Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
camperenisklussen
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 nov 2023 17:54

Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door camperenisklussen » za 2 dec 2023 12:04

Een idee:

Wat als ik boven mijn zekeringkast een nieuwe dinrail plaats met zekeringen van 4, 6, 10 en 16a. Afhankelijk van de camping zet ik maar 1 van alle zekeringen om en als de stroom boven de zekering uitkomt vliegt hij eruit. Dan wil je eigenlijk sneller zijn dan de camping dus een half ampere eronder, maar je snapt het idee.

Zou zoiets een oplossing kunnen zijn?

Om mijn idee duidelijker te maken heb ik even een afbeelding ervan gemaakt:

In de eerste situatie heb ik 2 installatieapparaten van 6a en 20a uitstaan (die van 20a is zodat er geen beperking is als ik op een camping ben met 16a. Dan laat ik hem gewoon de caravan inlopen want ik verwacht niet ooit problemen te krijgen met 16a en zo heb ik een optie die de invoer stroom niet beperkt). De enige weg die gevolgd kan worden is via de installatieapparaat van 10a. Mocht de caravan meer vragen dan 10 dan vliegt automatisch de stop eruit. In de andere situatie ben ik naar een andere camping gereden. Ik heb hier maar 6a en dus doe ik die van 6a aan en doe de andere twee dicht. Omdat alles nu over de installatieapparaat van 6a gaat ben ik begrensd tot de max van de camping. In deze oplossing moet ik dus 1 a 2 installatieapparaten omzetten en loop ik nooit het risico dat de paal eruit klapt

Enige twijfel die ik heb is of dit sneller is dan die van de paal. Als hij namelijk niet sneller is dan heb ik er natuurlijk niets aan. Kan iemand hier iets over zeggen of wordt dit simpelweg uitproberen? Zie ik verder nog iets over het hoofd?
.
10a caravan.jpg
10a caravan.jpg (41.32 KiB) 807 keer bekeken
.
6a caravan.jpg
6a caravan.jpg (41.25 KiB) 807 keer bekeken

Techn

Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Techn » za 2 dec 2023 13:16

Die van 20 kan je gelijk weg laten die gaat nooit uit op een camping

Als je selectief wilt zijn bij een paal van 10 A moet je 2 stappen lager gaan zitten en dan nog heb je geen garantie.

Je zal dan ook nooit de 10 A kunnen benutten.

Beetje zonde dit en gaat zijn doel voorbij

Gewoon standaard zekering van hut aanhouden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door janoniem » za 2 dec 2023 13:39

De snelheid van een zekering is ook bepalend en zeker niet op alle campings gelijk.
Denk je op camping A "dit werkt", vliegt ie er op de volgende met een zelfde paalwaarde toch uit.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Ab » za 2 dec 2023 15:28

Volstrekt overbodig.
De laatste 35 jaar bij vrij intensief kamperen nog nooit een zekering eruit gehad.
Wel eens de aardlekschakelaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Chris » za 2 dec 2023 15:59

Dit draadje wordt weer opnieuw opgestart begrijp ik.
Nadat het in een ander topic gewist was omdat het in een verkeerd/ander topic stond.

Ik begrijp allang dat TS voorzichtig wil wezen maar dit is echt een onnodig plan.
Een beetje bewust met je apparatuur omgaan is veel goedkoper.
Geen dubbele elektrische kachel en de airfryer aan samen met de koffiepot en de boiler....

Wat TS wil is aan materiaal niet eens beschikbaar denk ik....en die 20 Ampere is volslagen overbodig.

Geen goed plan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Focus
Berichten: 75
Lid geworden op: di 31 dec 2019 22:43

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Focus » za 2 dec 2023 16:25

Buiten het feit dat je minimaal 2 stappen lager moet gaan dan de aansluitwaarde van de camping speelt de snelheid van de automaat een nog grotere rol.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat de automaten op de camping vaker eruit gaan dan die in je eigen installatie waardoor de automaat van de camping een grotere thermische afwijking zal hebben en daardoor eerder zal uitvallen als je eigen nieuwe automaten.

als je al het randje wil opzoeken van je totale belasting zou ik een ampère meter plaatsen.

Afbeelding
Ford Focus 2.0 Duratec 212pk uit 2015, Hobby 540 KMFe uit 2012

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Chris » za 2 dec 2023 16:38

Een walstroommeter weet TS al...
( Dit is een afgesplitst draadje..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Hobby Linka » za 2 dec 2023 19:21

Chris schreef:
za 2 dec 2023 15:59
Dit draadje wordt weer opnieuw opgestart begrijp ik.
Was helemaal off topic gegaan in een origineel onderwerp. Daar de bezem erdoor en hier opnieuw opgestart voor TS.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Ab » za 2 dec 2023 19:56

Nog maar eens..
Plaats een Watt Controller.
Stel die in op het vermogen wat de camping levert, en je kunt bijv. een koffie machine, een boiler, en een frituurpan van bij elkaar 4000 Watt tegelijkertijd gebruiken op slechts 4 Ampère, zonder dat de zekeringen eruit vliegen.
Je zult dan alleen meer geduld moeten hebben.
Heel wat meer.. mrgreen.gif
Nog veel beter.. Laat die stroomvreters gewoon thuis. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Bernd » zo 3 dec 2023 08:32

Toch niet volgens de gebruiksaanwijzing:
Je mag slechts 1 apparaat gelijktijdig gebruiken
Langere tijd op 6A ca 1600 W zal deze na een tijdje in veiligheid gaan
Goed voor kortere tijd en niet voor continu






Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Niels83 » zo 3 dec 2023 08:42

Ik snap wel daar TS heen wil. Ik snap ook niet wat de 16A zekering in mijn caravan zit te doen . Heb een paar keer 16A gehad. Maar in 9 van de 10 gevallen is de zekering van de camping de beperkende factor. Die van de caravan zal nooit af slaan.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door PD » zo 3 dec 2023 09:24

Ab schreef:
za 2 dec 2023 19:56
Nog maar eens..
Plaats een Watt Controller.
Volgens mij is een Watt Controller met name handig wanneer je bewust één specifiek apparaat met een duidelijk te hoge eigen belasting wilt gebruiken, bijv. een Senseo oid die dan langzamer opwarmt... al zal ook een Senseo (ondanks dat het rekenkundig niet klopt) gewoon functioneren zonder dat de 6A campingautomaat tript.

Echter; de hierboven voorgestelde oplossingen met schakelbare extra automaten zullen mijns inziens niet/nauwelijks aan de doelstelling voldoen, simpelweg omdat het niet te voorspellen is welke automaat als eerste zal trippen, mocht dit uberhaupt al een keer voorkomen ?

Maar in zijn algemeenheid:
Wanneer je gewoon een beetje bewust met je accessoires omgaat, zijn deze voorzieningen compleet overbodig... wij hebben per seizoen ca. 150 kampeerdagen, veelal op 6A campings, en naast zo'n beetje alle mogelijke elektrische devices in de Brillant, gebruiken we ook een Nesspresso, Waterkoker, Melkopschuimer, Haardroger en Airfryer.... zonder dat de 6A automaat van de camping ooit tript... Gewoon even nadenken over het gebruik van bijv. je vloerverwarming of airco !

Onze ervaring is dat ook het kortstondig gebruik van 8A devices op een 6A campingautomaat probleemloos werkt.
Laatst gewijzigd door PD op zo 3 dec 2023 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door dieseltijger » zo 3 dec 2023 09:26

[re.gif] [re.gif] En zo hoort het ook. Doel is om jouw caravan en de bewoners ervan te beschermen. Je hebt ook campings waar de aansluitwaarde 10, 16 Ampere of hoger is. Voorbeeld: stadscamping Deventer. Of campings met een comfortplaats.

Pssstt....je vakantie wordt echt geen spat leuker met het schijngemak wat je in de caravan schroeft. Wel complexer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door refram » zo 3 dec 2023 09:36

Zoals Ab al schreef, een Watt Controller plaatsen en het "niet bestaande probleem" is opgelost.
Er zijn traploos instelbare Watt Controllers te koop. Op Ali Expres zijn deze vrij goedkoop, meestal voor inbouw.

Wel is er voor de instelling nog rekening te houden met waar de zekeringautomaat in de stroomkast van de camping is ingebouwd.
Voorbeeld, als jou zekeringautomaat tussen andere automaten is ingebouwd welke ook reeds aan de max. stroom werken warmen deze wat op. Ook jou automaat warmt bij max. stroomverbruik wat op.
Gevolg, ook al stel je, je Watt Controller in op 6A bij zekeringsautomaten van 6A, het is dan toch mogelijk dat deze het eerst afslaat. Daarom is het veiliger de Watt Controller zijn stroomsterkte steeds iets lager in te stellen dan de zekeringautomaat van de camping.
Met een watt en stroommetertje waarvan hier al veelvuldig is over geschreven lukt dit perfect. thumbup.gif
Laatst gewijzigd door refram op zo 3 dec 2023 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door dieseltijger » zo 3 dec 2023 09:50

Wij gebruiken de ultieme wattcontroller: onze hersens. En als ik een kanttekening mag maken: vrouwen zijn niet a-technisch of dom. De suggestie dat de gedachteloze inzet van haardrogers (en noem het maar op) niet te temmen is, is af en toe te bespeuren in deze en soortgelijke discussies.

Dus achter dat beeld hoeven wij mannen met onze grenzeloze prutsreflex (want dat is het) niet te verschuilen.

Of zeg ik iets vreemds?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Rodo » zo 3 dec 2023 10:03

[re.gif]

Pas maar op dat onze hersens niet vervangen worden door AI. Komen er misschien meer ‘oplossingen’ voor niet bestaande problemen. weenie.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 dec 2023 10:04

@Diesel,
Welnee, je zegt niet vreemds, als je een paar keer de zekering hebt laten klappen weet je uit ervaring wel wat je fout deed. Ervaring is immers de som van je fuck ups…
Welke kleur van die gender vlag de jouwe is doet helemaal niet ter zake.

Een beetje common cense is tegenwoordig ver te zoeken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door refram » zo 3 dec 2023 10:17

Inderdaad is het een eenvoudige formule die steeds terugkomt. I = P/U
Waarvan:
I = stroomsterkte in Ampére
P = vermogen in Watt
U = spanning in Volt

Toch zijn er velen waarvoor deze formule nog Chinees is. Zeker als je dan nog verteld om rekening te houden met variabelen.
Voorbeeld, hier waar we overwinteren kan de spanning fluctueren tussen de 240V en de 185V.
Hierdoor kan men theoretisch bij een spanning van 240V en een zekering van 6A, 1440W aan vermogen gebruiken.
Bij een spanning van 185V 's morgens wanneer iedereen een elektrisch kacheltje aanheeft is 6A maar gelijk aan 1110W vermogen.

In praktijk is dit steeds nog een pak meer. Een zekering van 6A slaat heus niet zo snel door bij een hogere belasting.
Regelmatig zie ik op ons metertje dat de stroomsterkte 6,7A bedraagt. Als dit geen uur duurt is er geen probleem.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 212
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door wim » zo 3 dec 2023 10:25

Bij onze caravan zit het in het Alde systeem.
belastingbewaker.png
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

lde

Bericht door refram » zo 3 dec 2023 10:29

[re.gif]
Inderdaad, bij onze laatste camper met Alde verwarming hadden we ook dit systeem.
Het is wel een supplement van Alde wat niet standaard is ingebouwd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Daphne » zo 3 dec 2023 11:12

dieseltijger schreef:Wij gebruiken de ultieme wattcontroller: onze hersens. En als ik een kanttekening mag maken: vrouwen zijn niet a-technisch of dom. De suggestie dat de gedachteloze inzet van haardrogers (en noem het maar op) niet te temmen is, is af en toe te bespeuren in deze en soortgelijke discussies.

Dus achter dat beeld hoeven wij mannen met onze grenzeloze prutsreflex (want dat is het) niet te verschuilen.

Of zeg ik iets vreemds?

Hear hear!

Altijd het in de schoenen schuiven van de vrouwen, de schoenen die ook zogenaamd voor overgewicht in de caravan zorgen. Over de gereedschapskoffer (die natuurlijk alleen maar wordt meegenomen om buren te helpen) wordt nooit iets gezegd want die weegt blijkbaar niks. Afbeelding

Overigens hebben wij deze wattcontroller niet nodig. Ook geen elektraverbruiksmeter of iets dergelijks. We gebruiken Nespresso, waterkoker, vloerverwarming, airco, boiler, föhn, style tang, satelietschotel, TV. Zonder problemen. Als je maar nadenkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door dieseltijger » zo 3 dec 2023 11:17

Precies. We zijn het zelden met elkaar eens, maar het beeld van (komt ie:) "meneer verzint wel een oplossing voor het domme vrouwtje" is een anachronisme.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Daphne » zo 3 dec 2023 11:20

Wij zijn het vaker eens dan jij denkt Afbeelding alleen zeg ik dan niks omdat het me vaak niet interesseert. Dit keer wel. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door Chris » zo 3 dec 2023 12:31

Oef... ik voel de stekels wel..
Maar ik schreef ook dat een keer uitgelegd het ook duidelijk was voor mijn vrouw.
Voor iets wat men niet weet kan je ook geen verantwoording afleggen, dus laat het weten.
Het werkt...goed ook.

Bij ons is er ooit een keer een zekeringautomaat uitgeklapt... een keer..
Wel de aardlek afgelopen zomer... oorzaak veel water in de dakairco.
Na drogen was dat opgelost.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zekeringen plaatsen voor selectiviteit.

Bericht door dieseltijger » zo 3 dec 2023 12:57

Niks te stekels, je hebt het er een keer met elkaar over, en af en toe als je de CEE stekker inplugt op de camping aansluiting. Ook omdat we in het koude voor- en naseizoen de Ultraheat op 500 Watt laten sudderen. Wel of niet gebruiken, en dat was het dan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”