Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
lverme
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 jan 2024 15:58

Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door lverme » ma 29 jan 2024 16:27

Hallo allemaal!

Leuk om rond te neuzen op dit forum en alle creatieve ideeën te zien!

Ik ben nieuw hier en sinds kort zijn we de trotse eigenaar van een Kip Greyline uit 2003.
Mooie caravan, maar van binnen erg verouderd.
Daarom hebben we het plan opgevat om de caravan op te knappen!
Veel informatie hierover heb ik al kunnen vinden op dit forum - dank daarvoor!

Toch blijf ik nog met drie vragen zitten. Misschien dat jullie daarmee kunnen helpen!

1. We willen graag iets met het aanrechtblad doen. Ik lees onder andere over het toepassen van folie. Iemand daar ervaringen mee? En hoe werkt dit met de wasbak / gasstel?
2. Het wasbakgedeelte voor tandenpoetsen etc. willen we graag aanpakken. Iemand daar goede ideeën voor?
3. Het viel me op dat het water voor de toilet uit dezelfde tank komt als het water voor de kranten. Ik dacht dat je altijd iets aan het spoelwater toe moest voegen. Klopt dat? Of moet ik dit aanpassen?

Ik heb de foto's als bijlagen toegevoegd.

Hartelijke groet,
Leendert
Bijlagen
kip.jpg
keuken_kip.jpg

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door EricS » ma 29 jan 2024 16:40

Hallo Leendert, welkom hier !

Fraaie Kip heb je, ziet er nog goed uit op de foto thumbup.gif

Mag ik heel persoonlijke opm maken....je schrijft dat je het interieur wil opknappen...
Smaken verschillen maar ik zou hier toch proberen het zo origineel mogelijk te houden. De Kip is tijdloos. kan van buiten en van binnen, mits netjes, de tand des tijds goed weerstaan. Ik zou dus geen aanpassingen doen aan het interieur.. (ouderwets is hier tijdloos whistle.gif )
Technische oplossingen zijn er genoeg te vinden hier op het forum, zijn veel Kip liefhebbers die je advies kunnen geven thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 16:46

Mooie Kip hoor en ik sluit me volledig aan bij mijn voorganger, mijn ervaring is dat het er vaak niet strakker en netter uit komt te zien, mijn Kip is uit 1989 en ook nog helemaal origineel, het is ook beter voor de waarde om het origineel te houden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Ron » ma 29 jan 2024 16:47

Punt 3
water voor toilet en kranen uit dezelfde water tank gebeurd wel vaker.
Ook bij nieuwe caravans.

Er zijn ook spuitflessen met de roze toilet vloeistof te koop.
Selectie_005.jpg
Selectie_005.jpg (28.68 KiB) 625 keer bekeken
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door SBerend » ma 29 jan 2024 16:51

Welkom hier op het forum.
Het oppimpen van het aanrechtblad met folie heb ik geen ervaring mee
Maar je 3e vraag. Water uit 1 tank hebben meerdere merken. Wij hadden dat al bij de Avento (toen het zustermerk van KIP) en ook in de TEC en onze huidige caravan. Daar is dus geen roze vloeistof bij nodig. Minder ballast en dat spul kan nog wel eens voor verstoppingen zorgen
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Ab » ma 29 jan 2024 16:55

Wat betreft het water..
Je hoeft niks toe te voegen.Kan ook niet, tenzij je je tanden wilt poetsen met die chemische zooi.
Dat kan ook alleen maar met een separate tank voor het toilet.Veel caravans en campers hebben maar 1 watertank.
Het toilet spoel je dan gewoon met drinkwater. Net als thuis.
In de afvaltank van het toilet kan je wel toilet vloeistof doen na het schoonmaken.
Wij gebruiken daarvoor de geconcentreerde vloeistof van Thetford voor met lavendel.

Edit..Er waren er al een paar mij voor..
knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door RichTrip » ma 29 jan 2024 17:21

Een Kip Grey Line uit 2003 met het peren interieur (in plaats van beuken) verouderd noemen? Je bent de eerste die ik er over hoor scratch.gif
Ik ben er juist uitermate blij mee omdat juist het interieur vanaf modeljaar 2003 gewoon tijdloos is. 1 uitzondering is het toegepaste zeil op de vloer, dat is inderdaad wel een klein beetje oubollig.

Het wasbakje is wel een issue, dat gaat snel stuk en vervanging is lastig. Ik heb in 2016 een nieuwe geplaatst, maar die begon al een beetje opnieuw met kleine scheurtjes. Nu een overmaatse afvoer geplaatst. Hopelijk gaat het weer heel wat jaartjes mee.

Het water komt inderdaad uit de centrale watertank. Ideaal, geen apart gemors met een tank voor het toilet wat ook nog eens snel vervuild. Ik gebruik geen extra middel (dat kan ook niet omdat het ook voor de kranen is). Gewoon Thetford Aqua Kem Blauw in de afvaltank. Dat werkt prima.

Voor het reinigen van de waterleidingen gebruik ik al 15 jaar lang Steradent tabletten in combinatie met warm water. Even door de leidingen spoelen (kraantjes open zetten) en dan een tijd laten staan/weken en daarna tank leeg spoelen met beide kraantjes en met gewoon water weer opnieuw doorspoelen.

Geen tips voor het aanrechtblad overigens.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

lverme
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 jan 2024 15:58

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door lverme » ma 29 jan 2024 18:34

Dank voor de reacties tot nu toe!

Tip voor het toilet kan ik zeker wat mee. Inderdaad wel net zo handig dat het één tank is als ik het zo lees.

Voor wat betreft het interieur: wat er geschreven wordt over de kleur etc. klopt wel. We hebben alleen best wat beschadigingen. Dat is de reden dat we er iets aan willen doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door dieseltijger » ma 29 jan 2024 18:44

Die wasbak heeft een levensduur van ongeveer tien tot 15 jaar, en dan gaat de afvoer uitscheuren. Niet repareerbaar. Ik heb dit al een keer vervangen, en heb - omdat de kip prima bevalt - voor de zekerheid een reserve exemplaar gekocht.

Ik zou niet weten hoe je duurzaam de zaak kan verbeteren. Ik weet niet hoe folie zich houdt bij de wisselende temperaturen en vochtigheidsgehalten waar het aan blootgesteld wordt.

Ik heb zelf enige ervaring met s2u watergedragen acryl lak. Het is goed spul, verwerkt goed, droogt snel, maar niet zo slijtvast als ik zou willen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Fliki » di 30 jan 2024 08:27

Leuke caravan!
Wat betreft het aanrechtblad: deze bladen hebben een toplaag van HPL, een dunne (±0,6mm) harde toplaag die in de werkbladen fabriek aan de houten kern wordt verlijmd. Als er schade aan het blad is heb je ruwweg twee opties:
- De schades herstellen met een HPL vuller. Dit is een kwalitatief goede set https://www.beltraco.nl/meubels/g616xx- ... tieset.htm
- Een nieuwe toplaag over het werkblad verlijmen.

Uiteraard is de simpelste en voordeligste optie om de schades te herstellen met vuller. Het is een priegelklusje maar kan keurige resultaten leveren.

Een nieuwe toplaag is iets meer werk en vergt aardig wat klus inzet. Ik heb in mijn jaren als meubelmaker heel wat HPL bladen verlijmd. Het stappenplan in jouw geval zou zijn:
- werkblad helemaal vrij maken van losse onderdelen (spoelbak, kookplaat, afwerkstrips etc.
- Werkblad losschroeven van het keukenblok
- Gaten in het blad vullen met hard vulmiddel (epoxy of smelthars)
- Blad schuren met vlakschuurmachine of excentrische schuurmachine (K120)
- Plaat HPL bruto op maat zagen (let op; binnenhoeken altijd rond zagen, niet scherp. Anders scheurt het materiaal in)
- HPL plaat en werkblad in dunne laag contactlijm spuiten of rollen. Lijm even laten indrogen (± 5 tot 15 minuten)
- Plaat in één keer goed op het blad leggen en stevig en egaal aandrukken. Ik had hier altijd een harde rubberroller voor. Siliconen deegroller werkt ook goed.
- Als alles goed vast zit kun je de plaat en uitsparingen rondom schoonfrezen met een kantenfreesje
- Tot slot kanten is naschuren en evt. de houten randen opnieuw aflakken

Indien je bovenstaand niet zit zitten kun je een lokale meubelmaker of interieur bouwer vragen om dit klusje te doen. Ik rekende destijds (>10jaar geleden) ± €200/€300 voor het overplakken van een klein keukenblad

Gewone folie erop plakken lijkt me geen duurzame oplossing. Kans dat dit bij gebruik snel beschadigt of loslaat lijkt me heel groot.

Veel succes!

Alex
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door dieseltijger » di 30 jan 2024 08:55

Andere insteek - zorgvuldig de vraag niet beantwoordend : Gewoon lekker laten zitten, en het gewoon "vintage" noemen en genieten van de vakantie. Ik weet: dit is een caravanforum (een ding) en geen vakantieforum (beleving) - maar beiden hebben wat met elkaar te maken. Je hebt een redelijk goed geconstrueerde caravan, op mijn eigen ervaring afgaand zijn zelfs de kussens inclusief hun vulling en bekleding - nog in perfecte staat. Ook is het bouwjaar dusdanig, dat er duurzame kitsoorten zijn toegepast.

De stijl is tijdloos: niemand valt steil achterover bij de eerste aanblik - maar na 20 jaar is het nog te pruimen. Je zou kunnen overwegen de aandacht te richten op de technische staat (veerrubbers: onzichtbaar doch belangrijk) en gebruiksaspecten (een leuke luifel, of juist een omnistore achtig geval, of een airco als je de klimaatopwarming wil overleven).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Jan van Vijven » di 30 jan 2024 09:12

Ik ben niet zo van dat “vintage” gedoe, wil en kan je het netjes? Direct doen, waarom niet?
Ik heb m’n oude keuken ook gerestaureerd alvorens die in de garage te plaatsen, niemand die ziet dat de deurtjes overgeschilderd zijn, ziet er gewoon uit als nieuw, kan dus ook met een caravan.
Ik heb ooit een barblad gemaakt van MDF, als je dat goed behandeld gaat dat jaren mee zonder krassen of gebruikers sporen, kan dus ook als aanrechtblad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Gemineye » di 30 jan 2024 09:31

Als je het aanrechtblad wilt verbeteren dan zou ik persoonlijk gaan voor écht verbeteren, en dan dus met een nieuwe laag HPL. Folie of schilderen o.i.d. zou ik zelf niet aan beginnen; marktplaats staat vol met slecht opgeknapte caravans en ik loop er doorgaans met een grote boog omheen. Kies je echt voor een andere kleur dan het huidige, dan is het denk ik wel zo netjes om het blad bij het wasbakje ook mee te nemen.

Voor wat betreft het wasbakje zelf; zoals al gezegd de duurzaamheid van deze wasbakjes is een bekend euvel van deze caravans. De wasbakjes zijn echter nog gewoon nieuw te koop bij Kip!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door PD » di 30 jan 2024 09:43

Het interieur is inderdaad gedateerd, maar pimpen maakt het m.i. veelal niet beter… je kiest nu eenmaal een caravan op leeftijd. Met wat losse accessoires zoals kussentjes e.d. mogelijk wat te verfrissen. Een eventueel versleten wasbak en/of aanrechtblad zou ik rigoreus proberen aan te pakken, geen wrap.

Voorts wellicht een idee om het saaie kale uiterlijk van de Greyline wat op te leuken: op FB zie je persoonlijke wraps al is onderstaande kleur ook niet echt mijn ding; dat kan vast smaakvoller al is deze wel afgestemd met de luifel:
Bijlagen
IMG_9826.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Gemineye » di 30 jan 2024 10:11

[re.gif] Die vind ik dan op zich wel weer smaakvol gedaan. Bijpassende luifel erbij; keurig.

Ik zie op MP zoveel lelijk afgewerkte "gepimpte" caravans; ik krijg er de kriebels van. Dan liever origineel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door Ron » di 30 jan 2024 10:26

De caravan ziet er nog netjes uit.
Als het blad je echt irriteert ,
Dan de oplossing doen die @Fliki hierboven beschrijft.
Kost wat , maar dan heb je ook wat.
De caravan kan nog jaren mee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

lverme
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 jan 2024 15:58

Re: Kip Caravan Greyline 47 - 20 jaar oud

Bericht door lverme » vr 2 feb 2024 18:44

Nogmaals dank voor alle reacties - wordt zeer gewaardeerd!
En weer genoeg om over na te denken!

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”