Seat Ateca oriëntatie

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » do 11 jan 2024 23:56

Wij oriënteren ons op een auto bij de gekochte caravan en komen bij de Seat Ateca uit.
Is er iemand onder ons die deze auto weet en de auto wel eens gewogen heeft?

Onze huidige auto weegt namelijk veeeelllll meer dan de waarde in het kenteken dus ben wat huiverig tav het gewicht.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18373
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » vr 12 jan 2024 00:00

Geen ervaring maar ik begrijp je laatste zin niet helemaal?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » vr 12 jan 2024 00:13


deusjevo schreef:ik begrijp je laatste zin niet helemaal?
Onze huidige auto is 180 kilo zwaarder dan het rijklaar gewicht op het kentekenbewijs. Hierdoor komen we niet uit met het gewicht en moeten we op zoek naar een andere auto. Ik wil liever niet weer voor verassingen komen te staan.


Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Ab » vr 12 jan 2024 00:22

Ik snap het niet..
Elke auto wordt toch zwaarder?
Rijklaar gewicht is een lege auto.
Vaak zelfs zonder reservewiel en krik.
Je kunt beter naar het maximaal toegestane gewicht kijken toch ? ( MTM)
Hoe zwaarder de auto, hoe beter toch ? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door VIP » vr 12 jan 2024 08:26

Ga een proefrit maken met zo'n auto en bezoek direct een weegbrug dan weet je meer.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RichTrip » vr 12 jan 2024 08:58

Het werkelijke gewicht van de auto is zelden tot nooit een issue. Het is inderdaad zelfs vaak hoe zwaarder hoe beter.
Bij de carvavan kan het wel een issue zijn. Indien op het kenteken staat dat ie leeg 1050 kilo weegt en je mag hem beladen tot 1200 kilo (hetzij het maximum van de caravan zelf of het gewicht is aangepast naar beneden i.v.m. de auto en/of 3500 kilo grens) en hij blijkt leeg 1150 kilo te wegen, dan heb je nog maar 50 kilo om je spullen in te pakken. Dan ga je al snel over die 1200 kilo heen en kun je in de problemen komen indien de caravan onderweg wordt gewogen tijdens een controle.

Maar ik ben benieuwd naar het hele verhaal waarom precies de auto te zwaar zou zijn.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » vr 12 jan 2024 10:20

VIP dat gaan we zeker doen!

Rich Trip een auto is ook begrensd aan een max totaal gewicht en die is bij veel auto's niet eens zo hoog. Met 4 personen (waarvan 2 afwijken van het gemiddelde gewicht), het gewicht van de trekhaak en wat standaard belading en/of accessoires, de kogeldruk en een klein beetje bagage komen wij al snel boven het max belastbare gewicht van een auto. Niet alleen de overschrijding van het caravangewicht is strafbaar maar ook dat van de auto en de max terreinmassa.
Het zeggen van: hoe zwaarder de auto, stop zware spullen in de auto etc kan alleen als je er bij zegt: let wel op je max belastbare gewicht van de auto.

In dit draadje is het al uitgebreid besproken https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RichTrip » vr 12 jan 2024 10:54

[re.gif]

Het andere topic geeft inderdaad de nodige extra info om het gehele verhaal helder te krijgen.

Die weegbrug, was dat een geijkte weegbrug? De meeste weegbruggen zijn namelijk niet zo heel erg nauwkeurig. En die trekhaak, die weegt echt niet meer dan 50 kilo hoor, eerder minder, ik schat zo'n 20-25 kilo. En als die dakkoffer er nog uit gaat, dat scheelt ook weer.

Ik denk nog steeds dat je teveel op de kale cijfertjes let. Je moet het gewoon eens gaan proberen. En wees uiteraard wel kieskeurig met wat je allemaal meeneemt. Ik zie veelvuldig mensen aankomen na een reis van 1200 km die dan eerst de caravan moeten uitpakken: extra koelkast, 4-delige tuinstoelen set + tafel. Partytent, voortent met stalen stokken + luifel met stokken, twee fietsen, twee zakken aardappelen, paar kratjes bier etc. Het laat zich raden hoe dat uitpakt met de totaal gewichten.

Zodra de caravan er is, dan moet je gewoon eens gaan rijden met het gehele gezin er in. Je zit in ieder geval nog ruim onder de grens van 3500 kilo, die is belangrijk voor je rijbewijs (E achter B).
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Gemineye » vr 12 jan 2024 11:43

Ik heb zelf nog nooit mijn lege auto gewogen, geloof ik. Geen idee wat dat ding weegt joh. Maar ik moet er toch ook wel bij zeggen; ik zou me er niet al teveel blind op staren hoor. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een auto werd gewogen of bekeurd op overbelading. Caravans wél.

Ik denk dat in jouw geval ook meeweegt dat je vier volwassen lichamen ( mrgreen.gif ) mee neemt, dat scheelt ook al behoorlijk natuurlijk. Ik ben zelf niet bijzonder groot ofzo, en op de achterbank zitten twee gemiddeld formaat tienertjes.

De conclusie uit jouw andere topic is voor mij vooral de beperking in trekgewicht en totaalgewicht. Dat is een truc die je meer bij franse auto's ziet. Lang niet allemaal hoor; wij hadden een Renault megane uit 2015, die had hetzelfde euvel. trekgewicht was daar tussen 1300-1500kg afhankelijk van belading auto. Later hadden we een Renault Megane uit 2019, en die mocht gewoon zonder beperkingen 1700kg trekken scratch.gif .

Jouw genoemde Seat heeft dat probleem van trekgewicht niet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RDDR » vr 12 jan 2024 12:38

Gemineye schreef:
vr 12 jan 2024 11:43
Ik heb zelf nog nooit mijn lege auto gewogen, geloof ik. Geen idee wat dat ding weegt joh. Maar ik moet er toch ook wel bij zeggen; ik zou me er niet al teveel blind op staren hoor. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een auto werd gewogen of bekeurd op overbelading. Caravans wél.
Ik moet je teleurstellen, maar in Duitsland doen ze dat wel. Ze kijken zelfs naar de maximale gewichten per as van de auto (die niet op het NL kentekenbewijs staan overigens).
Hier 2 bijvoorbeelden:
https://youtu.be/bkrZwohNLPU?si=AjdTtDrELOcMCl_C
https://youtu.be/wjQ6PC-n87M?si=aWl6nM6M4Dg7stla
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » vr 12 jan 2024 13:11

Mijn zus en zwager gingen nog 1 keer met het hele gezin op vakantie. Kinderen in de leeftijd van 17 t/m 21. Stevige dieselauto en een caravan.
Zij zijn in België aangehouden en gewogen. Ze overschreven het max terreingewicht. Boete en mochten niet doorrijden. Kregen ook de opmerking dat Frankrijk nog minder marge toe liet.

En of ik te veel op cijfers let... dat zal wel...
Maar als ik eenmaal weet hoe het zit met de gewichten en belastbaarheid etc kan ik het niet meer negeren. Overigens wil ik mijn gezin ook veilig vervoeren.


Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dehoekies » vr 12 jan 2024 13:19

De maximum gewichten zijn er niet voor de lol weergegeven.
Het is een richtlijn waar je je aan moet houden.
Je kunt hier schrijven " kan net" maar die schrijver betaald niet het PV.
Ga alles eens wegen bij een geijkte weegschaal dan is het meteen duidelijk vooral als je twijfelt.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Gemineye » vr 12 jan 2024 13:54

RDDR schreef:
vr 12 jan 2024 12:38
Gemineye schreef:
vr 12 jan 2024 11:43
Ik heb zelf nog nooit mijn lege auto gewogen, geloof ik. Geen idee wat dat ding weegt joh. Maar ik moet er toch ook wel bij zeggen; ik zou me er niet al teveel blind op staren hoor. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een auto werd gewogen of bekeurd op overbelading. Caravans wél.
Ik moet je teleurstellen, maar in Duitsland doen ze dat wel. Ze kijken zelfs naar de maximale gewichten per as van de auto (die niet op het NL kentekenbewijs staan overigens).
Hier 2 bijvoorbeelden:
https://youtu.be/bkrZwohNLPU?si=AjdTtDrELOcMCl_C
https://youtu.be/wjQ6PC-n87M?si=aWl6nM6M4Dg7stla
Nou ja, het zal vast gebeuren, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ik wil overigens niemand aanmoedigen om overbeladen op stap te gaan hoor, begrijp me niet verkeerd.

Ik heb die twee filmpjes even bekeken. Mijn hemel wat een gedoe joh; kom je zomaar een uur later op je camping aan. In het eerste filmpje doet die agent ook net alsof hij nog nooit een knarsende antislingerkoppeling heeft gehoord. Die tweede vind ik helemaal apart. Begrijp ik nou goed dat ze eerst een aslast van 1633kg wegen wegen voor die Knaus, maar nadat de man begint te sputteren wegen ze de caravan opnieuw en blijkt dat hij 750kg weegt? Dat is echt onmogelijk voor die caravan inclusief 2 fietsen en een cassetteluifel. ik twijfel opeens behoorlijk aan kennis en kunde van de mensen daar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RDDR » vr 12 jan 2024 14:07

[re.gif]
Het gaat er wat typsich aan toe inderdaad. Maar dit programma "achtung Kontrole" is een soort van Blik op de weg concept. Net even anders van insteek, maar lijkt erop. Ze hebben meer dan deze 2 filmpjes online staan waar ze wegingen doen. Ik had gewoon de eerste 2 gepakt die ik kon ivinden en ze niet nog eens in detail bekeken. Heb die lang geleden eens bekeken. En ze wegen echt elke keer weer alle assen. Ze houden overigens wel nog 5% marge aan voordat ze bekeuren, maar goed: zelf hou ik er niet van om te moeten hopen dat ze marges hanteren.
Laatst gewijzigd door RDDR op vr 12 jan 2024 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RichTrip » vr 12 jan 2024 14:08

RuthU schreef:
vr 12 jan 2024 13:11
**********
En of ik te veel op cijfers let... dat zal wel...
Maar als ik eenmaal weet hoe het zit met de gewichten en belastbaarheid etc kan ik het niet meer negeren. Overigens wil ik mijn gezin ook veilig vervoeren.
Ik ga hier ook niet beweren dat dat helemaal niet belangrijk is maar het maximale treingewicht van jouw Peugeot is gelijk aan het maximale gewicht dat de auto mag wegen inclusief inzittenden + bagage MINUS het totaal gewicht van de caravan (1300 kilo).

Maar ik kan mij echt niet voorstellen dat een Peugeot Partner in personenuitvoering al teveel weegt indien er 4 volwassenen inzitten van ongeveer 100 kilo per persoon.
Er moet volgens mij iets mis zijn met die weegbrug.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RDDR » vr 12 jan 2024 14:14

Gemineye schreef:
vr 12 jan 2024 13:54
maar nadat de man begint te sputteren wegen ze de caravan opnieuw en blijkt dat hij 750kg weegt? Dat is echt onmogelijk voor die caravan inclusief 2 fietsen en een cassetteluifel. ik twijfel opeens behoorlijk aan kennis en kunde van de mensen daar.
Even nog eens snel teruggekeken (laatste stukje): maar inderdaad: ze gaan er nu vanuit dat dat ding inclusief fiesten op de dissel een aslast van 750kg heeft mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif Deel je mening over kundigheid dan wel [aschrik.gif] Maar je bent er wel mooi klaar mee als je daar staat. Wilde vooral aangeven: in Duitsland weegt men standaard dus alle assen, ook van het trekkend voertuig.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » vr 12 jan 2024 14:14

Om de weegbrug te testen heb ik een andere auto er op gezet. Die woog nagenoeg het rijklaargewicht van de auto.

RikB
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RikB » vr 12 jan 2024 14:18

RuthU schreef:
vr 12 jan 2024 13:11
Maar als ik eenmaal weet hoe het zit met de gewichten en belastbaarheid etc kan ik het niet meer negeren. Overigens wil ik mijn gezin ook veilig vervoeren.
Als je het eenmaal weet, is negeren moeilijk. Dat is precies de reden waarom ik mijn caravan niet meer wil wegen. Wat nu als ik over die 1200 kg heen ga?
En aangezien er een 1400 kg as onder ligt en ik zeker niet over de 1400 heen ga, is het vervoer m.i. wel veilig.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Gemineye » vr 12 jan 2024 14:21

Ik lees dat je huidige auto een Peugeot Partner tepee is. Dat is een personenwagen uitvoering van een bestelauto. Zou het eventueel kunnen dat het rijklaar gewicht van deze auto is overgenomen van een "leeg" basismodel zoals de installateur die gebruikt? Dat verschil lijkt me in potentie best groot namelijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Ab » vr 12 jan 2024 14:52

De Peugeot Partner, heeft afhankelijk van uitvoering, in de bestelauto versie een laadvermogen van 750 tot 1000 kg.
De personen wagen zal wat minder hebben, door de bank achterin en wat extra bekleding.
Evengoed zou er naar mijn idee nog genoeg over moeten blijven.
Mogelijk is de MTM ook op te waarderen van de personen versie.
De basisauto zou dat toch moeten kunnen hebben lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door doubleyou » vr 12 jan 2024 15:29

Mijn vorige Mercedes woog ook aanmerkelijk meer dan het aangegeven rijklaargewicht. Ik was er alleen maar blij mee want dat leverde een betere gewichtverhouding met de caravan op :).

Mijn huidige Mercedes Marco Polo zou 2500 kilo moeten wegen. Ik weet zeker dat deze ook zwaarder is aangezien mijn auto op de weegbrug zo’n 2.900 kilo bleek te wegen. En ik had absoluut geen 400 kilo aan boord! Ik vond ergens in een test van de Marco Polo een gewogen gewicht van 2.700 kilo. Dat lijkt mij zeer realistisch. Ik denk dat menig gezin dat met een Marco Polo onderweg is zwaar overbeladen is aangezien het maximale beladen gewicht 3.100 kilo is. Als ik op de Marco Polo FB groepen zie wat menig kampeerder allemaal meesleept…...

Ik snap de zorg van TS wel een beetje. Als je met 4 volwassenen reist en ook nog wat bagage mee wil nemen in de auto dan ben je gewoon aardig overbeladen.
Daarnaast………de motor van de Partner Teepee moet dat, samen met de caravan van 1.300 kilo, ook nog allemaal voortslepen :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » vr 12 jan 2024 16:10

Geminey van dat idee gaan wij inmiddels ook uit!

RuthU
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 31 jul 2023 08:21

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door RuthU » vr 12 jan 2024 16:13

Dank doubleyou!
En wat de rest denkt...maling
Keus dat we wen andere auto kopen is al gemaakt.
Kom ik terug bij de vraag wat een Ateca weegt.... proefrit afgesproken voor morgen en dan op naar de weegbrug!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18373
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » vr 12 jan 2024 16:24

[re.gif]
Waarom vraag je hier advies als je er toch maling aan hebt knipoog.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Daphne » vr 12 jan 2024 17:40

RuthU schreef: Kom ik terug bij de vraag wat een Ateca weegt.... proefrit afgesproken voor morgen en dan op naar de weegbrug!
Ik heb een Ateca en weet wat ie weegt. Op kenteken rijklaar 1409 kg en op de weegbrug met 1 persoon in de auto 1480 kg.
De auto is een Ateca 1.5 TSI FR DSG7 business edition en full option (o.a. glazen panoramadak)
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 12 jan 2024 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”