Hoe deze speakers aansluiten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Niels83 » do 4 jan 2024 02:24

Hallo,

Ik heb voor de caravan een simpele bluetooth versterker besteld. Deze gaat achter de kastjes. Ook 2 leuke kleine speakers gevonden.
Echter had ik daar gewoon een + en - verwacht zoals ook op de versterker. Helaas zijn het 3 draden zonder enige uitleg.

Iemand enige idee of dit op een gewone +/- versterker is aan te sluiten?
IMG20240103192654.jpg
IMG20240103192657.jpg

Rikkie
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Rikkie » do 4 jan 2024 05:04

Dit zijn speakertjes die men gebruikt in grote ruimtes waar veel speakertjes moeten hangen in combinatie met een 100 V versterker.
Bvb winkelruimtes, ziekenhuizen, enz.
Voordeel van deze 100V speakertjes is dat je er een groot aantal kan parallel schakelen zolang als de som van alle aangekoppelde speakers het vermogen van de versterker niet overschrijd.
Bvb:
Versterker levert 50 watt dan kan je 10 speakertjes van 5 Watt parallel schakelen.

Jouw speakertjes kunnen ingesteld worden op 3 Watt of 6 Watt, dus je gebruikt de combinatie afhankelijk van het aantal speakers je wil aanschakelen en het vermogen van de versterker ...
Voor 3 Watt belasting gebruik je combinatie Zwart + Wit
Voor 6 Watt belasting gebruik je combinatie Zwart + Rood

Ik heb geen idee of je deze zomaar kan aansluiten op een autoradio en of er uberhaupt deftig geluid gaat uitkomen
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door iemand » do 4 jan 2024 05:19

Dat zijn luidsprekers voor gebouwen.
Daar heb je te maken met lange afstanden.

Die werken niet met 4 of 8 ohm,
maar zijn dmv de trafo geschikt voor een 100 volt installatie.
En dus een 100 volt versterker

Hier de specs.
https://www.eafg.es/productos/Docs/Manu ... L_7_V1.pdf

Weergave van muziek is vaak niet mooi.
Kzou ze maar gauw retour doen.

Wat je kunt proberen....de trafo losnemen
en op de 2 draden van de uitgang van de trafo
zit nl de luidspreker zelf.
Eens proberen of dat werkt en klinkt.

Tip ga op zoek naar inbouwspeakers voor een auto,
of een losse bluetooth speaker kopen.

edit .. goede morgen Rikkie thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door dieseltijger » do 4 jan 2024 07:54

Suggestie: een JBL charge. Goede weergave van de bassen, bestand tegen regen, je kan m mee naar buiten nemen. En is goed transporteerbaar ( voor tijdens de reis).

Plenty aanbod op marktplaats bovendien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door dehoekies » do 4 jan 2024 10:55

Zelfde soort speakers hingen bij Campina Eindhoven in de koelcel .
Mooi geluid en heel degelijk als je bedenkt dat ze veel jaren daar hebben gehangen zonder problemen
De installatie stond daar 24/7 aan
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Niels83 » do 4 jan 2024 11:26

dieseltijger schreef:
do 4 jan 2024 07:54
Suggestie: een JBL charge. Goede weergave van de bassen, bestand tegen regen, je kan m mee naar buiten nemen. En is goed transporteerbaar ( voor tijdens de reis).

Plenty aanbod op marktplaats bovendien.
Die bass vind ik nu juist het grote nadeel. Er is veel bass, maar de rest van het geluid laat te wensen over. Daardoor naar mijn idee ongeschikt op een camping.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Niels83 » do 4 jan 2024 11:29

Thanks voor alle berichten. De inbouw auto speakers zijn altijd 4ohm, de versterker is 8ohm. Is dat geen probleem?

De installatie is bedoeld voor achtergrond geluid.

Even open geschroefd dan wordt duidelijk dat het een gewone speaker is met een spoeltje er op. Als de versterker binnen is is, ga ik deze eerst proberen. Passen wel het beste qua uiterlijk in mijn plannetje.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Morgoth » do 4 jan 2024 11:30

[re.gif] [re.gif]
Eigenlijk zou je op een camping juist niet zo veel bass willen hebben. Hoe lager de geluiden, hoe verder ze klinken. Van de bass hebben je medekampeerders het eerste/meeste last.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door dieseltijger » do 4 jan 2024 11:38

[re.gif] [re.gif] Nee, zo beleef ik dat echt niet. Enigszins getriggerd even opgezocht, wat blijkt: een redelijk evenwichtig frequentiespectrum. Kijk maar:
Knipsel.PNG
Bron: Rtings.com

Je kan op de speaker de bassen ook versterken. En er schijnt een app te zijn met een equalizer functie. Ik gebruik het thuis zeer regelmatig als soundbar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door WanFie » do 4 jan 2024 12:07

Die luidsprekers zijn in deze vorm zeker ongeschikt. Autospeakers voldoen inderdaad beter. Ook omdat deze minder gevoelig zijn voor condens.

Ik gebruik een luidspreker (MR300) van het merk Stereoboomm (ook onder andere merknamen te koop). Op Tweakers.net is daar een heel lang topic over. Die klinken erg goed (geen overdreven laag) en zijn bovendien goedkoop. Maar ik weet niet of ze nog nieuw te koop zijn. Op Marktplaats staan wel tweedehands te koop. Op Wifi werken ze alleen op 2.4 GHz, maar dat hoef je niet te gebruiken en werkt op de camping toch meestal niet. Op Bluetooth en via de 3,5 mm aansluiting spelen ze ook prima.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Gemineye » do 4 jan 2024 13:32

Niels83 schreef:Thanks voor alle berichten. De inbouw auto speakers zijn altijd 4ohm, de versterker is 8ohm. Is dat geen probleem?
In beginsel is dat geen probleem. Even voor de zuiverheid; een versterker IS niet 8 ohm, die levert een bepaald vermogen bij een weerstand van 8 ohm. Een voorbeeld; mijn eindversterkers hier thuis leveren 400watt bij 4ohm, 200watt bij 8 ohm.

Je kunt prima 4 ohm speakers aansluiten, zo lang je versterker (zeker bij hoge volumes) dat vermogen kan leveren. Ik schat in dat dat op campings in beginsel nooit plaats zal vinden en dan is die 4ohm in principe geen probleem
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door EricS » do 4 jan 2024 13:37

In onze vorige caravan, Kip Shuttle, zat een high-end autoradio/CD met rondom 4 speakers.... prachtig geluid, maar stond alleen aan als Kip op de oprit stond, nooit op de camping.
-heel snel staat het te hard terwijl je dit niet in de gaten hebt, de caravan is dan een klankkast, buiten hoor je vrijwel alles, zeker met deur of raam open.
-je leeft meestentijds buiten...waarom speakers in de caravan?

Nu ligt een JBL GO in het kastje...prima om af en toe muziek te luisteren, en makkelijk mee te nemen.
Maar heel eerlijk...ik heb er grote hekel aan om andermans muziek te horen, dus vrijwel altijd ligt de JBL werkloos in kastje...wil het een ander ook niet aandoen.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Chris » do 4 jan 2024 15:15

Niels....
Beter retourneren.
Dit zijn verkeerde speakers....z.g. hoogspanning speakers..
Is al gezegd... kerken, grote gebouwen omroep installatie's.

Echt verkeerde..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Niels83 » do 4 jan 2024 22:42

[re.gif]
Ik heb even aangesloten. Maar idd daar komt geen geluid uit.
Nu dus opzoek naar een setje kleine speakers met iets meer power. Puntje is dat de speaker vlak moet zijn. Dus geen uitstekende tweeter.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Morgoth » vr 5 jan 2024 08:50

Je kunt toch dat trafootje eraf slopen en dan de normale draden gebruiken? Met een beetje hobbyboppen maak je er weer een normale speaker van. Het enige wat die trafo doet is de 100V weer terug brengen naar normale spanning voor een speaker. Door die 100V kan men grotere kabellengten realiseren. De speaker zelf is hoogstwaarschijnlijk gewoon standaard.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Niels83 » vr 5 jan 2024 09:17

Ik heb de draden rechtstreeks op de speaker gedaan. Geen geluid. Op de 6v draadjes wel geluid, maar onbruikbaar voor een muziekje.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door dieseltijger » vr 5 jan 2024 09:35

Niels83 schreef:
do 4 jan 2024 11:29
Thanks voor alle berichten. De inbouw auto speakers zijn altijd 4ohm, de versterker is 8ohm. Is dat geen probleem?

<knip>
Als dat zo is, dan kan de eindtrap van jouw versterker beschadigen. Maar nu je het zo zegt: je zal - jou inschattende - het geluid niet vol open draaien toch? In dat geval denk ik dat er niet te grote stromen door de transistoren van de einddtrappen gaan lopen en dat er in de praktijk niets aan de hand zal zijn.

Je moet wel even nadenken wanneer je het punt van kostbaar prutsen zonder resultaat bereikt. Ik denk dat je het best autoluidsprekers kan gebruiken. En ik heb het vermoeden dat veel auto installaties de lage tonen extra versterken om de laagfrequente motorgeluiden te overstemmen. Wellicht moet je dat meenemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Niels83 » vr 5 jan 2024 10:09

Inderdaad ben ik nu op zoek naar een setje auto speakers. Maar tegenwoordig zijn die dingen heel hoog. Maar eerdaags maar eens langs een car hifi zaak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door dieseltijger » vr 5 jan 2024 10:25

Nog een inval: De plaatsing. Wellicht kan een lage plaatsing voordelen met zich meebrengen qua lage tonen weergave, ruimtebeslag, het voorhanden zijn van een klankkast, en door de verspreiding van de speakers in de ruimte - een algeheel lager geluidsniveau omdat er altijd een speaker in de buurt is.

Dat laatste viel ons op sinds we zo'n JBL speaker op de salontafel als soundbar gebruiken: Het volume kan lager staan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoe deze speakers aansluiten

Bericht door Gemineye » vr 5 jan 2024 13:41

Inderdaad speakers even omruilen, die je nu hebt zijn niet de juiste.

Een car hifi zaak kan je vast verder helpen; er zijn veel verschillende modellen speakers ook met beperkte inbouwdiepte. Misschien bestaan er wel websites waarmee je daarop kan zoeken. Geen idee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”