Fietsen op het dak van de auto...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Rembrandt » ma 12 feb 2024 00:14

Afbeelding
Afbeelding

Hier ook 4 fietsen op het dak.
Ik kan er 6 totaal mee. mrgreen.gif
Met de caravan erachter gaan de grote fietsen op de dissel. De kinderfietsen gaan op het dak.

Alles Thule. Nu Wingbar met 4 Pro-rides. Alles bij elkaar gesprokkeld via Marktplaats en al met al niet heel duur. Wel degelijk. Door de t-adapter te gebruiken (vastzetten in de gleuf van de drager) kun je de vier pro-rides ook mooier verdelen over de breedte. En in combinatie met de Wingbar maakt het minder lawaai.
En als alle fietsen erop staan even een spanbandje erdoor zodat ze aan elkaar zitten. Zit er minder beweging in en zullen ze er ook niet snel afvallen. knipoog.gif

Ik heb het rek er trouwens zo goed als het hele jaar op.
Kan ik de kids oppikken van school wanneer het uitkomt.
En de vrouw herkent de auto makkelijker in de parkeergarage….. awhoea.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Gemineye » ma 12 feb 2024 08:51

dieseltijger schreef:
zo 11 feb 2024 22:10
Zijn deze beter/robuuster/stabieler dan de ouderwetse thules:

800x800.jpg
Die ouderwetse Thules; vroeger ook een tijd gebruikt, die had mijn vader ooit nog gekocht. Waardeloze constructie vond ik dat; een slappe plastic draaihendel met een vierkant moertje er binnenin om de fiets vast te draaien. Dat plastic ding ging iedere keer opnieuw over dat moertje heen draaien en dan deed hij het dus niet meer. Steevast iedere 2-3 jaar nieuwe dingen bij besteld. Echt een waardeloze constructie. scratch.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ben305
Berichten: 24
Lid geworden op: di 1 sep 2020 15:29

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Ben305 » ma 12 feb 2024 09:40

Hier ook altijd 4 fietsen op het dak, 2 volwassen fietsen (sportief model) met Thule prorides en 2 (steeds groter wordende) kinderfietsen op Thule freerides.
Nu de kinderfietsen bijna zo groot als volwassen fietsen worden ga ik de freerides misschien vervangen door prorides, die zijn toch wel gemakkelijker in gebruik. (volgens mij had ik de freerides bewust omdat die beter instelbaar waren voor kinderfiets maten)

Kinderfietsen doe ik altijd in het midden en dan aan de buitenkanten de grote fietsen, gewoon allemaal voorwaarts gericht. Til ze er ook alleen op en af. (geen suv)
Gaan eigenlijk alle auto-vakanties mee, de bestemming en vooral hoe bergachtig het is, bepaalt wel hoeveel ze gebruikt worden. Maar (kinder)fietsen zijn altijd handig en vermakelijk op de camping of om even broodjes te scoren in de dorpje dichtbij bijvoorbeeld.
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Eefje » ma 12 feb 2024 17:23

wij hebbend de thule wingbar en dan geintegreerd in de steunen, zodat ze niet uitsteken. we vonden dat er mooier uitzien.
nadeel is dat er minder fietsen op passen, maar met de daklast van de auto van 75 kg is 3fietsen prima.
we hebben er thule fastride dragers op, waarbij het voorwiel uit de fiets is (tilt daardoor vrij makkelijk op het dak) en je de voorvork met de as monteert op de drager, staat dan echt muurvast!
de 4e fiets gaat niet altijd mee, maar kan evt via het achterraam van de eriba touring op het bed gelegd worden. de voorwielen gaan los in een hoes in de caravan.
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Bospaadje
Berichten: 495
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Bospaadje » ma 12 feb 2024 21:22

Bekijk V&P Auto opstap - Deur auto opstap - Dakdrager - Dakkoffer - Wintersport - Zomervakantie met de auto - Autodeur opstap - grijs - met veiligheidshamer op: https://www.bol.com/nl/p/v-p-auto-opsta ... _iphoneapp

Bekijk Relaxdays opstapkrukje inklapbaar - opstapje kinderen - krukje - tot 120 kg - campingkruk - Lichtgrijs op: https://www.bol.com/nl/p/relaxdays-opst ... _iphoneapp

Wij hebben 4 fietsen op dak suv.
Om en om met Thule fietsdrager op specifieke dakdragers voor auto.
Wel eens de loeizware canyon ebikes gecombineerd met racefiets (ultralicht) en mtb dochter.

Daklast is 75 of 100kg, geen idee eigenlijk wat de auto aankan.
Nadeel is het suizen en het afsluiten heb je wel echt een opstapje nodig.

Voordeel, thuis erop, op vakantie eraf en soms zet ik mijn racefiets er nog op en ga ik ergens fietsen. Die ruil ik bij wijze van met 1 vinger erop.
Home is where you park it caravan.gif

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Autodriver » ma 12 feb 2024 22:09

Heb ook thule systeem met klem, werkt prima. Voor fiets met dunner frame, de andere combi met twee opstaande armen. Menige vakantie mee gemaakt. Bonnetje tol kan probleem zijn, op de knop drukken onderaan voor andere kaart. Je kunt het overigens terugvorderen, al eens gedaan.

Waar je wel aan moet denken, die mooie balken bij parkeerplaatsen om campers te weren. Een keer een fiest mogen declareren bij mijn verzekering, maar toch lullig als de in (mijn geval meisjes) fiets opeens 10 cm korter is mrgreen.gif

Tillen op een Allroad gaat nog. Op een SUV is het wel een uitdaging, op dorpel staan noodzakelijk, bij allroad ook al zo .. Eventueel met slot fiets vast leggen tegen bewegen, als je 4 fietsen erop hebt. Om en om. Fietsen wordem smering door insecten als je te hard rijdt..

Eigen fiets gaat toch boven iets huren leert de ervaring op campings, en zeker dan de kwaliteit van fietsen..
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door dieseltijger » di 13 feb 2024 08:40

Gemineye schreef:
ma 12 feb 2024 08:51
dieseltijger schreef:
zo 11 feb 2024 22:10
Zijn deze beter/robuuster/stabieler dan de ouderwetse thules:

800x800.jpg
Die ouderwetse Thules; vroeger ook een tijd gebruikt, die had mijn vader ooit nog gekocht. Waardeloze constructie vond ik dat; een slappe plastic draaihendel met een vierkant moertje er binnenin om de fiets vast te draaien. Dat plastic ding ging iedere keer opnieuw over dat moertje heen draaien en dan deed hij het dus niet meer. Steevast iedere 2-3 jaar nieuwe dingen bij besteld. Echt een waardeloze constructie. scratch.gif
Het werkt wat omslachtiger dan het systeem met een grote, open klauw. Ik had ooit een thule drager met zo'n klauw met een beide kanten een stang die scharnierde op de bodemplaat. De plaat ging torderen, dus weggedaan.

Het draaihendel systeem is stevig en gaat toch al zo'n 8 jaar mee zonder defecten. Maar het systeem met één arm is net zo stabiel of stabieler als de oude uitvoering met kunststof draaihendel?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door jeroen.25 » di 13 feb 2024 08:59

Het systeem van de Proride is zeer stabiel.
Veel beter dan die met 2 stangen. Voordeel van de Proride 598 is ook de goede bescherming van het frame en de ratels op de spanbandjes voor de wielen.

Enige waar je aan moet denken is dat je de buis met de klem alvast omhoog zet voor je de fiets in de goot zet anders krijg je hem niet meer om je frame.
Vergeet dat weleens en dan moet je toch echt eerst de fiets weer op de grond zetten om dit alsnog te doen.

Testfilmpe van de fabrikant (oude Proride volgens mij)
https://youtu.be/VW-1nrvzyFs?si=PeWXtDSM0bfObIJg
Laatst gewijzigd door jeroen.25 op di 13 feb 2024 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door dieseltijger » di 13 feb 2024 09:05

Mooi, nu marktplaats afstropen. Die ratels voor de wielen ken ik - perfect. Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door jeroen.25 » di 13 feb 2024 09:07

Succes. Met geduld moet het lukken om een goede deal te vinden.
Nieuw rond de 150 euro per stuk. Heb ze zelf voor minder dan de helft gescoord jaren terug
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door dieseltijger » di 13 feb 2024 09:19

Geduld heb ik zat, en bovendien ding ik nooit af: het moet ook leuk blijven voor de verkoper. De huidige exemplaren breng ik dan naar m'n kringloop. Kan een ander er voor een luttel bedrag blij mee gemaakt worden. Thx
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Jan van Vijven » di 13 feb 2024 09:25

Zulke kopers zie ik graag.

Zelf als koper…
Het interesseert me geen bal of de verkoper het leuk heeft, de meeste verkopers zien mij dus niet graag. :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door dieseltijger » di 13 feb 2024 10:04

Mij wel. Ik reageer alleen als de prijs ok is. En alleen als het aanbod beperkt is doe ik een bod met eindtijd. Scheelt een hele hoop gehakketak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Fietsen op het dak van de auto...

Bericht door Rembrandt » di 13 feb 2024 18:17

Ik heb vier prorides.
Twee keer op marktplaats een set gekocht van twee inclusief dragers, voor €100,-.
Nu dus een goede set met Wingbar en 4 Prorides voor €200,-. knipoog.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”