Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco85
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 20:43

Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Marco85 » wo 3 jan 2024 14:10

Beste mensen,

Wij hebben dit jaar voor het 3e jaar een voorseizoenplaats. Ik verwarm de voortent tot nu toe met een straalkachel op gas.
Ik ben van plan een (Zibro) laser kachel aan te schaffen.

Nu heb ik eens van mensen gehoord dat deze een zwarte aanslag of schimmel aan de binnenzijde van je tentdoek kunnen veroorzaken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of is dit niet van toepassing.

Tevens de vraag welke laser kachel en brandstof het beste is.

Met vriendelijke groet,
Marco
Ford Focus Titanium Business 1.5 ecoboost 150pk 2019 - Knaus Sport 420 QD Silver Selection 2019

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 3 jan 2024 19:27

Ik denk dat een gas kachel schoner brandt tov een petroleum kachel, maar he dan ook je zit lekker in de voortent verbrandings gassen te snuiven
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Gemineye » wo 3 jan 2024 19:36

Een goede petroleum kachel brandt heel schoon hoor. Ik kan me niet voorstellen dat dat vlekken zou geven. Een gaskachel gebruik ik ook (wel eens), werkt op zich prima maar het nadeel is dat het relatief veel vocht geeft in je tent.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door PD » wo 3 jan 2024 20:10

Wij gebruiken al enkele jaren (4e winterseizoen) in de wintertent een Zibro kachel en hebben totaal geen last van aanslag of schimmel in de tent. Mogelijk heeft dit ook te maken met de soort brandstof die je gebruikt; wij gebruiken de geurloze Qlima in onze Zibro.

Ook tenminste 3 medeforummers gebruiken deze kachel zonder genoemde problemen.

Schimmelvorming lijkt me overigens veroorzaakt te worden door een vocht-issue, ofwel onvoldoende ventilatie en/of een gebrekkig grondzeil(kuip) in de voortent ?
Bijlagen
IMG_9331.jpeg
IMG_9330.jpeg
Laatst gewijzigd door PD op wo 3 jan 2024 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Micky » wo 3 jan 2024 20:41

[re.gif]

en daar hebben we hem! [aschrik.gif]

ik heb zoals bekend dezelfde al een jaar of 4 in gebruik en altijd (tot afgelopen seizoen) met de originele qlima Kristal, ging perfect geen vocht en vlekken, super tevreden.

afgelopen seizoen door de enorme prijsstijgingen en mijn hoge verbruik mij toch laten overtuigen om de goedkopere petroleum C te gebruiken, want dat "doet bijna iedereen en het is geldverspilling duurdere te kopen".
Telkens als ik in mijn leven ergens op probeer te besparen krijg ik het lid op de neus, zo ook hier (dus ben nu echt gestopt met tegen mijn gevoel in te gaan) na een tijdje dacht ik idd schimmel aan de binnenkant van het tentdak te hebben, echter de tent was droog hermetisch afgesloten zelfs het tafelzout bleef bruikbaar.
tijdens het seizoen werd het steeds erger totdat ik er echt eens naar ging kijken en het voelde vettig [aschrik.gif]

dus binnenkant van de 10 jaar oude Fortex zo vies als maar kan en misschien 100 euro bespaard op het hele seizoen, wassen van de tent kost 350 als het er al uitgaat stom.gif stom.gif stom.gif

Echt maar dan nu ook door eigen bevinding echt nooit meer die goedkope rotzooi in mijn kachel, eigenlijk wist ik het gewoon (heb ik hier ook verkondigd :oops: ) het is geen parafine maar gewone petroleum, het is echt niet ok voor zo'n kachel in de ruimte waar je zit, overigens is de verbranding met deze petroleum nu ook veel onrustiger, ik hoop dat dat weer bijdraait als ik dit voorjaar weer de aanbevolen parafine gebruik, anders moet ik hem uit elkaar halen en schoonmaken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door PD » wo 3 jan 2024 20:48

[re.gif]
Hopelijk herstelt de verbranding met de Qlima Kristal thumbup.gif

Als ik jouw ervaring zo lees, ben ik blij dat ik de goedkopere brandstof nooit heb overwogen. Overigens verbruiken wij per winterseizoen ook maximaal 2 kannen van elk 20 liter, ofwel ca. € 160,- per winter. De 2e kan van vorig jaar hebben we zelfs nu nog in gebruik.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Ducati 900 » wo 3 jan 2024 20:55

Een hoop fijnstof.

Ben

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Micky » wo 3 jan 2024 21:00

PD schreef:
wo 3 jan 2024 20:48
[re.gif]
Hopelijk herstelt de verbranding met de Qlima Kristal thumbup.gif

Als ik jouw ervaring zo lees, ben ik blij dat ik de goedkopere brandstof nooit heb overwogen. Overigens verbruiken wij per winterseizoen ook maximaal 2 kannen van elk 20 liter, ofwel ca. € 160,- per winter. De 2e kan van vorig jaar hebben we zelfs nu nog in gebruik.
ik had het ook niet overwogen tot april 23 hahaha [aschrik.gif] ik gebruik er ongeveer 6 dus het verschil werd behoorlijk normaal gebruik ik minder maar ik ben vanwege (enigszins verplichte) rust extreem veel op de camping geweest afgelopen jaar :(

[re.gif]

ik ben me kapot geschrokken echt en het werd pas heel veel later zichtbaar, dus het kruipt erin zonder dat je het doorhebt scratch.gif dit klopt echt niet volgens mij [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 dec 2023 16:15

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Zonneke » do 4 jan 2024 07:51

Zeker niet de bedoeling om discussie over welke brandstof dan ook op te starten.
Over petroleum weet ik wel dat mijn ouders en hun vrienden dat jarenlang gestookt hebben in hun voortent.
Die voortenten stonden vast op een camping in Manderfeld, een regio waar elk jaar sneeuw valt.
De vrienden waren geboren en getogen Amsterdammers en zij verbleven erg veel op deze camping, ook in de winter.
Wanneer ze eens naar huis gingen nam de man enkele jerrycans petrol mee naar huis want veel beterkoop.
Hun huisje werd er ook deels mee verwarmd totdat ze op het warmtenet werden aangesloten.
Van een aanslag op hun tentplafond nooit iets vernomen, het waren wel tenten van echt zeildoek met een stoffen hemel in.
Als ik nog eens bij mijn mama kom zal ik het haar eens vragen of ze last hadden van de goedkopere brandstof. mrgreen.gif
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****


Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door dieseltijger » do 4 jan 2024 08:00

Lamppetroleum, of petroleum C laat merkbaar meer aanslag op de kous van mijn zibro kouskachel achter en ruik je sterker.
De kouskachel kan je laten schoonbranden.

Komt doordat het gehalte aan aromaten hoger is. Die zijn moeilijker te verbranden. Geheid dat je laserkachel last van residu gaat krijgen.

Dus hou het bij zibro kristal, petroheat enzovoorts.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door blazoen » do 4 jan 2024 08:42

Hier nooit last van petroleum c.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het onderhoud van de kachel iets frequenter plaats vindt. Dat weten de meesten waarschijnlijk niet.
En wat betreft schimmelvorming, die wordt veelal veroorzaakt door een blootstelling gedurende lange tijd aan vocht. Het kan zijn dat de voortent niet goed droog is ingepakt en natuurlijk ook door slechte ventilatie tijdens het kamperen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door dieseltijger » do 4 jan 2024 08:51

Lang leve de kouskachel dus: gewoon een keer de kachel aan laten staan totdat de brandstof op is. Doordat de kous aan de bovenzijde minder petroleum gaat bevatten, vindt er minder verdamping plaats, waardoor de vlam dichter op de kous komt en uiteindelijk het residu gaat verbranden. Je kan de kachel in dat stadium beter buiten plaatsen vanwege de walm.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Morgoth » do 4 jan 2024 09:27

Of dit:
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Patrick Pol
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 4 jul 2022 15:51

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Patrick Pol » di 16 jan 2024 15:51

Hallo allemaal. In Belgie bij de HUBO kosten de kannen qlima kristal 60 euro p/s
Daar ze ook nog de rode versie en de gele van 50 euro p/s hebben.

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door shanty1959 » di 16 jan 2024 16:26

Bij beide verwarmingsvormen komt water vrij bij de verbranding, dus in het geval van onvoldoende ventilatie kun je schimmelvorming krijgen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Micky » di 16 jan 2024 18:30

[re.gif]

Bij mij niet aan de orde, het dak van de tent is altijd droog van binnen en ik gebruik dezelfde kachel en tent al jaren, na gebruik van petroleum C is dit pas gebeurd, maar ook nu was het plafond gewoon droog want ik voel daar bijna elka avond aan, tevens heb ik geforceerde ventilatie in de fortex die niet eens dicht kan en een kapje heeft aan de buitenkant tegen inregenen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door shanty1959 » wo 17 jan 2024 20:17

[re.gif]
Dus prima ventilatie thumbup.gif

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Robertolini » wo 17 jan 2024 22:15

Laser kachel is top!
Zeker 6 voorseizoenen gebruikt met gewone petroleum van een beter tankstation…nooit storing en al helemaal geen schimmel oid…

Welllicht dat er nog een verschil in kwaliteit peut is?
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Aviva » do 18 jan 2024 08:37

Ik gebruik ook de Zibro kachel die PD heeft afgebeeld (overigens is die prijs al lang niet meer aan de orde die op de afbeelding staat) :oops:
Zelf gebruik ik altijd de Firelux Clear - Kachelbrandstof van de Welkoop, baluwe kan, (Welkoop heeft vaak kortingsacties dan probeer ik mijn voorraad aan te vullen).
Ik ervaar geen problemen met schimmel of aanslag in de voortent. In het voorseizoen hebben wij de kachel veel aan in de ochtenden en avonden.

Thuis gebruik ik hem als bijverwarming in de werkkamer ook daar geen problemen (wel goed ventileren tijdens stoken).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Petroleum laser kachel zwarte aanslag of schimmel

Bericht door Jan van Vijven » za 20 jan 2024 08:25

Elke brander laat vuile restanten ontsnappen via de uitlaat als die uitlaat binnen zit zal dit zich ergens aan hechten.
Dat minder schone brandstof meer zichtbaar afval achterlaat is logisch.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”