Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door dieseltijger » ma 29 jan 2024 12:50

We zullen wel zien. We hebben een Kia langs zien komen die accu's vreet als snoepjes, Tesla's waar de accus zijn vastgeplakt en we hebben een samenstelling van de eerste kamer waar - als ik het goed begrijp - tractors straks weinig houderschapsbelasting gaan betalen, als dat de dagkoersen zijn op dat moment tenminste. Mijn conclusie is dat je je niet gek moet laten maken en niet belastingvoordelen moet afhijgen - maar moet kijken wat in jouw behoeften voorziet.

Mijn dagkoers is nu een 2e hands RAV4 plugin. Best- of worst of both worlds. Ik rij gewoon met een eendags kenteken en WA verzekerd de grens over, en ga niet lopen hijgen de agenda is al redelijk gevuld dit jaar, en een auto is maar een auto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Morgoth » ma 29 jan 2024 13:24

[re.gif]
Ja, maar ook afgelopen distributieriemen, hoog olieverbruik, oplopende temperaturen. Alles wat rijdt geeft soms problemen.
Gemineye schreef:
ma 29 jan 2024 12:34
Tja dit soort berichten kun je op wachten. De laatste tijd is elektrisch rijden helemaal niet meer voordelig. De bijtelling is al niet goedkoper meer, maar als de MRB ook naar normaal tarief gaat, dan is de leaseprijs ook al niet meer aantrekkelijk.

Op deze manier wordt ICE rijden alleen maar weer in de hand gewerkt. Voor hetzelfde geld is dat zelfs wel het hele idee ervan, om de groeiende monopoly positie van oosterse auto en grondstoffen industrie wat te beteugelen. Of denkt onze overheid niet zo ver in het voren? Afbeelding
Onze overheid die in het voren denkt?? Lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk.

Ik dacht dat er klimaatdoelen moesten worden gehaald. Het is na 2025 inderdaad voordeliger om weer een ICE te leasen, zo wel voor de werkgever (leaseprijs) als voor de werknemer (bijtelling). Ook iedereen met een hybride moet dan meer MRB gaan betalen. Het treft dus veel van de mensen hier ook. En iedereen klaagt, maar niemand komt in opstand tegen dit zwalkende overheidsbeleid. Ik ook niet.

Tsja, en wat de monopolypositie betreft: Wat is erger: een oosterse schurkenstaat met kennis met een monopolypositie of een oosterse schurkenstaat met olie met een monopolypositie
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Kipke98 » ma 29 jan 2024 13:41

Inmiddels staat er hier een Chinees met Zweedse invloeden op de dam.
Voor woon- werkverkeer voldoet de range van 60--70 km van de PHEV ruimschoots.
En de Kip Kompakt van 950kg gaat ook vast wel lukken. Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 612
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door E.T. » ma 29 jan 2024 14:01

Als je met je hybride boven de 50gr CO2/km zit, betaal je nu al de volle bak MRB. Voor onze XC60 is dat ook het geval.

Het is wat het is. Je weet het en je kunt er mee rekenen.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jan 2024 14:56

Klagen? In opstand komen?
Niemand dwingt je om een auto te leasen of voor voor het maximale budget te gaan.
Ga eens voor het minimale, die brengt je ook naar je werk.
Alle reclames zijn tegenwoordig op de lease rijder gericht, ik zie bedragen van een paar honderd euro voorbij komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Ab » ma 29 jan 2024 15:13

Je kunt ook nog een auto leasen van een jaar oud..
Helpt niks voor de bijtelling en motorrijtuigen belasting, maar wel in het leasebedrag voor de baas.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 16:04

Jan van Vijven schreef:
ma 29 jan 2024 14:56
Klagen? In opstand komen?
Niemand dwingt je om een auto te leasen of voor voor het maximale budget te gaan.
Ga eens voor het minimale, die brengt je ook naar je werk.
Alle reclames zijn tegenwoordig op de lease rijder gericht, ik zie bedragen van een paar honderd euro voorbij komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jan, nee zeggen is bij de meeste werkgevers geen optie, je bent verplicht te lease en dat hoeft idd niet het maximale budget te zijn, sommige werkgevers betalen je uit wat je onder de max zit, ik heb echter nog nooit zo'n werkgever gehad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jan 2024 16:06

Je kan toch ook kiezen zonder bijtelling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 16:11

Ab schreef:
ma 29 jan 2024 15:13
Je kunt ook nog een auto leasen van een jaar oud..
Helpt niks voor de bijtelling en motorrijtuigen belasting, maar wel in het leasebedrag voor de baas.
Nee, ook dit kan niet zomaar, je kunt wel showroom modellen leasen, maar een leuke gebruikte wagen gaan ze doorgaans niet mee akkoord (ik heb het een aantal keer geprobeerd ivm verplichte A en B label, bestaande auto's waren dan vaak nog "B" terwijl de nieuw geleverde dan een C label werd vanwege de strengere regels), er zijn vaste afspraken met leasmaatschappijen en die bieden dat meestal niet aan, wel zou je een wagen kunnen krijgen die terug is gekomen door afkoop van een contract, dus 1 die de maatschappij op het parkeerdek heeft staan, in de praktijk werkt dat meestal niet en het is ook niet echt goedkoper, de bijtelling betaal je ook gewoon over de nieuwwaarde.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 16:12

Jan van Vijven schreef:
ma 29 jan 2024 16:06
Je kan toch ook kiezen zonder bijtelling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klopt, dat heb ik een aantal jaar gedaan, maar daarom moet je hem nog wel leasen, je rijdt alleen niet prive
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jan 2024 16:12

Maar dan kost het je niets toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 16:14

[re.gif]

Nee, tenzij je boekhouding afgekeurd wordt, dan betaal je achteraf ineens het hele bedrag aan bijtelling over de hele looptijd, terwijl je er niet van genoten hebt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jan 2024 16:16

Dus goed je huiswerk doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Morgoth » ma 29 jan 2024 16:59

Ik heb het ook twee jaar gedaan.
Toen ik bij een klant in Lichtenvoorde moest zijn, net ten tijde van de Zwarte Cross, ben ik door een auto van de belastingdienst geflitst. Een tijdje later kreeg ik een brief thuis, of ik de kilometerregistratie van 1 mei tot 1 augustus wilde inleveren.

Nooit meer iets van gehoord, maar toch zit je wel even te zweten. Je moet namelijk niet alleen je kilometers registreren maar ook opschrijven als je bent afgeweken van een normale route en waarom. Als ik vanaf kantoor naar huis ga, dan kan dat over de A15-A50, De A1-A28 en op de A28 heb je nog de sluitroute door de polder over Harderwijk. Vervolgens kun je in Zwolle op drie manieren naar het oosten: Over Hoogeveen, over Slagharen en over Ommen. Maar wat is normaal voor de belastingdienst?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 17:08

[re.gif]

Alle afwijkingen moet je registreren en dat is niet te doen in de praktijk (soms wel 8-10 routes op een dag die je dan allemaal zou moeten omschrijven), dus daarom is er een groot grijs gebied en je bent aan de goden overgeleverd als je vaak dezelfde bestemmingen hebt maar andere routes rijdt.

Ik ben er ook weer meegestopt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18372
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door deusjevo » ma 29 jan 2024 19:37

Morgoth schreef:
ma 29 jan 2024 16:59
Maar wat is normaal voor de belastingdienst?
De kortste route, je hebt best kans dat ze er nog op terug gaan komen
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Morgoth » ma 29 jan 2024 19:42

[re.gif]
Dat lijkt me sterk. Het is inmiddels 14 jaar geleden
Volgens de belastingdienst zelf is de kortste route niet per definitie de 'normale' route. Afwijkingen kunnen bv files zijn. Maar wat nou als het gewoon mooi weer is en je daarom een even lange route door het bos naar huis rijd?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 20:09

De kortset route rijdt ook nooit iemand als die aan het werk is, is echt onzin, maar goed je zit nooit 100% veilig ook al doe jij je best hahaha, ik betaal wel bijtelling voorlopig, volgend jaar zien we wel weer, beetje zot is het wel dat ik 550 per maand betaal, alleen ben en dan ook nog prive de Saab cabrio heb :oops: mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Arthurj
Berichten: 669
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Arthurj » ma 29 jan 2024 20:20

Tegenwoordig is daar toch slimme software voor om die ritten bij te houden? Geen pen en papier meer nodig volgens mij.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Gemineye » ma 29 jan 2024 20:43

Ik heb een tijd geleden een paar jaar een Opel Astra puur zakelijk gereden. Op de bijrijdersstoel lag standaard een klapper voor de ritten administratie. Ik was daar best trouw in want ik heb met toenmalige collega wel meegemaakt dat hij een naheffing kreeg. Das dan best een hoop geld in een keer.
Ik heb ook wel eens getwijfeld hoe je iets op moet schrijven, stel bv je brengt je auto naar de garage en als je hem weer ophaalt staat er 10km extra op. Hoe administreer je dan zo’n rit? Ik kan het voor mezelf wel verantwoorden maar ik snap ook dat er ambtenaren zouden kunnen zijn die dat met geheven wenkbrauwen naar kijken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door dieseltijger » ma 29 jan 2024 21:15

Prima, als het een inspiratieloze, en practische auto is - administratietijd is werktijd. Een echtgenoot van een jeugdvriendin heeft een BMW 5 serie, 300+ pk enz enz. Die gebruikt hij ook op deze manier - prive gebruiken ze een Nissan quasqai. Hm...de leukste auto gebruik je alleen voor woon-werk verkeer. En in het achterhoofd dat je je moet kunnen verantwoorden, want de fiscus mag met een vermoeden aankomen, jij moet bewijzen leveren.

Laat ik het zo zeggen: "A most interesting situation".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 21:16

[re.gif] [re.gif]

Ik deed dat door een regel aan te maken, met de kilometers en ipv de route aangeven dat het de dealer/garage betrof, de nieuwe stand van in jouw voorbeeld 10 meer is dan weer de start van je eigen rit naar huis
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door Micky » ma 29 jan 2024 21:18

dieseltijger schreef:
ma 29 jan 2024 21:15
Prima, als het een inspiratieloze, en practische auto is - administratietijd is werktijd. Een echtgenoot van een jeugdvriendin heeft een BMW 5 serie, 300+ pk enz enz. Die gebruikt hij ook op deze manier - prive gebruiken ze een Nissan quasqai. Hm...de leukste auto gebruik je alleen voor woon-werk verkeer. En in het achterhoofd dat je je moet kunnen verantwoorden, want de fiscus mag met een vermoeden aankomen, jij moet bewijzen leveren.

Laat ik het zo zeggen: "A most interesting situation".
Tja, laatste jaren corona even daar gelaten, maar ik rij normaal met de lease auto zeg maar 80.000km waarvan 12-15 prive, dus de meeste km zit ik in die fijne auto, nu rij ik naast de bijtelling zo'n 6.000km per jaar met de cabrio prive, maar dat zijn dan wel weer vaak onnodige km om te toeren, dus het is niet zo dat mijn prive met de lease dan helemaal 6k km minder is geworden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18372
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door deusjevo » ma 29 jan 2024 21:34

Morgoth schreef:
ma 29 jan 2024 19:42
[re.gif]
Dat lijkt me sterk. Het is inmiddels 14 jaar geleden
Volgens de belastingdienst zelf is de kortste route niet per definitie de 'normale' route. Afwijkingen kunnen bv files zijn. Maar wat nou als het gewoon mooi weer is en je daarom een even lange route door het bos naar huis rijd?
Ahh, ik las even 2 jaar geleden
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18372
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker

Bericht door deusjevo » ma 29 jan 2024 21:43

Gemineye schreef:
ma 29 jan 2024 20:43

Ik heb ook wel eens getwijfeld hoe je iets op moet schrijven, stel bv je brengt je auto naar de garage en als je hem weer ophaalt staat er 10km extra op. Hoe administreer je dan zo’n rit? Ik kan het voor mezelf wel verantwoorden maar ik snap ook dat er ambtenaren zouden kunnen zijn die dat met geheven wenkbrauwen naar kijken.
Gewoon vermelden op je rittenstaat als zijnde rit naar garage t.b.v. onderhoudsbeurt
.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”