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”