Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door mamajolijn » vr 9 feb 2024 12:06

Gisteren ben ik geslaagd voor mijn E-rijbewijs, hoera! Helemaal blij natuurlijk, maar ik wil hier mijn gedachte daarover eens delen.

Ik rijd al 20 jaar met aanhangers en caravans (altijd keurig binnen de gewichtslimiet van B-rijbewijs) en vond dat dat gewoon moest kunnen. Ik wilde al jaren voor de volledigheid mij E-rijbewijs, maar het kwam er niet van tot nu. Nu na het volgen van een paar uur les en het examen heb ik heel wat bijgeleerd in kennis van plaatsing op de weg en vaardigheden met manoeuvreren. Toch heb ik niet het gevoel gehad dat ik eerder onveilig reed, maar ik ben nu zoveel zekerder op de weg en vind het echt een aanwinst.

Waar ik mij dus over verbaas is dat een E-rijbewijs niet verplicht is boven aanhangers boven de 750 kilo. Als je mij dit had gevraagd voordat ik lessen had gehad, had ik het stellig ontkend, maar de lessen hebben mij overtuigd. Hoe kan het dat bij C(1)- en D-rijbewijs voor aanhangers boven de 750 kg wel een E-rijbewijs verplicht is en voor het B-rijbewijs niet? Ik heb de rijschool nog gevraagd naar de ophoging naar 4250 kg, maar dat is in oktober 2023 gecancelled, dus dat gaat er niet komen.

Ik snap ook dat als je een E-rijbewijs verplicht gaat stellen er ineens een heleboel mensen een probleem hebben. Ik was gewoon eens benieuwd naar de meningen hier op het forum.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Morgoth » vr 9 feb 2024 12:21

Ik kan je volgen. Mijn mening is: Aanhanger? E-rijbewijs! Altijd, ook met een 750kg karretje.