elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Jo VdB » wo 27 dec 2023 18:31

Hallo,

Ik heb me een 3dehands Knaus Sudwind 450 FU, modeljaar 2005, aangeschaft, en ben die op punt aan het zetten.

Met de aansluitingen aan de 220V--> 12V omvormer zit ik even vast. Originele omvormer was stuk, en was reeds verwijderd.

Ik heb intussen

a) nieuwe Dometic omvormer geplaatst en aangesloten aan 220 V en aan een nieuw geplaatste 75 Ah PowerXTreme LiFePo batterij
b) kabels verlichting algemeen, verlichting keuken, waterpomp, ventilator Trumatic,... gelokaliseerd en aangesloten
c) enkele kabels extra gemonteerd voor bvb extra 12 Ventilator aan bed en in WC-ruimte, alsook 4 x USB opladers
Dit zijn allemaal grijze kabels, 2x1,5 mm2, en blauw/bruine aders

Alles wat 220 V is, is een witte kabel

Nu heb ik nog over...

1 x grijze kabel 2 x 2,5 mm2 (blauw/bruin) --> ik neem aan dat die van de standaard Dometic RM7290 absorptiekoelkast is ?
1 x grijze kabel 3 x 2,5 mm2 (blauw/bruin/zwart) --> ???????????


Klopt mijn aanname en vooral.... waarvoor is die 3 x 2,5 mm2 12V kabel ?

Dank voor de hulp

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 19:22

Voorop gesteld... ik weet het niet zeker want ik zou het eerst moeten meten....

Maar..
Ik denk dat beide kabels bij de koelkast horen.
Dat is in mijn Sudwind, maar met een Schaudt omvormer tenminste wel zo.
Een set komt van de dissel, pen 10 + en pen 13 -
De andere set van 2 gaat naar de KK.

Dit is zo gemaakt omdat het schema vrij standaard is voor alle modellen, en dus ook voor de grote koelkasten of de koelkasten met automatische omschakeling.

Echter... mijn Knaus is een andere serie dan jou Knaus, dus 100% zeker ben ik pas als ik het gemeten heb.
Dat kan je zelf ook als je een digitale multimeter hebt.
Wil je dat ik dat zelf meten uitleg??
Laat maar weten..(moet je wel over een multimeter met OHMs beschikken.
Ik zal even een foto van mijn Schaudt bijvoegen, dan zie je rechts die set met dikke kabels met 2,5 mm2. ( die foto is al bekend als de bonte hond hier.. awhoea.gif )
Allemaal koelkast werk.
.
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Jo VdB » wo 27 dec 2023 20:26

Multimeter heb ik...

Als ik het me goed herinner zat...

1 kabel 2x2,5 mm2 aangesloten op een uitgang van de oorspronkelijke omvormer, op de "+" en de "-"

1 kabel 3 x 2,5 mm2 aangesloten op de oorspronkelijke omvormer, waarbij blauw / bruin op de "+" en "-" ingang waar je de batterij op aan sluit
zwart op een "-" uitgang van dezelfde omvormer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023 23:26

Tja..
Dan moet ik toch gaan meten...

Even voor alle duidelijkheid....
Als er op een omvormer BATTERIJ staat is dat bijna altijd de 12 volt INGANG welke van de dissel steker afkomt, dus niet van een accu.
Omvormers die wel een accu aansluiting hebben hebben dat veel duidelijker aangegeven op de omvormer.
Jou Batterij is dus de kabel vanaf de dissel....99 % kans.
Meet maar tussen pen 9 en die 3 aderige kabel...en dan dondersgoed op de polariteit letten.
Meten kan je OHMs doen... lang meetsnoertje maken..
Vermoedelijk is er een dubbele MIN draad in die aansluiting..
Eentje naar de - Batt en ook een naar de massa of min van de omvormer.
En... het zou mij niet verbazen als de MIN Batt en MIN omvormer in de omvormer doorverbonden zijn.
Ook omvormers proberen zo min mogelijk massa lussen te maken.

Waar dan die 2x 2,5 mm2 van is... Koelkast misschien??
Haal eens even een rooster aan de buitenkant los en zoek een grijze kabel daar.... ohms ben je er zo achter of dat dezelfde kabel is.

Ik denk echt aan "grootverbruikers"' want alleen daarvoor wordt 2,5 mm2 gebruikt bij Knaus.
De rest is allemaal 1,5 mm2
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Paul Vingerhoets » do 28 dec 2023 10:03

Die 3*2,5 zou de massa, geschakelde en constante spanning kunnen zijn die van de trekhaak stekker af komt via de verdeeldoos. De 2*2,5 zal dan door gaan naar de koelkast

Kijk eens in de verdeeldoos waar de kabel vanaf de auto stekker binnen komt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » do 28 dec 2023 14:12

Psies... wat ik ook al dacht.
Jammer ... ik heb wel het bedradings schema van mijn Knaus, maar dat is alle bekabeling IN de caravan.
De rijverlichting staat niet op dat schema.

En die platte verdeeldoos waar Paul het over heeft zit voor onder de caravan, tegen de bodemplaat aan geschroefd.
Die doos zit dicht met wat Torx schroefjes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Hobby Linka » do 28 dec 2023 14:51

[re.gif]

Gewoon de kabel volgen en je weet waar de verdeeldoos zit. Bij mij binnen onder het bed. (maar ik heb geen Knaus)
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Jo VdB » do 28 dec 2023 17:54

Zoals ik het nu zie, gaat enkel de 3x2,5mm2 naar de koelkast(ruimte)
Ik ben eens onder het aanrecht gekropen, en daar loopt enkel maar de 3x2,5 mm2 kabel.

Ik vraag me dan wel af waarom dat een 3-aderige kabel is.
Ik kan niet aan zijkant caravan momenteel, dus kijken via het verluchtingsgat is momenteel niet mogelijk...

****

Blijft dan nog die andere 2x2,5 mm2 kabel.... die dien ik dan verder af te lopen naar waar die gaat, maar het zou me een plausibele uitleg kunnen geven dat die gevoed wordt via de auto-stekker.

(En het zou dan ook goed kunnen dat de vorige eigenaar de bekabeling verkeerd had aangesloten op de toenmalige omvormer...)

Ik hoor het graag als ik verkeerd denk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » do 28 dec 2023 19:12

Alleen met meten zal je het weten..
Als je weet wat je moet meten, anders wordt er alleen veel tijd versleten..

Alle gekheid op een stokje... ik durf het ook niet zo te zeggen zonder verder onderzoek.
Raden heb je niks aan.

De kabel naar de KK 3x2,5 mm2...
Het zou ook zomaar kunnen dat de 2 draden voor het 12 volt verwarmings element in de KK zorgt en dat de 3e voor de verlichting in de KK is.
Alle min draden in de caravan hangen toch aan elkaar... een grote knoop...
Dus 1x 12 volt voor het element en 1x voor de verlichting in de KK.
Want... die verlichting is echt een andere 12 volt, die verlichting werkt ook als er geen auto met 12 volt voorziening voor de caravan hangt.
Er gaat normaal 2x een 12 volt en 1x 230 volt naar de KK.
Waarvan de ene 12 volt gewoon uit de omvormer voor die verlichting en de andere van pen 10 van de omvormer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Kipvriend » vr 29 dec 2023 19:39

Pen 10 (geschakelde stroomdraad “+” plus koelkast) en 11 (“-“ massa tbv koelkast) zal je moeten bedraden vanaf de verdeeldoos onder de caravan.
Binnen de bedrading welke voor de koelkast zijn doorverbinden hiermee.
De koelkast wordt af fabriek (bij Knaus)/nu gevoed met de permanente stroom welke uit pen 9 komt.

Misschien heb je hier wat aan.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » vr 29 dec 2023 21:59

Dat laatste klopt helemaal niet Kipvriend...
De koelkast bij Knaus staat al jaren op pen 10...
En.. .de tower absorbtie koelkasten zijn meestal niet meer op 12 volt aangesloten tegenwoordig
De 175 watt, of bijna 15 ampere die de Towers trekken is teveel van het goede, enorme spanningsverliezen ...en daardoor geen verwarming meer... dus geen koeling in de KK.
De onderbouw KK staan echt allemaal op 10 aangesloten.

Het zou toch ook te gek zijn, speciaal een 13 polige Jaeger ontworpen om lege accu's te vermijden... en Knaus zou ze volgens jou dan weer fout aansluiten.... niet dus...sorry
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Ab » za 30 dec 2023 00:11

In 2005 en nog veel jaren daarna deden ze dat toch echt wel.
En niet als enigen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Kipvriend » za 30 dec 2023 14:10

@Ab, @Chris,
Destijds toen wij onze Knaus SW 500 EU van modeljaar 2005 aanschafte was na onderzoek de KK op pen 9 aangesloten, dus op de permanente stroomdraad.
Kan zijn dat je caravandealer dat destijds heeft heeft omgelegd.

Vandaar mijn opmerking.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Ab » za 30 dec 2023 16:41

Nou nee.
Mijn Fendt Diamant die ik in2008 of 2009 kocht had af fabriek de koelkast ook op 9.
Dat was gebruikelijk bij veel Duitse merken in die tijd, en conform de norm destijds. DIN nog wat of zo.
Ik heb dat zelf veranderd naar 10.
Eigenlijk onnodig..de koelkast stond altijd op gas onderweg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » za 30 dec 2023 16:57

Kipvriend schreef:
za 30 dec 2023 14:10
@Ab, @Chris,
Destijds toen wij onze Knaus SW 500 EU van modeljaar 2005 aanschafte was na onderzoek de KK op pen 9 aangesloten, dus op de permanente stroomdraad.
Kan zijn dat je caravandealer dat destijds heeft heeft omgelegd.

Vandaar mijn opmerking.
Ik was mijn handen even in onschuld als je het over BJ 2005 hebt.... dat durf ik niet te zeggen n.l.
Mijn Hobby van wat later was de KK wel degelijk op pen 10... ik heb daar heel wat zitten meten waar dat vermaledijde spanningsverlies nou door veroorzaakt werd.
En nu... mijn Knaus van 2017.... hardstikke pen 10 voor de KK
En ik weet ook dat Tower KK meestal niet meer op 12 volt zijn aangesloten.

Die 12 volt functie van KK is leuk als de KK vlak bij de spanningsbrond staat... een camper b.v.
Korte dikke bedrading en dat werkt best.
Maar als je het over caravans hebt.. met vele meters ( te dunne) bedrading en vele connectors ertussen... dan is het spanningsverlies zo groot bij een verbruik van 10 ampere... dat de KK slecht of helemaal niet werkt.
De Hi-towers, die 175 watt trekken.. 15 !!! ampere....
Werkt gewoon niet.

Ik had in mijn vorige hut met een tower KK ook altijd een ontdooide boel als we een dagje reden.
Zelfs mn biertje lauw... heel erg is dat..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knausfan
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 16:08

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Knausfan » ma 1 jan 2024 21:54

Bij mijn sudwinf 450 fu uit 2008 stond koelkast ook op constante stroomdraad af fabriek, geschakelde draad liep slechts tot eerste doos onder de vloer , zelf geschakelde draad vanaf daar verder naar koelkast gelegd nadat ik voor tweede keer auto accu had leeggetrokken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » di 2 jan 2024 12:11

Ab schreef:
za 30 dec 2023 16:41
Nou nee.
Mijn Fendt Diamant die ik in2008 of 2009 kocht had af fabriek de koelkast ook op 9.
Dat was gebruikelijk bij veel Duitse merken in die tijd, en conform de norm destijds. DIN nog wat of zo.
Ik heb dat zelf veranderd naar 10.
Eigenlijk onnodig..de koelkast stond altijd op gas onderweg.
Ik heb het nu al een paar keer gelezen...
Nooit geweten dat ze pen 9 bleven gebruiken bij Knaus.
Ab zegt... de Duitse merken... maar Hobby gebruikte volgens mij wel pen 10... tenminste, in de oudere Hobby van vrienden staat de KK op 10.
En hij heeft dat echt niet zelf veranderd... 2 linkerhanden...
Uniformiteit was weer even ver te zoeken dus... hebben we eerder gezien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Ab » di 2 jan 2024 13:02

Ik schreef..Veel Duitse merken. Hobby was inderdaad een uitzondering.
In die jaren was er een DIN norm, waar sommige fabrikanten zich ook aan hielden.
10 was toen nog gereserveerd voor laden van een accu als ik me goed herinner.
Dat werkte eigenlijk ook niet zonder meer, en veel autark caravans werden er ook niet verkocht.
Het was daarom zinvoller om de koelkast erop te zetten. Alle fabrikanten zijn daar ook op overgegaan zo rond 2010 ongeveer. Ook dat werkt echter maar matig.
Het is jammer dat geen enkele fabrikant op het idee is gekomen om de ongebruikte draden ook op de koelkast te zetten.
Dat kan heel goed. Zowel de min 2x 2,5 mm2 doorlussen, als de plus op 10 en 12 ook.
Bij auto's moeten er toch al draden getrokken worden voor de geschakelde plus.
Een gemiste kans in mijn ogen.

Dat zit in de originele kabelboom bij trekhaakmontage er standaard niet in.
Aanhangers hebben dat ook niet nodig, en fietsdragers ook niet.
Het is altijd een extra, wat je ook moet aangeven bij montage van trekhaken.
Dat gaat regelmatig nog wel eens mis..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Ron » di 2 jan 2024 16:31

Er staat mij bij dat de oude Dethleffs (1999) inderdaad de koelkast aangepast moest worden in de lasdoos onder het bed.
De huidige Knaus zat wel direct goed aangesloten.
Koelkast blijft koel.
Maar daar is ook alles mee gezegd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » di 2 jan 2024 16:47

@ Ab..

En dat is bij Volvo dan wel top geregeld.
Standaard met 9 en 10 in dikke kabels uitgevoerd..
( helaas niet verdubbeld)
t'Kost wat zo'n origineel aansluitset.. maar dan is het klaar ook.

Dat DIN verhaal in DL....
Ergens.... ooit... nu je het zo uitlegd komt er wat bovendrijven.
Mijn 1e Knaus was nog met 7 polig, geen keuze dus.
2x met een lege accu gestaan daardoor... dat knoppie van 12 volt afhalen vergeet je best snel.
Mijn Hobby was van 2012, kk op 10..
Oudere Hobby van vrienden ook de KK op 10...
Daardoor misleid.

Wat ik ook hoorde...
De buitenlamp mag officieel niet aan kunnen in DL als de caravan aan de auto hangt.
Dat is ook lang niet altijd correct aangesloten bij de DL cravans..
Mijn Schaudt heeft die mogelijkheid weer wel... en is ook goed aangesloten.
Geen buitenlamp achter de auto...
Grappig he die uitzonderingen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Ab » di 2 jan 2024 20:51

Ook met de originele aansluitset, moet het nog steeds wel goed aangesloten worden. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra vraag Knaus Sudwind 450FU (2005 model)

Bericht door Chris » di 2 jan 2024 23:22

[re.gif]
Allemaal met multi connectors uitgevoerd... kan niet fout aangesloten worden.
Hoort ook een z.g. TRM bij... trailer module... pasklaar.
Handig..
Net als de 13 polig doos... volledig volgegoten... helemaal dicht, kan geen vocht in komen.
Hebben ze goed voor elkaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”