FOBO TPMS (bandenspanning)

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » vr 19 jan 2024 09:17

Zoals in het topic over de Reich Tyresafe te lezen valt heb ik het besluit genomen om voor een TPMS systeem van FOBO te gaan.
Er zijn 2 systemen die geschikt zijn voor caravans in hun assortiment, de Tire 2 en de Ultra.

Tijdens het (overigens zeer virendelijke) contact met hun werd aangegeven dat de Ultra altijd gaat werken. Die is ontwikkeld voor gebruik op vrachtwagens die aardig wat langer zijn dan onze combinaties. Ik wilde echter voor de Tire 2 gaan -> vergelijkbaar met de Tiremoni Bluetoth variant, maar dan met Bluetooth 5.0 en voor mij vooral belangrijk een repeater op batterijen. Ik heb geen actieve USB poort in mijn caravan tijdens het rijden. Daarbij is dit een zeer lichte sensor (7,6 gram) waardoor ik dit wel aandurf op mijn versterkte rubber ventielen.

Hoe dan ook: ik heb dus de Tire 2 besteld en weet dat ik hem na gebruik niet kan terugsturen. Als het goed werkt, lijkt het me een uitstekend alternatief, met een mooiere app en lichtere sensor voor Tiremoni, als het niet werkt..... tja.... dan heb ik me opgeofferd voor de groep zullen we maar zeggen mrgreen.gif mrgreen.gif

Ik zal julie op de hoogte houden als ik het spul ontvang en na de eerste rit(ten) of het naar behoren werkt.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 19 jan 2024 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Micky » vr 19 jan 2024 15:00

[re.gif]

Die ventielen hoef je nooit bang voor te zijn, de sensor rust door het ronddraien gewoon tegen de velg, ik heb vele jaren zo gereden tot op overstapte op stalen ventielen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door dehoekies » vr 19 jan 2024 16:29

Sta je niet bij stil , bij een auto wel een bandenspanning systeem wat men gebruikt en de caravan die er ( veel) van de km achter hangt die heeft het niet.
Nu meet ik de banden zo`n 2 x per jaar
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Micky » vr 19 jan 2024 19:04

[re.gif]

de meesten hier wel hoor mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1134
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door freekvo » za 20 jan 2024 07:57

RDDR schreef:
vr 19 jan 2024 09:17
en voor mij vooral belangrijk een repeater op batterijen. Ik heb geen actieve USB poort in mijn caravan tijdens het rijden.
Misschien handig voor anderen: ik heb mijn repeater in de caravan aan een powerstation hangen. Dat werkt perfect.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » za 20 jan 2024 09:27

[re.gif]
Wellicht goed om voor andere dan even te melden welke powerbank je hebt Ik heb dat ook met mijn Xstorm 20.000 mAh geprobeerd op verzoek van een forumlid en die schakelde zichzelf uit na een paar minuten omdat de stroomvraag van de Tiremoni repeater te laag was. Hij had hetzelfde probleem met zijn powerbank. Is jaren geleden, weet even niet meer wie dat toen was.
dehoekies schreef:
vr 19 jan 2024 16:29
Sta je niet bij stil , bij een auto wel een bandenspanning systeem wat men gebruikt en de caravan die er ( veel) van de km achter hangt die heeft het niet.
Nu meet ik de banden zo`n 2 x per jaar
Zoals Micky al terecht zei: velen hebben dat hier wel. Voor de meesten (inclusief mezelf) is het kunnen uitlezen van de exacte waarde bijzaak. Dat kan inderdaad net zo makkelijk door 2 x per jaar even op druk te zetten. Het gaat vooral om het voorkomen van klapbanden bij een langzaam leeglopende band. Daar heeft hier op het forum iemand helaas ervaring mee (dacht Ab, maar weet niet meer zeker), met een behoorlijke schade tot gevolg. De kans dat je een langzaam leeglopende band hebt is best klein, maar de gevolgen bij een caravan groot omdat je niet voelt dat het vreemd aanvoelt zoals in een auto. De methode van even checken op een parkeerplaats onderweg geloof ik niet zo in: denk dat niemand het verschil voelt tussen 3,5 en 3 bar. Dit soort systemen (ongeacht het merk) alarmeren je zodra een band onder een door jezelf ingestelde druk komt.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Micky » za 20 jan 2024 11:13

[re.gif]

Ja dat was Ab, zijn sensor batterijen waren leeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Mstuniek » za 20 jan 2024 13:07

Bij (mijn) Tiremoni's heb je in het display de batterij toestand, maar in principe ververs ik de batterijen ieder jaar. Zijn er overigens tegenwoordig maar sensoren, alleen 2 voor de caravan. De auto heeft zijn eigen systeem. Ooit bij de Makro voor een leuke prijs een Tiremoni set met 6 sensoren gekocht. Vwb de ventielen toch al 2 keer een ervaring gehad met lekke ventielen, 1* auto en 1 * caravan.
Lekkage bij de velg waarbij de druk zeer langzaam terugliep. Nu bij de caravan stalen ventielen dus zal daar geen last meer van hebben wel met een ander Tiremoni set met 2 sensoren.
Laatst gewijzigd door Mstuniek op za 20 jan 2024 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Paul Vingerhoets » za 20 jan 2024 13:09

Aan TS

Die 7,6 gram per sensor lijkt niet veel, maar tijdens het rondslingeren bij rijden wordt dat kleine beetje gewicht behoorlijk wat meer door de centrifugaal krachten erop en die blijven niet mooi tegen de velg hangen.
Houdt er rekening mee dat je rubber ventielen met een paar jaar gaan lekken op de rand van de velg, maar daar krijg je dan wel netjes een melding van als de batterij voldoende is uiteraard
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Ab » za 20 jan 2024 13:57

Micky schreef:
za 20 jan 2024 11:13
[re.gif]

Ja dat was Ab, zijn sensor batterijen waren leeg
Ja.. stommiteit.
Vergeten de batterijen in de sensoren te vervangen.
Resultaat: 8500 euro schade voor de verzekeringsmaatschappij..
En veel gedoe voor mij..
Band verwisselen op de vluchtstrook..
Een oproep om in München voor de rechter te komen, omdat iemand claimde dat ie schade aan zijn voorspoiler zou hebben.
Niet gegaan trouwens.. het was ook niet terecht.
Een paar jaar later liep er weer een band langzaam leeg.
Nu wel een melding. Langzaam gaan rijden.Ik kon net niet een parkeerplaats halen, de laatste paar honderd meter op een lege band op de vluchtstrook doorgehobbeld.
Wiel vervangen op mijn gemak. Bakje koffie erbij.
Geen verdere schade, 20 minuten later reed ik weer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36278
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Chris » za 20 jan 2024 14:14

Ja... die verzekering kon toen flink ophoesten...die schadefoto staat me goed bij.

Mijn reden om gewoon elke jaar na het seizoen ALLE batterijen overal uit te halen.
En verse erin als we weer beginnen te sleuren aan de hut.
Niet alleen geen kans op lege batterijen maar ook geen kans op lekkende batterijen..

Jullie hebben vast wel wat foto's gezien van mover AB's die ik gerepareerd heb na lekkende batterijen..
Groene bloemkolen op de kontakten en weggerotte aansluitingen.

Gewoon elk jaar verse voor alles.
( en geen Action batterijen liever)

( Guilty as charged... ik ben dit jaar de batterij van de kookwekker vergeten..oef.. stout )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koekeh2
Berichten: 17
Lid geworden op: do 2 feb 2017 21:45

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door koekeh2 » zo 21 jan 2024 21:07

Ik heb sinds 2 jaar een Fobo Tire 2.

e.a. werkt goed. Heb de binnen unit op 2 AA baterijen in een kastje liggen voor in de caravan.
Ontvangst via Blue tooth in auto gaat gewoon goed.
Vervang elk voorjaar alle batterijen (zijn dan niet leeg want dat geeft de app aan)
Ik heb alleen een probleem (nou ja probleem!)
Een wiel sensor geeft ongeveer elke 5 minuten een meeting door (temp en druk) en de andere elke 2 seconden. Gebeurt alleen tijdens het rijden en zover ik zie geven beide bij verandering data door.

Heb contact gehad met Fobo maar na software upgrade blijft het verschil (frequentie van doorgeven)
Zover ik van Fobo begreep is dint niet in te stellen is.

Nadeel is dat de sensor die zo vaak data doorgeeft na ongeveer 5000km batterij leeg aangeeft. Dus als ik meer dan 5000km/jaar rijd dan moet ik vaker per jaar batterij in sensor vervangen.

Caravan staat naast het huis gestalt en als ik de app opstart dan kan ik temp en druk uitlezen. (e.g wordt door de app op Iphone dus ook een meeting getriggerd) Een kant geeft dan de data van 3 maanden oud (laatste keer caravan gebruikt) aan en diegene die vaak dat doorgeeft van enkele seconden oud.

Als iemand een tip heeft hoe dit in te stellen/gelijk te trekken houd ik me aanbevolen.

Harrie

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36278
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Chris » zo 21 jan 2024 22:10

Een meting elke 5 minuten zou ik veel te weinig vinden...
In 5 minuten kan de klapband al een feit zijn.
2 Seconden is ook weer niet nodig.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat dit instelbaar zou kunnen zijn.
Eigenlijk, nu je het oppert... zou ik best wel eens de refesh rate van mijn Tiremoni willen weten.
Het zal wel in het manual staan maar die ligt in de hut zelf...

Ik had ooit een cheap monitor systeem... en daarvan vond ik de refresh rate te laag... was ook afstand gerelateerd... geen dongle onderweg.
Maar dat was elke minuut een meting.

Zou het bij jou niet kunnen zijn dat een van de sensors de versterker/dongle niet constant ziet?
Kan je proberen door de sensors eens te wisselen van L <> R
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koekeh2
Berichten: 17
Lid geworden op: do 2 feb 2017 21:45

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door koekeh2 » zo 21 jan 2024 22:25

Chris, dank voor de reactie. Ik heb links en rechts verwisseld en het fenomeen blijft bij de sensor op het ventiel.

Harrie

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » ma 22 jan 2024 09:33

[re.gif]
Ik begrijp je laatste antwoord niet helemaal -> verhuisd het prolbeem mee na het verwisselen (=defecte sensor) of blijft het probleem bij dezelfde band, ook als daar de andere van 2 sensoren op zit? Dan zou het verplaatsen van de ontvangen een oplossing kunnen zijn. Gezien de connectie naar je telefoon Bluetooth 5.0 is, zou daar voldoende ruimte in moeten zitten om de ontvanger wat dichter bij je as te leggen.

Zodra ik mijn spul heb zal ik ook laten weten hoe het bij mij werkt.

Nog 1 compleet ander vraagje voor mezelf: heb je ze op stalen ventielen zitten of 'gewoon' op de rubberen?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

koekeh2
Berichten: 17
Lid geworden op: do 2 feb 2017 21:45

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door koekeh2 » ma 22 jan 2024 12:06

Het probleem verschuift met de sensor mee. Dus de update frequentie wordt door de sensor bepaalt.

Als ik de app opstart (bij stilstand van de caravan) triggered deze ook een update.

Bij een sensor krijg ik dan geen updates meer tenzij er iets veranderd (druk of temp) en de andere blijft op een hoger ritme updates geven. Makkelijk te testen door de sensor er af te schroeven dan gaat banden alarm af. Of simpel, als het koud buiten is, de sensor te verwarmen met je handen. Als temp stijgt zie je de update in de app komen.

Het werkt dus goed maar een van de sensor batterijen gaat veel sneller leeg. E.g moet dus 2 maal per jaar nieuw cel er in zetten.

Ik heb ventielen van staal (speciaal naar gekeken/gevraagd)
Op een caravan zaten die niet standaard (Fendt 465 SFB) op mijn nieuwe caravan Hobby 540 WLU wel
Setje gekocht vanwege problemen met Fendt 465 delta as (2 keer gescheurde velg met leeg loper als gevolg, na 20000 km banden schuin afgesleten, bobbels aan de binnenkant van de banden na 10000 km...). Was er zo klaar mee (delta as) caravan verkocht.
Meten van de druk geeft veel meer rust tijdens het rijden. Gewoon even checken wat de druk/temp is en wetende dat er een alarm afgaat als je onder een bepaalde grens komt.

Harrie

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » vr 2 feb 2024 14:50

Pakketje vandaag ontvangen en eerst maar eens gekeken of de claim van 7.6 gram (lichtgewicht sensor was 1 van mijn redenen voor FOBO) en die klopt inderaad. Mijn keukenweegschaal geeft 7.5 aan, maar die meet slechts per halve gram. Ter info: dit is dus inclusief de batterij.

Verder ziet het er allemaal degelijk uit, installatie volgt een dezer dagen, maar de echte test is pas tijdens het rijden en dat zal pas gebeuren bij het eerste weekendje weg met lenteweer.

Afbeelding
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door SBerend » vr 2 feb 2024 15:10

thumbup.gif iets lichter dan de Reich. Die zijn 0,009 wel inclusief het moertje
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36278
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Chris » vr 2 feb 2024 15:36

RDDR schreef:
ma 22 jan 2024 09:33
knipperdeknip
Nog 1 compleet ander vraagje voor mezelf: heb je ze op stalen ventielen zitten of 'gewoon' op de rubberen?
Ja, op stalen ventielen.
Maar dat was niet direct, nog een jaartje met versterkt rubber ventielen gereden, pas bij mijn bandenwissel ook staal laten monteren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » ma 5 feb 2024 08:21

Update:
Inmiddels de sensoren op de banden geinstalleerd en dat ging redelijk vlotjes. Via de app wordt je er stap voor stap doorheen geloodst. Alleen waren de sensoren zo gekoppeld dat ze rechts voor en rechts achter waren. Denk dat de 2 banden setjes worden gemaakt op basis van 4 banden setjes.
In de app was dit vrij eenvoudig op te lossen.

De afstand van de basis unit naar de sensoren is best OK. Basisunit ligt nu nog even in de garage (inpanding, geisoleerde spouwmuur en HR++ glas) en de caravan staat naast de garage op circa 1,5 meter van de muur. De sensor aan de garagekant leest makkelijk uit, de andere zit op de grens van het bereik. Met de basisunit in de caravan moet dat makkelijk kunnen dus.

De verbinding van de basis unit naar de telefoon is BT 5.0 en die komt ver. Met dat ding in de garage liggen kan ik op mijn slaapkamer (uiterste andere kant van het huis en op de bovenverdieping) nog steeds prima connecten.

Eerste indruk is dus positief. Beide sensoren lezen ook elke 15 sec uit. En je ziet hoe oud de reading is. Ook kan je de druk laten meten terwijl de caravan stil staat. Ook handig. Ik verwacht dus dat dit alles goed gaat werken op basis van bovenstaande tests, maar zoals altijd gezegd: echt weten we het na de eerste trip. En ik ben een goed weer kampeerder.... zal dus nog een maandje of 2 duren.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Alan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 apr 2024 12:29

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Alan » vr 26 apr 2024 09:04

Hallo RDDR,
Heb je het systeem al kunnen testen?
Ik heb de app geïnstalleerd en heb kunnen vaststellen dat deze op het scherm van de auto kan via 'Car-play'.
Ik zie op de site van Fobo ook een foto staan van een navigatiesysteem met daarin de 4 drukwaarden. Zou dit met alle navigatiesystemen kunnen die via Carplay op het scherm komt? Meestal gebruik ik Waze. Zou het daarmee lukken?
Ik wil mijn scherm gebruiken voor het navigatiesysteem. Fobo zou dan op de achtergrond moeten werken en enkel op het scherm komen als ik het vraag of als er een probleem gedetecteerd wordt. Kan dat?
Diezeltijger adviseert om stalen ventielen te gebruiken. De Fobo-sensoren wegen 7,5gr en op de foto's van de Fobo-site zie ik gewone ventielen staan. Zou dat voldoende zijn voor deze lichte sensoren, of toch best de stalen laten plaatsen?
Alan

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » vr 26 apr 2024 09:40

[re.gif]
Ik ga dit weekend voor het eerst op pad met de caravan, dus ervaringen volgen komende week.
Ik gok het erop dat de lichte sensor ook op een rubber ventiel kan.

Ik gebruik zelf geen Carplay, zal deze runnen op mijn Samsung. Navi gebruik ik de BMW navi. Heb wel Android Auto en Apple Carplay (heb ook nog een iPhone helaas), dus zou het een keer kunnen proberen, maar gaat voor Carplay dit weekend niet lukken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Alan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 apr 2024 12:29

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door Alan » vr 26 apr 2024 19:46

Ik lees net dat de Tire 2 versie enkel geschikt zou zijn voor kleine caravan. Op 1 van de tekeningen in de shop zie ik dat ze daarmee bedoelen dat de totale lengte auto + caravan minder moet zijn dan 6m. Dat moet dan wel een zeeeer kleine auto en caravan zijn. De meeste auto's hebben min. 4 m en een caravvan is vlug 4 a 5 m dus in totaal minimum 8 a 9 m. Welke lengte heb jij? Ik zit eerder tussen 12 en 13m....

Als de zender zich in de caravan bevindt, boven de as, dan hoop ik dat een verbinding met Bluetooth 5 moet lukken tot in de auto.

Volgens de Fobo-site zou ik moeten overschakelen naar de Ultra 2 versie, maar deze werkt slechts op Bluetooth 4 en elke sensor weegt 12,5gr. Daarom interesseert deze versie me niet echt.

Ik wens je een prettig weekend en ben benieuwd naar je bevindingen

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: FOBO TPMS (bandenspanning)

Bericht door RDDR » vr 26 apr 2024 19:55

We hebben inmiddels de rit naar Luxemburg erop zitten en de FOBO werkt in ons geval uitstekend. Heb een enkele keer gezien dat een sensor pas na 2 of 3 minuten refreshed, maar over het algemeen elke 20 tot 30 seconden.

Geen enkele keer een wegvallende signaal gehad. We rijden met een Touring 542 met de ontvanger in een bovenkastje helemaal voorin. Daarvoor een BMW 530i Touring.

Na de eerste rit in ieder geval zeer tevreden.




2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”