LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Hallo, recent is mijn caravan omgebouwd door Dometic en voorzien van een BCB1010 https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/c ... 010-322612.
Dit om de 12V compressor koelkast tijdens rijden (12V) en op 230V te kunnen laten werken via de "boordaccu" (hoge opstartstroom). Voor de boordaccu is nu mijn Yellowtop optima 55Ah nu gebruikt. Deze is inmiddels al wat jaren oud. Het weekend moest ik mijn caravan even 3 meter verplaatsen, toen heb ik de accuklemmen even aangesloten, de caravan verplaatst en 2 uur later was de accu "leeg". 230V erop en de BCB had hem in 5 minuten weer bruikbaar voor de mover.
Nu mijn vraag. Ik wil dus de Yellowtop gaan vervangen voor een LiPo accu welke ook door de BCB kan worden geladen, nieuwer is dan de Yellowtop en als bijkomend voordeel ook nog lichter kan zijn. Maar ik kom er niet helemaal uit wat ik nu het beste kan/moet doen.
(overigens ga ik de yellowtop nog doormeten: ander verhaal).
Op dit forum lees ik diverse verhalen over de Powerextreme X10 en X20 waarvan ik dan voor de X20 zou moeten gaan (caravan 1700Kg). Maar de X20 heeft een ingebouwde lader en die betaal ik dan ook mee, 400 euro is erg prijzig voor een accu (voor mij).
Dan kom ik op diverse accus via bijvoorbeeld amazon uit:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08XW9871V (30Ah)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B09WJ73LPZ (50Ah)
Maar ik kan niet ontdekken of een dergelijke accu nu geschikt is als mover accu.
Ook kom ik regelmatig de enduro accu tegen maar die ik ook met lader en erg prijzig.
Ik hoef er geen bluetooth of wifi in :-).
Wat is nu wijsheid? Heeft iemand tips of suggesties?
Dit om de 12V compressor koelkast tijdens rijden (12V) en op 230V te kunnen laten werken via de "boordaccu" (hoge opstartstroom). Voor de boordaccu is nu mijn Yellowtop optima 55Ah nu gebruikt. Deze is inmiddels al wat jaren oud. Het weekend moest ik mijn caravan even 3 meter verplaatsen, toen heb ik de accuklemmen even aangesloten, de caravan verplaatst en 2 uur later was de accu "leeg". 230V erop en de BCB had hem in 5 minuten weer bruikbaar voor de mover.
Nu mijn vraag. Ik wil dus de Yellowtop gaan vervangen voor een LiPo accu welke ook door de BCB kan worden geladen, nieuwer is dan de Yellowtop en als bijkomend voordeel ook nog lichter kan zijn. Maar ik kom er niet helemaal uit wat ik nu het beste kan/moet doen.
(overigens ga ik de yellowtop nog doormeten: ander verhaal).
Op dit forum lees ik diverse verhalen over de Powerextreme X10 en X20 waarvan ik dan voor de X20 zou moeten gaan (caravan 1700Kg). Maar de X20 heeft een ingebouwde lader en die betaal ik dan ook mee, 400 euro is erg prijzig voor een accu (voor mij).
Dan kom ik op diverse accus via bijvoorbeeld amazon uit:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08XW9871V (30Ah)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B09WJ73LPZ (50Ah)
Maar ik kan niet ontdekken of een dergelijke accu nu geschikt is als mover accu.
Ook kom ik regelmatig de enduro accu tegen maar die ik ook met lader en erg prijzig.
Ik hoef er geen bluetooth of wifi in :-).
Wat is nu wijsheid? Heeft iemand tips of suggesties?
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
De 30Ah accu heeft een max ontlaadcapaciteit van 30Ah. Dat is wel te weinig.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Dank voor je reactie, wat is wel genoeg?
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Je moet achter de max kortsluitstroom van deze accu's zien te komen Sander.
Beide door jou genoemde accu's zijn Scooter accu's.
Ik weet bijna zeker dat die niet de hoge startstroom van jou mover aankunnen.
( heeft te maken met de celopbouw.)
Je zal daar snel minimaal 150 Ampere voor nodig hebben, de Truma mover is nou eenmaal een bekende "Grootverbruiker".
De Optima YT 4.2 die je nu hebt kan dat aan, die hebben een enorm hoge kortsluitstroom.
De Powerxtreme heeft dat ook net als de Victron Lifepo4 accu's.
En zouden dus ook meer dan genoeg power hebben om de koelkast te laten starten.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een heel dure lader laat monteren en er dan vervolgens een marginaal accutje mee wilt gaan laden.
Mijn keuze zou zijn voor een goede ( dure ) accu en dan maar een wat goedkopere lader.
Maar bij de Victron en de Powerxtreme zijn de laders meegeleverd...
EN>>>>>>
Het grote advies bij beide Lifepo4 accu's is om met de bijgeleverde lader deze accu's te laden.
Beide accu's die jij noemt zijn ook Lifepo4 accu's, met een ingebouwde BMS... maar in de handleiding zal wel een heel simpele lader geadviseerd worden.
Laders met de meest prachtige computergestuurde laadprogramma's zijn ongeschikt voor Lifepo4.
Wat jou Dometic lader doet weet ik niet maar ik betwijfel of hij geschikt is voor Lifepo4.
Enne...
Jou YT4.2
Ik heb er 2 gehad gedurende vele jaren.
Bij de laatste heb ik regelmatig een test gedaan, belangrijke accugegevens genoteerd.
Het gaat dan hoofdzakelijk om de CCA.
En die zag ik degraderen ...en besloot tot aanschaf van een Victron PPP30
De accutester heb ik nog steeds... mag je lenen om jou YT te testen.
Ook kan ik mijn testgegevens van jaren wel doorgeven als je daar interesse in hebt.
Want wat ik lees, dat jou YT in no time leeg was is een veeg teken..
Cel stuk, hoge interne weerstand.... CCA gekelderd... zoiets.
Beide door jou genoemde accu's zijn Scooter accu's.
Ik weet bijna zeker dat die niet de hoge startstroom van jou mover aankunnen.
( heeft te maken met de celopbouw.)
Je zal daar snel minimaal 150 Ampere voor nodig hebben, de Truma mover is nou eenmaal een bekende "Grootverbruiker".
De Optima YT 4.2 die je nu hebt kan dat aan, die hebben een enorm hoge kortsluitstroom.
De Powerxtreme heeft dat ook net als de Victron Lifepo4 accu's.
En zouden dus ook meer dan genoeg power hebben om de koelkast te laten starten.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een heel dure lader laat monteren en er dan vervolgens een marginaal accutje mee wilt gaan laden.
Mijn keuze zou zijn voor een goede ( dure ) accu en dan maar een wat goedkopere lader.
Maar bij de Victron en de Powerxtreme zijn de laders meegeleverd...
EN>>>>>>
Het grote advies bij beide Lifepo4 accu's is om met de bijgeleverde lader deze accu's te laden.
Beide accu's die jij noemt zijn ook Lifepo4 accu's, met een ingebouwde BMS... maar in de handleiding zal wel een heel simpele lader geadviseerd worden.
Laders met de meest prachtige computergestuurde laadprogramma's zijn ongeschikt voor Lifepo4.
Wat jou Dometic lader doet weet ik niet maar ik betwijfel of hij geschikt is voor Lifepo4.
Enne...
Jou YT4.2
Ik heb er 2 gehad gedurende vele jaren.
Bij de laatste heb ik regelmatig een test gedaan, belangrijke accugegevens genoteerd.
Het gaat dan hoofdzakelijk om de CCA.
En die zag ik degraderen ...en besloot tot aanschaf van een Victron PPP30
De accutester heb ik nog steeds... mag je lenen om jou YT te testen.
Ook kan ik mijn testgegevens van jaren wel doorgeven als je daar interesse in hebt.
Want wat ik lees, dat jou YT in no time leeg was is een veeg teken..
Cel stuk, hoge interne weerstand.... CCA gekelderd... zoiets.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Hi cris, de bcb is geschikt voor lifepo4. En die bcb heb ik tegen inkoop gekocht en laadt ook via 12v op
Als er niks "voordeligers" is zal het een dure moeten worden. Maar vandaar mijn vraag...
Ik krijg binnenkort een agm accutester te leen, bedankt voor het aanbod
Als er niks "voordeligers" is zal het een dure moeten worden. Maar vandaar mijn vraag...
Ik krijg binnenkort een agm accutester te leen, bedankt voor het aanbod
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Hoi Sander,
Ik ben zelf ook opzoek naar een andere Accu, eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een victron PPP.
Maar de prijs.... heeft me doen besluiten om veder te kijken.
Ik sta op het punt om deze aan te schaffen: https://www.amazon.nl/Litime-Lithium-ac ... atf_m&th=1
bovenstaande omdat die een lage temp sensor heeft en wij gaan ook in de winter weg.
mocht je alleen boven 0 gaan kun je ook voor de mini kiezien
https://www.amazon.nl/dp/B0C9CGBGVG/ref ... RhaWw&th=1
De lader in mij Caravan kan ik niet gebruiken omdat die niet geschikt is voor Litium.
Ik ga de caravan pas begin feb ophalen dus dan kan het het pas gaan inbouwen / testen.
Hij wordt gebruikt voor een Mover easydriver active 2.3 en aangesloten op de 12V van de caravan, in de toekomst een multiplus.
Ik ben zelf ook opzoek naar een andere Accu, eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een victron PPP.
Maar de prijs.... heeft me doen besluiten om veder te kijken.
Ik sta op het punt om deze aan te schaffen: https://www.amazon.nl/Litime-Lithium-ac ... atf_m&th=1
bovenstaande omdat die een lage temp sensor heeft en wij gaan ook in de winter weg.
mocht je alleen boven 0 gaan kun je ook voor de mini kiezien
https://www.amazon.nl/dp/B0C9CGBGVG/ref ... RhaWw&th=1
De lader in mij Caravan kan ik niet gebruiken omdat die niet geschikt is voor Litium.
Ik ga de caravan pas begin feb ophalen dus dan kan het het pas gaan inbouwen / testen.
Hij wordt gebruikt voor een Mover easydriver active 2.3 en aangesloten op de 12V van de caravan, in de toekomst een multiplus.
Laatst gewijzigd door Jeroent83 op vr 12 jan 2024 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Over die accu is veel geschreven op het camperforum
https://camperforum.nl/search.php?keyw ... t=Zoek
https://camperforum.nl/search.php?keyw ... t=Zoek
Laatst gewijzigd door dehoekies op vr 12 jan 2024 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Welke accu? Link werkt niet
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
aangepast hier nog 7500 berichten oftewel leesvoer over specifieke accu
https://camperforum.nl/search.php?keywo ... ubmit=Zoek
https://camperforum.nl/search.php?keywo ... ubmit=Zoek
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
ik zie dat jou lader al geschikt zou moeten zijn voor litium LifePO4, dat is wel een voordeel.
"Dometic Büttner MT BCB1010
Booster voor accuregeling, 10/10, IE
Deze booster voor accuregeling is de ultieme 2-in-1-oplossing voor optimaal opladen van de accu aan boord. Hij is uitgerust met de nieuwste IU0U-laadtechnologie en laadt tijdens het rijden en op 230 volt netspanning op. En neemt ook het complete laadmanagement over. Kan parallel worden gebruikt met de bestaande laadtechnologie of als een enkel laadstation. Geschikt voor alle soorten accu's (inclusief LiFePO4)."
Dan ben jij snel klaar
"Dometic Büttner MT BCB1010
Booster voor accuregeling, 10/10, IE
Deze booster voor accuregeling is de ultieme 2-in-1-oplossing voor optimaal opladen van de accu aan boord. Hij is uitgerust met de nieuwste IU0U-laadtechnologie en laadt tijdens het rijden en op 230 volt netspanning op. En neemt ook het complete laadmanagement over. Kan parallel worden gebruikt met de bestaande laadtechnologie of als een enkel laadstation. Geschikt voor alle soorten accu's (inclusief LiFePO4)."
Dan ben jij snel klaar
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Die bovenste is veel goedkoper ...Jeroent83 schreef: ↑vr 12 jan 2024 21:15Ik sta op het punt om deze aan te schaffen: https://www.amazon.nl/Litime-Lithium-ac ... atf_m&th=1
bovenstaande omdat die een lage temp sensor heeft en wij gaan ook in de winter weg.
mocht je alleen boven 0 gaan kun je ook voor de mini kiezien
https://www.amazon.nl/dp/B0C9CGBGVG/ref ... RhaWw&th=1
Maar al met al is ie nog 22 kg... ik zou eigenlijk zo een extremepower x20 zonder ingebouwde lader willen hebben...
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
22lb, dat is 9.9Kg Daarnaast heb je zo te zien geen lader nodig die zit toch in je Dometic Büttner MT BCB1010 ?
Ze hebben ook een 50Ah (5.5Kg) als dat voldoede is voor jou ?
https://www.amazon.nl/LiFePO4-Vervangin ... to_dp&th=1
Ze hebben ook een 50Ah (5.5Kg) als dat voldoede is voor jou ?
https://www.amazon.nl/LiFePO4-Vervangin ... to_dp&th=1
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Die 50Ah zou voldoende Ah zijn (nu heb ik 55). Maar ik twijfel of deze accu bv geschikt is voor een mover... ik las dat ie een seconde 100A moet leveren en daarna 20-30A gedurende moveren...Jeroent83 schreef: ↑vr 12 jan 2024 22:3022lb, dat is 9.9Kg Daarnaast heb je zo te zien geen lader nodig die zit toch in je Dometic Büttner MT BCB1010 ?
Ze hebben ook een 50Ah (5.5Kg) als dat voldoede is voor jou ?
https://www.amazon.nl/LiFePO4-Vervangin ... to_dp&th=1
In de bovenste link:
En met een gewicht van slechts 22 kg is de 12V 100Ah TM lithiumbatterij gemakkelijker mee te nemen, sneller op te laden en handiger in het gebruik
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Ik heb veder geen belangen bij dit merk, maar diverse positieve ervangen gezien op Youtube, vandaar gezien ik zelf ook op het punt sta van aanschaf. ik zie dat de kortstondige discharge 100AH is voor de 50Ah batterij. Ik weet niet wat jou mover nodig heeft
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Truma movers zijn bekende stroomzuipers.
Ik zou eerst nog even achter mijn oren krabbelen voor ik een accu met een kortsluitstroom van "MAAR" 100 A zou kopen.
De kortsluitstroom van mijn "kleine" Victron lifepo4 van 30 ah is wel 300 Ampere.
Maximale uitgangsstroom voor 10 seconden is 200 A
Continue uitgangsstroom is 150 A.
Mijn mover start ook gewoon, ook in zwaar terrein met een 1700 Kg hut.
De bouwvorm van de cellen bepaald wat de max kortsluitstroom is..... en de genoemde accu's lijken daar niet aan te voldoen !!
Nog even een heel groot verschil tussen een Optima YT....AGM accu.
AGM accus mogen max zo'n 50-60 % ontladen worden.
Verder ontladen is destructief voor de accu.
Je hebt met de YT 4.2 van 55 h dus ongeveer 30-35 A beschikbaar.
Een Lifepo4 van 30 A mag tot de bodem ontladen worden en heeft daardoor dezelfde capaciteit beschikbaar als de YT 4.2 AGM.
Eigenlijk nog meer want de ontladingscurve van Lifepo4 is gunstiger.
M.a.w.
Je hoeft een YT van 55ah niet voor een Lifepo4 van 55ah te vervangen.
30Ah is vergelijkbaar in afgegeven vermogen.
Ik zou eerst nog even achter mijn oren krabbelen voor ik een accu met een kortsluitstroom van "MAAR" 100 A zou kopen.
De kortsluitstroom van mijn "kleine" Victron lifepo4 van 30 ah is wel 300 Ampere.
Maximale uitgangsstroom voor 10 seconden is 200 A
Continue uitgangsstroom is 150 A.
Mijn mover start ook gewoon, ook in zwaar terrein met een 1700 Kg hut.
De bouwvorm van de cellen bepaald wat de max kortsluitstroom is..... en de genoemde accu's lijken daar niet aan te voldoen !!
Nog even een heel groot verschil tussen een Optima YT....AGM accu.
AGM accus mogen max zo'n 50-60 % ontladen worden.
Verder ontladen is destructief voor de accu.
Je hebt met de YT 4.2 van 55 h dus ongeveer 30-35 A beschikbaar.
Een Lifepo4 van 30 A mag tot de bodem ontladen worden en heeft daardoor dezelfde capaciteit beschikbaar als de YT 4.2 AGM.
Eigenlijk nog meer want de ontladingscurve van Lifepo4 is gunstiger.
M.a.w.
Je hoeft een YT van 55ah niet voor een Lifepo4 van 55ah te vervangen.
30Ah is vergelijkbaar in afgegeven vermogen.
Laatst gewijzigd door Chris op za 13 jan 2024 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Ik heb wat zitten lezen over de victron ppp.
Dat lijkt voor mijn situatie wel de beste optie.
1. Hij kan als mover accu
2. Hij kan als boordaccu (met name voor mijn 12v compressor koelkast)
3. Hij kan geladen worden via 230
4. Hij kan onderweg via 12v bijgeladen worden (werkt dit ook met 10.8v oid)
Dit in plaats van die BCB1010 lijkt dit wel "beter" .
Jemig wat een lastige materie...
Ik wil graag zo min mogelijk risico op "gezeik" tijdens de vakantie.
Wat vragen die in me op komen:
1. Wat als er én 230 én 12v onverhoopt tegelijkertijd worden aangeboden (als ik per ongeluk de stekker 230 erin doe als ie nog aan de auto hangt, of vice versa).
2. Kan ik dan wellicht de gehele caravan omvormer van 230 naar 12v de deur uit doen en vervangen door een 12v groepenkastje van 4 (zit nu in de omvormer) direct achter de victron
3. Zie ik iets evidents over het hoofd?
Dat lijkt voor mijn situatie wel de beste optie.
1. Hij kan als mover accu
2. Hij kan als boordaccu (met name voor mijn 12v compressor koelkast)
3. Hij kan geladen worden via 230
4. Hij kan onderweg via 12v bijgeladen worden (werkt dit ook met 10.8v oid)
Dit in plaats van die BCB1010 lijkt dit wel "beter" .
Jemig wat een lastige materie...
Ik wil graag zo min mogelijk risico op "gezeik" tijdens de vakantie.
Wat vragen die in me op komen:
1. Wat als er én 230 én 12v onverhoopt tegelijkertijd worden aangeboden (als ik per ongeluk de stekker 230 erin doe als ie nog aan de auto hangt, of vice versa).
2. Kan ik dan wellicht de gehele caravan omvormer van 230 naar 12v de deur uit doen en vervangen door een 12v groepenkastje van 4 (zit nu in de omvormer) direct achter de victron
3. Zie ik iets evidents over het hoofd?
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Hier een heel topic over de Victron PPP serie.
Ik heb de 30 versie dus.
viewtopic.php?t=47334
Je laatste vragen moet ik even over denken, ik moet nu weg alleen...straks.. ok??
Ik heb de 30 versie dus.
viewtopic.php?t=47334
Je laatste vragen moet ik even over denken, ik moet nu weg alleen...straks.. ok??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Ik dacht eerst ook de Victron PPP, maar 30Ah als boord accu en Mover, dat is wel erg krap.
en dan qua geld... 100AH voor 300euro of de 30AH voor ~600 euro.
en dan qua geld... 100AH voor 300euro of de 30AH voor ~600 euro.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
sanderl schreef: ↑za 13 jan 2024 13:18Ik heb wat zitten lezen over de victron ppp.
Dat lijkt voor mijn situatie wel de beste optie.
1. Hij kan als mover accu
2. Hij kan als boordaccu (met name voor mijn 12v compressor koelkast)
3. Hij kan geladen worden via 230
4. Hij kan onderweg via 12v bijgeladen worden (werkt dit ook met 10.8v oid)
Dit in plaats van die BCB1010 lijkt dit wel "beter" .
Jemig wat een lastige materie...
Ik wil graag zo min mogelijk risico op "gezeik" tijdens de vakantie.
Wat vragen die in me op komen:
1. Wat als er én 230 én 12v onverhoopt tegelijkertijd worden aangeboden (als ik per ongeluk de stekker 230 erin doe als ie nog aan de auto hangt, of vice versa).
2. Kan ik dan wellicht de gehele caravan omvormer van 230 naar 12v de deur uit doen en vervangen door een 12v groepenkastje van 4 (zit nu in de omvormer) direct achter de victron
3. Zie ik iets evidents over het hoofd?
Als je de hele caravan omvormer eruit haalt kan je daar een accu voor in de plaats zetten.
Wel moet je dan zorgen voor een omschakel relais.
Je moet n.l. ten alle tijde voorkomen dat een caravan acccu en een auto accu tegelijk aangesloten kunnen zijn.
Er kunnen dan n.l. gigantische vereffeningsstromen gaan lopen, die de bekabeling laten verbranden en de accu's ter ziele helpen.
Een eenvoiudig relais voorkomt dat.
Met dat relais en jou vraag over tegelijk 230 en 12 volt is dat risico ook uitgesloten.
Je kan ook de omvormer laten zitten en wat nu de ingang is van de 12 volt uit de auto, deze ombouwen en daar de accu op aansluiten.
Bij de Victron is dat dan de Domestic uitgang.
De losgekoppelde draden van de "auto 12 volt" monteer je aan de car/solar input....
De Victron is de enige accu die idd al laad met 10,8 volt.. en dat hou je zeker over aan de uitgang.
De solar en de eigen lader van de Victron kunnen samen/tegelijk aangesloten worden.
Erg handig is ook dat de HI-Power output van de Victron ( de mover aansluiting) b.v. 30 minuten aan gezet kan worden, die mag je na het moveren vergeten, schakelt zelf uit.
De Domestic aansluiting is voor alle andere 12 volt verbruikers.... OOK de compresor koelkast.
Even een andere vraag.
Welke omvormer heb jij nu in de caravan zitten.
Dat ding met die 4 zekeringen waar je het over had.
Handig om even te weten bij verdere stappen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Ik denk dat het aanbieden van en 220 en 12v bij de victron geen probleem is zolang de juiste invoer aansluitingen gebruikt worden, je kan namelijk ook een zonnepanelen set eraan hangen.
Verder lijkt het me mogelijk om de omvormer weg te laten en alleen op de accu te draaien die via de voeding geladen wordt maar of dat uiteindelijk verstandig is zal afhankelijk zijn van het opgenomen vermogen door de caravan.
De voeding die bij de accu geleverd wordt is uiteindelijk alleen bedoeld voor het laden van de accu niet als stroomvoorziening voor alle elektrische apparaten die in de caravan aanwezig zijn incl de compressorkoelkast in dit geval.
Ik denk dat er dan veel gevraagd wordt van de voeding en de bedrading tussen voeding en accu en de electronica in de accu
Verder lijkt het me mogelijk om de omvormer weg te laten en alleen op de accu te draaien die via de voeding geladen wordt maar of dat uiteindelijk verstandig is zal afhankelijk zijn van het opgenomen vermogen door de caravan.
De voeding die bij de accu geleverd wordt is uiteindelijk alleen bedoeld voor het laden van de accu niet als stroomvoorziening voor alle elektrische apparaten die in de caravan aanwezig zijn incl de compressorkoelkast in dit geval.
Ik denk dat er dan veel gevraagd wordt van de voeding en de bedrading tussen voeding en accu en de electronica in de accu
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Als ik de auto uitgang op de ingang van de victron 12v input aansluit, dan kan de 12v accu toch nooit met de auto aangesloten zitten en is een relais toch overbodig?
De vraag is dan wat er gebeurt als er zowel 12v op de victron alswel de 230v op staat....
De omvormer kan ik nu even lastig bij,aar ziet er zo uit:
Dometic omvormer caravan SMP 192-02 400W
Ik weet dat er ook een 12v accu input op zit, nu niet ingebruik.
Ik wil het eigenlijk zo simpel mogelijk hebben...
Dus als ik alles eruit sloop en dan enkel een victron accu met 4 12v groepjes (in plaats van de omvormer) welke ook de mover bedient. En via de auto op 10.8v (12v) opgeladen wordt en ook via 230v (dus die 2 inputs). Dan lijkt mij dat eigenlijk best een simpele schone oplossing...
Functioneel gelijk aan hoe het nu zit met een bcb1010...
De vraag is dan wat er gebeurt als er zowel 12v op de victron alswel de 230v op staat....
De omvormer kan ik nu even lastig bij,aar ziet er zo uit:
Dometic omvormer caravan SMP 192-02 400W
Ik weet dat er ook een 12v accu input op zit, nu niet ingebruik.
Ik wil het eigenlijk zo simpel mogelijk hebben...
Dus als ik alles eruit sloop en dan enkel een victron accu met 4 12v groepjes (in plaats van de omvormer) welke ook de mover bedient. En via de auto op 10.8v (12v) opgeladen wordt en ook via 230v (dus die 2 inputs). Dan lijkt mij dat eigenlijk best een simpele schone oplossing...
Functioneel gelijk aan hoe het nu zit met een bcb1010...
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Goed punt... maar de afname op 12v van de caravan is echt minimaal... allemaal led verlichting en enkel de dometic compressor koelkast... die enkel een hoge opstartstroom heeft...Paul Vingerhoets schreef: ↑za 13 jan 2024 15:10Verder lijkt het me mogelijk om de omvormer weg te laten en alleen op de accu te draaien die via de voeding geladen wordt maar of dat uiteindelijk verstandig is zal afhankelijk zijn van het opgenomen vermogen door de caravan.
De voeding die bij de accu geleverd wordt is uiteindelijk alleen bedoeld voor het laden van de accu niet als stroomvoorziening voor alle elektrische apparaten die in de caravan aanwezig zijn incl de compressorkoelkast in dit geval.
Ik denk dat er dan veel gevraagd wordt van de voeding en de bedrading tussen voeding en accu en de electronica in de accu
Wat is wijsheid...
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
De mover heeft op de ppp zijn eigen aansluiting (hoog vermogen)
De domestic uitgang is wel beperkt @chris weet wel tot hoeveel dat is even iets op op te letten of het voldoende is voor de aanloopstroom van de koelkast, anders moet die ook op de hoogvermogen uitgang en moet die dus permanent “aan” gezet worden, dan is het wel verstandig om de mover een eigen hoofdschakelaar extra te geven.
Verder lijkt het me technisch best haalbaar om het zo te doen, een nette aansluiting van accu naar verdeelpunt hier per groep een zekering waar de gebruikers weer aan hangen
Ik ga ervanuit dat de ingangen van 220 en 12 v in de accu goed geregeld is. Ook als ze beide aanwezig zijn de bms zal dan meest waarschijnlijk voor de adapter kiezen aangezien die spanning altijd hoger is dan die van de auto af komt
De domestic uitgang is wel beperkt @chris weet wel tot hoeveel dat is even iets op op te letten of het voldoende is voor de aanloopstroom van de koelkast, anders moet die ook op de hoogvermogen uitgang en moet die dus permanent “aan” gezet worden, dan is het wel verstandig om de mover een eigen hoofdschakelaar extra te geven.
Verder lijkt het me technisch best haalbaar om het zo te doen, een nette aansluiting van accu naar verdeelpunt hier per groep een zekering waar de gebruikers weer aan hangen
Ik ga ervanuit dat de ingangen van 220 en 12 v in de accu goed geregeld is. Ook als ze beide aanwezig zijn de bms zal dan meest waarschijnlijk voor de adapter kiezen aangezien die spanning altijd hoger is dan die van de auto af komt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: LiPo (LiFePo4) accu voor Truma mover
Continue uitgangsstroom 30A
Maximale uitgangsstroom (10 seconden) 50A
Gemiddeld opgenomen vermogen van de RCS10.5XT is 54W
De door Dometic "gevreesde" compressor piekstart kan ik gekgenoeg nergens vinden... maar die mag dus 50A zijn... das 600W
Ik zal volgende week eens telefonisch met Dometic en Victron overleggen...
Dit lijkt me sowieso een no-brainer voor caravanbouwers toch? 400 euro voor een 30Ah Victron... ipv een omvormer a 500/600...? Enige punt is inderdaad die laadstroom van de victron...
Voor het punt "voeding" lees ik op de victron specsheet:
Ingang 2 “adapter”: hier kan de meegeleverde adapter van het piekvermogen pakket aangesloten worden - Accu laadstroom: 3A, en geschikt voor 110/230V voeding. Snel opladen mogelijk via uitgang 1 (hoog vermogen uitgang en alleen 30Ah en 40Ah modellen) Een acculader of omvormer/acculader kan worden aangesloten op de hoog vermogen uitgang. De maximale laadstroom is 15A resp. 20A en de aanbevolen laadspanning 14V (maximaal 14,2V).
Dat zou betekenen 3A op 12v is 36W dus te laag voor 54W.
Maar via uitgang 1 wel bij te laden met mijn bcb1010???
Maximale uitgangsstroom (10 seconden) 50A
Gemiddeld opgenomen vermogen van de RCS10.5XT is 54W
De door Dometic "gevreesde" compressor piekstart kan ik gekgenoeg nergens vinden... maar die mag dus 50A zijn... das 600W
Ik zal volgende week eens telefonisch met Dometic en Victron overleggen...
Dit lijkt me sowieso een no-brainer voor caravanbouwers toch? 400 euro voor een 30Ah Victron... ipv een omvormer a 500/600...? Enige punt is inderdaad die laadstroom van de victron...
Voor het punt "voeding" lees ik op de victron specsheet:
Ingang 2 “adapter”: hier kan de meegeleverde adapter van het piekvermogen pakket aangesloten worden - Accu laadstroom: 3A, en geschikt voor 110/230V voeding. Snel opladen mogelijk via uitgang 1 (hoog vermogen uitgang en alleen 30Ah en 40Ah modellen) Een acculader of omvormer/acculader kan worden aangesloten op de hoog vermogen uitgang. De maximale laadstroom is 15A resp. 20A en de aanbevolen laadspanning 14V (maximaal 14,2V).
Dat zou betekenen 3A op 12v is 36W dus te laag voor 54W.
Maar via uitgang 1 wel bij te laden met mijn bcb1010???
Laatst gewijzigd door sanderl op za 13 jan 2024 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.