Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door mamajolijn » vr 9 feb 2024 12:06

Gisteren ben ik geslaagd voor mijn E-rijbewijs, hoera! Helemaal blij natuurlijk, maar ik wil hier mijn gedachte daarover eens delen.

Ik rijd al 20 jaar met aanhangers en caravans (altijd keurig binnen de gewichtslimiet van B-rijbewijs) en vond dat dat gewoon moest kunnen. Ik wilde al jaren voor de volledigheid mij E-rijbewijs, maar het kwam er niet van tot nu. Nu na het volgen van een paar uur les en het examen heb ik heel wat bijgeleerd in kennis van plaatsing op de weg en vaardigheden met manoeuvreren. Toch heb ik niet het gevoel gehad dat ik eerder onveilig reed, maar ik ben nu zoveel zekerder op de weg en vind het echt een aanwinst.

Waar ik mij dus over verbaas is dat een E-rijbewijs niet verplicht is boven aanhangers boven de 750 kilo. Als je mij dit had gevraagd voordat ik lessen had gehad, had ik het stellig ontkend, maar de lessen hebben mij overtuigd. Hoe kan het dat bij C(1)- en D-rijbewijs voor aanhangers boven de 750 kg wel een E-rijbewijs verplicht is en voor het B-rijbewijs niet? Ik heb de rijschool nog gevraagd naar de ophoging naar 4250 kg, maar dat is in oktober 2023 gecancelled, dus dat gaat er niet komen.

Ik snap ook dat als je een E-rijbewijs verplicht gaat stellen er ineens een heleboel mensen een probleem hebben. Ik was gewoon eens benieuwd naar de meningen hier op het forum.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Morgoth » vr 9 feb 2024 12:21

Ik kan je volgen. Mijn mening is: Aanhanger? E-rijbewijs! Altijd, ook met een 750kg karretje.

Natuurlijk zijn er hele volksstammen die veilig met aanhanger rijden zonder E-rijbewijs, maar er zijn ook hele volksstammen die dat niet kunnen, of alleen maar rechtuit durven. Daarom is mijn persoonlijke mening dat bij elke aanhanger een E-Rijbewijs zou moeten horen. Geen E, geen kar. Dan ben je gelijk van de gewichtsdiscussie over wel of niet de kogeldruk meerekenen af.

Wel denk ik dat dit voor alle nieuw uit te geven B-rijbewijzen zou moeten gelden en de reeds uitgegeven rijbewijzen in een overgangsregeling zouden moeten vallen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Ron » vr 9 feb 2024 12:22

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van E

De grens van E licht bij 3500kg mtm van het samenstel zodra de aanhanger boven de 750 kg ligt.
Een bus/ vrachtwagen en sommige campers zitten daar altijd boven.
Tot 750 kg mogen ze ook altijd en daarboven wordt het automatisch E.

En E is altijd wel verstandiger.
Een verplichting zou niet verkeerd zijn.
Maar dan zal er toch eerst een overgangs regeling gemaakt moeten worden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18373
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door deusjevo » vr 9 feb 2024 12:23

Ik pleit al jaren voor een E rijbewijs
Wat mij betreft voor aanhangers van meer dan 750 kilo maar als het voor alle aanhangers zou gelden vind ik het ook prima.
Als ik sommige mensen al zie stuntelen met een boedelbak met huif…
Brrr [aschrik.gif]
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Ab » vr 9 feb 2024 12:28

Ach..de wetgeving hierover is heel langzaam gegroeid in de loop van afgelopen 75 jaar of langer.
Eerst kwam men op het idee, dat het misschien beter was dat niet iedereen zomaar achter het stuur van een gemotoriseerd vehikel kon kruipen, en dat het beter was om eerst eens een paar rondjes om de kerk te rijden en wat te oefenen.
Daarna werd daar een bewijs van kunde aan toegevoegd, om dat ook te kunnen controleren.
Daarna kwamen er aanhangers. Die kon je er maar zo achter knopen.
Dat ging wel eens fout.
Daar kwam dus wat regelgeving over.
Enz.enz.
Het is een heel traag proces geweest.

Voorbeeld:
Mijn rijbewijs dateert uit de jaren 60 van de vorige eeuw.
Het aanhanger gewicht is nog steeds onbeperkt op dat rijbewijs gek genoeg.
Mits de auto het aan kan, mag ik ( en nog velen met mij) er maar zo een ton of 7-8 erachter hangen.
Dat zal de komende jaren uiteindelijk vanzelf wel uitsterven, en in de praktijk komt het ook bijna al niet meer voor.
Maar ook de rijbewijzen zullen ooit wel weer eens verder evalueren.

Alles went.. iemand die voor het eerst een karretje achter de auto hangt zal dat ook best leren hoe daar mee achteruit te rijden als hij of zij dat een tijd veel doet. Je zult wel moeten.
Vooruit naar een camping in Frankrijk rijden kan iedereen wel.

Regelgeving lost ook niks op.
Rijbewijs met aanhanger, en vervolgens 10 jaar er nooit mee rijden...en dan ineens wel.
Zie je het voor je ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door cortrans » vr 9 feb 2024 13:13

Allereerst van harte gefeliciteerd met het behalen van uw E rijbewijs.
Verder kan ik het alleen maar met uw betoog eens zijn.
Ook ik pleit: voor elke aanhanger een e-rijbewijs verplicht
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Micky » vr 9 feb 2024 13:26

Gefeliciteerd! En eens van mij mogen ze het verplichten want er rijden wat prutsers rond met een aanhanger.

Ik heb in 2013 mijn E gehaald ook met een dagcursus en reed ook al 20 jaar met aanhangers en caravans. Ook ik heb op die dag best wat bijgeleerd terwijl ik ook voor de tijd wel veilig reed en heel Europa door met caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Desmo
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jul 2023 09:45

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Desmo » vr 9 feb 2024 13:51

Gefeliciteerd! Ja tegenwoordig moet je overal een apart rijbewijs voor hebben, niet ten onrechte.
Denk ook aan het huidige brommer en trekker rijbewijs.
Wat mij betreft maken ze het E-rijbewijs verplicht voor alle aanhangers boven de 750Kg. Blijft wel, net als met gewoon autorijden, dat je het met regelmaat moet doen om het bij te houden.
Kip Star-line 47TDB 2000 Dethleffs C'Joy 480 QLK '19, Volvo V70NN 2.5T

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Gemineye » vr 9 feb 2024 14:47

Ik heb mijn E rijbewijs gehaald toen ik een jaar of 20 was denk ik, omdat ik toen als bijbaan in de interieurtechniek werkte. Daarvoor regelmatig op pad met grote bus + aanhanger. In overleg met de baas toen dat rijbewijs gunstig kunnen halen, en sindsdien heb ik er nog steeds veel plezier van. Voor mijn huidige combi is een BE ook verplicht, maar daarvoor ook wel combi's gehad waarvoor het strikt genomen niet nodig was. Tóch heb ik het altijd als bijzonder waardevol ervaren om goed met de caravan te kunnen rijden. Achteruit rijden op de camping, en meer van dat soort dingen.

Toen ik mijn BE haalde was het zo, dat als de MTM van de aanhanger hóger werd dan het leeggewicht van de auto, je een BE moest hebben. Als je het me persoonlijk zou hebben gevraagd zou ik geadviseerd hebben om de limiet gewoon bij 750kg neer te leggen. Dat is zo eenvoudig dat iedereen het begrijpt. Maar nee, in plaats daarvan hebben ze nu gewoon de totale MTM naar 3500kg gezet, dus de regels zijn eigenlijk alleen maar versoepeld sindsdien.

Ik zou nog steeds opteren voor een verplicht BE rijbewijs voor alle aanhangers, wellicht dan maar met een uitzondering voor aanhangers zonder kenteken, dus tot 750kg.

Ik vind zelf de discussies over terugkeuren van auto of caravan om maar binnen die 3500kg te blijven gewoon het verkeerde uitgangspunt. Gewoon halen dat rijbewijs.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Micky » vr 9 feb 2024 15:26

[re.gif]

Eens, maar wat ik dan wel weer raar vind, mijn huidige Kip (1200kg) mocht ik met B trekken achter mijn Audi A4, maar toen ik de zwaardere (en dus betere gewichtsverdeling) A6 Allroad kocht moest ik wel inees een "E" toen dus ook gehaald.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door cortrans » vr 9 feb 2024 15:28

[re.gif]
+1
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door mamajolijn » vr 9 feb 2024 16:54

Dank voor de felicitaties!

Ik ben het eens met de reacties "oefening baart kunst". Inderdaad papiertje halen en 10 jaar niet gebruiken is ook niet zo goed voor je vaardigheden zeg maar. Maar dan heb je de vaardigheden iig ooit wel gehad in tegenstelling tot degene die het nooit hebben gehaald.
Gemineye schreef:
vr 9 feb 2024 14:47
Toen ik mijn BE haalde was het zo, dat als de MTM van de aanhanger hóger werd dan het leeggewicht van de auto, je een BE moest hebben. Als je het me persoonlijk zou hebben gevraagd zou ik geadviseerd hebben om de limiet gewoon bij 750kg neer te leggen. Dat is zo eenvoudig dat iedereen het begrijpt. Maar nee, in plaats daarvan hebben ze nu gewoon de totale MTM naar 3500kg gezet, dus de regels zijn eigenlijk alleen maar versoepeld sindsdien.
Toen heb ik mijn B rijbewijs gehaald (1998) en ben ik een paar jaar later met Starlet van 850 kg (leeg gewicht) en caravan van mtm 750 kg en 3 kinderen op de achterbank naar Frankrijk gereden. Ging prima, juridisch mocht het, maar of het verstandig was scratch.gif
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 9 feb 2024 16:59

[aschrik.gif]
Als we dan meteen alle oudjes die vroeger hun rijbewijs E gekregen hebben deze dan meteen ook maar weer intrekken en opnieuw examen laten doen [aschrik.gif]

En ja jullie hebben geen ongelijk, er rijden best een aantal personen rond die beter niet met een aanhanger zouden rijden hoe klein ook. En ook dat er wat gevogeld wordt om onder de grens te blijven.

Maar het is makkelijk roepen dat iedereen maar een E achter B zou moeten halen is makkelijk als als je je eigen papiertjes al hebt of niet nodig hebt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 feb 2024 17:05

En daarbij… eerst legaal 20 jaar oefenen om dan te roepen dat het een makkie is in een dag en dat het verplicht zou moeten zijn.
Begin eens bij nul, dus zonder ooit met een karretje gereden te hebben, het roepen zal een stuk minder zijn en een stuk duurder.

Al die extra opleidingen hebben er zeker niet voor gezorgd dat de mensen nu beter rijden dan wij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Ab » vr 9 feb 2024 17:20

Of je E gehaald hebt of niet, maakt inderdaad weinig uit voor je vaardigheden.
De ene aanhanger is absoluut de andere niet.
Een grote, lange aanhanger van 3500 kg rijdt totaal anders, en misschien gek genoeg voor velen, veel gemakkelijker dan een klein bagagewagentje van 750 kg.
Ik heb mijn hele werkzame leven heel veel en bijna dagelijks met allerlei verschillende aanhangers en getrokken lange hoogwerkers gereden. Nu nog steeds, zo goed als elke week wel een keer of vaker met verschillende
Ook een aantal jaren met een lange schamel wagen gereden. Kan me best heel aardig redden met een aanhanger of caravan al zeg ik het zelf.

Mijn camper mag 2000 kg trekken.
Maar ik moet er echt niet aan denken om daar een klein 750 kg bagagewagentje of motor/scooter trailertjeachter te hangen.
De lange oversteek achter de achteras, en het korte trekboompje op zo'n karretje is geen gelukkige combinatie.
Een lange, brede boottrailer of caravan van 2000 kg, heb ik dan weer geen probleem mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door mamajolijn » vr 9 feb 2024 19:38

Jan van Vijven schreef:
vr 9 feb 2024 17:05
En daarbij… eerst legaal 20 jaar oefenen om dan te roepen dat het een makkie is in een dag en dat het verplicht zou moeten zijn.
Begin eens bij nul, dus zonder ooit met een karretje gereden te hebben, het roepen zal een stuk minder zijn en een stuk duurder.
Ik heb nooit gezegd dat het een makkie is in een dag, dit was mijn 3e examen..... Juist doordat ik er te makkelijk over dacht ben ik de eerste keer gezakt. 2e keer door faalangst die toesloeg. Daarna heb ik 5 maanden elke zondag geoefend met mijn boedelkarretje zodat ik weer genoeg zelfvertrouwen kreeg om een 3e keer dat examen aan te durven. En dat is gisteren gelukt.
En ja ik had 20 jaar geleden ook geen geld voor dat E-rijbewijs, daarom heb ik het ook nu pas gehaald, maar de wens was er al eerder. En met wat ik het afgelopen jaar geleerd heb, had ik dat wellicht al veel eerder moeten leren, voordat ik met een caravan/boedelkar de weg op ging.

Daarom ook mijn gedachtespinsels hier, juist omdat ik er voorheen makkelijk over dacht en daar nu van terug ben gekomen.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door nonblond » vr 9 feb 2024 20:01

ik begrijp niet goed waarom velen de grens op 750kg willen leggen. Het rijden met een kleine aanhanger is veel lastiger dan met een caravan die je in je spiegels ziet. Door de grote van de caravan of grote aanhanger zie al heel snel wat die doet. De kleine aanhanger zie je pas als die al zodanig uitzwaait dat je die in je spiegels kunt zien. Dat maakt het rijden met de kleine aanhanger veel lastiger. Uiteraard is rechtdoor geen probleem en de bocht om doe je net alsof je een grote aanhanger achter je auto hebt hangen, dus dat gaat ook goed. Maar het recht achteruit rijden of bochtje achteruit is met een kleine aanhanger een totaal ander verhaal dan met de caravan of andere grote aanhanger.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door dehoekies » vr 9 feb 2024 20:23

Paul Vingerhoets schreef:
vr 9 feb 2024 16:59
[aschrik.gif]
Als we dan meteen alle oudjes die vroeger hun rijbewijs E gekregen hebben deze dan meteen ook maar weer intrekken en opnieuw examen laten doen [aschrik.gif]

En ja jullie hebben geen ongelijk, er rijden best een aantal personen rond die beter niet met een aanhanger zouden rijden hoe klein ook. En ook dat er wat gevogeld wordt om onder de grens te blijven.

Maar het is makkelijk roepen dat iedereen maar een E achter B zou moeten halen is makkelijk als als je je eigen papiertjes al hebt of niet nodig hebt.
Ik heb er wel plezier in als ik de caravan op spiegels parkeer en dan uitstap als een oud manneke (66
0 met grijshaar en zie ze dan kijken vanuit de luie campingstoel.
Ik had voor ik 19 jaar was allebei de rijbewijzen en het EVO diploma/ certificaat.
Moet ik wel zeggen dat ik op 15 jarige leeftijd moest leren om de pakwagens van de kermis op hun plaats moest zetten ,het rangeren werd vroeg geleerd dan hoefde men daar geen knecht voor in te huren .
Ik heb mijn werkboekje nog , de voorloper van de tachograaf-schijf
werkboekje.jpg
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 14 jan 2024 11:38
Locatie: Noord Limburg

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door MonRoe » vr 9 feb 2024 20:31

Ab schreef:
vr 9 feb 2024 17:20
Maar ik moet er echt niet aan denken om daar een klein 750 kg bagagewagentje of motor/scooter trailertjeachter te hangen.
De lange oversteek achter de achteras, en het korte trekboompje op zo'n karretje is geen gelukkige combinatie.
Een lange, brede boottrailer of caravan van 2000 kg, heb ik dan weer geen probleem mee.
Mijn man heeft jarenlang met een motoraanhanger (750kg) achter de camper (3850kg) gereden en dat was niet altijd makkelijk. Gewoon rechtdoor prima, maar achteruit bijna niet te doen. Smaller dan de camper, dus je ziet de aanhanger bijna niet en een korte boom is ook geen pretje. Staat heel snel dwars op de camper.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door mrbullmastiff » vr 9 feb 2024 21:01

Het halen van E geeft geen enkele garantie dat iemand ook daadwerkelijk het inzicht heeft om met een aanhanger te rijden.

Ik heb beroeps chauffeurs gezien die het niet fatsoenlijk kunnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Micky » vr 9 feb 2024 21:03

[re.gif]

tja, je moet toch echt laten zien dat je het kunt, dus "geen enkele garantie" lijkt me zwaar overdreven mrgreen.gif er zijn idd mensen met een rijbewijs die er niets van bakken awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Xecto » za 10 feb 2024 11:09

Wat betreft die regels: die zijn wat gelijk getrokken met Europees beleid meen ik: is inderdaad in sommige gevallen minder strikt zoals de gewichtscombinatie voor B. Volgens mij is inmiddels het maximaal te trekken gewicht naar beneden waardoor alle hoveniers nu met jongens zitten die met hun E rijbewijs toch niet met een BE combi mogen rijden?

Verder gaat het hier steeds over achteruit kunnen rijden en dat oefening kunst baart. Iedereen kan recht uit… ja, klopt, maar het gros kan niet recht uit anticiperen! Dát is wat je ook leert op zo’n examen. Het gaat dan over simpele zaken als niet kunnen wachten tussen fietspad en rotonde omdat er nog wat achter hangt, langer doorrijden nadat je een fietser hebt ingehaald omdat ie anders in de aanhanger eindigt en ga zo maar door…

Toen ik 17 jaar geleden E achter B haalde hoefde ik slechts 1 bochtje achteruit: anticiperen met een aanhanger door de periferie van Arnhem was vele malen belangrijker

Met 8+ meter aanhanger fileparkeren leer je niet op rijles, wel met oefenen en gewoon doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Ab » za 10 feb 2024 11:21

Het maximaal te trekken gewicht met BE is in de praktijk 3500 kg achter een bus of auto die dat aankan, en ook mag trekken. Voor mensen die hun BE de afgelopen 10-12 jaar gehaald hebben.

Tenminste, als het gaat over normale aanhangers met een oplooprem.
Dat kan voor hoveniers e.d. inderdaad wel krap zijn.
Een dergelijke aanhanger heeft vaak een laadvermogen van maar 2500 kg.
Een beetje rups minigraver of heftruck weegt vaak al meer.
Een beetje forse schaarhoogwerker is ook al zwaarder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18373
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door deusjevo » za 10 feb 2024 11:34

Micky schreef:
vr 9 feb 2024 21:03
[re.gif]

tja, je moet toch echt laten zien dat je het kunt, dus "geen enkele garantie" lijkt me zwaar overdreven mrgreen.gif er zijn idd mensen met een rijbewijs die er niets van bakken awhoea.gif
Psies, er zijn er nog genoeg die zakken voor dit “symbolische” examen.
Je zal je sowieso moeten verdiepen in regelgeving en ook bijzondere verrichtingen met aanhanger.
Naar verkeersinzicht wordt ook gekeken, ik zie er zeker de meerwaarde van in.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Xecto » za 10 feb 2024 11:40

Met een rijbewijs van voor 2013 mag je dus meer trekken met je BE, afhankelijk van de technische gegevens van de combinatie.

Een BE oplegger combinatie heeft een licht trekkend voertuig, maar ik dacht dat er dan in gevallen wel tot 7,5t totaalgewicht mocht en achter een BE trekker dus gewoon 6t mag. Daar hebben veel hoveniers zo’n combi voor aan geschaft, maar iedereen met een E achter B van na 2013 mag daar dus niet mee rijden of slechts weinig meenemen…

Daar hebben we als caravantrekkers natuurlijk geen last van, tenzij je een Amerikaanse trailer op de schotel van je pick-up hangt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”