Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
jeanvollebergh
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 nov 2022 21:30

Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door jeanvollebergh » za 20 jan 2024 10:56

Beste Forumleden;

Wie heeft vergelijkbare ervaringen gehad, is ervaringsdeskundige of heeft voor mij advies.

Ik ben sinds 2 jaar de tevreden bezitter van een Fendt caravan Model Bianco Selection 445 uit 2017 met een al-co Mammut mover. Max laadgewicht caravan 1500kg dus mover is ruim bemeten. Vanaf de eerste reis echter waren er problemen met de mover. Herhaaldelijk problemen met het koppelen van de afstandsbediening; uiteindelijk door dealer contact op dissel vervangen. Ogenschijnlijk waren de problemen opgelost maar niet voor lang, steeds weer problemen met koppelen. Op de meest onmogelijke momenten en plaatsen. Na thuiskomst halverwege de oprit stopte de mover ermee. Alles geprobeerd, afstandsbediening opnieuw geprogrammeerd, penlights vervangen, accu doorgemeten; allemaal ok; niets te vinden. ANWB laten komen , konden het probleem ook niet oplossen en onverrichter zaken vertrokken. Totdat ik zelf de hele bekabeling van de signaal/stuurkabeltjes van contact op dissel naar binnen nagelopen heb en een kabelbreukje ontdekte. Zelf hersteld en ja hij deed het weer. Nu wil ik de caravan afgelopen week uit de stalling halen en ja hoor, over weigert weer. Bij aanzetten afstandsbediening doorloopt deze de opstartprocedure netjes( alle lampjes van linksboven tot rechtsonder gaan één voor één branden en als laatste blijft het lampje linksboven knipperen->vervolgens contact maken met contact op dissel , gelukt! maar dan...... bij het activeren van de motoren op de wielen( onderste 2 knopjes gelijktijdig indrukken) brand kortstondig het rechter lampje en dan niets, helemaal niets. Wederom penlights vervangen, accu doorgemeten incl. belastingtest ; allemaal ok. Gebeld met al-co en kreeg als antwoord dat mogelijk iets met stuurunit kan zijn van een of beide motoren; dat de dealers dit niet kunnen uitlezen maar al-co zelf wel. Motoren uitbouwen, opsturen en afwachten. Reparatie van € 700,00 / motor indien defect+/+kosten dealer voor uit/inbouwen motor(en) maar ook dan vooraf geen zekerheid dat dit het probleem is. Ben er eigenlijk klaar mee. Weet niet meer wat ik moet doen met deze mover. Het liefste sloopte ik hem er onderuit voor een andere mover. Vertrouwen is helemaal weg. Steeds weer als je ergens arriveert denk je ..... zal hij het doen of niet??? Ik wil nog één x de dealer er naar laten kijken; vind hij het probleem niet dan een andere mover. Zat te denken aan een Enduro EM 315.

Ik zou advies , zowel t.a.v. de problemen met de al-co mover als mbt een nieuwe mover zeer waarderen.

Jean

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door Knaus440 » za 20 jan 2024 12:21

viewtopic.php?t=50566&hilit=mover#p1070549

Lees dit item eerst, mischien helpt het.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door Ab » za 20 jan 2024 12:46

Ja, daar zijn de problemen uitgebreid besproken door ervaren Alko gebruikers. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

jeanvollebergh
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 nov 2022 21:30

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door jeanvollebergh » za 20 jan 2024 14:11

Ja dit heb ik allemaal gelezen en bevestigd enkel mijn ergernis maar biedt helaas geen oplossing voor mij

gr. jean

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door Chris » za 20 jan 2024 14:25

Hi Jean.

Zeer irritant, ik kan het me het goed voorstellen.

Gewoon een routine vraag:
Welke batterijen gebruik je in de AB?
En.... direct gekoppeld daaraan... heb je die net gekocht of had je ze nog in huis.
Batterijen hebben allemaal z.g. Zelfontlading.
Als ze wat ouder worden lopen ze dus door hun eigen inwendige weerstand leeg..... dat is een product eigenschap.
Toevallig zelf net weer meegemaakt met een knoopcel van mijn auto AB..
Nog geen week in gebruik en alweer de melding dat ie leeg was.

Nu kan ik zelf de spanning van batterijen prima meten... en dan verbaas je je snel over de grote spanningsverschillen tussen div. merken en leeftijden.

En net als de AB batterijen... de mover accu..
Je schrijft: Doorgemeten incl belastingtest...
Heeft de ANWB dat gedaan?? of heeft de caravan dealer dat gedaan?
Want niet allemaal zijn ze even goed in meten.

Je vond al een kabelbreuk in een stuurkabeltje.... weet je zeker dat alle andere bekabeling ok is en ook zeer goed vast zit..
Het zal niet de eerste keer zijn dat een accuklem los gekomen is... en voor alle narigheid blijkt te zorgen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jeanvollebergh
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 nov 2022 21:30

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door jeanvollebergh » za 20 jan 2024 16:47

@ Chris;

nieuwe penligts in de AB; Trouwens; ik haal de batterijen altijd uit de AB als de caravan de winterstalling in gaat. Accu door ervaren monteur bij dealer getest; zonder belasting 13,4Volt; tijdens belastingtest terug naar 11,4 Volt en na belastingtest weer terug naar 13,4 Volt. Accu is dus in prima conditie. Alle bedrading wordt inderdaad nog door dealer gecontroleerd; sensor op dissel is reeds vervangen en AB doorgemeten.

gr Jean

jeanvollebergh
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 nov 2022 21:30

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door jeanvollebergh » za 20 jan 2024 17:01

@chris;

De batterijen van de AB zijn trouwens AAA Varta heavy duty

Gr. Jean

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door Chris » za 20 jan 2024 17:54

Eigenlijk zegt het merk mij niet veel.
Want.. en dat is een lastige...
Hoe lang hebben die batterijen er over gedaan om uiteindelijk in jou AB tercht te komen.

Ik schreef net over mijn auto AB..
Batterij van de Hema doet het nu perfect...
Hoge omloopsnelheid gewoon.
Batterijen die al een jaar aan een winkelschap hangen kunnen wel eens tegen vallen.
Helaas staat er bijna nooit een THT of Cure date of production date op dit soort batterijen.
En dat Duracel beter zou zijn weet ik ook niet echt.
Het is onmeetbaar... want als je gaat meten is die batterij gelijk leeg en kan je hem weggooien.
Een capaciteitstest is fataal voor dit soort batterijen.

Toevallig weet ik dat er een mede forumlid bijna een nieuwe AB had gekocht omdat hij dacht dat daar de oorzaak moest zitten....
Bleken ook "oude" nieuwe batterijen te zijn.

Waarmee ik echt niet wil zeggen dat daar jou probleem zit, zeker niet, maar misschien wel een eye opener dat zoiets ook nog kan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Ruzie met mijn AL-CO Mammut mover

Bericht door thmeyer » zo 21 jan 2024 21:49

[re.gif]
Net als dat je vroeger een loodaccu belast testte, zijn er ook digitale Universeel meters waarmee je ook gewone (NiCd, NiMH en Alkaline) 1,2 , 1,5 en 9 volt batterijen belast kan meten.
Als je bij dit soort batterijen kortstondig dan een lagere spanning meet, is het verstandig om deze batterijen niet meer te gebruiken.

Lithium (li) batterij is een ander verhaal.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”