Leeggewicht aanpassen + maat banden

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 14 jan 2024 11:38
Locatie: Noord Limburg

Re: Leeggewicht aanpassen + maat banden

Bericht door MonRoe » ma 5 feb 2024 13:13

De caravan was bij invoer in 2016 inderdaad helemaal vol met van alles en nog wat, voortent, extra zakluifel, zware stoelen, zware tafel, huisraad, mobiele airco, etc etc. Daarmee zijn ze ook naar de RDW gereden. Heel veel van die spullen gaan wij niet meenemen en hebben we veel lichtgewicht. In ieder geval gaat de voortent niet mee.

Verder zijn wij vanuit onze camperervaring (22jaar) heel erg bewust van gewichten en overgewicht. Door inderdaad iets te schuiven met het max gewicht mag ik er in uiterste nood ook mee rijden. Partner heeft E achter B en zal ook het meeste rijden. Maar we doen het liever goed.

En fijn dat jullie allemaal bezorgd zijn, maar niet nodig, komt allemaal goed ;-)

@Morgoth, En verder hoop ik dat de caravan niet zwaarder wordt door regen, dat zou betekenen dat we vochtproblemen hebben ;-), die er nu niet waren, maar caravan heeft maanden in de stalling gestaan. Heeft wel eens in de 2 jaar alle keuringen en onderhoud gehad.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Leeggewicht aanpassen + maat banden

Bericht door Morgoth » ma 5 feb 2024 13:30

[re.gif]
Nouja, dan klopt in jullie geval het leeggewicht niet en is dat in werkelijkheid veel lager, maar dat is ook totaal onbelangrijk. Als je met de MTM maar niet te hoog gaat uitkomen dan.
Overigens een erg gave auto, die Wrangler!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Leeggewicht aanpassen + maat banden

Bericht door Niels83 » ma 5 feb 2024 13:34

Morgoth schreef:
ma 5 feb 2024 12:15
Niels83 schreef:
ma 5 feb 2024 11:59
Morgoth schreef:
ma 5 feb 2024 09:29
Sorry hoor, niet om negatief tegen TS te doen, maar ik blijf me verbazen dat mensen een caravan kopen en dan later bedenken: "Verrek, ik mag er helemaal niet mee rijden!".
Sorry, maar mij lijkt je de beperking van je rijbewijs het hoogste op je prio-lijstje als je een caravan gaat uitzoeken.
Dat lees je verkeers... Het leeg gewicht is zo hoog omdat de importeur hem vol naar de rdw heeft gebracht.

Ik zie het probleem niet zo. Het gaat over ca 100 kilo of zo, door wat te schuiven met gewichten kan het gewoon wel.
Nou... ik lees dat er 96kg laadvermogen overblijft. Ik zie dat wel als een probleem eigenlijk. Als de caravan in de regen heeft gestaan en nat is, dan zit je er al over.

caravanblog
Berichten: 194
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Leeggewicht aanpassen + maat banden

Bericht door caravanblog » ma 5 feb 2024 17:41

Ik zou dat leeg/rijklaar gewicht willen hebben zoals het hoort. Bij latere verkoop/inruil levert het een hoop discussie/uitleg op.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Leeggewicht aanpassen + maat banden

Bericht door Arthurj » ma 5 feb 2024 20:46

Ik vind het best apart dat een instelling als de RDW het ledig gewicht gaat bepalen terwijl het apparaat tjokvol zit met roerende zaken die behoren tot de standaarduitvoering.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”