Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Plaats reactie
Gerrie
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gerrie » wo 10 jan 2024 21:17

[re.gif] diesel , je hebt toch een Toyota ? Iets verkeerds gedaan ?
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » do 11 jan 2024 00:30

Nee, weinig. Volgens mij werd de Avensis in de UK of in Turkije geassembleerd. Boekhoudkundige afschrijving van ongeveer 700,- per jaar, lage kosten voor onderhoudsbeurten, (zie de facturen die ik ooit gedeeld had), zo betrouwbaar als een Zwitsers uurwerk, lage verzekeringspremie en houderschapsbelasting. Bere-ruim. Drie nadelen: weinig koppel in vergelijking met de goddelijke Tsi motoren van de VAG groep, lage uitstap, en je stoot je hoofd tegen de voorstijl bij het instappen als de stoel te ver naar voren staat.

Dus zodra de RAV4 wordt aangeschaft moeten we er echt nog over denken of we 'm uberhaupt gaan verkopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door sailor wim » do 11 jan 2024 07:33

[re.gif]
RAV4 , mijn dealer in Zoetermeer heeft hele beste ,zo goed als nieuw, staan die hij importeert uit Zweden Diesel.
Maar ja die RAV4 is wel de meest gestolen auto boos.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » do 11 jan 2024 07:50

Ik zal eens bij fa Kneppers loeren. Dank! Import van de plugin variant vanuit Duitsland kent een bpm naheffing van slechts 250,-. Heel ander verhaal dan bij een Subaru. Dus al met al reken ik op een opslag van 1000,- voor reis-, import- en rdw kosten. Ik ga zelf met een BE oplegger de hort op.

Het voornemen is dat ik alleen bij Toyota dealers in Duitsland ga kijken, met een 5 sterren beoordeling, 1 voorgaande eigenaar, afgestempeld boekje plus merkgarantie. En dus ook aanspraak kan maken op de 10 jaars Toyota garantie. Met het VIN nummer kan ik bij carverticals checken of het toch niet stiekem een importmodel betreft met een dubieus verleden - de autobranche is niet zo integer.

Dan wat afspraken maken voor bezichtigingen( maak er een feestje van), aanbetalen en een paar weken later ophalen.

Diefstal denk ik tegen te gaan door installatie van een bearlock. En voor de rest is het gewoon pech gehad.

Nu even rustig loeren wat de prijsstelling is, enz enz. Het aanbod in Duitsland is ruimer dan hier maar voor Duitse begrippen beperkt. Dus time is on my side. Ehh...dit is een halve EV, derhalve offtopic.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » do 11 jan 2024 08:15

Edit: verzoek ingediend voor afsplitsing, te beginnen bij vraag van Gerrie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Ron » do 11 jan 2024 09:28

Op verzoek afsplitsing
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Gemineye » do 11 jan 2024 15:32

dieseltijger schreef:
Diefstal denk ik tegen te gaan door installatie van een bearlock. En voor de rest is het gewoon pech gehad.
Mijn vader heeft ook een rav4 en hij raakte behoorlijk in paniek toen hij op de hoogte werd gesteld van de diefstal cijfers van deze auto, notabene door de buurt agent. Natuurlijk is dat gewoon verzekering werk, maar toch. Hij heeft gekozen voor een dingetje in de sleutel die op beweging reageert (beweegt de sleutel niet dan zendt hij geen signaal uit en is ook niet op te vangen bij de voordeur), en daarnaast een speciaal bakje die het signaal blokkeert (getest; dat werkt!) voor de rest geen aanvullende zaken behalve een klasse 3 alarm.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Ab » do 11 jan 2024 15:52

Ach, niet teveel zorgen over maken.
Elke auto kan gejat worden. Zelf kan je daar best veel aan doen. Zelfs een elektronisch hek waar je niks van ziet, maar waar de auto niet voorbij wil, tenzij hij of zij gesleept wordt of op een vrachtwagen staat, en dan kan je ook nog zien waar hij of zij blijft.
Ook de minder gangbare kunnen gejat worden..de mijne was ook een paar weken verdwenen.
Gelukkig weer teruggevonden door oplettende mensen een heel eind uit de buurt.
Hij was wel all risk verzekerd, maar de te verwachten uitkering vlgs de polisvoorwaarden werd ik niet erg blij van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Xecto » do 11 jan 2024 18:58

Tegen rijdende diefstal kun je een extra startonderbreker installeren, Cobra of MiLock bijvoorbeeld. De MiLock kun je uitbreiden met tracking, meldkamer etc. Ik heb populaire auto modellen gehad, waaronder een Audi A3 met Sportline ex- en interieur, die durfde ik best in hartje Utrecht te parkeren. Als die van de buurman minder goed beveiligd is nemen ze niet die van jou

De startonderbreker komt dus bovenop die van de auto en heeft een extra activator. Het welbekende trucje met sleutelsignaal oppikken geeft ze dus alleen toegang tot de auto, verder doet ie niets… Als ze m echt willen moeten ze m optillen en meenemen, vaak teveel moeite.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door deusjevo » do 11 jan 2024 19:17

Tegenwoordig is het bij ons helemaal in dat ze je auto voor de deur demonteren.
Motorkap, katalysator, stuurwielen, stoelen, airbags, navigatiesystemen.
Alles op bestelling leverbaar en wordt dus gewoon voor de deur gedemonteerd.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Knaus440 » do 11 jan 2024 19:28

Bij ons voor de deur een katalysator onder een Toyota weg geslepen. En van een dure porsche beide LED koplampen. Beide dingen gebeurden in de nacht op het pleintje voor de flat.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door dieseltijger » za 13 jan 2024 10:55

Vanmiddag op uitnodiging van Louwman een proefrit met een niet plugin-uitvoering, binnen 1 minuut belletje terug ondanks mijn opmerking dat ik geen concrete plannen had. We zullen zien. "Erogene zones":
Uitstap hoogte mevrouw Dieseltijger ("wat is zo'n RAV4 voor een ding? Ik wil het wel even zien")
Bagageruimte
Het rijden met een automaat
"Ecodriver" naar de kroon steken. Met Geertruida heb ik ooit 1:20 gehaald op een zwoele zomernacht, op de snelweg met een fluwelen voet.
En eigenlijk....het rijden over modderige hellinkjes. Maar dat zullen we maar niet doen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door dieseltijger » za 13 jan 2024 11:07

Knaus440 schreef:
do 11 jan 2024 19:28
Bij ons voor de deur een katalysator onder een Toyota weg geslepen. En van een dure porsche beide LED koplampen. Beide dingen gebeurden in de nacht op het pleintje voor de flat.
Ik behoor niet tot de categorie allesvrezers. In m'n hele leven is er twee keer wat gejat van mij: een cd speler tijdens een inbraak dertig jaar terug- lang leve de inboedel verzekering, en mijn fiets op het kazerne terrein. Ondanks dat kijk ik nog redelijk gelukkig uit mijn ogen.

Ze doen maar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Rodo » za 13 jan 2024 11:25

[re.gif]

Correct, gewoon doen, niet opvallen en het ‘gilde’ loopt gewoon door. Je kunt nooit alles voorkomen.
Gewoonlijk parkeer ik ook liever in een drukke straat dan in een steegje. Willen ze wat van me dan weten ze je toch wel te vinden, of het nu auto of caravan is. Je moet het alleen niet opzoeken.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door dieseltijger » za 13 jan 2024 19:17

Tsja.....het is wennen....ruim een uur gereden. Een 222 PK AWD uitvoering ruim 5 kwartier mogen lenen. Rijdt - zoals je bij een hybride kan verwachten - zeer indirect. Voelt een beetje log aan. Je denkt dat het ding sloom is - maar je rijdt sneller dan je denkt. Drie standen: ECO mode (leuk voor braaf zondagsritje op de Veluwe), Normaal (wat voor mij ook abnormaal is als niet automaatrijder), Sport (Dan gaat de motor snel hoog in de toeren, en trekt echt snel op - maar zonder de kick die je hebt met een handbak). Uitstaphoogte is dik in orde, bagageruimte en ruimte op de achterbank zijn echt prima. Andere onbelangrijke detailneukerij wat opviel: Geen skiluik in de achterbankleuning (paar keer handig gebleken met het vervoer van lange dingen) en het volume van de middenconsole is beperkt - bij Geertruida past er een 2 liter frisdrankfles in - kan je hier vergeten. Louwman zit om de hoek, dus even de auto op de oprit geplaatst: het ding is breed. Patserig breed. Dat worden krassen van fietssturen op de zijkant.

Stuk stiller qua motorlawaai en windgeruis dan Geertruida, bandengeruis lijkt sterker (zal wel komen omdat de eerdergenoemde geluidsbronnen minder dominant aanwezig zijn). Allerlei camera's die krassen door mijn gestumper met achteruitrijden of het verkeerd inschatten van de neuslengte tegengaan. Gelukkig geen jengelende veiligheidssystemen, en (gelukkig) een actuele navigatiekaart. Wel veel flitsende schermen. Sta je stil, dan flitst het front amera scherm aan. Ga je rijden: weer flits. Hier spreekt een oude lul. De transmissie werkt zoals een warm mes inde boter snijdt. Je merkt alleen aan het geluid dat de brandstofmotor mee gaat doen of een blokje om gaat lopen. Echt ingenieus en onovertroffen.

De vrouw vond de zittingen een beetje kort ("ik zal wel gewend zijn aan de doorgezakte stoelen"). Hm. Er zat een trekhaak op. Eens vragen zijn wat de mogelijkheden zijn voor een proefrit met een caravan verderop in het voorjaar. Rijdt het "heeeeerlijk" of in vergelijking met 14 jaar oudere techniek? Valt feitelijk wel mee. Wel volkomen anders. Wat wel hetzeerkenbaar is: de overvolle motorruimte. Koplampen zelf wisselen? Ik denk dat het niet meer hoeft dankzij de LED technologie. Maar de toegankelijkheid van de motorruimte is niet van belang - die klep kan bij Toyota's dicht blijven.
1705167957692.jpg
1705167957701.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Rodo » za 13 jan 2024 19:35

Blijft lastig, is toch gedeeltelijk appels met peren vergelijken. Andere auto qua hoogte en gewicht. Andere aandrijving, 4wd en automaat. Vergelijk met je huidige is een no-go. Gadgets zijn aan mij ook niet besteed, het kreng moet rijden, liefst zuinig en stoelen moeten goed zijn.
Maar aan jou de (lastige) keus. De kwaliteit van Toyota staat buiten kijf en als trekker zal die ook niet teleurstellen.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Jan van Vijven » za 13 jan 2024 19:46

[re.gif]
Lastig?? welnee...
Je vind een auto leuk of niet, past bij je of niet, binnen je budget? Afrekenen en gaan... niet te lang zeuren of het spannend maken whistle.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door dieseltijger » za 13 jan 2024 19:58

Niet helemaal. Ik maak het zo ontspannend mogelijk. Niet voor de bedragen waar het hier om gaat. Rustig de tijd er voor nemen. Fluitende forummers of niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Chris » za 13 jan 2024 20:25

Ab schreef:
do 11 jan 2024 15:52
Ach, niet teveel zorgen over maken.
Elke auto kan gejat worden. Zelf kan je daar best veel aan doen. Zelfs een elektronisch hek waar je niks van ziet, maar waar de auto niet voorbij wil, tenzij hij of zij gesleept wordt of op een vrachtwagen staat, en dan kan je ook nog zien waar hij of zij blijft.
Ook de minder gangbare kunnen gejat worden..de mijne was ook een paar weken verdwenen.
Gelukkig weer teruggevonden door oplettende mensen een heel eind uit de buurt.
Hij was wel all risk verzekerd, maar de te verwachten uitkering vlgs de polisvoorwaarden werd ik niet erg blij van.
Nou Ab...
Wel heel opvallend was dat ik 4 mensen ken die deze auto hebben.
Van 3 is ie al gejat.
Niet terug gekeerd ook.

Die ene heeft idd een extra anti diefstal systeem in laten bouwen...
Ze zijn gewild.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Jan van Vijven » za 13 jan 2024 20:31

Ook van mij is ooit een drie weken oude Audi 80 gestolen en de volgende werd overheen gelopen tijdens een demonstratie en nu van de week is er in onze buurt in een inbraakgolf geweest (stond zelfs in de krant)... en nu?? Ik slaap gewoon verder zonder het extra interessant of spannend te maken.
En nee… ik wil nog steeds niet een belachelijk lelijk oranje wielslot aan de caravan. :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door Rodo » za 13 jan 2024 21:10

Als je niets kunt kopen omdat de kans op diefstal aanwezig is……… dan word je verdomd rijk.

Alles, maar dan ook alles kan aan diefstal onderhevig zijn. En dan? In bed blijven liggen rillen? 🥶 veel verhalen worden aangedikt, “van horen zeggen”. 1 auto word gestolen en binnen een uur zijn het er 3. Bij mij ook niets extra’s op de caravan, onderweg niet en op de camping niet. 1 AirTag in de hut, ooit gekregen, geen wiel beveiliging, geen knop in de koppeling. Rustig genieten thumbup.gif
Ik denk dat Diesel zich niet gek laat maken en weloverwogen zijn keus maakt, kans op diefstal of niet.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dieseltijger op zoek naar een vervanger voor Geertruida ?

Bericht door dieseltijger » zo 14 jan 2024 00:29

Ehm...ik wil de plugin variant nog eens uitproberen, en ook in combinatie met mijn Kip. Ter illustratie: op dit forum heb ik al een paar keer gezien dat iemand na de aanschaf van een funkelnagelneue auto knettergek werd van alle interventies van veiligheidssystemen. Of dat het geheel met caravan onrustig rijdt. En dan wordt er energie gestoken in het het (hopenlijk) vinden van een remedie.

Omgekeerde wereld, zo ben ik niet gewend te werken. Het telt niet op.

Ik ben dol-enthousiast met betrekking tot de transmissie. Deze RAV4 kwam toevallig - en onverwacht - op mijn pad terwijl ik oneindig lang zit te twijfelkonten over de hoge brandstof- en onderhoudskosten van een Outback. Ongetwijfeld is een Outback veel geschikter voor het offroad-werk, maar het verbruik is bijna een factor 1,8 hoger dan bij de RAV4, en de auto zal slechts incidenteel offroad rijden - ik woon in een saaie Vinex wijk, niet op het eind van een modderige bosweg.

Ik moet nog echt even kauwen/wennen aan de rij beleving. Heel eerlijk gezegd: Geertruida rijdt ook niet verkeerd - meer dynamiek (meer herrie ook). En nog eerlijker: ik wil na dik 7 jaar en 215.000 km gewoon een andere auto.

Qua diefstalkans: 1 op de 67 RAV4's wordt gejat. En dan nog is dit een onjuiste statistiek: want het aandeel nieuwe RAV's zal groter zijn. Leuke conversatie bij Louwman: "O u rijdt een Avensis? Hebt u al briefjes gevonden onder de ruitewisser van geinteresseerden?" (Nee, was wel gebeurd bij mijn Carina en eerste Avensis) . Blijkbaar een algemeen bekend verschijnsel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”