Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
bvh
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 16:29

Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door bvh » za 6 jan 2024 22:27

Hallo,
Wij hebben in 2022 een Fendt Tendenza 465sfb nieuw gekocht.
Nu hebben we vorige week gekampeerd en de kachel (op gas) aan gehad.
Hierdoor is de afwerkstrip tpv uitblaas naast de deur vervormd.
Zijn er meer eigenaren die dit hebben.
Er heeft niets voor gelegen daar we weten dat het erg warm wordt,maar zo heet...
De verwarming stond op 22gr. Dus niet extreem was buiten 6-9graden.
Zijn er nog meer eigenaren hier last van hebben.
Bijlagen
20240105_150558.jpg
Kromgetrokken Afwerkstrip

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 08:25

Dit is een schoolvoorbeeld van Non-conformiteit. Omdat het hier een zeer jonge caravan betreft gelden de Wettelijke- en de fabrieksgarantie ten volle. Die gaan dus samen Zwarte Pieten. Moet jij geen slachtoffer van worden, en dus direct je dealer aanspreken om dit probleem duurzaam op te lossen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

bvh
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 16:29

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door bvh » zo 7 jan 2024 09:52

Heb het ook al via mail bij de dealer gemeld.
Gaat in april voor onderhoud, hoor het dan wel wat ze voorstellen.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans 555 » zo 7 jan 2024 10:56

Als de deur dicht is dan zit de prullenbak er toch voor, hoe kan dan een warme luchtstroom deze sierstrip vervormen? Tenzij de kachel achter deze sierstrip is gesitueerd (onder kast).
Wij hebben de Bianco 515, mss. geen goeie vergelijking maar wij hebben nergens last van.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 11:46

bvh schreef:
zo 7 jan 2024 09:52
Heb het ook al via mail bij de dealer gemeld.
Gaat in april voor onderhoud, hoor het dan wel wat ze voorstellen.
Ik zou zelf voor meer spoed gaan. Is het niet mogelijk om hem nu al te brengen? Je hoeft niet af te wachten wat ze voorstellen. Herstellen en anders koop ontbinden. Ze hadden direct op de mail moeten reageren.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Gemineye » zo 7 jan 2024 11:49

Koop ontbinden? Vind je dat zelf ook niet wat overdreven voor een stripje die wat vervormd is?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

bvh
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 16:29

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door bvh » zo 7 jan 2024 12:01

Heb het gisteren gemeld dus caravan direct voor de deur zetten lijkt me wat overdreven.
De uitblaas komt uit de wand van het schapje en blaast tegen het stripje aan.
Is ook een vraag of meer eigenaren hier last van hebben.
De dealer heeft ook nog geen tijd gehad om te reageren.
Even afwachten dus.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door doubleyou » zo 7 jan 2024 12:06

Hans1954 schreef:
zo 7 jan 2024 11:46
Ik zou zelf voor meer spoed gaan. Is het niet mogelijk om hem nu al te brengen? Je hoeft niet af te wachten wat ze voorstellen. Herstellen en anders koop ontbinden. Ze hadden direct op de mail moeten reageren.
Als je wat voor elkaar wilt krijgen lijkt me deze aanpak totaal onverstandig en ineffectief. En ook totaal onnodig! Geef de dealer eerst eens de kans om te reageren en het op te lossen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 12:10

Gemineye schreef:
zo 7 jan 2024 11:49
Koop ontbinden? Vind je dat zelf ook niet wat overdreven voor een stripje die wat vervormd is?
Het is inderdaad schieten met een kanon op een mug. Maar wettelijk de enige mogelijkheid om je recht te halen. De ontwerper/fabrikant heeft natuurlijk een fout gemaakt. Dat is duidelijk. Je hebt in Nederland nu eenmaal weinig te maken met fabrieksgarantie. Dealer heeft de overeenkomst gesloten en die blijft jarenlang verantwoordelijk voor het geleverde. Maar omdat het naar mijn idee een fabricagefout zal blijken te zijn, zal die dealer ook niet staan te juichen en de fabrikant kent de regels ook wel in Nederland. En dan kan je in een strijd verzeild raken tussen deze partijen. En dan is het goed om de piketpaaltjes alvast neer te zetten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Petare » zo 7 jan 2024 12:40

In mijn mening een zwaar overdreven reactie. Er bestaat ook nog zoiets als een relatie tussen bedrijven en hun klanten. Doubleyou geeft het al aan. Als je zo met gestrekt been binnen komt komt er niks goeds van.

Ik kreeg een Knaus geleverd kreeg met nog al wat aandachtspuntjes. Gewoon altijd een afspraak gemaakt en laten herstellen. Een keer hebben ze geprobeerd tegen te sputteren, helaas voor hun trokken ze in het gesprek aan de balie aan het korste eind. Pas als zaken niet opgelost gaan worden ga je het traject in, met als uiterste een koop ontbinden.

Het kampeergenot wordt er wel iets minder van als het nog 'stuk' is, maar het comfort niet. Die van ons staat nu ook in de stalling met twee lopende claims.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 13:23

[re.gif] Hoezo overdreven? Ik schreef toch herstellen en anders koop ontbinden? Niet herstellen zou dat inhouden. Bovendien is het een probleem wat gevolg lijkt van een constructiefout. Een nieuw plankje gaat het probleem dan waarschijnlijk niet oplossen. De fabriek is intussen deze caravan alweer vergeten en bezig met andere modellen. Probleem is op voorhand al een probleem.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Ron » zo 7 jan 2024 13:27

Geef de dealer de tijd om het te herstellen.
Geniet nu nog lekker van de caravan.
De dealer gaat dat echt wel voor je oplossen bij de eerst volgende beurt.
En wellicht weet hij dan wat meer van andere klanten , en hebben ze zelfs al een oplossing bedacht.

Dus ts heeft het goed gedaan.
Melden bij de dealer is de eerste en enige juiste reactie.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door doubleyou » zo 7 jan 2024 14:03

Hans1954 schreef:
zo 7 jan 2024 13:23
[re.gif] Hoezo overdreven? Ik schreef toch herstellen en anders koop ontbinden? Niet herstellen zou dat inhouden. Bovendien is het een probleem wat gevolg lijkt van een constructiefout. Een nieuw plankje gaat het probleem dan waarschijnlijk niet oplossen. De fabriek is intussen deze caravan alweer vergeten en bezig met andere modellen. Probleem is op voorhand al een probleem.
‘Probleem is op voorhand al een probleem’.
’lijkt een constructiefout’
‘Nieuw plankje gaat het probleem waarschijnlijk niet oplossen’
‘Herstellen en anders koop ontbinden’
‘De fabriek is de caravan ondertussen alweer vergeten’

Ik lees alleen maar negatieve uitgangspunten.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 139
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door cahummel » zo 7 jan 2024 17:58

Maar even terug naar het probleem, als er een plastic stripje van vervormd raakt kan dat twee dingen betekenen: het stripje is gemaakt van een thermoplast, en een nieuwe smelt zo weer, of de lucht is echt heel veel heter dan zou moeten (en dan moet je het zoeken in de thermostaat misschien). Dus een oplossing zit niet in vervangen van het stripje. Er moet wel echt gekeken worden naar waarom dat stripje vervormd is (beter oorzaak aanpakken dan symptoombestrijding toch?).
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Ab » zo 7 jan 2024 18:13

Mm.probleem ?.welk probleem? Ik zie het totaal niet.
Ik zou het biesje er gewoon aftrekken.
En er wel of niet misschien even een alluminium dingetje op lijmen. Of misschien wel helemaal niet. Mogelijk mis je het niet eens als het weg is.
10 minuten werk als je het wel vervangt.
Naar de dealer gaan of telefoneren, je druk maken over conformiteitsgeneuzel, caravan wegbrengen en weer ophalen is meestal veel meer gedoe en kopzorg, en kost veel meer tijd.
En dat om een biesje??
Niet in mijn wereld.
Inderdaad veel te veel negativiteit om zo'n stom biesje.

Sorry hoor, ik moest het effe kwijt. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Focus
Berichten: 75
Lid geworden op: di 31 dec 2019 22:43

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Focus » zo 7 jan 2024 18:47

[re.gif]

Feit blijft dat je een mooie nieuwe caravan hebt gekocht, en deze ook graag zo nieuw en mooi mogelijk wil houden.
Gewoon iets weg halen zal je recht op garantie verspelen en niks mee doen is dan ook geen optie.

Ik denk dat met het simpel weg melden van het euvel de enige juiste weg is.
En info inwinnen of meerdere eigenaren zijn met een gelijk probleem is nooit verkeerd.
Ik hoop dat jullie ondanks het euvel en negatieve input hier toch veel kampeer plezier beleven met jullie mooie caravan.
Ford Focus 2.0 Duratec 212pk uit 2015, Hobby 540 KMFe uit 2012

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door dieseltijger » zo 7 jan 2024 19:18

Wellicht is het belangrijkste dat er wat gedaan wordt aan de te hoge temperatuur van de omkasting (ik kan niet zo goed zien) een aluminium plaatje als de circulatie in stand moet blijven, of een beetje steenwol als dat juist weer niet een must is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

bvh
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 16:29

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door bvh » zo 7 jan 2024 19:53

We wachten rustig de reactie van de dealer af.
Inderdaad een nieuwe caravan wil je het liefst zolang mogelijk nieuw houden, en een kromgetrokken strip zal het plezier niet bederven maar als het verholpen en het probleem opgelost kan worden, graag.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Micky » zo 7 jan 2024 19:55

Waar zit de uitblaas? die staat er niet eens op scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 20:16

Ab schreef:
zo 7 jan 2024 18:13
Mm.probleem ?.welk probleem? Ik zie het totaal niet.
Ik zou het biesje er gewoon aftrekken.
En er wel of niet misschien even een alluminium dingetje op lijmen. Of misschien wel helemaal niet. Mogelijk mis je het niet eens als het weg is.
10 minuten werk als je het wel vervangt.
Naar de dealer gaan of telefoneren, je druk maken over conformiteitsgeneuzel, caravan wegbrengen en weer ophalen is meestal veel meer gedoe en kopzorg, en kost veel meer tijd.
En dat om een biesje??
Niet in mijn wereld.
Inderdaad veel te veel negativiteit om zo'n stom biesje.

Sorry hoor, ik moest het effe kwijt. mrgreen.gif
Ik zie toch echt een plaat die volkomen vervormd is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Gemineye » zo 7 jan 2024 20:18

Zoals nu gedaan is, zou ik het ook doen. Geen haast; bij volgende beurt kunnen ze er zo even naar kijken. Inderdaad wel belangrijk om even te checken of er ook iets aan een oorzaak wordt gedaan anders sta je er volgend jaar weer. Dus of iets aan die kachel uitblaas veranderen of een strip van ander materiaal ofzo?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 20:27

In het verlengde van dit topic valt me toch wel op dat er door de verschillende fabrikanten niet heel erg nagedacht wordt over de aanleg van verwarming. Waarschijnlijk met het (waarschijnlijk juiste) idee dat die kachel nooit aan zal gaan. Met uitzondering dan van de caravans waar een Alde in gemonteerd wordt. Mijn Tabbert heeft ook zoiets. De slangen lopen achter het keukenblok naar de rondzit. Logisch want ze moeten ergens lopen. Wat niet zo logisch is, is dat er veel teveel gaten in die slangen gemaakt zijn. Gevolg: keukenblok wordt meer dan 30 graden warm. Er treedt verlies aan lucht verplaatsing op en een deel vliegt er aan de achterkant van de koelkast uit. Gevolg daar van te koud bij de zithoek en stoken voor de vogeltjes. Vorig jaar viel me dat op. Toen maar laden opengezet. Hielp al enorm. Dit jaar maar eens proberen dicht te maken met Ducttape™.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Ab » zo 7 jan 2024 20:32

Hans1954 schreef:
zo 7 jan 2024 20:16


Ik zie toch echt een plaat die volkomen vervormd is.
Ik niet, en TS ook niet, die heeft het over een afwerkbiesje.

Zoals eerder opgemerkt, als het vervormt door warmte, is het dus van plastic.
Ik denk, dat door verwarmen met een föhn het ook weer plastisch wordt.
Dan zou je het ook zo weer in de juiste vorm kunnen drukken.
Het ronde plaatje in de uitstroomopening van de warme luchtstroom van de ringverwarming effe iets anders richten, en het probleem is alweer over.

Niet in problemen denken, maar in oplossingen. knipoog.gif

Die gaatjes in jouw slang zijn ook in een kleine moeite dicht.
Met ringverwarming kan je de warmte prima sturen naar de plaats waar je het wel of niet wilt hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door dieseltijger » zo 7 jan 2024 20:34

[re.gif] [re.gif] Slim. Maar..ik herken het echt niet. Disselkast wordt goed - maar niet overmatig verwarmd, het voorraam wordt zchtjes aangeblazen door twee uitstroomopeningen, ik merk niet dat de ombouwen waar de slang doorheen loopt warm worden, noch dat de koof van de rookgasafvoer heet wordt. De keukenlade boven de Truma kachel wordt iets warmer - maar ook niet overdreven warm. Maar goed: de caravan is dan ook dik 20 jaar oud.

Ik kan me niet herinneren dat er herstelpunten of onvolkomendheden waren toen het ding aan ons uitgeleverd werd. Ik kwam pas na een jaar terug voor de vochtmeting.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afwerking vervormd door uitblaas kachel

Bericht door Hans1954 » zo 7 jan 2024 21:05

[re.gif] Ik heb twee kachelmotoren. En daar gaan dus in totaal 4 slangen op. Twee van die slangen lopen dus door het keukenblok en met de nodige gaten in die slangen kan je dus eieren uitbroeden daar (moet ik eens proberen) Dus in de lades dik 30 graden en bij de rondzit krap aan 19 graden. Bij de LMC die ik hiervoor had, was het nog bonter. 1 Kachelmotor dus twee slangen. Kast met kachel zat maast de toegangsdeur. 1 Slang (van 30 cm) eindigde daar. De andere ging de hele caravan rond. Die slang dus een meter of 13. Gevolg dus hoogstens lauwe lucht uit de blaasopeningen en een erg koude zithoek. Na advies van Gimeg een duikslang aangekoppeld op de korte slang. Met een klep in de verbinding. Bij de zithoek aangesloten op het einde van de bestaande slang. Temperatuur toen ruim boven de 50 graden op vol vermogen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”