Alko Mamut stopt er mee

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » di 19 dec 2023 14:04

Wij hebben onder onze nieuwe caravan de Alko Mamut laten plaatsen ziet er gelikt uit maar geeft nu al twee keer problemen, de mover stopt er gewoon mee en is niet meer op gang te krijgen, eerste keer de dealer gebeld en die adviseerde om er de stroom een half uur er af te doen middels de accu klemmen los te maken, nu heb ik het weer en dus Alko gebeld, middels een procedure die ook in de handleiding staat is het weer in orde, maar de vraag wat ik verkeerd doe blijft onbeantwoord, wie kent dit probleem of weet wat ik niet goed doe.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Chris » di 19 dec 2023 14:12

En om nou heel eerlijk te zijn is dit niet een onbekend fenomeen.
De reden waarom dit gebeurt is volkomen onduidelijk.
En bij de ene Mammut gebeurt het vaker dan bij de andere.... een raadsel waarom.
De eerste serie's hadden er ook meer last van dan de latere series.
Geen goede reclame voor Alko..

Het is ook niet simpel om een z.g. "Stuurkast" te vervangen want die heeft deze mover niet.
De elektronica zit in beide motoren een eigen gedeelte.
Tja... helaas... geen positief bericht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » di 19 dec 2023 14:18

[re.gif]

Het positieve hierin is dat het dan waarschijnlijk niet aan mij ligt is voorlopig de conclusie, ik zal met de dealer overleggen want ik heb tenslotte garantie.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 19 dec 2023 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door shanty1959 » di 19 dec 2023 14:28

Andere mover

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Bob Diesel » di 19 dec 2023 14:28

[re.gif]

+1
Gewoon om te weten
Je kan de dealer altijd vragen om een ander product,
Niet te lang vh kastje naar de muur blijven lopen
Maar op jou wensen blijven aandringen
.
Voldoet een product niet aan de redelijke verwachtingen van een consument, dan kan er sprake zijn van 'non conformiteit'. Als verkoper moet u het product dan repareren of vervangen. Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen.

Suc 6 er mee
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door blazoen » di 19 dec 2023 14:30

Wij hebben ook een Alko Mammut Mover, 2 jaar geleden onder onze nieuwe caravan laten monteren.
En al zo vaak problemen gehad, je wordt er af en toe gek van. Dan viel hij weer kort na het opstarten uit en dan ging hij weer niet naar een band toe. Soms stopte hij onder het moveren spontaan, vaak deed hij helemaal niks meer. Ik heb regelmatig met de dealer contact gehad. Die zei dat het aan het contact voor op de dissel lag en aan de slechte verbindingen van o.a. de zekeringen van Alko.
Dat leek mij maar een beperkte verklaring. De storingen werden steeds erger en op een gegeven moment kon je ook via allerlei reset opties niets meer. Ik ben er ook mee naar een servicecentrum geweest van Alko. Daar is een aandrijfmotor vervangen. Afijn toen werkte het weer en zijn wij op vakantie gegaan. Op de 3e camping was het weer mis. Motor reageerde niet meer. Ik heb toen contact gehad met Alko. Op afstand konden die ook niks doen. Wij zijn toen zonder movergebruik onderweg verder naar huiswaarts gereden.
Onze caravandealer heeft toen die zekeringen vervangen, de verbindingsstekkers van de bekabeling vervangen door een vaste aansluiting en een extra puls-schakelaar gemonteerd om het reed-contact op de dissel niet te hoeven gebruiken. Volgens hun is het nu opgelost. Ik heb het zelf nog niet getest omdat de caravan rechtstreeks naar de stalling is gegaan en er pas in voorjaar weer uit komt. Hopelijk is het echt opgelost. Ik laat het t.z.t. wel weten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Chris » di 19 dec 2023 14:33

Tja... en als het nou een goedkoop " movertje" was....
Nee... het is ongeveer de duurste die je kan kopen.
Alko...mmm
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Bob Diesel » di 19 dec 2023 14:38

Als je hem nou bv 8 uur per dag non stop gebruikt om te rijden
Zo als een auto

2 uur per jaar is voor de meesten al veel
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Daphne » di 19 dec 2023 14:40

Wij hebben nu 2 jaar de ALKO Mammut en ook vreemde en vervelende storingen gehad.
Omdat wij rondtrekken gaat de mover en vaak op en af. Ik zorg ervoor dat de rollen eraf gaan en de AB op z’n plek komt. Het bleek dat ik de AB te snel af schakelde. Ik deed dat als de rollen terug waren getrokken. Maar je moet echt goed op de lampjes kijken en zorgen dat ie z’n hele programma afdraait alvorens de AB uitgezet mag worden. De mover is gewoon wat traag en ik te snel.
Gevolg was storingen in het systeem waardoor de mover niet deed wat wij wilden.
Sinds ik rustig afwacht tot het programma klaar is, hebben we geen gekkigheid meer meegemaakt en zijn we tevreden met deze mover.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door blazoen » di 19 dec 2023 15:01

Dank Daphne voor de reactie.

Ik liep ook onlangs tegen het volgende aan. Volgens de caravandealer moet je de afstandsbediening eerst inschakelen en dan als het groene lampje knippert de achterkant op het contact houden. Dan schakelde hij in en kun je op de knoppen, bewegen naar de wielen, toe drukken. Dit werkte eigenlijk ook altijd zo.
Echter in de handleiding staat dat je zodra de afstandsbediening is ingeschakeld en het groene lampje knippert, je beide knoppen (naar wiel toe bewegen) ingedrukt moet houden en dan de afstandsbediening op het contact moet houden. Dus met ingedrukte knoppen erop, zolang tot deze knipperen.
Ik vond het vreemd en heb Alko hierover gemaild en ze bevestigen dat dit dus zo moet.
Dat ga ik vanaf volgende keer dan ook zo uitvoeren.
Hoe doe jij dit?

homeonwheels
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door homeonwheels » di 19 dec 2023 15:18

Daphne schreef:
di 19 dec 2023 14:40
De mover is gewoon wat traag en ik te snel.
Gevolg was storingen in het systeem waardoor de mover niet deed wat wij wilden.
Sinds ik rustig afwacht tot het programma klaar is, hebben we geen gekkigheid meer meegemaakt en zijn we tevreden met deze mover.
Herkenbaar. Vrienden van ons hebben dit ook gehad met de Alko. Hij moet het hele programma volledig afdraaien, anders werkt t niet. Overigens is dat ook zo met mijn Truma XT; die heb ik ook eens moeten resetten toen ik in de haast de AB te snel uitzette. Toe was ie de weg kwijt. Na reset werkt alles weer naar behoren.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » di 19 dec 2023 15:44

Daphne schreef:
di 19 dec 2023 14:40
Wij hebben nu 2 jaar de ALKO Mammut en ook vreemde en vervelende storingen gehad.
Omdat wij rondtrekken gaat de mover en vaak op en af. Ik zorg ervoor dat de rollen eraf gaan en de AB op z’n plek komt. Het bleek dat ik de AB te snel af schakelde. Ik deed dat als de rollen terug waren getrokken. Maar je moet echt goed op de lampjes kijken en zorgen dat ie z’n hele programma afdraait alvorens de AB uitgezet mag worden. De mover is gewoon wat traag en ik te snel.
Gevolg was storingen in het systeem waardoor de mover niet deed wat wij wilden.
Sinds ik rustig afwacht tot het programma klaar is, hebben we geen gekkigheid meer meegemaakt en zijn we tevreden met deze mover.
Aha da's hoopgevend, dus ook ik zou te snel kunnen zijn, wacht je tot het groene led links boven weer knippert alvorens je hem helemaal uitzet?
Bij het aanzetten zegt de dealer eerst te wachten tot de led groen blijft branden maar in de handleiding staat dat je de twee knoppen om de rollen op de wielen moet zetten en dan op de sensor zetten
Knaus 500pf 2023

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » di 19 dec 2023 15:50

blazoen

Ik doe het zoals jij het beschrijft en zo heb ik ook de instructies van de dealer gehad, Alko zegt iets anders zoal je beschrijft
Laatst gewijzigd door Ab op di 19 dec 2023 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet onnodig quoten !
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Daphne » di 19 dec 2023 16:05

blazoen schreef:Dank Daphne voor de reactie.

Ik liep ook onlangs tegen het volgende aan. Volgens de caravandealer moet je de afstandsbediening eerst inschakelen en dan als het groene lampje knippert de achterkant op het contact houden. Dan schakelde hij in en kun je op de knoppen, bewegen naar de wielen, toe drukken. Dit werkte eigenlijk ook altijd zo.
Echter in de handleiding staat dat je zodra de afstandsbediening is ingeschakeld en het groene lampje knippert, je beide knoppen (naar wiel toe bewegen) ingedrukt moet houden en dan de afstandsbediening op het contact moet houden. Dus met ingedrukte knoppen erop, zolang tot deze knipperen.
Ik vond het vreemd en heb Alko hierover gemaild en ze bevestigen dat dit dus zo moet.
Dat ga ik vanaf volgende keer dan ook zo uitvoeren.
Hoe doe jij dit?
Even uit m’n hoofd. Ik zet de AB aan en houd ‘m tegen het contact en wacht ik tot alle lampjes op de bovenste rij om de beurt een keer hebben gebrand en ik 2 piepjes vanaf de mover hoor. Dan laat ik het contact los en druk ik kort op de 2 knoppen mover naar de wielen en wacht tot de mover rollen op de wielen staan. Goed op de lampjes letten wanneer die klaar zijn. Dan moveren. Mover eraf, 2 knoppen mover van de wielen af kort indrukken en pas als de lampjes uitgeknipperd zijn en het lampje bovenaan groen knippert mag de AB uit.

Het lijkt nu heel gecompliceerd maar het is echt simpel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door blazoen » di 19 dec 2023 16:22

Dat deden wij dus ook zo, maar volgens de handleiding en een mail van Alko moet het dus blijkbaar anders.

1. Zet de hoofdschakelaar (b) van de afstandsbediening aan.
Alle ledlampjes lichten achter elkaar kort op.
Daarna gaat de led voor de bedrijfsmodus groen knipperen.
2. Druk tegelijkertijd de plaatsingsknoppen (f en g) in.
3. Richt het ronde deel aan de achterkant van de afstandsbediening met ingedrukte knoppen gedurende 5 seconden rechtstreeks op de vrijgaveschakelaar.
De aandrijvingen worden geactiveerd en voeren een zelftest uit.
Als de aandrijvingen tegen de wielen zijn geplaatst, kan er een korte schokbeweging optreden.
De verbinding met de aandrijvingen wordt opgebouwd. De bedrijfsmodus-led brandt continu groen.
De aandrijvingen zijn actief.
4. Houd de knoppen net zolang ingedrukt tot de leds bij de plaatsingsknoppen knipperen.
De procedure is geactiveerd; u kunt de knoppen loslaten.
De aandrijvingen bewegen zich naar de wielen. Pas als alle leds continu branden, zijn de aandrijvingen volledig tegen de wielen geplaatst.
5. Controleer of de aandrijvingen correct zijn geplaatst.

jaapj
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 dec 2016 19:44

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door jaapj » di 19 dec 2023 16:27

Ook ik volg de instructie van de dealer:
1. Afstandsbediening aanzetten: groen lampje knippert.
2. Kontakt maken met kontakt op de dissel. Je hoort nu een klikje en het groen lampje brandt konstant.
3. Opzetmotoren aktiveren en het programma af laten maken. ( de gele lampjes stoppen met knipperen)
4. Moveren.
Om de movers van de wielen te halen ook weer het programma helemaal af laten werken.

Wanneer het groene lampje konstant brandt heb je verbinding en moet alles werken. Gebruik wel goede batterijen.

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » di 19 dec 2023 18:15

Het wordt al aardig duidelijk maar blijft merkwaardig, ik zal de handleiding van Alko volgen lijkt me en dan "de goede batterijen '" Ik heb Kodak xtralife lr03 1,5 v of is dat niet goed?
Knaus 500pf 2023

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door BertJan » di 19 dec 2023 21:53

niet tobben met de bagger alko mover, gewoon je verlies nemen, laat de dealer een Enduro 505 mover plaatsen, en het zelf uitzoeken met die alko ellende, voor het prijsverschil kan hij de enduro mover kosteloos plaatsen dan ben je van de problemen af.

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » di 19 dec 2023 22:05

Tja zou kunnen maar dat is mijn laatste stap, voorlopig probeer ik hier wijzer te worden waarom het fout gaat en wat ik er aan kan doen via het forum en via de dealer, die heeft vanmiddag aangegeven evt. de mover op te sturen naar Alko en voorzien van nieuwe software
Maar misschien is het niet nodig omdat ik zoals eerdere tips de mover te snel of niet goed aanstuur, ieder merk zal wel eens een probleem hebben, zelfs een Mercedes van een ton . Als alles niet helpt neem ik je advies in overweging.
Laatst gewijzigd door Ab op di 19 dec 2023 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: , niet onnodig quoten !
Knaus 500pf 2023

Paul Vingerhoets
Berichten: 2438
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 20 dec 2023 07:39

Denk ook niet dat de dealer zomaar een andere mover gaat plaatsen als er technisch niets mis is met de alko, zeker als het een zo genaamde bedieningsfout blijkt te zijn.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door dieseltijger » wo 20 dec 2023 08:06

Het lijkt op een ontwerp fout, en je gaat geen tweeduizend euro en de rest in het water kiepen. Je moet het gewoon met de hukken en nukken van het ding doen, en als het ding nog in de garantieperiode valt: leg de problemen goed vast per mail en spreek de verkoper aan.

En de ALKO houding inschattende, zal de verkoper niet de nodige backing krijgen. Wees dus niet te bang om - bij ge-emmer de Focwa of Bovag geschillenregeling in werking te zetten. Tweeduizend Euro vind ik veel geld en de moeite waard. Had de verkoper maar geen ALKO mover moeten verkopen.

Voor de nieuwkomers: mijd dit soort arrogante producenten als de pest. Ze laten je als consument in de kou staan. Alko is er een van, Ford en VAG hebben eveneens meer juristen in dienst dan ingenieurs - zo lijkt het soms.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Hans 555 » wo 20 dec 2023 09:09

Nogal een ingewikkelde procedure om een mover aan de gang te krijgen. Wachten op lampjes en piepjes voordat het apparaat in werking mag worden gesteld. Succes met de oplossing. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

CarloBr
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door CarloBr » wo 20 dec 2023 09:53

[re.gif]

Daar sla je de spijker mee op de kop, wat een gedoe en vooral geen foutje maken da's nog het ergste, ooit zal ik er wel uit komen maar voor zoveel geld zo'n gepruts.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 20 dec 2023 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 dec 2023 16:15

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door Zonneke » wo 20 dec 2023 10:05

Hoor met de regelmaat van de klok reclame op de radio voor een verzekering voor hoger opgeleiden.
Deze mover is verzekers ook voor dit doelpubliek. mrgreen.gif
Vreemd ook dat gebruikers meer weten dan zij die dat installeren.
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****


Afbeelding

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Alko Mamut stopt er mee

Bericht door jackt » wo 20 dec 2023 10:23

het kan ook anders. Wij maken al 14 seizoenen gebruik van een Alko mover zonder problemen...en zijn dan ook nog steeds tevreden. Het is niet de snelste maar ja dat hoeft dan ook in de vakantie niet.... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”