Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
MAB
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 jan 2024 14:19

Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door MAB » za 20 jan 2024 15:07

Hallo, ik heb diverse topics bekeken maar kon het antwoord op mijn vragen niet vinden.

Mijn situatie is als volgt:
Wij kamperen op onze eindbestemming altijd zonder stroom. We hebben de caravan dan met een verlengkabel gewoon op de trekhaakaansluiting.

Koelkast is op gas dus we gebruiken de autoaccu alleen voor waterpomp, toilet en incidenteel wat 12v verlichting. Dus totaalverbruik per dag is heel laag.

Dat willen we nu anders. Mijn gedachte was een powerstation met zonnepaneel. Specifiek powerstation omdat
1. Ik dit ook buiten vakantie om wil kunnen gebruiken
2. Onze caravan vaak in de schaduw staat waardoor ik óók op wil kunnen laden door incidenteel een stopcontact te gebruiken of tijdens langer uitje in de auto mee te nemen. De optie om een los zonnepaneel met een lange kabel ergens in de zon te zetten spreekt me niet zo aan, vind het geen fijn idee dat dat ergens staat als wij er niet zijn. Bovendien wil ik geen gedoe van 's ochtends buiten zetten en 's avonds binnenhalen, struikelen over een kabel enz.

Vanuit andere topics en info elders weet ik dat als je op een powerstation een 230v aansluiting 'aan' hebt staan er ook verbruik is vanwege het omvormen naar 230v. Daarom zit er bv op de Anker 757 ook een 'powersave' mode die je kan gebruiken om alle output uit te zetten als er geen stroom wordt gevraagd.

In ons geval vragen we bijna nooit stroom maar willen natuurlijk niet aan zetten voordat we bv naar de wc gaan. Oftewel, de 12v output moet altijd 'aan' staan.

Mijn eerste vraag, uit communicatie met Anker concludeer ik dat het aan staan van een 12v output GEEN extra stroom vraagt, hoewel zij dit niet letterlijk zeggen. Klopt dat? Want dan kan ik simpel rekenen met hoeveel de pompjes en verlichting in totaal per dag vragen (24/7 verlies door 'zelfontlading' agv omvormen zou, doordat ik niet efficiënt met zonnepaneel kan laden een probleem worden).

Mijn tweede vraag, Anker geeft aan dat 'by design' de Anker 757 geen waterpomp kan voeden maar 2 andere modellen wel. Ene model vind ik te klein, andere onnodig groot (en duur).
Ik heb van beide pompjes aangegeven hoeveel volt, watt , ampere ze zijn. Mij verbaasde dit antwoord want ik neem aan dat de output van de 12v aansluiting vergelijkbaar zal zijn met wat de auto levert. En daar doen de pompjes het natuurlijk ook gewoon op.

En voor de duidelijkheid, ik zou met powerstation gewoon een kabel met aan caravankant een jaeger en aan de andere kant een 12v autoplug gebruiken. Kan iemand mij vertellen waarom dan de pompjes het niet zouden doen en de verlichting wel?

Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Chris » za 20 jan 2024 15:20

Ik heb de genoemde Anker 575 eens even opgezocht, ik ken hem niet n.l.
En de accu capaciteit opgezocht en omgerekend...

Ze zeggen dat ie 1229 Wh is.... omgerekend is dat bij 12 volt ongeveer 100Ah..
Heel veel voor die prijs kan dat wel eens kloppen.
Maar al met al vind ik het een zeer dure oplossing voor jou wensen....
€ 999,- voor het powerstation en € 300 voor het solar panel.... € 1300 om een pompje en een lampje te laten werken.
Dat kan en cheap huis-tuin- en keuken accu voor nog geen 100 euro net zo goed.

Wat de Anker duur maakt is o.a. de inverter die er in moet zitten om van 12 volt DC weer 230 Volt AC te maken.
En dat gebruik je niet als ik je tekst zo lees..
Waarom dan zo'n duur ding.

Je kan ook nog overwegen ( als je per se een solarpanel wilt) om een kleine Victron PPP 20 te kopen, daar zit een solar panel aansluiting al op... in een keer aansluitbaar dus.. en zo'n Victron weegt ook nog eens heel wat minder... paar kilo maar.
En anders...zonder solar panel.... cheap accu met een z.g. Noodstroom kabeltje..viewtopic.php?t=48937
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Ron » za 20 jan 2024 15:32

Ik heb afgelopen jaar 10 dagen zo gedaan met een 45Ah accu.
Puur voor de pomp wat verlichting en dat was het belangrijkste het opladen telefoons en accu's fototoestel
Dus eigenlijk hetzelfde wat TS wenst.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Kipke98 » za 20 jan 2024 16:03

Het BMS vraagt ook stroom. Zie onderstaande screenshots van mijn 200Ah lifepo4.
November tot nu. Niet spectaculair.

Afbeelding

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Ab » za 20 jan 2024 16:25

Simpele oplossing:
Koop een hulpstarter. Nog geen 100 euro.
Oplaadbaar via aansteker plug of 230 volt.
Maak een 2-aderig draadje, met aan de ene kant een contra Jaeger.
Zet de plusdraad op pool 9
En aan de andere kant op de plus die in de hulpstarterplug ( zelfde als in de auto) kan.
De massa ook aansluiten uiteraard.
Zet die hulpstarter in de disselbak, met de stekker van de caravan in de contra Jaeger stekker.
Alles op 12 volt werkt in de caravan.
Ik gebruikte zo'n hulpstarter 3 weken lang in Kroatië om het waterpompje van mijn buitendouche te voeden.
Na 3 weken nog lang niet leeg, bij dagelijks gebruik. Wat neerkwam om elke dag een 25 liter plastic jerrycan met warm water leeg te pompen. Wel in de schaduw zetten anders wordt het water veel te heet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Ab » za 20 jan 2024 16:34

Screenshot_20240120-163212.png
Mooie aanbieding.
Zit ook een USB aansluiting op, kan je ook nog je telefoon opladen.
Is echt voldoende voor jouw toepassing.
Kan je 900 euris in de zak houden.

Btw..uit ervaring weet ik dat je er ook nog prima een mover op kunt laten werken.
Ik heb er een 2500 kg zware tandemasser een paar keer mee verplaatst over best grote afstand.
Wil je meer vermogen?
Dan een professionele starter kopen, die heeft een 3 x grotere accu.
Deze bijvoorbeeld. Die geeft ook 230 volt .(max 400 watt), 2 x USB, en je kan ook nog je banden oppompen. thumbup.gif
Hoe veel Autark wil je hebben. awhoea.gif
Screenshot_20240120-165320.png
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Gemineye » za 20 jan 2024 17:29

Ik vind de door jou voorgestelde oplossing ook wel erg duur voor wat je ermee doet. Ik zou zelf denk ik gewoon een accu kopen met een degelijke acculader. En dan die verlengkabel die je blijkbaar al hebt sluit je aan op die accu. De accu+lader kun je evt inbouwen in de disselbak ofzo, als je de lader in een vast stopcontact doet laadt hij altijd op als je aan walstroom staat.

Wil je de stroom gebruiken; kabel even inpluggen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Chris » za 20 jan 2024 17:41

Nou... TS geeft straks een rondje...
Zoveel geld uitgespaard....
Die 2e van Ab... die van HBM met een 22 Ah accu..
mooi hebbeding is dat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Ab » za 20 jan 2024 18:37

Is ook een prima moveraccu. knipoog.gif
Met veel extra 's
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

MAB
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 jan 2024 14:19

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door MAB » za 20 jan 2024 19:07

Dank voor al jullie snelle reacties!

Ik had zelf uitgerekend dat we met ons gezin van 5 met deze capaciteit echt wel 4 weken vakantie door zouden komen.
Maar als het 'aan' staan ook nog bv 10w per uur zou kosten zou ie binnen 4 dagen leeg zijn.

Dat zal dus kennelijk niet zo zijn maak ik uit jullie reacties op.

Dat de pompjes het niet zouden doen wordt nog niet echt ontkracht door jullie.

Overigens kun je de Anker 757 al voor €700 kopen en heb ik zelf nog wel een, ik dacht 100w, zonnepaneel.

Dan kan het inderdaad nog steeds veel goedkoper maar zoals ik al aangaf, naast gebruik in de caravan heb ik nog ander gebruik op het oog. Én, als de capaciteit idd ruim voldoende is omdat er niet per uur bv 10w verdwijnt, dan kunnen we ook nog de nodige telefoons opladen. Dat zou ook zo'n 5 tot 10a per dag kunnen zijn waarbij het omvormen natuurlijk wel extra ontlading oplevert, bovenop die 5 tot 10a.

Chris, in gedachten mag je best een drankje pakken van me!

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door dehoekies » za 20 jan 2024 20:13

Qua accus zal het niet gaan maar in onze eerste camperbus (VWT4) hadden wij een zonnepaneel op het dak en die zorgde dat de 2 x 90 Amp. Gel Accus werden geladen en tijdens het rijden door de auto zelf natuurlijk
Wij konden onbeperkt vrij staan hierdoor wat stroom betreft , de koelkast ,verlichting en starten van de standkachel en ook de radio speelde vanaf die accus en savonds filmpje kijken met de laptop ook vanuit accus.
Accus in je caravan kan en zal te zwaar zijn maar een zonnepaneel wat je HH voedt voorkomt dat je je startaccu leeg trekt en niet meer kunt starten.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Gemineye » za 20 jan 2024 21:14

Wij staan regelmatig op camping zonder stroom aansluiting. Accu is dan na paar dagen wel richting leeg denk ik (ik laat het er nooit op aan komen) maar op veel boswachter campings zijn kastjes waarin je je fiets accu’s kunt opladen, en daar laad ik dan twee keer in zo’n week ofzo die accu even op. Red ik dan prima.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Chris » za 20 jan 2024 22:00

MAB schreef:
za 20 jan 2024 19:07
Dank voor al jullie snelle reacties!

Ik had zelf uitgerekend dat we met ons gezin van 5 met deze capaciteit echt wel 4 weken vakantie door zouden komen.
Maar als het 'aan' staan ook nog bv 10w per uur zou kosten zou ie binnen 4 dagen leeg zijn.
Met 5 man en dan 4 weken...
Dat is wel heel optimistisch... te denk ik.

Koop dan een lekkere Victron PPP30 of 40... kan in een keer een zonnepaneel op... kan laden achter de auto zonder extra booster...
Pompjes lopen prima... eigen ervaring....
EN..
Heb je LED verlichting in de caravan?
Da's pas energie zuinig.
Gloeilampen zuipen stroom in vergelijk.

En altijd...
Met de ene accu de andere opladen is verspilling van energie..
Lees eens het topic over Victron
viewtopic.php?t=47334
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door doubleyou » za 20 jan 2024 23:13

Ik heb een EcoFlow Delta Max 1600 powerstation. Deze kan je met de CEE kabel direct op de caravan aansluiten en dan heeft je caravan gewoon 230v. Het enige wat je nodig hebt is een verloopstekker waardoor je de CEE kabel op een 230v outlet van de powerstation kan aansluiten.
7DE7A92C-7193-4849-8C88-9B125613277C.jpeg
Het is voor de veiligheid wel belangrijk om er een aardingsadapter op aan te sluiten. Anders is de caravan niet geaard. EcoFlow biedt zo’n kabel/adapter als accessoire aan. Hopelijk levert Anker deze ook.

Ik heb zo 9 dagen off grid gestaan in Tsjechië afgelopen zomer, met de koelkast op gas. De powerstation laad ik op met een opklapbaar 220W zonnepaneel.

Het ding gebruikt zelf inderdaad energie als ie aanstaat maar niet in gebruik is, maar hoe groot de zelfontlading is weet ik niet. Ik zet ‘m dus uit als ik ‘m niet gebruik. Ik heb ook een gewone accu in de caravan dus dan heb ik wel gewoon een werkende waterpomp.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Ab » zo 21 jan 2024 01:04

Wij hebben best veel ervaring met off grid kamperen.
Zonder, en ook met zonnepanelen.
Wel zonnepanelen, maar geen zon komt ook veel voor.
De kunst is, om heel bewust om te gaan met energie als dat nodig is.
In de zomer heb je eigenlijk niks nodig.
Af en toe een paar seconden een waterpompje. Dat gebruikt 2 x niks.
Verlichting buiten kan met een gaslamp. Geeft echt een zee van licht indien nodig.
Binnen hebben we vaak wat ledlampjes aan op batterijen. Ook licht zat, en de 2 AA batterijen erin lijken wel nooit leeg te raken.
Als het zonnig weer is, hebben we een groot overschot aan stroom, dan kunnen we met gemak zo'n 50 Ah uit de accu's trekken om de fietsen op te laden zonder problemen.
Bij geen zon, of in de schaduw beperken we het gebruik.
In het latere najaar staat de zon erg laag.
De platliggende panelen op het dak doen dan veel minder, bijna niks. We gebruiken dan als extra een los zonnepaneel, wat echt haaks op de zon gezet is. Dat werkt echt top.
Als we in de buurt zijn staat ie 'smorgens op het oosten, rond 12 uur op het zuiden, en vanaf een uur of 3-4 op het westen.
Niet verwonderlijk dat de opbrengst dan veel hoger is.
Het een moet je wel afstemmen op het ander.
Je moet je realiseren, dat een 120 Wp paneel zo'n 6 tot 8 Ah per uur kan laden op de manier die ik schetste.
Dat kan dus oplopen tot 60 of zelfs 80 Ah per dag.
Een 30 Ah accu heb je dan niks aan.
Je moet dan al gauw gaan denken aan 150 Ah of meer. 150 Ah Li, of 250 Ah loodzuur AGM
Dan heb je ook een goede buffer voor dagen met geen zon.
Als er zon energie is, moet je dat bij voorkeur ook zo veel mogelijk op kunnen slaan voor gebruik in het donker en bij donkere dagen.
Je kunt dan onbeperkt off grid, zonder veel beperkingen.
Koffiemachines zoals Nespresso enz. kunnen ook makkelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door Ron » zo 21 jan 2024 09:13

Het omvormen kost energie.
Dus accu 12V --> 230V kost energie van die 220 --> 12V voor pompjes kost energie.
Ook al trek je niets van stroom aan de secundaire kant.

Zoals eerder aangegeven heb ik afgelopen zomer 10 dagen autark gestaan met alleen een gewone accu en stekker op de Jaeger.
Als ik de usb omvormer aansloot met krokodillen klemmen zag je de vonken al over springen.
Aan usb zijde was dan nog niets aangesloten.

Dus als je alleen maar 12V nodig hebt.
Neem dan een enkele accu type maakt niet uit.
Ik heb er toevallig een van een brandmeld centrale (ook alleen omdat deze om de 2 jaar vervangen wordt uit voorzorg)
Die accu kan je dan nog steeds opladen met een zonnepaneel.
Zolang de kraan dicht staat trekt je pomp in dit geval helemaal niets.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Autark met powerstation voor 12v, pompjes? Zelfontlading?

Bericht door dieseltijger » zo 21 jan 2024 10:12

De meest verliesarme en betrouwbaarste oplossing is het aansluiten van een ordinaire startaccu van 40Ah of recreatie accu van 80Ah op de accu aansluiting in jouw caravan. Deze is nagenoeg altijd aanwezig, inclusief booster laadfunctie, zelfs in mijn 21 jaar oude caravan. Deze is vaak in de vorm van 2 draden met connectoren onder een bank of in de disselbak.

Die accu laad je bij de meeste moderne caravans gewoon automatisch op als je aan de paal staat of aan de auto hangt.

Vanaf 6 tientjes (de startaccu) tot 15 tientjes kan je klaar zijn. En dan heb je de meest robuuste optie bovendien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”