Smeren van onderdelen
Smeren van onderdelen
Wij rijden nu toch al meer dan 1 jaar met onze caravan,maar ik las dat je de koppeling toch een keer of 3 a 4 per jaar moet smeren.maar ik vind die nippel niet op mijn dissel het is een alko koppeling maar type geen idee van een 300 ..... Denk ik
En met welk vet smeer je dit?
En mijn neuswiel draaid niet zo soepel als dat ik zou willen.is het mogelijk dat deze ook wat vet van doen heeft?is nogthans een nieuwe van vorig jaar.en welk vet gebruik ik hiervoor
Mvg
En met welk vet smeer je dit?
En mijn neuswiel draaid niet zo soepel als dat ik zou willen.is het mogelijk dat deze ook wat vet van doen heeft?is nogthans een nieuwe van vorig jaar.en welk vet gebruik ik hiervoor
Mvg
Re: Smeren van onderdelen
Hoooooo
Doe even een foto of juiste type aanduiding.
Een antislinger koppeling smeren is een slecht plan.
Een eenvoudige koppeling kan best.
Doe even een foto of juiste type aanduiding.
Een antislinger koppeling smeren is een slecht plan.
Een eenvoudige koppeling kan best.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Smeren van onderdelen
Ik vermoed dat ts het schuif stuk van de oplooprem wilt smeren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Smeren van onderdelen
Maar dat is geen koppeling
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Smeren van onderdelen
Die oplooprem bedoel ik,die moet gesmeerd worden toch?
Re: Smeren van onderdelen
Het schuifstuk wel, wellicht zit er een smeernippel onder een disselafdekplaat oid?
Een fotootje of type doet wonderen
Een fotootje of type doet wonderen
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Smeren van onderdelen
Als ik het niet vergeet doe ik dit deze avond nog,maar ik heb al eens rond gekeken maar die nipple niet gevonden eerlijk gezegt,of moet echt goed verstopt zitten maar da lijkt me niet logisch
Re: Smeren van onderdelen
Hbe jij geen afdekkap op het koppeling deel zitten?
Neuswiel..
Simpel uit elkaar draaien, dus helemaal los.
Lekkere klodder vet op de bovenkant van de spindel, inelkaar draaien en klaar.
Gebruik wel vet..
Geen olie en al helemaal geen siliconen spray of WD40
Het soort vet is hier niet belangrijk...
Neuswiel..
Simpel uit elkaar draaien, dus helemaal los.
Lekkere klodder vet op de bovenkant van de spindel, inelkaar draaien en klaar.
Gebruik wel vet..
Geen olie en al helemaal geen siliconen spray of WD40
Het soort vet is hier niet belangrijk...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Smeren van onderdelen
Chris schreef: ↑di 23 jan 2024 20:57Hbe jij geen afdekkap op het koppeling deel zitten?
Neuswiel..
Simpel uit elkaar draaien, dus helemaal los.
Lekkere klodder vet op de bovenkant van de spindel, inelkaar draaien en klaar.
Gebruik wel vet..
Geen olie en al helemaal geen siliconen spray of WD40
Het soort vet is hier niet belangrijk...
Ja ik heb een afdekkap zitten over de koppeling,maar ik zie niet direct die nippels zitten.
Koppervet is prima voor neuswiel?mag dat vet dan ook voor de demper?
Re: Smeren van onderdelen
Dat denk ik niet....
Op die draadspindel mag je zelfs ooievaars kuitenvet smeren, dat maakt niet uit.
Maar de vetkwaliteit en soort zal voor het schuifstuk wel uitmaken.
Kopervet is daarvoor vast niet het juiste vet.... en dat zal je ook niet in een vetspuit hebben denk ik.
De toepassing daarvan is heel anders...smerend met een hoge temperatuur grens.
Consistentvet is veel dikker.
Kogellagervet is denk ik ook goed geschikt....dik spul..
Maar voor het juiste antwoord zou ik zeker bij een specialist deze vraag stellen.
Spuit er niet zomaar wat in dus.
Op die draadspindel mag je zelfs ooievaars kuitenvet smeren, dat maakt niet uit.
Maar de vetkwaliteit en soort zal voor het schuifstuk wel uitmaken.
Kopervet is daarvoor vast niet het juiste vet.... en dat zal je ook niet in een vetspuit hebben denk ik.
De toepassing daarvan is heel anders...smerend met een hoge temperatuur grens.
Consistentvet is veel dikker.
Kogellagervet is denk ik ook goed geschikt....dik spul..
Maar voor het juiste antwoord zou ik zeker bij een specialist deze vraag stellen.
Spuit er niet zomaar wat in dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Smeren van onderdelen
Gewoon smeervet voor het schuifstuk. Schuifstuk krijgt geen hitte om de oren. Doe het al 30j zelf 1x pj zonder ooit problemen te hebben gehad. Smeervet is in die tijd ook verbeterd.
Nippel(s) zoeken kan inderdaad ff duren Kan verborgen zitten achter de handrem hevel (ff aanspannen) of aan de onderkant. Bij mijn oudere caravans zaten ze bovenop het schuifstuk. Bij mijn huidige aan de onderkant. En………de onderkant kan vervuild zijn, dus ff poetsen.
Nippel(s) zoeken kan inderdaad ff duren Kan verborgen zitten achter de handrem hevel (ff aanspannen) of aan de onderkant. Bij mijn oudere caravans zaten ze bovenop het schuifstuk. Bij mijn huidige aan de onderkant. En………de onderkant kan vervuild zijn, dus ff poetsen.
Spending a fortune to live like a wanderer
- Bob Diesel
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Smeren van onderdelen
Je kan altijd het rubber ff terugtrekken
En een lik er rechtstreeks op doen
En een lik er rechtstreeks op doen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Smeren van onderdelen
Heeft de caravan ook een merk en type?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Smeren van onderdelen
Ik heb al eens onder die grijze kap gekeken maar zie nie direct zo een nippel zitten
Re: Smeren van onderdelen
Heb ze gevonden,goed verstopt aan de onderkant,
Ik heb er 1 op de demper zelf en 1 nipple op de handrem presies
Ik heb er 1 op de demper zelf en 1 nipple op de handrem presies
Re: Smeren van onderdelen
Die op de handrem wel ff goed schoonmaken, ziet er aangekoekt uit.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Smeren van onderdelen
het maakt weldegelijk uit welk vet je gebruikt. Sommige vetsoorten zijn niets waard en drogen na een tijdje helemaal uit. Dat vet wordt dan hard en doet niet meer wat het moet doen. Vet voor kogellagers is ideaal.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Smeren van onderdelen
Het vet die mijn vorige dealer (Bürstner) gebruikte was een roodkleurig vet. Ik weet niet wat voor merk of type vet het is. En ook het neuswiel werd daarmee rijkelijk voorzien van het roodkleurige vet. Succes.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Smeren van onderdelen
idem hier: roodkleurig en soepel goed
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Smeren van onderdelen
Lijkt op kopervet .
Product voorkomt dat het roest of vast roest zoals bouten en moeren.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: Smeren van onderdelen
Je moet echt een vetspuit hebben.
Daar gaat een koker vet in.
Er zijn ook kleinere, zonder (hogedruk) slang eraan, maar die werken erg matig.
Een normale vetspuit haalt de 300 bar tot 550 bar, of zelfs meer.
Dat lijkt erg veel, maar dat heb je echt nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Smeren van onderdelen
Ik heb ook niet beweert dat men zo,n doosje moet kopen.
Een vetspuit heb je inderdaad iets aan
Een vetspuit heb je inderdaad iets aan
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent